Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maaikiemike schreef:Ik heb juist het tegenover gestelde. Mijn paard is heerlijk licht in zijn mond. Zodra je niet recht zit, zal hij niet inbuigen (heerlijk zo'n spiegel) maar ook complete beginners rijden hem zo naar beneden, enkel door recht te zitten en niet te hangen op de teugels, beetje been erbij en hij buigt.
Maar na even rijden, heb ik bijna niets meer in mijn handen, ook verzameling gaat dan erg makkelijk. (Hij richt zich dan ook op) Is dit nou wel of niet goed? Heb dan wel het idee dat ik controle heb.
(Heb in het verleden weleens met hem gelest, maar moest toen erg veel doen met de teugels en ben gestopt. Zou afgelopen maanden weer beginnen met andere instructie, maar heb helaas even een kreupel paard..)
Citaat:In galop zetten bv.
Er is bijna geen paard dat met zijn hoofd over de grond wil galopperen.
) maar bij mijn merrie werkt het ook heel goed om haar op de zit terug te rijden, dus niet voorwaarts, want ze is al vooruit in balans, maar kleinere pasjes maken (stap/draf/galop), halthouden en evt. nog achterwaarts en dan weer wegstappen of draven. Vooral niet te hard en uit elkaar laten lopen. Bij tempowisselingen niet te grote stukken, maar juist op 1 stuk meerdere keren enkele passen of zelfs maar 1 pas vooruit en dan weer terug. Het gaat om de reactie en de balans. Als ze dan op eigen benen blijven pas uitbouwen.
En de ene keer kruipt ze er achter, loopt over de schouder weg en verbuigt, en de andere keer gaat ze juist hangen of houd haar hals stijf of gaat kantelen. Wel een uitdaging om haar dan toch haar lijf weer beter te laten gebruiken en haar weer recht en soepel te krijgen
Als het goed voelt, en je hebt alle controle en je paard loopt goed over de rug en mooi aan elkaar, waar zou je je dan druk om maken. Wees blij dat je een fijn los en soepel meewerkend paard hebt