Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:59

jasmijn78 schreef:
Cassidy schreef:
En daarnaast een heel stuk desensibiliseren vanaf de grond. Basis bijbrengen vanaf de grond. Oefeningen waardoor mijn leiderschap bevestigd wordt.

Maar ik als dressuurruiter hou er graag zoveel mogelijk 'sensibiliteit' in ;) De basis is voor mij het skala der ausbilding en dat doe je voor 95% OP je paard. De rest valt voor mij onder de noemer van 'opvoeding en dagelijkse omgang'. En daar heb ik gaandeweg zoveel handigheid in gekregen dat wanneer ik een nieuw paard onder handen krijg, dat die in korte tijd gewoon doet en laat gebeuren wat ik van hem verlang. Trailerladen, scheren, meelopen, stilstaan bij het poetsen, wassen etc. ect. Meer hoef ik niet van een paard als ik er naast sta. Een opvoedingsprobleem los ik op vanaf de grond en een rijtechnisch probleem vanuit het zadel.

Op een steigerend paard wil ik nieteens gaan zitten, dat als eerste. Dat hoort bij mij tot probleemcorrectie/rijtechnisch probleem en dat los ik toch echt van de grond af op.

En natuurlijk blijft het een balans tussen sensibiliseren en desensibiliseren, maar wat ik niet wil zien is dat mijn paard de benen neemt omdat hij schrikt van een deur die dichtklapt, of iemand die wat luider praat. Ik rij western en gejoel tijdens een wedstrijd moet een paard gewoon accepteren, in tegenstelling tot een dressuurwedstrijd waar de paarden op het randje gereden worden tussen beheersbaar en compleet koekkoek, en er absoluut niet gepraat mag worden tijdens een proef. Dat is desensibiliseren, ook in het zadel. Over een zeiltje heen stappen en door een wapperend vliegengordijn heenlopen hoort er bij mij allemaal bij.

"Scala der Ausbildung" op zijn westerns (uit het wild gevangen Mustang)

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

wat uitgebreider filmpje over het werk in de trailtuin

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Ik wil mijn paard op commando "aan" kunnen zetten, en op commando "uit" kunnen zetten. Het ene moment spetteren en het andere moment er gewoon compleet koel en relaxed bijstaan.

Het is maar wat je in een paard wilt zien.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:31

Amalarab schreef:
DebjeDopje schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er eigenlijk gezien onder grondwerk? :o

bij mij betekent dat: lekker op een picknickdeken in het weiland liggend naar de paarden kijken.. :+

Haha oké, maar uit de reacties maak ik op dat het eigenlijk alles is naast je paard. Van het poetsen tot het longeren, of begrijp ik het nu nog verkeerd?
Ik dacht namelijk dat met grondwerk echt dat NH, VD en 'longeren zonder longeerlijn' bedoeld werd. Maar eigenlijk begint het dus al bij de opvoeding, in de stal, het naar de wei brengen, rechtrichten, longeren etc.?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:54

Om even een "NH guru" te quoten: een paard kan maar zes kanten op. Voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. Grondwerk is niet meer en niet minder dan deze richtingen op commando te laten uitvoeren, en daarbij de kleinste poging te belonen. Om te beginnen vanaf de grond, later vanuit het zadel. Nu hebben wij een probleem met het steigeren op het moment dat er een ruiter opzit, en een paard dat ongevraagd gaat liggen vinden we ook niet zo fijn, dus beperken we ons doorgaans tot de vier eerstgenoemde richtingen.

Een paard dat op stal staat moet ook een stapje opzij kunnen doen, naar achteren, naar voren, wijken voor druk op ieder gedeelte van dat lichaam. Dat moet hij leren, want van nature gaat een paard tegen druk in. Dus ja, omgang met het paard op stal is een stukje opvoeding. En dat is vergelijkbaar met grondwerk. Maar grondwerk gaat nog een stapje verder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:58

Volgens mij is de definitie van grondwerk: werk op de grond.
M.i. is grondwerk dan ook geen synoniem voor NH.
Grondwerk is in principe alles wat je doet vanaf de grond en ik denk dat vanuit die visie de meeste mensen aan grondwerk doen.
De een gaat er alleen verder in dan de ander.
Ik ga er heel erg ver in, maar vooral omdat ik het als sport (horseagility) wil doen en het leuk vindt; niet om bepaalde problemen om te lossen.
Dat je met grondwerk niet alle problemen oplost, wil ik best geloven. Maar in een ding moet ik Cassidy toch gelijk geven. Als je naast je paard niets te vertellen hebt, moet je er niet eens op willen kruipen.
Is dat geen issue, dan hoef je m.i niet verder te gaan in grondwerk dan gewone hantering en training, als je daar geen zin in hebt.

Een vreemde stelling in deze vind ik echter het veel gehoorde commentaar dat je in een moeilijke situatie, bv tijdens buitenrit, absoluut niet mag afstappen omdat dat te gevaarlijk is of als mensen niet afstappen in een gevaarlijke situatie omdat ze het paard dan niet aankunnen.
Dan ben je volgens mij het eerste stadium niet gepasseerd.
Ik wil toch absoluut mijn paard veilig op de grond kunnen hanteren als dat nodig is; altijd en overal.
Of ik dat nu bereik met parelli, op Jan de Boer zijn wijze of met fluisteren, doet er niet toe.
Maar ik vind dat je ten alle tijden in gevaarlijke situaties eraf moet kunnen stappen en de situatie ernaast moet kunnen oplossen. Wat doe je anders als je in een panieksituatie terecht komt en je paard heeft zich bezeert? Toch maar blijven zitten omdat je het paard anders niet aankunt? Lijkt me niet handig gezien een paard met pijn nog erger kan gaan flippen.
En zo zijn er meer voorbeelden te verzinnen.
Daarom moet een paard m.i, ten alle tijden ernaast minstens zo goed hanteerbaar zijn als erop en als dat niet het geval is, lijkt het mij onverstandig om naar buiten te gaan zonder dat eerst op te lossen.
De manier waarop je dat oplost, is persoonlijk. Als het maar gebeurt.

Met betrekking tot hulpmiddelen...Ik denk dat een aantal bokkers daar zo fel op reageert omdat hulpmiddelen niet zelden worden misbruikt. Een blik in menig manege/pensionstal of op de ITP zegt daarover al vrij veel. En dat roept gewoon weerstand op.
Ik denk echter dat bij bv een ITP topic waarbij de ruiter gewoon correct rijdt en correct gebruik maakt van hulpmiddelen en dat ook goed kan onderbouwen, niet echt negatieve reacties krijgt
(uitzonderingen daargelaten)
In een topic met vragen hierover, zijn de reacties vaak wat eerder negatief omdat snel een oordeel wordt geveld adhv de tekst en dat die niet altijd de lading dekt. Dat is vanachter de computer niet te zien.
Heel goed mogelijk dat iemand een topic opent met een logische vraag, maar zich ongelukkig uitdrukt en daardoor negatieve reacties krijgt, maar het tegendeel gebeurt ongetwijfeld ook.
Dat hou je toch via de computer.

Ik ben het er echter niet mee eens dat tegenwoordig alle bokkers zus en zo zijn... ik vind juist dat er nog veel verschillend denkende zijn en dat is een van de reden waarom het juist interessant kan worden. Want juist door anders denkende kun je je visie al dan niet bijstellen.
Het kan tevens voor hele interessante discussies zorgen.

Maar geen voordeel zonder een nadeel.... en dat nadeel is het disrespect wat mensen voor elkaar hebben. Hier en daar schieten mensen te voorschijn die alles het beste weten en de ander de grond in proberen te schoppen, waarop dan weer een tegenreactie komt. Dat vind ik dat weer erg jammer.
Juist de verschillen kunnen een discussie interessant en leerzaam maken. Maar dan moeten mensen naar elkaar willen luisteren en zelf argumenten aanvoeren voor hun mening.
Ze hoeven het absoluut niet helemaal met elkaar eens te worden, maar begrip voor het 'waarom' is toch al heel aardig.
Ben er overigens ook mee eens dat er vaak weinig rekening wordt gehouden met de leeftijd van een TS.
Ik kan niet zeggen dat ik op jonge leeftijd erg uitblonk in gebruik van gezond verstand. Dat heb ik ook moeten leren door volwassenen die de vinger op de pijnlijke plek legden. Door schade en schande wijs geworden, zullen we maar zeggen. En die kans moeten andere jonge mensen ook krijgen.

*edit* iemand noemde nog het probleem van mensen die de verkeerde paarden kiezen, waardoor problemen ontstaan die je niet oplost dmv hulpmiddelen/grondwerk...
Dat is volgens mij ook nogal eens een reden waarom een topic wordt geopend.
Ik denk dat mensen de neiging hebben hun eigen kunnen te overschatten, daardoor het type paard kiezen wat wellicht heel gaaf is of veel potentieel heeft, maar niet past bij de betreffende persoon.
Adviezen zoals hulpmiddelen; pak voor zijn kont; grondwerk etc zijn dan niet van de lucht, maar wellicht zit het probleem vaak toch wat dieper en is het paard gewoon een brug te ver voor de betreffende persoon.
Dat is echter ook altijd moeilijk in te schatten vanachter je scherm, vooral omdat mensen dat zelf niet graag toegeven.

Ander probleem waarbij 'op zijn nummer' zetten/hulpmiddelen/grondwerk als advies weinig zal uithalen is de keuze voor het verkeerd soort paard voor de doeleinden die de ruiter voor ogen heeft.
Niet ieder paard is voor ieder doel geschikt. Althans... niet volgens mij.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:15

Ik neem het meeste niet te serieus op bokt. Ik haal eruit wat ik interressant vind. Je weet ook helemaal niet met wie je discussieert of wie je advies geeft, het kan wel iemand zijn die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien ;)
Soms vind ik het leuk om ervaringen ergens over te lezen, maar ik heb inmiddels mijn eigen manier van omgaan met paarden en ben daarin ook heel eigenwijs....... doe lekker mijn eigen ding :D.
Ik denk gewoon je eigen gevoel en nuchter verstand volgen en bokt zien als een leuke tijdsbesteding.
Het enige waar ik me aan kan storen zijn mensen die direct aanvallen als een paard op stal staat of op ijzers staat, die zijn me vaak veel te extreem in hun reactie...... tegenwoordig verlaat ik ook dan maar zo'n topic :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:10

Ik ben ook van mening dat er veel te veel 'getutteld' wordt over de paarden van
tegenwoordig. Laat iedereen het toch lekker zelf weten. Als het echt te ver gaat; ja
dan snap ik dat er reacties op komen. Maar als ik op bokt vertel dat mijn paard
in de winter/najaar ongeveer 4 uurtjes in een zandpaddock komt ipv 24/7 op de wei
met schuilstal en super slow feeder, nou dan mishandel je de boel en moet je je
paard eigenlijk verkopen :+

En met rijden; sporen en hulpteugels zijn allemaal not done. Nou ze helpen mij toevallig
op sommige momenten erg goed. Ik vind dat de gemiddelde bokker heel graag 'fouten' wil
zien en daar dolgraag op reageert. Zeker als er al iemand heeft gereageerd, dan gaan
ze daar graag lekker op verder hakken.

Anoniem

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:22

Denk dat er in wezen niks veranderd is. Vroeger was je een idioot als je je paard niet regelmatig een pak op de broek gaf, nu ben je het als je niet grondwerkt, je paard met bit berijdt en ze niet 24/7 buiten hebt.
Een middenweg is er nog altijd niet. En ik ben er van overtuigd dat er veel paarden zijn die juist met de gulden middenweg heel gelukkig zijn. Met een stal én een weide, met soms nee en soms ja, met vooral consequent zijn, en eerlijk en rechtvaardig zijn. En ik welke vorm dat is, dat verschilt per paard, de één moet je heel zacht mee zijn, en de ander moet je sneller bij inkomen, het ene paard is brutaler dan het andere. Natuurlijk zijn je regels bij ieder paard het zelfde, maar de vorm verschilt bij mij nogal eens, omdat de paarden van elkaar verschillen.
Stravinsky-merrie krijgt eigenlijk nooit een tik, die kun je heel subtiel haar plaats wijzen, en verder moet ze veel knuffels hebben, en lovende woorden en kusjes, en daar dan heel consequent in zijn, en dan is nee nog altijd nee, maar veel zachter dan bij de Special D, die gewoon over je heen loopt als je niet oppast, bij hem moet je je groot maken, en hem echt achteruit zetten, en soms een elleboog in zijn borst erbij, en dat is bij de Stravo nooit nodig. Bij de Special moet je niet te lief willen zijn, die pakt die ruimte dan ook, en wordt echt hondsbrutaal, maar als je rustig bent, duidelijk, is hij heel goed te doen en echt een fijn paard.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:47

Grondwerk kan goed zijn, maar het is wel een beetje raar dat het het vaste uitgangspunt aan het worden is.
Ik werk zelf ook met grondwerk hoor.
--
Ik kan me zelf zo ergeren aan mensen die erop blijven hameren dat het iets medisch is, terwijl mensen toch vermelden dat ze er alles al bijgehad hebben.
Buiten dat word je tegenwoordig ook uitgemaakt voor vanalles al beweer je dat het niet zo is. En je hebt het over je eigen paard. Dan weten ze vaak beter hoe het met een paard van een ander is als de eigenaar zelf. -->het is een vraag.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:27

Om nog even de term grondwerk te verhelderen: http://www.bokt.nl/wiki/Grondwerk

Naar mijn idee iets waar je niet aan ontkomt. Maar wel letterlijk en figuurlijk met 2 benen op de grond. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:41

Cassidy schreef:
Op een steigerend paard wil ik nieteens gaan zitten, dat als eerste. Dat hoort bij mij tot probleemcorrectie/rijtechnisch probleem en dat los ik toch echt van de grond af op.

Nou, ik heb nog nooit een paard gehad dat aan de hand zomaar steigert. En als ze aan de hand steigeren dan doen ze dat vaak om andere redenen dan dat je er op zit. Dus dan is de oplossing ook anders. Dus als mijn paard aan de hand een keer steigert is dat voor mij nog geen reden om er niet op te gaan zitten. Ik zie het rijtechnische en de opvoeding/dagelijkse omgang ook niet als twee dingen die je los van elkaar/eerst het een en dan het ander, zou moeten doen. Het kan prima tegelijktijdig. En als je het goed doet, dan versterkt het elkaar juist. Rijden hoort ook gewoon bij de dagelijkse omgang/opvoeding.

Cassidy schreef:
Ik wil mijn paard op commando "aan" kunnen zetten, en op commando "uit" kunnen zetten. Het ene moment spetteren en het andere moment er gewoon compleet koel en relaxed bijstaan.

Een dressuurpaard moet ook van volledige aanspanning naar totale ontspanning kunnen gaan. Bijvoorbeeld van verzamelde draf of piaffe, naar uitgestrekte stap. Dus wat dat betreft zie ik geen verschillen.

Cassidy schreef:
"Scala der Ausbildung" op zijn westerns (uit het wild gevangen Mustang)

Ja, ik heb niet zoveel met western. Maar ik kan mijn paarden ook gewoon zonder mee te lopen de trailer in laten gaan of zo, of aan een lijntje over boomstammen, heuveltjes of door het water laten gaan. (wij hebben een soort cross/water stukje naast de bak... mijn dresuurpaarden doen soms ook wel eens wat anders dan dressuren ;) ) Ik maak er alleen geen sport op zich van. Ik hoef dat ook niet eindeloos te oefenen. Als ik zulks van ze wil dan is dat zo gedaan... Ik zie ook totaal het nut er niet van in dat mijn paarden eerst dat soort dingen moeten kunnen voordat ik er op ga zitten?

Het heeft mi ook allemaal te maken met of je van nature een soort 'natuurlijk leiderschap' hebt, als mens in balans bent en weet wat je van je paard wilt. De boer waar ik mijn paarden bij op stal heb staan is inmiddels inmiddels 75. Hij heeft zijn hele leven paarden beleerd/uitgebracht in alle disciplines. Tot voor kort klom hij met zijn versleten heup en zijn stijve lichaam nog amper zonder voorbereiding via een tonnetje in de box in het zadel van een nog onbeleerde 3 jarige, die hij dan nog maar kort op stal had. En dan reed hij zo vanuit de stal naar de bak. Je houdt je hart vast, maar hij deed het al jaren zo met jonge paarden. En het ging altijd goed. En de paarden hadden eigenlijk altijd direct het volste vertrouwen in hem, deden geen stap verkeerd. Dat komt omdat hij het uitstraalt naar de paarden. En dat voelen ze. Hij is duidelijk, consequent, weet wat hij van ze wil en is daarbij rustig, eerlijk en niet angstig. Paarden geven zich dan vaak zo over en voelen zich daar dan prettig bij. (ik zou het verder niemand aanraden om het zo te doen, maar het illustreert wel hoe belangrijk je eigen mindset is in de omgang met paarden)

Volgens mij worden paarden juist doodziek van dat eindeloze getrut en worden veel paarden veel te bescheten behandeld en bereden. En daar krijg je juist problemen van. We hebben hier ooit een fanatiek NH-er/parellier op stal gehad. Haar paard was de grootste lastpak van allemaal en had totaal geen respect. En als ze onze paardenman aan het werk zag, dan barste ze zowat in huilen uit, zo zielig vond ze alles. Maar goed, misschien heb ik daar een vertekend beeld van. Maar als ik soms wel eens mensen zie klooien om op de 'parelli' manier hun paard in de trailer te krijgen... Door het eindeloos over de te laten lopen en zo. En na twee uur staat het dier er dan nog niet in. Dan kan ik daar echt helemaal niets mee.

Ik heb nog nooit met geen enkel paard zo staan modderen om hem er in te krijgen. Misschien juist wel omdat wij geen aandacht er aan besteden, maar gewoon, hop, paard er in en rijden. Als ze er niet meteen inlopen even met een lijntje, tikkie of de bezem achter de billen }> en ze staan er zo in. Ze krijgen dan zo geen kans om er over na te denken en wij maken er geen toer van. Ik denk dat 2 uur lang op de parellimanier over de klep lopen veel irritanter is voor een paard. Dan denkt hij de volgende keer als hij de trailer ziet: ach nee, niet weer he?

Cassidy schreef:
Een paard dat op stal staat moet ook een stapje opzij kunnen doen, naar achteren, naar voren, wijken voor druk op ieder gedeelte van dat lichaam. Dat moet hij leren, want van nature gaat een paard tegen druk in.

Maar ik begrijp het niet? Dat is toch zo geleerd? Als ik een nieuw paard op stal heb dan weet hij na de tweede of derde keer dat ik de box in loop of hem aan de kan wil hebben wel wat de bedoeling is hoor. En daarvoor hoef ik hem echt niet hard aan te pakken of hem de hoek in te schoppen oid (een uitzondering daargelaten :o ) Ik begrijp gewoon niet hoe mensen van zo iets gewoons zo'n ding op zich kunnen maken?

Maar ja, misschien ben ik wel te simpel voor NH, parelli of dat soort toestanden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:49

Yamcha schreef:
Denk dat er in wezen niks veranderd is. Vroeger was je een idioot als je je paard niet regelmatig een pak op de broek gaf, nu ben je het als je niet grondwerkt, je paard met bit berijdt en ze niet 24/7 buiten hebt.
Een middenweg is er nog altijd niet. En ik ben er van overtuigd dat er veel paarden zijn die juist met de gulden middenweg heel gelukkig zijn. Met een stal én een weide, met soms nee en soms ja, met vooral consequent zijn, en eerlijk en rechtvaardig zijn. En ik welke vorm dat is, dat verschilt per paard, de één moet je heel zacht mee zijn, en de ander moet je sneller bij inkomen, het ene paard is brutaler dan het andere. Natuurlijk zijn je regels bij ieder paard het zelfde, maar de vorm verschilt bij mij nogal eens, omdat de paarden van elkaar verschillen.
Stravinsky-merrie krijgt eigenlijk nooit een tik, die kun je heel subtiel haar plaats wijzen, en verder moet ze veel knuffels hebben, en lovende woorden en kusjes, en daar dan heel consequent in zijn, en dan is nee nog altijd nee, maar veel zachter dan bij de Special D, die gewoon over je heen loopt als je niet oppast, bij hem moet je je groot maken, en hem echt achteruit zetten, en soms een elleboog in zijn borst erbij, en dat is bij de Stravo nooit nodig. Bij de Special moet je niet te lief willen zijn, die pakt die ruimte dan ook, en wordt echt hondsbrutaal, maar als je rustig bent, duidelijk, is hij heel goed te doen en echt een fijn paard.

Dat is het, mensen verliezen uit het oog dat niet alle paarden hetzelfde zijn.
Wat bij de een goed werkt kan bij de ander funest zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:50

_brunette schreef:
Om nog even de term grondwerk te verhelderen: http://www.bokt.nl/wiki/Grondwerk

Nog even nav bovenstaande link een stukje geciteerd:

De africhter geeft hulpen doormiddel van stem, lichaamstaal en mocht er sprake van zijn harnachement. De hulpen die worden gegeven horen duidelijk te zijn zodat miscommunicatie met het paard wordt voorkomen. Dit kan men bereiken door iedere oefening duidelijk te onderscheiden hulpen te geven.

Ik denk dat mensen die van huis uit of al jaren (de juiste!) ervaring hebben met paarden het bovenstaande onbewust al direct goed doen. Zij gebruiken door wellicht een combinatie van gevoel en ervaring al de juiste lichaamstaal etc. Daarom hebben zulk soort mensen ook geen parelli dvd nodig.

Ik denk dat de overmatige aandacht voor NH/parelli/grondwerk etc. toch echt wel een beetje een ding is van mensen die weinig ervaring hebben met paarden. An sich denk ik dat er soms best aspecten tussen zitten die handig kunnen zijn voor mensen met een gebrek aan inzicht/ervaring. Maar vaker vind ik wel dat het zijn doel een beetje voorbij schiet en dat het mensen laat denken dat het het alleen goed kan doen als je minimaal 6 dvd hebt afgewerkt of zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:02

jasmijn78 schreef:
Cassidy schreef:
Een paard dat op stal staat moet ook een stapje opzij kunnen doen, naar achteren, naar voren, wijken voor druk op ieder gedeelte van dat lichaam. Dat moet hij leren, want van nature gaat een paard tegen druk in.

Maar ik begrijp het niet? Dat is toch zo geleerd? Als ik een nieuw paard op stal heb dan weet hij na de tweede of derde keer dat ik de box in loop of hem aan de kan wil hebben wel wat de bedoeling is hoor. En daarvoor hoef ik hem echt niet hard aan te pakken of hem de hoek in te schoppen oid (een uitzondering daargelaten :o ) Ik begrijp gewoon niet hoe mensen van zo iets gewoons zo'n ding op zich kunnen maken?

Maar ja, misschien ben ik wel te simpel voor NH, parelli of dat soort toestanden.

Een paard met geweld dwingen om iets voor je te willen doen is makkelijk. Lekker rammen, idd die bezem in zijn reet als hij die trailer niet inwil.
Het is veel moeilijker om in dat koppie te komen en een paard zover te krijgen dat hij dingen voor je WIL doen.

En persoonlijk vind ik het dan veel leuker om naar de trailer te wijzen dat het paard er vanzelf instapt, dan dat ik er iedere keer zelf in moet gaan lopen om hem in te laden. Veel veiliger ook. Voor mij dan. Heb een keer in een trailer een hoef van een flippend paard tegen mijn hoofd gehad, is een ervaring die ik niet graag ga herhalen.

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:07

Het valt mij ook wel op dat er constant gezeurd etc wordt. Ik ga niet eens op deze topics reageren, want de discussies blijven toch eindeloos. De ene helft is het er mee eens, en de andere helft niet. Ik wil best mijn mening geven in een topic, en er over discussieren, maar bij sommige topics weet ik gewoon: Daar kom je toch niet uit met zijn allen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:13

Volgens mij is grondwerk de laatste tijd van een middel (paard op een fijne manier uit stal kunnen nemen, leiden, poetsen,...) veranderd in een doel op zich.
Je zag vroeger toch nooit mensen die naar stal komen om in plaats van te rijden, een uur naast hun paard door de bak wandelen met een lang touw en een stok.
Ieder zijn meug, maar ik begrijp niet wat ze eraan hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat gymnastiek kan helpen om een soepeler paard te krijgen, maar de enige manier om rijtechnisch te verbeteren is erop gaan zitten en oefenen. Je kan toch ook niet leren autorijden vanuit de passagiersstoel?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:43

Moest eigenlijk wel een beetje lachen om de titel: 'wat mag nog wel van de bokkers' Nou als ze het er niet mee eens zijn dan ben ik benieuwd naar hun visie maar als ik het daar niet mee eens ben dan is het jammer maar helaas. Ik luister liever naar mijn instructrice die vertrouw ik voor 100%. Ik vind het wel interessant om de mening van verschillende takken te horen zoals western, wat ik stiekem toch wel een beetje bewonder. NH/grondwerk (of ben ik nou aan het vloeken voor de experts?) vind ik zelf.. onnodig. Een rijtechnische fout kan ik toch niet veranderen door de hulpen eerst aan de grond te leren. Ja oke, het paard doet het onder het zadel ook bij bijvoorbeeld stemhulp maar het zal nog steeds niet correct halthouden. En wanneer je de hulpen gebruikt om correct halt te kunnen houden (ik bedoel iets anders dan stemhulpen zoals eerder genoemd voorbeeld) dan zal het net zo hard weer denken: 'ehhh? Wat?'. Dus in feiten is een paard aan het halster begeleiden ook grondwerk? Dan vind ik de hele term opzich al onnodig. Longeren is dan ook grondwerk. Mijn paard was in het begin erg vervelend aan het halster. Mij opzij drukken, niet leuk als je zelf 1.61 bent en je paard 1.70 (is inmiddels al opgelost) paard respecteert mij (als het goed is) zo geen grondwerk (of misschien wel) aan te pas gekomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:13

Ik denk dat je je gewoon teveel aangesproken voelt ;)

Als je overtuigd en blij bent met wat je zelf doet, dan wil je dat graag vertellen aan anderen.
Voor mij is grondwerk de oplossing voor zo ongeveer alles, dus dat zal ik mensen ook aanraden. Als jij dat niet wilt, dan bepaal je toch zelf of je naar dat advies luistert?

Ik denk dat je gevoeliger bent voor het advies wat je niet ligt. Ik zie namelijk vaker staan dat je gewoon je paard moet aanpakken, dat ie niet moet zeuren en dat ie zich aanstelt. Dat valt mij dan weer op, omdat dat mij niet aanspreekt ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:15

MagicDay schreef:
Diaz schreef:
Om even op de vraag van de titel in te gaan:

Ik vind ook dat bokkers iets vrijblijvender advies kunnen en moeten geven, inplaats van hun mening opdringen en je laten voelen dat je fout bezig bent als je niet precies doet zoals zij het zeggen. ;)

_/-\o_ Dat is dus ook waar ik enorm aan kan storen....vroegah, was dat niet zo erg als de laatste jaren...

Amen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:19

niet alles doorgelezen. In mijn ogen doe je vanzelf aan grondwerk en NH als je je paard opvoed... Alleen nou heeft een pippo het beestje een naam gegeven en verdiend er bakken geld door. Mijn paarden gaan allemaal voor druk opzij, op commando achteruit, en reageren op lichaamstaal. functioneren, reageren ze niet zoals gewenst krijgen ze een waarschuwing. Reageren ze dan nog niet, een schop onder hun kont..
Een paard moet gewoon opgevoed zijn, ik vind het belangrijk dat ze geen gevaar voor anderen zijn. En heb een hekel aan knollen die niet opzij gaan, tegen je aanduwen, in je persoonlijke ruimte komen zonder gevraagd en zich helemaal opdringen. Ik ken mijn paard door en door en weet dus ook wanneer ik dingen met beleid moet doen, maar ook wanneer het gewoon gedraak is :). Je moet gewoon thuis zijn in gedrag en lichaamstaal van paarden. Niks spannends aan.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:21

Amalarab schreef:
DebjeDopje schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er eigenlijk gezien onder grondwerk? :o

bij mij betekent dat: lekker op een picknickdeken in het weiland liggend naar de paarden kijken.. :+

Nee, dat is "veldwerk".

Sommige (de meeste) Bokkers moeten soms tot 10 tellen voordat ze reageren...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:28

sanne83 schreef:
Ik denk dat je je gewoon teveel aangesproken voelt ;)

Als je overtuigd en blij bent met wat je zelf doet, dan wil je dat graag vertellen aan anderen.
Voor mij is grondwerk de oplossing voor zo ongeveer alles, dus dat zal ik mensen ook aanraden. Als jij dat niet wilt, dan bepaal je toch zelf of je naar dat advies luistert?

Ik denk dat je gevoeliger bent voor het advies wat je niet ligt. Ik zie namelijk vaker staan dat je gewoon je paard moet aanpakken, dat ie niet moet zeuren en dat ie zich aanstelt. Dat valt mij dan weer op, omdat dat mij niet aanspreekt ;)

Ik weet niet helemaal zeker of je dit tegen mij had maar daar ga ik maar even van uit.
Hoezo voel ik mij teveel aangesproken? Door wat voel ik mij aangesproken? Ik vind deze uitspraak een beetje kort door de bocht. Ik luister naar de visies van andere, wil mij daar in verplaatsen maar als ik er niets mee voel dan zal ik het niet toepassen. Ik had het over het algemeen en niet per defenitie over NH. Een paard (hard) aanpakken en NH zijn twee uitersten dan is het niet gek dat beide partijen wellicht geïrriteerd kunnen raken van elkaars advies. Maar in elk advies zit wel een kern van waarheid (van kenners in ieder geval) daarom ontrek ik mij niet volledig aan advies van welke partij dan ook. Als mijn paard onder het werk uit te komen (nee geen angst en ook niets medisch) dan zal het advies kunnen zijn geef d'r een rotschop ze moet zich niet aanstellen. Ik denk, een rotschop is wat te ver ze stelt zich wel wat aan, ik probeer consequenter te zijn (wat altijd natuurlijk moet maar mijn paard is niet zo snel overtuigd). Advies van iemand van de NH-kant weet ik niet zo snel te bedenken maar daar zal vast wel iets nuttigs in staan. Net zoals het eerdere advies. Het is maar net wat je met het advies doet en hoe je het opvat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:32

Was vooral tegen TS bedoeld, maar ook in z'n algemeen tegen mensen die zich ook irriteren aan "dat niets meer mag" ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:38

sanne83 schreef:
Was vooral tegen TS bedoeld, maar ook in z'n algemeen tegen mensen die zich ook irriteren aan "dat niets meer mag" ;)

aah op die fiets :')
oeps

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:45

haha, nu ik het teruglees lijkt het inderdaad tegen jou bedoeld ;) sorry

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:47

Ow geeft niet! :)