Gevallen tijdens dressuurproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Gevallen tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:25

Ja, het zou mij ook heel apart lijken, maar het kan natuurlijk altijd. Hoe vaak gebeurt het niet dat je heel veel onderzoeken doet en dat de oorzaak dan iets simpels kan zijn. Maar hoe reageert ze dan als je iets anders doet dan dressuur?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:33

@Goldenarrow: Ik heb van de zomer met haar gesprongen en dit vond ze heel leuk. Toen was er nog geen enkel probleem onder het zadel, ook niet met dressuur. Ze kon wel heel heftig worden met springen, heel erg heet. In het bos is ze in het begin wel gespannen (komt door mij, ik heb niet zoveel vertrouwen in het bos omdat ik een keer een ongeluk heb gehad met een paard in het bos), maar na 10 minuten is ze ontspannen en ik ook en is het heerlijk. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om vaak in het bos te rijden. Ik ben afhankelijk van iemand met een trailer om buiten te kunnen rijden. Longeren vindt ze ook erg leuk, daar bokt ze een keer met aangaloperen en dat is het. Ook met grondwerk een en al oplettendheid.
Laatst bijgewerkt door Pollux op 21-11-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:33

Ik zeg ook Laarakkers en tja als je hem alleen wil kan dat gewoon weg niet dus dan toch maar voor een ander zou ik zeggen anders is het toch een beetje je kop in het zand steken vind ik.
Ik ben ook bij Tomas geweest super goed en aardig en Annika keek zelfs soms ook mee om te checken.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:37

@Tooske: ik wacht de echo en reactie van gedragsdeskundige af en ga me dan beraden of ik nog Laarakkers ga of niet. De reden waarom ik alleen hemzelf wilde, was eigenlijk omdat een vriendin met tomas en annika een minder goede ervaring hadden. Maar dat is ook maar van horen zeggen, dus of ik daar op af moet gaan..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:41

Hmm.. Ik weet niet... Het is dat ze nu sowieso niet lekker in d'r vel zit anders had ik gezegd dat je zou moeten proberen de training wat meer te variëren. Dat kan natuurlijk alsnog zodra je haar terug hebt en er geen oorzaken zijn gevonden. Leg een keertje een balkje neer, maar een miniscuul hindernisje die je ergens in de training een keertje neemt, wissel het af. Misschien dat dat iets helpt?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:55

@Goldenarrow: dit zijn allemaal dingen die ik nog kan doen ja... Maar dat is van later zorg. Eerst maar eens kijken wat er nog komen gaat en of ik iets kan vinden wat haar rustiger in de kop kan maken op stal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:00

als je de rug goed wil nakijken kan je ook kiezen voor een scintigrafie
op de site van de Lingehoeve staat wat het precies is

ik hoop dat je iets vind en je paard kan helpen :j

Corien197

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:08

Ik zou in overleg met Utrecht gaan besluiten welke chirurgen door Nederland heen misschien nog een idee hebben. Daar staat Utrecht altidj voor open en dat zorgt ook dat er niet overnieuw onderzoeken worden gedaan die niet nodig zijn.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:26

@Mirgino: Ja, dat zou ik ook nog kunnen doen. Maar ik denk wel dat als er niets uit de echo komt, er dan gewoon echt niets zit in de rug. Bij een scinti wordt er volgens mij alleen opgespoord waar iets zou kunnen zitten, maar moet dit alsnog met foto/echo onderzocht worden. Het lijkt me dat ik dan eerst een scinti had moeten laten maken. Kan evt. nog met Lingehoeve contact opnemen om mijn verhaal te doen. Misschien hebben zij nog ideeën.

@Corien197: Ja, heb ik ook bedacht. Na deze echo stop ik met Utrecht (behalve gedragsdeskundige), want daar komt blijkbaar niets uit. Wil ook niet opnieuw allerlei onderzoeken laten doen in een andere kliniek. Ik wil in dat geval doorverwezen worden door Utrecht met een concrete vraagstelling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:10

Ik zou je evt equireva aanbevelen, zeker als je paard nu nog in Utrecht is want daar komt ze 2-3x per week voor bewegings onderzoek.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:52

Hoi Pollux,

Allereerst: wat super goed van je dat je zo veel tijd, geld en energie in je paard stopt! Geweldig.

Ik denk dat dit het niet is, maar misschien toch even iets om over na te denken:
Probeert ze anderen er ook af te bokken als jij in de buurt bent? Ergens vaag in mijn achterhoofd gaat er nl een belletje rinkelen dat ze jou op de grond wil hebben als er iets eng is en dat ze heel erg aan je hangt bij de dierenarts en op stal enzo.

Mijn merrie vertoont absoluut niet het gedrag van de jouwe, maar wat ze wel heeft, is dat ze het heel spannend vindt om te rijden zonder 'iemand op de grond'. (Ze is nog niet doorgereden) Ze vertrouwt alleen mensen op de grond, die op haar rug kan ze niet goed zien, dus die zijn niet betrouwbaar genoeg, ofzo. Nou is bij die van mij eigenlijk iedere willekeurige persoon wel prima (eigenaar, instructrice, een wildvreemde kan ook). Maar als die van jou nou zo aan jou hangt... ik weet wel dat ze bij anderen ook bokt, maar goed, misschien is het iets...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:40

@Gineke: ik denk niet dat dit een reden is. Ze heeft gebokt bij een andere ruiter terwijl ik er niet bij was en ze heeft gebokt bij een andere ruiter terwijl ik er wel bij was. Als ik erbij ben wanneer een andere ruiter rijdt, heeft ze eigenlijk alleen de neiging naar mij toe over de schouder weg te vallen, maar is verder wel braaf in de meeste gevallen. Mijn paard is ook al 4,5 jaar onder het zadel, dus heeft genoeg zelfvertrouwen om zonder iemand op de grond te lopen. Ik merk geen verschil met rijden als er iemand op de grond bij is of niet. Haar hang aan mij komt meestal voor op de grond.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:42

@Sizzle: Equireva? Is dat een ostheopaat of een DA?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:21

Dag Pollux, ook ik ben aan het meelezen, want ik zit in beetje in hetzelfde schuitje. Mijn paard houdt zijn rug ook strak, al loopt hij niet kreupel. Daarbij komt ook nog dat hij opzadelen vreselijk vindt en bokt met aangalopperen. Met de bijzet longeren resulteert in stijf en kort lopen in het begin. Ik ben ook naar de kliniek geweest om rugfoto's te maken, waaruit niks kwam. Ze vonden ook werkelijk niks mis met mijn paard! Zij hebben mij nadien geadviseerd om onstekingsremmers te geven gedurende 3 weken, om te kijken of er verbetering te zien is. Helaas nog geen verbetering te merken na 2 een half weken, dus een ontsteking is ook uitgesloten. Dit is misschien ook een tip voor jou?
Verder heb ik ook het idee dat het uit het lendenen/bekken gebied komt bij mijn paard
Mijn volgende stap is thermografie en eventueel voedingssupplementen voor het spierherstel (kan natuurlijk ook uit de spieren komen door het tekort aan een voedingsstof), of zelfs misschien glucosamine bijgeven om te kijken of het vanuit de gewrichten komt. Ik lees dus ook nog even mee :)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 22-11-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:29

Waarom mocht je je proef niet afrijden? Technisch is het dan toch een 0 voor dat onderdeel wegens niet getoond?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:20

@Unicorn_kiss: mijn paard vindt opzadelen ook niet prettig. Nieuwe zadel is perfect aangemeten en ligt ook volgens mijn fysio als een huis, dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Mijn paard gaf wel verbetering op de pijnstilling, dus dat is voor mij een teken dat er iets pijn doet in haar onderrug.

Ik heb het hele verhaal aan mijn fysio Tunna Moriën voorgelegd en zij vindt het ook nogal kort door de bocht om te zeggen dat er niets in de rug kan zitten omdat mijn paard niet kreupel is. Ze vindt het dus ook verstandig om een echo te maken van de rug. Zij blijft het vreemd vinden dat mijn paard de hele zomer niets laat zien onder het zadel en dan toch ineens weer verslechtert en zoekt de oorzaak hiervoor in eerste instantie niet in gedrag, ondanks dat ze mijn paard een aparte vindt. Zij heeft mijn paard al sinds vorig jaar in behandeling, en kent haar vrij goed. Ze adviseert wachten tot de uitslag van de echo en dan paard weghalen uit Utrecht. En dan samen alle bevindingen van kliniek en haarzelf tot nu toe (ook die van vorig jaar) met foto's en echo erbij op een rijtje te zetten en te kijken hoe verder. Ben blij dat ze me actief wil helpen hiermee.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:36

Nou, er is NIETS gevonden bij mijn paard. Ook de echo was normaal. Toch blijft ze erg stijf in de rug en laat ze verbetering zien op pijnstilling. Volgens de arts kunnen de stijve spieren een gevolg zijn van een onderliggend probleem (wat ze dus niet kunnen vinden op foto en echo) of van een vicueuze circel. Ik werd er niet wijzer van. Ze kunnen in Utrecht niets meer doen en sturen me met Metacam naar huis om rustig te gaan longeren.............. Gedragsdeskundige neemt volgende week contact op. Straks mijn fysio maar eens bellen voor overleg.

Ruby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:08

Jeetje, lijkt me echt lastig, voor jou gevoel is er wat mis met je paard maar ze kunnen niet vinden wat het is.
Ik hoop echt voor je dat er nog wat uit komt bij de gedragsdeskundige of dat jij en de fysio kunnen uitpuzzelen wat het probleem is!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:45

Die training leert je dus hoe je moet vallen zonder je te bezeren, zonder iets te breken.
En da's natuurlijk super voor je zelfvertrouwen, als je wéét dat je 'kunt' vallen zonder je pijn te doen, durf je misschien NOG meer doorzetten. Als je echt geïnteresseerd bent, stuur me dan een PB'tje, dan scan ik het artikel een keertje in en stuur ik je de info door :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:52

Ik heb alleen de eerste pagina doorgelezen. Maar had nog iets niet langs zien komen. Ik heb ervaring met een paard wat flink kan bokken, mijn vorige paard was er ook zo een. Er niet mee eens, en dat liet hij merken ook en ging je er af. Wat ik inmiddels als ingebouwd mechanisme heb is: Staan in je beugels, en iets achterover hangen hierbij ( anders ga je rechtdoor eraf). Op deze manier bokken ze onder je door en krijg je niet die klappen in je rug die er vaak voor zorgen dat je eraf gaat. Dit in combi met een flinke schop en de teugels omhoog hijsen zorgde er bij mij voor dat ik er niet meer naast ging. En het paard het uiteindelijk ook niet meer nuttig genoeg vond om dit gedrag te vertonen. Nadat hij zo tekeer is gegaan en je zit nog: Galopperen tot hij niet meer kan. En dan nog 3 rondjes. Klinkt misschien heel onaardig, maar ik was er binnen een paar weken vanaf :). Succes.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:04

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan eigenlijk niet vinden of er naar haar tanden en kiezen gekeken is.
Het kan namelijk heel goed zijn dat ze last heeft ervan, misschien haken heeft.
Als ze ergens van schrikt, dan reageer je misschien door meer druk op het bit te leggen en als ze last heeft van de kiezen dan doet dat natuurlijk meer pijn. resultaat bokken.
Ik kan me ook goed voorstellen dat ze misschien zichzelf een keer verdraaid heeft met het heftig bokken en daardoor nu last heeft van de rug.

zou dit mogelijk kunnen zijn of hebben ze bij de klinieken wel naar het gebit gekeken?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:30

Pollux schreef:
Nou, er is NIETS gevonden bij mijn paard. Ook de echo was normaal. Toch blijft ze erg stijf in de rug en laat ze verbetering zien op pijnstilling. Volgens de arts kunnen de stijve spieren een gevolg zijn van een onderliggend probleem (wat ze dus niet kunnen vinden op foto en echo) of van een vicueuze circel. Ik werd er niet wijzer van. Ze kunnen in Utrecht niets meer doen en sturen me met Metacam naar huis om rustig te gaan longeren.............. Gedragsdeskundige neemt volgende week contact op. Straks mijn fysio maar eens bellen voor overleg.

aan de ene kant heel positief dat er niks ernstigs mis is met je paard, aan de andere kant jammer dat er geen oorzaak gevonden is... misschien een supplement geven voor stijve spieren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:35

Wat frustrerend voor je -O-

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:52

Balen zeg. Je zou bijna hopen dat er iets 'mis' was. Iig iets wat haar gedrag kan verklaren.
Succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:44

Bedankt allemaal voor het meeleven. Het is inderdaad heeeeeeeel erg frustrerend!!! Het is zo'n fijn paard, heb al zo veel zelf opgelost. Maar geef voor mezelf toe dat ik dit specifieke probleem (op dit moment) niet zelf kan oplossen.

@Marion82: gebit is helemaal in orde. Dat was vorig jaar flink onder handen genomen omdat er van alles mis was. Maar dat was bij de laatste controle onlangs nog allemaal in orde. Daar zit het probleem niet. Nee, helaas blijkt het toch een vervelende gedragskwestie. Ik was zo goed op weg afgelopen zomer....waar is het fout gegaan??? Die vraag stel ik mezelf al de hele dag.

Ik ga nu bij mezelf te rade: ga ik het paard nog één laatste kans geven of niet. In het eerste geval gaat het paard terug in training en dan wil ik er de komende 3 à 4 maanden afstand van nemen om dan in het voorjaar onder zeer goede begeleiding van deze ruiter helemaal opnieuw te beginnen. Ondertussen zitlessen nemen en andere paarden rijden. Ik kan nu wel met een gerust hart zeggen tegen de trainer dat het paard medisch 100% in orde is en dat het gewoon heeeel erg flink aan de bak moet. Voor de spieren neem ik nog contact op met de fysio, misschien heeft zij nog een idee. Het stomme is dat mijn hart me nog steeds zegt dat ik dit moet doen, ook al is het misschien niet verstandig.... Ik ben helaas geen opgever en jammergenoeg gaat de liefde voor dit paard zo diep en passen we verder zo goed bij elkaar. Maar ga nog eens even heel heel hard nadenken.....

Mijn Wonique-je <3 zucht:
Afbeelding