Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liedje89 schreef:Ik denk dat het niet perce een kwestie van moeten is, ik ken veel ruiters die niet tot nauwelijks springen en toch geen slechte ruiters zijn. Maar ik denk dat springen wel degelijk een goede en nuttige afwisseling is. Voor de boomstammen in het bos zou ik het echter niet doen, meestal kan je er langs en het is vaak niet verstandig om er wel overheen te springen.
Overgens zou ik gezien het feit dat jullie zelf geen verstand hebben van paarden en jullie dochters nog zo jong zijn ook eens overwegen om wat lessen naast het paard te nemen. Dit kan op een hele leuke en speelse manier gedaan worden en het is erg belangrijk om ook in de omgang goed te weten hoe een paard zich normaal gedraagt maar bijvoorbeeld hoe je een paard iets leert en hoe je hem corrigeerd. Ik zie dat eigenlijk vaker mis gaan dan het rijden en ponies die slaan of domweg over je heen lopen zijn net zo gevaarlijk als een pony die je eraf smijt.
Als jong ponyruitertje besefte ik vroeger zelf ook dat ik veiliger òp de pony was, dan er naast...
Als je jong bent zie je geen gevaar.. Ik reed als 15 jarige met een 4 jarige new forest hengstje in mn upie op de boulevard van Rotterdam langs de trams, bussen , vrachtwagens..wat kon er verkeerd gaan dacht ik
Zo ook met springen ik sprong vroeger flinke parcourtjes... moet er nu niet meer aan denken. En het vreemde is dat er niets is voorgevallen , alleen dat ik meer nadenk en meer gevaar zie hahha Joslinn schreef:'moeten' vind ik een groot woord. Maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat je het werk voor je paard afwisselend houdt. Dus regelmatig andere dingen doen dan je dressuurmatige rondjes in de bak rijden, daarbij hoort dus ook springen. Het gaat niet om de hoogte van de sprong. Door het springen gebruikt je paard ook andere spieren, dus kun je het ook zien als een gymnastiek. Ik vind dat er aan het springen een hoop positieve punten zitten, op wat van niveau dressuur je ook rijd.
dat je het werk voor je paard afwisselend houdt en niet altijd alleen maar rondjes in een bak laat lopen met zn hoofd naar beneden;).
Nu een eigenwijze pony die er of liever omheen gaat, of een noodstop maakt en de andere dag denkt "jeej springen" en er met een rot vaart op af probeert te rennen. We springen af en toe een laag hindernisje, maar merk wel hoe veel makkelijker het is op een "automaatje" dan een pony die je echt moet sturen/uit moet komen voor de hindernis.
(die nog geen 10 sprongen per jaar) is maar de vraag
Vind zelf van niet. Het is leuk om voor de afwisseling te doen maar dat was het ook. Oude verzorgstertje springt er wel mee
El75 schreef:Het ging in het begin niet om de discussie of onze kinderen te veel zouden lessen (nogmaals onze keuze). Nu lijkt dit een belangrijk onderdeel te zijn geworden. Ik verbaas mij er echter over dat er in dit onderwerp zo vaak wordt gemeld dat de kinderen veel leren van zelf maar een beetje rond te hobbelen, terwijl er in andere topics direct wordt geroepen dat iemand er een (ervaren) instructeur bij moet halen en vooral niet zelf moet aanmodderen.
en verwend? nee denk dat jullie dat netjes aanpakken..