upendo schreef:Als mijn paard achter de loodlijn kruipt laat ik de teugels altijd onmiddelijk vieren en laat ik hem voorwaarts gaan. Door dat rukje snap hij er ook geen zak meer van omdat het verder geen rijtechnisch correcte hulp is.
Als hij zijn gewicht daarna in de teugels hangt heb je helemaal niks meer te vertellen. Als je de teugels helemaal loslaat en hem naar voren rijdt MOET hij simpelweg wel op eigen benen gaan lopen en meestal komen ze op dat punt ook achter die loodlijn vandaan.
Wie bepaalt wat een rijtechnisch correcte hulp is?
Sommigen begrijpen mijn rukje naar boven verkeerd zie ik. Het paard moet zeker op de eigen benen lopen; het is dan ook niet de bedoeling dat je z'n hoofd gaat dragen. Mijn ervaring is dat paarden die duiken vaak vrij vlug zijn, en dus gewoon niet van achteren 'zakken' als het ware. Teugels laten vieren zou nooit mijn manier van rijden zijn want dan ben je gewoon je contact kwijt.
Met een rukje omhoog bedoel ik dus je handen een keer omhoog, daarna meteen weer omlaag en daarbij been geven. Een paard dat duikt loopt niet goed over de rug en dan heeft teugels laten voeren of bijv alleen been geven naar mijn ervaring geen zin!
En fyi m'n paarden hebben het altijd prima begrepen hoor
. En jij rijdt zeker al op zeer hoog niveau dat jij nooit fouten maakt. En het bij jou altijd goed gaat. Jouw paard heeft zeker nooit een dipje met het rijden. Zou zeggen, open jij maar eens een topic. Zodat wij jou kunnen beoordelen. Zullen we net zo streng zijn als jij nu bent
want bij Z1 lezen mensen al met een bepaalde verwachting.... Just a tip.. Succes met je mooie paard.