Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xAppelmoes schreef:Ik denk dat iedereen het wel kan, maar de een sneller dan de ander. Het belangrijkste is denk ik gewoon kilometers maken.
Lucy_ schreef:Ik denk dat, in principe, iedereen goed moet kunnen leren rijden. Maar dit is wel afhankelijk aan een heleboel factoren.
Hoe zit je zelf in elkaar? Doorzettingsvermogen, hoe snel pak je iets op, hoeveel gevoel heb je ervoor en daarnaast geld natuurlijk ook een stukje talent. Alhoewel ik van mening ben dat talent zeker niet de grootste factor is. Daarnaast is het gevoel natuurlijk ook een stukje te creëren. Hoe vaker je rijd, onder de juiste begeleiding, en als je op veel verschillende paarden rijd krijg je er vaker het gevoel voor dan als je altijd op het zelfde paard rijdt zonder begeleiding.
Daarnaast ligt het ook aan de begeleiding. Krijg jij consequent de juiste begeleiding? En dan heb ik het niet over een manege lesje, maar wil je echt veder komen zul je toch vaker dan één keer in de week les moeten krijgen.
En, wat denk ik, nog een hele grote factor is: geld. Een goed, gezond paard is te koop, maar duur. Goede begeleiding is duur. Daarnaast ligt het er ook aan op wat voor stal je paard staat. Een duurdere stal heeft vaak meer faciliteiten en daardoor vaak betere trainingsmogelijkheden maar is daardoor wel duurder.
Tja, en ondanks dit alles zijn er toch mensen die Z rijden waarvan ik denk hoe ben je er ooit gekomen? Toch doorzettingsvermogen. Start elk weekend en allicht rij je een keer een winstpunt en dan word je vanzelf Z. Maar of je dan ook goed rijdt?