Bionda86 schreef:Hier een paar tips van de grootste bitloze kneus op bokt:
Ik heb bitloos altijd onzin gevonden...... tot ik het in eens nodig bleek te hebben bij een paard dat echt het bit niet accepteerde.
* Denk niet dat je zo maar kan remmen (dat moeten ze eerst even leren weet ik uit ervaring)
* Denk niet dat als je ren in de bak werkt dat hij het buiten ook gewoon doet (ook ervaring mee)
* Denk niet dat als de rem in de ene gang werkt dat hij het ook in de andere doet (helaas ook ervaring)
* Denk niet dat een scherp bitloos hoofdstel het paard eerder doet stoppen dan een normale (ook erv)
* Een hackamore staat niet gelijk aan een goede rem........ en sturen is ook lastig
* Een touwhalster is ook niet per definitie een goede rem...... wel stuurt hij makkelijker
* Een kin gekruisde stuurt in mij ogen makkelijker maar geeft moeilijker/later na
* Sidepull lijkt het meest gebruiksvriendelijk makkelijk sturen en nageven (al heb ik gelezen dat het voor het paard wel is verwarrend kan zijn kwa sturen omdat de druk toch over de neus verdeelt wordt en niet echt heel eenzijdig gegeven kan worden......)
Ik ben absoluut niet de meest ervaren bitloze rijder, zelfs verre van..... ,maar ik heb er een hoop geprobeerd de laatste tijd en als 1 ding me duidelijk is geworden is dat je niet moet denken deze remt goed of werkt duidelijk in.... het is puur een kwestie van aanleren. En uiteindelijk is overal ook mee te rijden.
Daarbij zijn de spook verhalen over de gebroken neuzen echt ongelooflijke onzin........ bij abnormaal gebruik kan er van alles gebeuren, maar zo ken ik ook een verhaal over een paard met een gebroken kaak door het bit.
Verder wou ik ook nog even zeggen dat de filmpjes over het bit ook overdreven zijn, die zijn gemaakt door de mensen die bitloos adviseren.
Je kan met bit vriendelijk rijden en bitloos grof en vice versa......
Dus welke optoming je ook kiest met of zonder bit........ als jij er netjes en veilig mee omgaat, en jij voelt je er prettig en veilig bij is dat het fijnste wat je voor je paard kan doen.....
Welke keus je ook maakt!
Bijna alles wat jij opnoemt moet je ook helemaal niet met je handen doen, zowel niet met bit als bij bitloos.