"Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: "Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:31

Ik denk dat het niet perce een kwestie van moeten is, ik ken veel ruiters die niet tot nauwelijks springen en toch geen slechte ruiters zijn. Maar ik denk dat springen wel degelijk een goede en nuttige afwisseling is. Voor de boomstammen in het bos zou ik het echter niet doen, meestal kan je er langs en het is vaak niet verstandig om er wel overheen te springen.

Overgens zou ik gezien het feit dat jullie zelf geen verstand hebben van paarden en jullie dochters nog zo jong zijn ook eens overwegen om wat lessen naast het paard te nemen. Dit kan op een hele leuke en speelse manier gedaan worden en het is erg belangrijk om ook in de omgang goed te weten hoe een paard zich normaal gedraagt maar bijvoorbeeld hoe je een paard iets leert en hoe je hem corrigeerd. Ik zie dat eigenlijk vaker mis gaan dan het rijden en ponies die slaan of domweg over je heen lopen zijn net zo gevaarlijk als een pony die je eraf smijt.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:28

Ik denk dat een sprongetje kunnen maken wel bij de basis van het paardrijden hoort.
Bij ons werd de basis van het rijden altijd gemeten aan, wat heb je nodig als je alleen met je paard erop uit gaat. Stap, draf, galop, sturen, terugnemen, en een klein opstakel kunnen springen.

Maar verder vind ik, dat als springen je totaal niet ligt, dat je geen hoge hindernissen hoeft te kunnen nemen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:01

Ik vind springen wel een belangrijke basis. Ook voor het evenwicht en de balans is het goed en bovendien is het ook de nodige gymnastiek voor de pony ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:30

liedje89 schreef:
Ik denk dat het niet perce een kwestie van moeten is, ik ken veel ruiters die niet tot nauwelijks springen en toch geen slechte ruiters zijn. Maar ik denk dat springen wel degelijk een goede en nuttige afwisseling is. Voor de boomstammen in het bos zou ik het echter niet doen, meestal kan je er langs en het is vaak niet verstandig om er wel overheen te springen.

Overgens zou ik gezien het feit dat jullie zelf geen verstand hebben van paarden en jullie dochters nog zo jong zijn ook eens overwegen om wat lessen naast het paard te nemen. Dit kan op een hele leuke en speelse manier gedaan worden en het is erg belangrijk om ook in de omgang goed te weten hoe een paard zich normaal gedraagt maar bijvoorbeeld hoe je een paard iets leert en hoe je hem corrigeerd. Ik zie dat eigenlijk vaker mis gaan dan het rijden en ponies die slaan of domweg over je heen lopen zijn net zo gevaarlijk als een pony die je eraf smijt.

:j Als jong ponyruitertje besefte ik vroeger zelf ook dat ik veiliger òp de pony was, dan er naast...
Het is dus inderdaad geen gek idee om kinderen ook les te geven in de omgang naast de pony ipv alleen er netjes op te leren zitten.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:18

Ik denk dat je ervan leert om een hindernisje te springen , balans, evenwicht. Maar het licht er naar mijn idee ook aan hoe oud je bent als je begint met rijden.

Ik durfde als jong kind veel meer dan nu ;) Als je jong bent zie je geen gevaar.. Ik reed als 15 jarige met een 4 jarige new forest hengstje in mn upie op de boulevard van Rotterdam langs de trams, bussen , vrachtwagens..wat kon er verkeerd gaan dacht ik :) Zo ook met springen ik sprong vroeger flinke parcourtjes... moet er nu niet meer aan denken. En het vreemde is dat er niets is voorgevallen , alleen dat ik meer nadenk en meer gevaar zie hahha

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:48

ben het er wel mee eens dat je zeker de basis moet kennen dus ongv. minimaal 50cm

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:16

'moeten' vind ik een groot woord. Maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat je het werk voor je paard afwisselend houdt. Dus regelmatig andere dingen doen dan je dressuurmatige rondjes in de bak rijden, daarbij hoort dus ook springen. Het gaat niet om de hoogte van de sprong. Door het springen gebruikt je paard ook andere spieren, dus kun je het ook zien als een gymnastiek. Ik vind dat er aan het springen een hoop positieve punten zitten, op wat van niveau dressuur je ook rijd.

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:45

Nee ik vind van niet. Iedereen mag kiezen wat hij/zij leuk vind. Vind je springen niets, dan moet je er zeker ook niets mee gaan doen. Dat kan ook nog eens gevaarlijk worden doordat je paard je wel moet vertrouwen tijdens het springen. Dus mocht ze het niet leuker vinden, laat het dan gaan het gaat om plezier toch?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:02

Joslinn schreef:
'moeten' vind ik een groot woord. Maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat je het werk voor je paard afwisselend houdt. Dus regelmatig andere dingen doen dan je dressuurmatige rondjes in de bak rijden, daarbij hoort dus ook springen. Het gaat niet om de hoogte van de sprong. Door het springen gebruikt je paard ook andere spieren, dus kun je het ook zien als een gymnastiek. Ik vind dat er aan het springen een hoop positieve punten zitten, op wat van niveau dressuur je ook rijd.

ja daar ben ik het mee eens :) dat je het werk voor je paard afwisselend houdt en niet altijd alleen maar rondjes in een bak laat lopen met zn hoofd naar beneden;).
Maar alsnog, springen 'moet' niet, als het echt niet iets voor jou is, of je paard er niet van houdt;)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:05

"Moeten" vind ik wat ver gaan, een ieder moet zelf kiezen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Je moet er ook maar de mogelijkheid voor hebben, afwisseling kun je ook bieden zonder springen.

Voor de basisvaardigheid van de ruiter vind ik wel dat je een sprongetje van ongeveer 50 cm moet kunnen maken.

Er zijn ook gewoon mensen die er niks mee hebben of simpelweg niet hoger durven, of een paard hebben die niet meer kan/mag springen.
Ieder z'n ding, leven en laten leven wat mij betreft.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:30

Je "moet" niet springen, wel vindt ik het zelf fijn voor het paard/pony dat deze afwisseling krijgt in de trainingen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:31

Nouja, ik probeer wel om het springen een beetje onder de knie te krijgen, gewoon voor het geval dat het eens nodig is.
zo probeer ik ook mijn zit uit in rengalop en zulke dingen :P

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:27

Lijkt mij niet als moeten, maar het is voor het paard lekker als afwisseling en sommige paarden beleven er ontzettend veel plezier aan. Ook voor jezelf is het handig dat je weet hoe je moet reageren mocht het paard onverwachts wat sprongen maken. Ik vind het wel bevordelijk voor je zit.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:35

Ik heb altijd met een automaatje gesprongen... Was op de hindernis afsturen en met zijn ervaring sprong hij er dan altijd netjes overheen, kwam netjes uit en alles :) Nu een eigenwijze pony die er of liever omheen gaat, of een noodstop maakt en de andere dag denkt "jeej springen" en er met een rot vaart op af probeert te rennen. We springen af en toe een laag hindernisje, maar merk wel hoe veel makkelijker het is op een "automaatje" dan een pony die je echt moet sturen/uit moet komen voor de hindernis.

Dus ja, of mijn springen nu echt springen is :') (die nog geen 10 sprongen per jaar) is maar de vraag :P Vind zelf van niet. Het is leuk om voor de afwisseling te doen maar dat was het ook. Oude verzorgstertje springt er wel mee :')

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:19

Ik vind niet dat iedere ruiten moet kunnen springen.
Natuurlijk is het wel handig als je het kunt zo kan je ook een beetje afwisselen.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:06

Naast dat de training afwisselen, belangrijk is, vind ik het voor je eigen balans ook bevorderlijk. Toen ik vaker sprong, merkte ik dat ik beter kon anticiperen op onverwachte hupjes and sprongetjes tijdens dressuur of buitenrijden. Je krijgt een stabielere zit.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:12

je hebt nogal een verschil hé je hebt springen en springen.

Ik spring zelf niet, door een ongeval met paard heb ik een te grote angst ontwikkeld met springen en als de paarden gesprongen moeten worden voor de afwisseling of wat dan ook dan komt er zo'n leuke springmiep. In hele hoge uizondering dat ik een laag sprongetje zal laten zien maar de kans dat het gebeurd is nihiel.

Stabielere zit ontwikkel je echt niet door enkel het springen, als ik sommige springruiters zie stuntelen nou sorry dan maar een zit lesje extra. een goede onafhankelijke zit ontwikkel je door veel verschillende paarden te rijden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:28

Jeej wat een heftige reacties hier op de ts.

Ik zou er goud voor over hebben gehad om te krijgen wat deze kinderen nu krijgen! En ze geeft duidelijk aan dat als ze het niet leuk meer vinden of zich er niet voor inzetten dat het gelijk afgelopen is.

Ik zeg TS WAUW dat je jij kinderen zoveel bied. Natuurlijk niet iedereen kan dat financieel bieden, maar jullie kunnen het kennelijk en luisteren dus naar wat de kinderen willen. Is het verwend, ja enorm. Maar het is niet dat ze zelf niks hoeven te doen. Immers moeten ze zelf hard trainen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:31

El75 schreef:
Het ging in het begin niet om de discussie of onze kinderen te veel zouden lessen (nogmaals onze keuze). Nu lijkt dit een belangrijk onderdeel te zijn geworden. Ik verbaas mij er echter over dat er in dit onderwerp zo vaak wordt gemeld dat de kinderen veel leren van zelf maar een beetje rond te hobbelen, terwijl er in andere topics direct wordt geroepen dat iemand er een (ervaren) instructeur bij moet halen en vooral niet zelf moet aanmodderen.

Beste TS, je moet het een beetje relativeren. Bij paardrijden ben je samen met een dier bezig. Het is dus niet alleen belangrijk goed te kunnen rijden, maar ook goed met het dier overweg te kunnen. En dan heb ik het niet over zadel/hoofdstel op en af. Het leren rijden doe je bij een instructeur waar je blijkbaar goed over nagedacht hebt, ookal is het wellicht wat veel (ja, ook mijn mening helaas) En daar zegt heel bokt van dat je het beste kunt leren rijden met een goede instructeur ipv laten aanklooien... Maar daarmee bedoelen ze niet dat je helemaal niet zonder instructeur mag rijden ;;)

Maar goed naast het leren rijden heb je ook nog dat paard. En dat is dus ook een belangrijk onderdeel van de "sport". En tijdens zelf rijden/aanklooien leer je dus meer over het paard. Daarnaast is het ook super leerzaam om zonder een instructeur zelf aan de slag te gaan met het geleerde...

Grondwerkinstructie met een instructeur die op kinderen gericht lesgeeft lijkt mij ook een leuke afwisseling ipv 1 van de dressuur lessen. Dan ben je namelijk op een andere manier bezig met je pony en leer je ook een hele hoop andere belangrijke aspecten van het paardrijden: paardentaal, schrikreacties en hoe die op te lossen, maar ook bijvoorbeeld het longeren, of op een andere manier naast je paard werken. Dat laatste is ook goed voor de pony zijn ontwikkeling en de kijk van je dochters op de verschillende oefeningen.

Over de hoeveelheid lessen/rijden één kleine noot: soms is het nodig voor ouders om hun kind ergens een beetje te beperken zodat ze zich ook tijd nemen voor andere dingen als vriendinnen ;) en verwend? nee denk dat jullie dat netjes aanpakken..

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:56

ik vind het wel een onderdeel van het rijden, want voor je ruiterbewijs ben je ook verplicht om te springen. en ik denk ook wel dat iedereen met rijervaring dat kan.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:37

Moeten springen? Nee ik denk dat je dan samen niet verder komt. Wel denk ik dat het goed is om te blijven doen zolang ze het zelf nog wil. Zelf spring ik amper nog wegens angst, maar weet dat ik het 'vroeger' heerlijk vond, bepaalde vrijheid die je dan met je paard voelt 'vliegen' haha heerlijk. Overigens leerde ik vroeger inderdaad ook veel naast het paard, samen tijd doorbrengen zonder er op te zitten tijd nemen om te tutten. Hoor nu wel eens dat sommige kids daar geen tijd meer voor krijgen, zonde! Vind het trouwens wel super dat je ze zoveel ruimte geeft om paard te rijden!

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:12

Springen is altijd handig maar als ze het echt niet leuk meer zou vinden kun je ook 1 keer in de zoveel tijd een keer springlesje doen toch?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:16

Nou als ik 1 van de dochters was, was ik allang gestopt. Het moet leuk zijn, geen gedwongen sport. Het gaat niet enkel om trainen, vooral niet p die leeftijd. Met dit weer moeten ze eens kunnen zwemmen, zonder zadel rijden en lekker lol-met-je-knol. 5x prive les in de week.. Straks 1x wedstrijd, 6x verplicht hard aan de arbeid. 1 dag rust. Waar is de lol van het paardrijden gebleven?

Naast de basis dressuur hoort ook de springbasis. Je kinderen zijn jong dus kunnen toch weer van gedachte veranderen, basis is nooit weg gegooid.
Daarbij hoort naast de dressuur en springbasis ook LOL. 1x dressuur en 1x springen prive is meer dan zat..

Belangrijker dan de springbasis vind ik dan ook de lol. Focus daar eerst maar eens op. Anders stoppen beide dochters er straks mee.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:25

En dan zit je met twee pony's of twee ongelukkige dochters. Persoonlijk vind ik het inderdaad zo dat het geen verplichting moet worden, 2 à 3 lessen in de week is zat op. Ik zou denk ik gek worden met een vast schema, ik doe waar ik net zin in heb als mijn paard dat aankan (aan de hand van training ervoor).

Een dag spelletjes spelen in de bak (tikkertje, oh wat een lol) etc. Als ik hier de ukkies (nahja, jaar of 12 zijn ze allemaal) aan de gang zie met hun pony's (die tevens ook wedstrijden lopen) 'Anna maria koek-koek' en 'lekkerland-viesland' spelen, kinderen gierend op de pony's, lol dat ze hebben, terwijl ze de dag erna weer heel serieus voor zichzelf of in de les aan het werk gaan, niks mis mee, zowel voor de kinderen als de pony's.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:40

Mijn broers en ik hebben ook altijd onze eigen pony's gehad. Wij speelden inderdaad veel in de bak, gingen park/duin/bos in en hadden 2 keer in de week les. Ik begon met serieuze wedstrijden toen ik 12/13 was, mijn broers wat eerder, maar laat ze gewoon vooral een leuke ponytijd hebben. Die tijd komt nooit meer terug.