StableDoor schreef:@Mindfields: ik weet dat een paard op de voorhand loopt als het achterbeen niet ondertreedt, dit zie ik best vaak, maar het kan ook dat ik gewoon de verkeerde filmpjes/foto's kijk.
Sommige mensen zeggen dat western en engels niet samen gaan (dan heb ik het niet over klassieke dressuur), mede door het teugelcontact en de hoofd- en halshouding, maar er wordt wel hunter under saddle en hunter hack gereden, waarbij toch wel teugelcontact is en een wat hogere hoofd- en halshouding. Waardoor gaat dit dan wel samen?
Ik heb een tijdje een western paard bijgereden en heb toen op de onderlinge wedstrijd een M2 proef met hem gestart. Ging echt super (Jury was by the way zeer impressed (1e plaats, maar ja onderling he
). Mijn mening is dus dat western en engels goed samen gaan. Al vond ik het zelf een rare gewaarwording moet met een lage hals je oefeningen te rijden, maar dat is meer omdat je een 'hals' voor je gewend bent
.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard op bijna niets van hulp reageert. Ik dacht eerlijk gezegd dat zoiets alleen mogelijk is voor de talenten onder ons en ik, die verre van een talent ben, dat nooit zou bereiken. Maar ik heb vandaag gemerkt dat dit wél binnen handbereik ligt!