kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:37

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:
De mensen die jij noemt zijn niet ieders buurman en zeker niet affordable voor iedereen itt tot elke manege en 9 van de 10 privé-instructeurs die LDR als standaard hebben. Ik denk dat jij heel goed begrijpt wat ik bedoel.

Als jij je groen en geel ergert aan het niveau op de manege en bij de reacreant dan kunnen we elkaar de hand geven.
Maar ik denk dat we het slechte rijden op maneges niet moeten gaan verwarren met topsport. Recreanten rijden hun paard de vernielig in door onkunde en omdat ze geen middelen aan willen wenden om hun kennis te vergroten. Want lessen bij een van de mensen uit mijn rijtje is voor iedereen bereikbaar, het is maar net welke prioriteiten je stelt. Ik investeer nog steeds niet in vrachtwagentjes, Anky-clima control sweaters, om maar te zwijgen van combinaties die week-in-week-uit op goed geluk wedstrijd rijden in de hoop wat puntjes bij elkaar te schrapen.

Dat 9 van de 10 privé instructeurd LDR als standaard hebben ben ik ook niet met je eens. Hun standaard is slecht rijden, onkunde, onwetendheid, luiheid, en arrogantie en dat heeft niets met LDR te maken. Als je goed wilt leren rijden zul je in de buidel moeten tasten en prioriteiten moeten stellen.

@abacab Ik vind je bovenstaande uitspraak nogal simpel (om niet te zeggen naïef). Ik investeer ook niet in Anky truitjes, vrachtwagens enz. Ben al een jaar niet op wedstrijd geweest omdat ons niveau nog niet toereikend is om een nette M2 proef neer te zetten. Een les van Nico Verwer kostte 2 jaar geleden 75 euro voor 45 min en daar kwam nog eens 10 euro rijbaanhuur bij. Je moet er naar toe rijden, dan moet je over een trailer en een redelijke auto beschikken. Rien van der Schaft 45 min voor 100 euro, zelfde verhaal qua heen en weer rijden. Ik heb een normale baan die goed betaald wordt, maar als ik 2x p.m een les zou willen dan vind ik dit soort bedragen toch echt niet voor iedereen weggelegd hoor. Hoeveel prioriteiten je ook stelt. Ik denk dat het iets genuanceerder ligt dan jij stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:05

@kimmie003
Ben ik helemaal met je eens. En waarom zou goede instructie zo veel geld moeten kosten? Het moet voor een recreant toch ook mogelijk zijn om goed te leren paardrijden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:09

Klopt dat je moet rekenen op een €75,- per les. Maar dat lijkt me logisch. Voor een goede vakkracht MBO betaal ik aan het uitzendbureau al een tarief van €40,- p.uur. Voor een adviseur betaal ik makkelijk €150,- Ik kan me voorstellen dat je het veel geld vind, maar die prijzen zijn aardig markt-conform. Als je echt goed wil leren paardrijden moet je investeren in jezelf. En dan moet je zelf bepalen wat je belangrijk vind in je leven, ik kan niet in je huishoudboekje kijken. Maar als je het nu echt niet kunt betalen en je kunt maar €15,- pw missen voor je les dan moet je niet raar staan te kijken als je een keer vastloopt ergens in je wedstrijdcarriere omdat de kwaliteiten van je lesgever niet toereikend zijn om jullie naar een hoger niveau te tillen.

Citaat:
Gezien onverenigbaarheid met de biomechaniek (en aard) van het paard,kan het niet goed uitgevoerd worden. Het is n.l. rollkür die ldr genoemd word.

En toch gaat dat er bij mij niet in want ik zie swingende blije paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:15

Ach laat maar. Ik geloof niet dat we hier uit gaan komen. En het is off topic.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:56

xmarliez schreef:
Niets mis mee. Dat komt omdat het 'normaal' wordt gezien in Nederland. Maar het is eigenlijk hetzelfde als het onderste plaatje, het doet hetzelfde in het paardlichaam alleen kijkt het voor ons anders.

Zie jij echt plaatje 1/4 als even slecht als plaatje 5?
Als die eerste 3 afbeeldingen al LDR en slecht zijn, dan rijdt niet alleen half tot heel Nederland LDR, maar zo ongeveer de halve Dressuurwereld...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-02-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:20

joyce B schreef:
xmarliez schreef:
Niets mis mee. Dat komt omdat het 'normaal' wordt gezien in Nederland. Maar het is eigenlijk hetzelfde als het onderste plaatje, het doet hetzelfde in het paardlichaam alleen kijkt het voor ons anders.

Zie jij echt plaatje 1/4 als even slecht als plaatje bij?
Als die eerste 3 afbeeldingen al LDR en slecht zijn, dan rijdt niet alleen half tot heel Nederland LDR, maar zo ngeveer de halve Dressuurwereld...

Nee hoor, ga maar eens in Duitsland kijken (en dan niet de wedstrijd ruiters) of andere landen. Heel Nederland rijdt inderdaad LDR, spijtig toch.
En plaatje 1 is voor een paard net zo belastend als plaatje 4.

setteke

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:26

Grappig dat ik toevallig jaren in Duitsland gewerkt heb en meeging op concours en niets anders zag dan LDR.

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:48

Maar setteke, ik denk dat dat over de hele wereld gebeurt in de topsport..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:00

Dus Dorien_68. Wat zegt dat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:09

Ik dacht dat Rollkur en LDR mensen zo erg tegen stond omdat men denkt dat het een afgedwongen houding is (zoals op die afrikaanse hackney foto's en zoals die ellendige onderkaak tegen de onderhals aangetrokken foto's die steeds aangehaald worden in de Roll-kur discussies.
Daar kon ik me iets bij voorstellen...

Maar dat mensen een ontspannen laag en rond lopend paard ook als slecht en dieronvriendelijk gaan classificeren, dat vind ik heel erg raar...
Dan moet ik hierbij vertellen dat mijn paard en pony uit hun zelf aanbieden om LDR gereden te worden...
Want dat is de houding die ze aannemen als ik ze voldoende teugellengte geef, en ze gewoon lekker ontspannen voorwaarts in mijn hand laat zakken, met een aanleuning zo licht dat ik met 2 vingers de teugels vast kan houden...
Als ik dan zelf besloten heb dat ze zo voldoende lang ontspannen gelopen hebben, moet ik mijn best doen om ze naar een meer "dressuurgerichte" houding te rijden en ze meer op een "klassieke" manier voor te stellen...

Ik ervaar juist eerder problemen met weggedrukte ruggen en tegen de hand gaan lopen bij die "nek als hoogste punt" houding die het ideale "eindplaatje" is... een eindplaatje dat niet voor niets een eindplaatje is, na een lange africhting en training om het paard zo sterk te maken, dat het deze houding gedurende een halve dressuurproef vol kan houden... Waarom een halve? Omdat elke dressuurproef een moment kent van uitgestrekte stap of halsstrekken in lagere klassen, waarbij het paard de hals mag laten zakken en kan ontspannen, en zijn fram mag verlengen...

xMarlies, mag ik vragen wat jouw eigen dressuur/rijtechnische achtergrond en ervaring is? En vergelijkbaar met welk niveau van dressuurrijden?
Van wat voor instructeur je les krijgt, met welk niveau van rijden?
Dan kan ik me misschien beter een beeld vormen vanuit welke achtergrond jij dit soort denkbeelden hebt en je conclusies trekt.

even mijn visie over ongedwongen...
Afbeelding
Een moment van opspanning om kracht te zetten voor verruiming
en
Afbeelding
aan de longe, zonder bijzet

En zo gaat het met rijden net zo, alleen begrens ik dan hoe laag ze kan en hoe rond ze mag worden door de lengte van de teugel en het spel tussen been, zit en hand...

Ontspannen paarden, met vertrouwen in de ruiter zoeken zelf naar beneden je hand op tot ze hun hals/hoofd/mond, in je hand kunnen leggen. Het ene paard neemt wat meer druk, het andere blijft vederlicht, als een paar het moeilijk heeft zal het misschien gaan hangen op je hand, of juist te hoog blijven of steeds wisselen, zodat je moeilijk een constante fijne aanleuning krijgt, maar uiteindelijk als de ontspanning en het vertrouwen er is (en het paard geen lichamelijke problemen heeft die het te moeilijk maken) zal het paard je hand volgen en ontspannen daar gaan lopen als je hem genoeg ruimte geeft.

En dat heeft niets te maken met dierenmishandeling, of afdwingen van een houding...

De houding van het paard is niet het probleem, de manier hoe die houding tot stand komt is van belang!

En dat er mensen zijn, ook in de topsport, die hun paard niet altijd even lief trainen en dwangmiddelen toepassen, dat kan kloppen... Maar dat zie je net zo goed in de basissport, en ook bij de recreatieve ruiter...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:14

Soms is profiel spieken best leuk, joyce B.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:14

Joyce B, ik zeg niet dat het dierenmishandeling is, ik zeg dat het het paard niet ten goede komt. Dat is ook te zien bij je eigen foto's, het paard loopt niet in evenwicht maar met meer gewicht op de voorhand. Dat is zonde, want dat zou niet hoeven als je het paard in de juiste houding rijdt/longeert.

En tja wat ik zelf gepresteerd heb is eigenlijk niets :D ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:02

xmarliez schreef:
Joyce B, ik zeg niet dat het dierenmishandeling is, ik zeg dat het het paard niet ten goede komt. Dat is ook te zien bij je eigen foto's, het paard loopt niet in evenwicht maar met meer gewicht op de voorhand. Dat is zonde, want dat zou niet hoeven als je het paard in de juiste houding rijdt/longeert.

Vraagje.
Hoe kom je aan die verschrikkelijke foto in je profiel van het paard op stal met het strotouwtje? Misselijkmakend.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:15

vur, uit een ander topic op Bokt en xmarlies vindt het blijkbaar leuk om de vergelijking te maken met LDR. Jammer, zo neem ik mensen die LDR verfoeien niet meer serieus.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:31

Ach so. Niet echt representatief voor LDR-rijden. Wat mij betreft (en ook volgens de wet volgens mij) gewoon pure mishandeling en LDR is dat naar mijn mening absoluut niet. Maar ja.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:35

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:49

xmarliez schreef:

Wat erg zeg. Daar zijn geen woorden voor. Onbegrijpelijk.
Dat heeft toch niks meer met training te maken.
Om weer on topic te gaan, ik train mijn paarden zoals ze het nodig hebben. De ene wat achter de loodlijn, de ander juist zoveel mogelijk aan de loodlijn. Zowel laag als in de wedstrijdhouding. De afwisseling wil ik ze geven zodat ze niet stijf worden in altijd dezelfde houding.
Het ligt aan de bouw en de natuurlijke houding van mijn paarden, hoe ik ze train. Niet echt heel rond en dus ook niet met de kin op de borst. Ik zie daar de meerwaarde niet in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:02

xmarliez schreef:

grappig dat je dat zo kunt beoordelen...
Ik toon hier verder gewoon mijn paard zoals ze van nature loopt, zonder tierelantijnen. Puur natuur en ongedwongen. Niets meer dan beweging geven aan een touwtje als opwarming voor het rijden zonder belasting op de rug, of als conditietraining gewoon voor het beweging geven, waarbij ik probeer haar in een tempo te laten lopen waarbij ze wel haar lijf gaat gebruiken, maar niet overhaast of te traag is.
Als je daar al zulke conclusies uit kan trekken... Dan valt mijn mond nog verder open van verbazing...
I rest my case...

Waar je een paard stijf en strak mee krijgt, is als je het steeds in het wedstrijdhoudinkje probeert te zetten. Dus steeds met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn. Zeker paarden met een lagere halsaanzet, zullen dan snel afbreken in de rug en de onderhals er op zetten.

Oprichting komt niet vanuit het omhoog houden en plaatsen van het hoofd, oprichting bieden paarden zelf aan als ze actief gemaakt worden in het achterbeen. De kunst is dan ze niet van dat achterbeen af te laten lopen, want dan vallen ze weer uit elkaar en op de voorhand. Maar die energie te bewaren in het paard zodat ze met meer swung en afdruk gaan bewegen. Hoe krachtiger een paard wordt/is, hoe langer ze dat volhouden. Maar om verzuring te voorkomen, moet je elke keer tussendoor weer terug naar lang en laag en alles tussen beide uitersten in. Juist die afwisseling van aanspanning en ontspanning, tempowissingen, verruimen en verzamelen, en de verschillende houdingen, maakt het een complete training.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:59

joyce B schreef:
Waar je een paard stijf en strak mee krijgt, is als je het steeds in het wedstrijdhoudinkje probeert te zetten. Dus steeds met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn.

Helemaal mee eens, dat is funest!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 06:24

Joyce B, eindelijk iemand die de spijker op zijn kop slaat!!!! Dank,dank, dank!! Ik zit al een tijdje op dit topic je verwoordt precies wat ik bedoel alleen kan jij het nog beter onder woorden brengen. Je longeerfoto's zijn precies de manier waarop mijn paarden ook lopen. Totale ontspanning, ruime beweging, super houding mijn inziens. Het commentaar van Xmarliez is zoals gewoonlijk weer gebaseerd op lucht dit verklaard ook de prestaties die ze geleverd heeft in de sport...jammer. Je paard loopt absoluut niet op de voorkant. Xmarliez stuur zelf eens een paar foto's van jezelf dan kunnen we ook los gaan met z'n allen, alleen maar commentaar op anderen ga eens zelf met de billen bloot. Het paard van joyce loopt juist met heel veel evenwicht en jij beweert van niet ( begin nu toch echt te twijfelen aan eigen ogen ). XMarliez laat jij nou eens aan ons zien wat de superhouding is waarin jij je paarden rijdt/longeert? Ik kan niet meer wachten! Je hebt overal misselijkmakende plaatjes van dus vast ook mooie kiekjes van jezelf..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:25

joyce B schreef:
xmarliez schreef:

grappig dat je dat zo kunt beoordelen...
Ik toon hier verder gewoon mijn paard zoals ze van nature loopt, zonder tierelantijnen. Puur natuur en ongedwongen. Niets meer dan beweging geven aan een touwtje als opwarming voor het rijden zonder belasting op de rug, of als conditietraining gewoon voor het beweging geven, waarbij ik probeer haar in een tempo te laten lopen waarbij ze wel haar lijf gaat gebruiken, maar niet overhaast of te traag is.
Als je daar al zulke conclusies uit kan trekken... Dan valt mijn mond nog verder open van verbazing...
I rest my case...

Waar je een paard stijf en strak mee krijgt, is als je het steeds in het wedstrijdhoudinkje probeert te zetten. Dus steeds met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn. Zeker paarden met een lagere halsaanzet, zullen dan snel afbreken in de rug en de onderhals er op zetten.

Oprichting komt niet vanuit het omhoog houden en plaatsen van het hoofd, oprichting bieden paarden zelf aan als ze actief gemaakt worden in het achterbeen. De kunst is dan ze niet van dat achterbeen af te laten lopen, want dan vallen ze weer uit elkaar en op de voorhand. Maar die energie te bewaren in het paard zodat ze met meer swung en afdruk gaan bewegen. Hoe krachtiger een paard wordt/is, hoe langer ze dat volhouden. Maar om verzuring te voorkomen, moet je elke keer tussendoor weer terug naar lang en laag en alles tussen beide uitersten in. Juist die afwisseling van aanspanning en ontspanning, tempowissingen, verruimen en verzamelen, en de verschillende houdingen, maakt het een complete training.

Ik heb het niet over oprichting, een paard hoeft niet altijd opgericht te lopen, dat kan pas, zoals je zegt als het paard daar aan toe is. En oprichting komt altijd vanuit het paard en niet vanuit de mens, wij onderteunen het alleen (door bijv onze teugels aan te passen).
Een natuurlijke houding van een paard is niet de juiste houding, anders zouden wij een paard niet hoeven rijden. Wij rijden een paard omdat we dat leuk vinden en daarnaast om het lichaam van ons paard te verbeteren. Dat wil dus zeggen dat de houding die het paard onder het zadel aanneemt altijd beter moet zijn dan als het paard in de wei loopt.

Je hebt het over de lengte van de hals, je moet een paard niet kort en niet lang rijden in de hals, dwz je moet de lengte van de hals aanhouden. Als je een paard laag, diep en rond rijdt maak je de hals altijd langer dan nodig is en dit kost moeite voor een paard. Als je een paard 'in elkaar trekt' dan is de hals korter dan zou moeten en dat kost ook moeite voor een paard. Is de hals op de juiste lengte dan is dat fijn voor een paard, want zo blijft het paard makkelijker in evenwicht, kan het nageven, kan het nageeflijk zijn, is de aanleuning sneller constant omdat het paard binnen een frame beweegt en los gewerkt wordt waardoor het paard weet hoe of wat.

Biscaya, dat iemand foto's toont wil niet zeggen dat ze dat moeten. Niemand hoeft hier met eigen foto's te komen want ik vraag nergens om. Als ze dat wel doen wil niet zeggen dat ik dat ook moet doen.
Ik ben daar niets te beroerd voor anders zouden er geen in mijn profiel staan. Zoals ik al zei, rijd ik (bij wijze van spreke) nog geen deuk in een pakje boter ;) :D dus ga je gang.
Hier een foto van een paard dat in een best gewaardeerde longeerhouding gaat. Jammer dat hij niet genoeg drang naar voren lijkt te hebben dus dat zou je als longeur nog kunnen verbeteren.
Het paard strekt nog niet genoeg vwnw maar iedere foto is een moment opname, de afstelling van de bijzets zijn prima en het paard wordt niet langer gemaakt dan nodig is.

Afbeelding

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:39

biscaya schreef:
Joyce B, eindelijk iemand die de spijker op zijn kop slaat!!!! Dank,dank, dank!! Ik zit al een tijdje op dit topic je verwoordt precies wat ik bedoel alleen kan jij het nog beter onder woorden brengen. Je longeerfoto's zijn precies de manier waarop mijn paarden ook lopen. Totale ontspanning, ruime beweging, super houding mijn inziens. Het commentaar van Xmarliez is zoals gewoonlijk weer gebaseerd op lucht dit verklaard ook de prestaties die ze geleverd heeft in de sport...jammer. Je paard loopt absoluut niet op de voorkant. Xmarliez stuur zelf eens een paar foto's van jezelf dan kunnen we ook los gaan met z'n allen, alleen maar commentaar op anderen ga eens zelf met de billen bloot. Het paard van joyce loopt juist met heel veel evenwicht en jij beweert van niet ( begin nu toch echt te twijfelen aan eigen ogen ). XMarliez laat jij nou eens aan ons zien wat de superhouding is waarin jij je paarden rijdt/longeert? Ik kan niet meer wachten! Je hebt overal misselijkmakende plaatjes van dus vast ook mooie kiekjes van jezelf..

Mooi zo'n momentje aan de longe waarin het paard zelf zijn houding kiest(en op geen enkele manier gedwongen word noch meer dan een seconde zo hoeft te lopen)
Vind je dat een paard aan de longe aan een halster echt te vergelijken is met een paard dat een gewicht op de wervelkolom heeft en naar beneden gevráágd (olg gedwongen) word? Zeker loopt dit paard op de voorhand,dat doet elk paard n.l. is hun natuurlijke manier.
Het paard van achter uit laten gaan is nodig om het in staat te stellen zonder schade een ruiter rond te sjouwen. De balans wordt anders door het gewicht van de ruiter en daarmee óók alle bewegingen die het paard maakt. Heel vriendelijke foto's van een paard wat beweging krijgt maar hebben niets te maken met rijden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:28

xMarliez, ik vind de foto's van Joyce er toch veel fijner uit zien dat jouw foto. Bij Joyce zie ik paarden met losheid in het lijf, schoudervrijheid en een fijn ondertredend achterbeen. De paarden lopen daar ook absoluut niet op de voorhand, kijk maar eens goed naar de beenzetting.
Het paard op jouw plaatje lijkt net niet lekker weg te komen alsof hij zich vast houdt in zijn hele rug.
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:48

Abacab schreef:
xMarliez, ik vind de foto's van Joyce er toch veel fijner uit zien dat jouw foto. Bij Joyce zie ik paarden met losheid in het lijf, schoudervrijheid en een fijn ondertredend achterbeen. De paarden lopen daar ook absoluut niet op de voorhand, kijk maar eens goed naar de beenzetting.
Het paard op jouw plaatje lijkt net niet lekker weg te komen alsof hij zich vast houdt in zijn hele rug.
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Ben ik niet met je eens abacab, het paard aan het halster loopt op de voorhand.
Een achterbeen wat ver onder het paard zwaait is iets anders dan een ondertredend,dragend achterbeen,
De plaatjes zijn niet te vergelijken;in het eerste krijgt het paard beweging (of liever gezegd geeft het paard zichzelf beweging) en loopt op natuurlijke wijze zijn rondjes.
Op de foto van Xmarliez word het paard getrained. Het houdt de rug niet vast maar bolt haar op vanachteruit. Het bekken is naar voren gekantelt wat goed te zien is en niet mogelijk bij een vastgehouden rug. Bij de eerste foto's zie je mooi hoe het bekken in natuurlijke positie blijft.
In deze positie zwaait het been bij een goed gebouwd paard wel onder de massa maar er is dan sprake van stuw-ipv draagkracht.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:15

piepenfiets schreef:
Ben ik niet met je eens abacab, het paard aan het halster loopt op de voorhand.

ik zat te kijken en dacht bij mezelf, als ik nu niet naar de hals kijk maar enkel naar de benen, dan vind ik die beenzetting eigenlijk heel fijn. Alles is mooi paralel. Op de 2de foto zie je zelfs dat enkel het achterbeen aan de grond staat.

Citaat:
De plaatjes zijn niet te vergelijken;in het eerste krijgt het paard beweging (of liever gezegd geeft het paard zichzelf beweging) en loopt op natuurlijke wijze zijn rondjes.

dat is zeker waar

Citaat:
Op de foto van Xmarliez word het paard getrained. Het houdt de rug niet vast maar bolt haar op vanachteruit. Het bekken is naar voren gekantelt wat goed te zien is en niet mogelijk bij een vastgehouden rug.

Maar dan zou hij toch ook moeten dalen in de achterhand en dat zie ik niet gebeuren. Het kruis is nog steeds hoog. Als dit paard zou dragen dan zou ik ook verwachten dat hij wat meer afdruk zou hebben maar ook dat zie ik niet. Het binnenachterbeen lijkt haast verder onder te treden dan het buitenvoorbeen. Misschien zet dit paard op het moment van de foto zijn binnenachterbeen een beetje naar buiten onder de massa. Dat zou verklaren waarom de binnenheup verder naar beneden zakt dan de buitenheup. Of zie jij dat anders?

Citaat:
Bij de eerste foto's zie je mooi hoe het bekken in natuurlijke positie blijft.
In deze positie zwaait het been bij een goed gebouwd paard wel onder de massa maar er is dan sprake van stuw-ipv draagkracht.

Bij stuwen blijft de beweging vlak en dat vind ik nog wel meevallen. Ik dnek dat het paard op de eerste fotoos een heel goede techniek van bewegen heeft en daardoor van nature een redelijk dragend achterbeen. Misschien dat het paard met de bijzets zelf ook niet zo'n goed beweger is. Ik vind dat dat paard zo weinig schoudervrijheid laat zien. En als hij zou dragen zou de schouder juist meer ruimte moeten krijgen om het voorbeen weg te zetten.
Of maak ik een denk fout?