Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:12

Ik vind in en uitstappen erg belangrijk.

Hoeveel rondjes kan ik niet zeggen, maar eerst instappen met lange teugel, daarna langzaam oppakken, even losrijden en dan rustig overgang naar draf. Hier doe ik precies hetzelfde, ondertussen weer naar stap, draf en uiteindelijk galopperen.

Het uitstappen is echt essentieel. Als je je paard hard aan het werk hebt gezet en hij zit nog na te hijgen is het heel slecht als je hem zo op stal gooit. Uitstappen vind ik vaak saai, dus meestal ga ik dan buiten een rondje om en dan op die manier uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:14

ik stap meestal eerst een paar rondjes met lange teugel linksom en rechtsom. daarna pak in mijn teugels iets op en ga ik figuren rijden. als ik voel dat die los is ga ik draven, maar wel nog steeds met een iets langere teugels. daarn werk ik dan in los met veel overgangen en figuren. daarna ga ik weer stappen en pak ik mijn teugels iets korter en doe hetzelfde als bovenstaande. daarna is het linksom rechtsom galop en dan draaf ik meestal nog iets en pak het wijken eventueel mee als hij los is. daarna laat ik hem halsstrekken en draaf ik nog een paar rondjes uit en ga ik stappen. uitstappen duurt meestal minimaal een kwartier aangezien hij een wintervacht heeft. als hij nat is vaak nog langer.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:36

Losrijden is eigenlijk wat je het hele rijden doet als je nog op een basis nivo zit. Hoe verder je natuurlijk komt hoe korter het losrijden is omdat je paard dan al zo goed ontwikkeld is dat het vrij snel los gewerkt is.
Maar over het algemeen rijdt je, je paard door te rijden los en daardoor verbeterd het lichaam van je paard.
Naast het los werken ben je ook bezig je paard te versterken, en dan met name de achterhand spieren. Dit doe je weer met andere oefeningen.
Hoe ik het eigenlijk doe, veel wijken op de volte en rechte lijn en als ik dan merk dat de aanleuning beter wordt, en mijn paard dus goed los begint te komen, dan ga ik verder met andere oefeningen die er voor zorgen dat mijn paard sterker wordt in het lichaam.

Uitstappen doe ik gewoon er naast met een hand brokjes en als die op zijn dan is heeft ze meestal voldoende gestapt. Ze staan 24/7 buiten dus kunnen daarna nog in de wei wat rond stappen als ze willen.
Ik begin ook gelijk met rijden als ik er op zit, dit is uiteraard wel in stap maar wel in de juiste houding en niet aan een lang teugeltje.

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:42

K besteed persoonlijk heel veel aandacht aan het losrijden en het 'uitstappen' ( k gebruik eigenlijk liever de term cooling-down. Of heb je het enkel over het echt uitstappen) .Ik vind dat veel ruiters deze 2 dingen (losrijden en uitstappen) vergeten. Alhoewel het essentieel is voor een los en ontspannen paard en om blessures te voorkomen. Als wij gaan sporten gaan we toch ook eerst stretchen? En vaak is het losrijden bij veel ruiters enkel beperkt tot 5 min stappen en wat draven terwijl je eigenlijk in alle 3 de gangen je paard moet loswerken. Ik krijg er iets van als k ponyruiters (of zelfs volwassen ruiters) op hun paard zie stappen en 5 min later ze al aan het galoperen zijn en daarbij hun paarden al erg kort pakken. Ook de cooling-down vergeten veel ruiters. Dit doe ik ook steeds in alle 3 de gangen. Maar veel ruiters zijn eerst ng volop aan 't galopperen en stoppen dan gwn en gaan stappen en ng geen 5 min later staat hun paard terug op de trailer...

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:34

het is toch aan degene die les geeft om dit te bepalen of krijg je geen les?
in het begin stappen we altijd een of 2 rondjes tot iedereen te paard is
dan doen we een rondje of 2 wat figuren in stap en dan gaan we draven
we doen aan het einde van de les zo ie zo altijd 2 rondjes even in stap uit stappen
sommige paarden mogen terug naar stal maar sommige volgen nog een les erna
we stappen soms uit op het paard sommige willen nog rondje zonder zadel of gewoon even naast het paard lopen

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:53

parelliene schreef:
het is toch aan degene die les geeft om dit te bepalen of krijg je geen les?
in het begin stappen we altijd een of 2 rondjes tot iedereen te paard is
dan doen we een rondje of 2 wat figuren in stap en dan gaan we draven
we doen aan het einde van de les zo ie zo altijd 2 rondjes even in stap uit stappen
sommige paarden mogen terug naar stal maar sommige volgen nog een les erna
we stappen soms uit op het paard sommige willen nog rondje zonder zadel of gewoon even naast het paard lopen

Ik krijg één keer in de week privé les en verder rijd ik zelf op mijn paard.

Nell_

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:34

Ik stap met lange teugel eerst een paar rondjes links en rechtsom. Dan wat oppakken en figuren rijden in stap. Uitstappen aan de lange teugel zolang als nodig is. Mijn pony is vrijwel meteen op adem, dus de ene keer stap ik 2 minuten, de andere keer 5 of 10 minuten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:36

Ik stap met teugels op maat links en rechts 2 rondjes in.
Daarna ga ik al snel draven, ook wat rondjes links en rechts en wat figuren met grote lijnen en/of overgangen. Pas als ze goed los en warm gereden is ga ik wat meer vragen en ronde figuren etc rijden.
Uitstappen aan de lange teugel tot ze op adem is.

zoexgrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:45

met lange teugel stap ik 10minuten in, daarna draaf ik met ontspanne teugellengte 2toertjes endan begin ik eraan, op het einde laat ik ze meestal met lange teugel is galoperen, dan 20minuten tot half uur uitstappen ..

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:51

Ik stap eerst een paar rondjes met lange teugel, maar als mijn paard voorwaarts is pak ik hem wel sneller op. Dan even aanvoelen hoe hij is die dag. Dat doe ik door wijken of schouder binnenwaarts te vragen en hem nageeflijk te vragen. Als hij daar langer over doet blijf ik langer stappen en als hij het sneller doet, ga ik sneller draven. Galop helpt bij mijn andere leasepaard (oudere merrie) wel goed om haar los te maken en dat doe ik bij haar dus eerder dan bij de ruin. Hij heeft meer aan langer draven en vaker terug naar stap om hem los te krijgen. Uitstappen doe ik meestal 10 minuten, tot ze weer op adem zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:52

Ik stap altijd 10 minuten lang en laag los (dus geen losse teugel) dan werk ik haar lang en laag los in draf en galop. Aan het einde van de training lang en laag uitdraven of uitgaloperen, daarna minimaal 10 minuten uitstappen, bij voorkeur op t harde.

Melanie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:15

Ik stap meestal ongeveer 10 minuten in, waarvan de eerste 5 minuten met lange teugel. dan pak ik mijn teugels op. Als het heel koud is stap ik niet zo lang in, omdat het dan natuurlijk ook heel koud is voor de paarden. ik ga dan als ik in heb gestapt eerst langzaam draven zodat de spieren warm kunnen worden en daarna pas een arbeidsdraf. Uitstappen vind ik ook erg belangrijk, dit doe ik minimaal 10 minuten.

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:13

instappen doe ik eigenlijk nooit, nouja ik rijd meestal buiten dus eerst 5/10 minuten stappen en dan draaf ik wel aan,
maar als ik in de bak rij doe ik het ook niet zo veel, wel 2/3 rondjes stappen maar meer ook niet..
Maarja, m'n pony staat ook dag && nacht op wei dus loopt de heletijd. Uitstappen precies het zelfde, terug na huis stap ik gewoon :)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:55

Ik stap meestal eerst zo'n 2 rondjes op beide kanten met lange teugels, daarna pak ik ze wat meer op (nog steeds wel met iets langere teugels) en stap ik nog een minuut of 5 denk ik (met veel wendingen/(slangen)voltes), ligt er aan hoe het paard aanvoelt. Daarna ga ik even draven (met veel overgangen en figuren) en al vrij snel pak ik ook al de galop mee. Merk dat de paarden die ik rij daar vaak lekker los van worden. Daarna ga ik dan wat meer aan het werk met ze (in stap en draf voornamelijk, aan het einde dan weer de galop). Moet wel zeggen dat ik niet echt een goeie ruiter ben, dus dat ze na het "losrijden" nog steeds niet echt zwaar aan het werk gezet worden. :')

Uitstappen doe ik tot ze op adem zijn.
Laatst bijgewerkt door Spirit op 14-04-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:59

ik doe meestal 5 minuten instappen dan ga ik zorgen dat ze goed aan het been is en als ze dat is dan ga ik pas draven. uitstappen doe ik meestal rond de 5 a tien minuten als ze dan nog niet droog is leg ik er een deken op en wachten totdat ze droog is

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:13

Ik stap iets van 5 min in, neem ook meteen wat wijken voor het binnen-/buitenbeen mee. Ik ben eigelijk het hele uur bezig met losrijden en vooral veel wisselen in tempo en hoofd/halshouding

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:55

Als ik los ga stappen stap ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel.
Dan pak ik mijn teugels op en ga ik figuren rijden (vooral voltes in stap).
Als ik ga uitstappen stap ik net zolang tot mijn paard niet meer hijgt en niet meer nat is.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:05

goed topic!
is niet goed inderdaad
ik stap met lange teugel in, veel schouderbinnenwaarts
link en rechts
ongeveer een kwartier dan pak ik haar rustig op in de bak naast ons

AnOk97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:16

Ik rij op een manege, maar wij moeten bijvoorbeeld eerst linksom instappen en dan van hand veranderen en daarna rechtsom instappen. en pas daarna gaan we draven enzo. en uitstappen doen we ongeveer 5 tot 7 minuten.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:40

Als ik met Beauty ga rijden ga ik eerst goed voorwaarts instappen. Eerst rechtsom en dan linksom of andersom natuurlijk. Het is denk ik wel het best voor je paard of pony om even de spieren op te warmen. Als wij mensen dat niet doen krijgen we spierpijn omdat we gaan werken met koude spieren. Ik denk dat dat bij paarden ook zo werkt.

Het uitstappen doe ik met lange teugel. Hoe verder je pony of paard met het hoofd naar de grond hangt hoe beter het is voor de rug va het beestje en voor onze rug.
Goed uitstappen is ook belangrijk zodat je paardje of pony even kan uithijgen en uitzweten.

Dit vind ze altijd wel heel lekker :j. Ik rijd trouwens altijd buiten. Behalve als ik les heb op de manege als we binnen rijden.

Succes! +:)+

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:29

Instappen en uitstappen doe ik altijd erg lang.
Het instappen doe ik in een goed tempo en ik doe het zolang ik denk dat ze het nodig heeft.
Het uitstappen doe ik vaak tot ze op adem is. Lekker in de zon blijf ik soms wel eens langer stappen want dat is gewoon lekker. Haha

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:35

ben zo'n twintig minuten aan het instappen rij dan zo'n twintig minuten en stap dan ook weer twintig minuten uit. Daarbij let ik op ademhaling, soepelheid in het lichaam, ontspanning, van achter naar voor, lang en laag, buiging van de voorhand, buiging in de achterhand enz. enz.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:58

Als ik in de bak ga rijden, werk ik mijn pony op leeftijd vaak eerst los aan de longeerlijn in stap, draf en galop, twee kanten op.
Daarna mag hij rollen, daarna poets en zadel ik hem en ga rijden. Dan begin ik ook nig wel in stap, maar meestal niet meer aan de lange teugel, ik pak hem meestal gelijk op.
Na het werk stap ik hem op adem en afh. van het weer en de gesteldheid van de bak gaat hij daarna onder de slang en daarna rollen in de paddock.

Als we in het bos gaan trainen, zadel ik hem meteen, maar loop er de eerste km naast, waarbij ik hem dan aan de hand ook wat buiging en achterhand gebruik vraag.
En we draven ook samen een stukje. Pas na 1 km klim ik op zijn rug, daarna begint de bisrit pas echt.
Terug naar stal stap ik bijna altijd de laatste 1,5-2 km, waarvan soms de laatste 0,5 km er naast.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:03

Ik stap in en uit een 15 minuten stel je voor dat ik het te kort doe haha.maar mijn fjordje is al 14 en vind in en uit stappen gewoon super( ik ook geen rodeo rijden:D) en meestal rijden we tussen een uur anderhalf uur dus vind ik een 15 min in en uit stappen wel goed.

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:36

Ik stap vaak zo'n 5 tot 10 minuutjes in, en uitstappen ligt eraan hoe bezweet ze is en hoe ze ademt. Vaak is dat ook zo'n 10 minuutjes.