Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:11

als de aard van de paarden iets agressiever was geweest en in deze omstandigheden, hadden er zooooo veel ongelukken gebeurt!
niemand schijnt te begrijpen dat als je een paard niet netjes en duidelijk opvoed dat je bent overgeleverd aan zijn/haar goedheid, en dat lijkt me nu niet zo'n fijn idee bij een vluchtdier van zo'n 500 kg.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:52

ja ik heb ook nog niet echt duidelijk kunnen achterhalen waar die houding vandaan komt hoor. Ja deel ontstaat onkunde ouders, en natuurlijk financiële mogelijkheden.

Maar denk dat ook deel in theoretische voorlichting van de clubs zit, bedoel ouders die zelf ervaring hebben met paarden weten over algemeen wel hoe en of wat! Maar als je als ouder nieuw in wereld bent dan is het misschien wel handig als het belang van goede lessen wordt uitgelegd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:21

tteettt schreef:
ja ik heb ook nog niet echt duidelijk kunnen achterhalen waar die houding vandaan komt hoor. Ja deel ontstaat onkunde ouders, en natuurlijk financiële mogelijkheden.

Maar denk dat ook deel in theoretische voorlichting van de clubs zit, bedoel ouders die zelf ervaring hebben met paarden weten over algemeen wel hoe en of wat! Maar als je als ouder nieuw in wereld bent dan is het misschien wel handig als het belang van goede lessen wordt uitgelegd.

ik heb het idee dat het op maneges tegenwoordig heel anders er aan toe gaat dan vroeger (oh wat klink ik oud nu! :D ) maar toen kwamen ouders vaak mee met de kids om te kijken en te helpen, maar nu worden kids begin middag gedropt en eind middag weer eens opgehaald en wat ze in de tussen tijd doen zal wel.

heel vreemde verandering, het lijkt mij dat je als ouder toch ook interesse moet steken in de hobbies van je kids ipv alleen maar op de plaats van de activiteit brengen en later weer eens ophalen.
maar nu wordt het een beetje offtopic.

maar ik denk dat daaruit ook een heel gedeelte aan slechte info ontstaat, kids rommelen zelf aan, en denken dan snel dat ze het allemaal wel kunnen ofzo?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:23

Ik heb ook een vrij jong paard gekocht met de bedoeling direct vanaf het begin veel te lessen, helaas door allerlei omstandigheden ging het lessen niet helemaal zoals in de planning stond.
Instructie stopte (prive-redenen), ik had moeite met het vinden van nieuwe instructie die aansloot bij mijn wensen, de vorst kwam om de hoek kijken, buitenbak raakte bevroren dus kon niet op geplande tijden rijden waardoor een lesafspraak moeilijk te maken was. Binnenbak was een stukje rijden met de trailer en dat doe je natuurlijk liever niet met vorst.
Het ging gewoon niet zoals het moest gaan. Heb in de tussentijd wel wat hulp gehad van stalgenootjes maar meestal was ik op mezelf aangewezen.

Nee, ondanks alle goede voornemens is mijn start zeker niet perfect geweest en daar kan ik ontiegelijk van balen.
Heb het geprobeerd op te vangen door zo minimaal mogelijk te rijden en wanneer ik zelf reed mijn ouders mee te nemen (zelf geen paardenmensen, maar zeker mijn vader is wel in staat kleine dingen te zien en deze te benoemen, echter staat dat natuurlijk absoluut niet gelijk aan les).
Ik kon het paard niet helemaal stilzetten, we zaten net in de fase 'even doorrijden qua onder het zadel zijn', maar door de noodgedwongen kleine stops, het weinige rijden en het minimale lessen duurde deze fase echt lang en slopen er kleine foutjes in.
Onze start is gewoon ontiegelijk 'sloom' geweest.
Lessen en zeker met een jong paard is zo belangrijk...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:28

Voor deel natuurlijk helemaal waar Mister,denk ook dat het ind combi is paarden wereld is aan andere kant ook best wel een gesloten wereld, waar je als buitenstaander niet zomaar binnen komt! Komt bij dat heel veel paarden liefhebbers de houding hebben ik weet alles! Daardoor zullen mensen misschien ook meer
terughoudender zijn in vragen, niemand wil natuurlijk dom over komen. En ik denk dat doordat paardensport tegenwoordig meer toegankelijk is voor iedereen het gewoon ook veel meer voorkomt dat, kinderen gaan rijden terwijl ouders niks met de sport hebben. Vroeger was het toch meer iets wat binnen familie bleef.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:31

@ Pion. Je paard uit handen geven was op dat moment geen optie? Wist je geen adres waar ze beleren/doorrijden wat aansloot bij jouw wensen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-09-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:32

@pion je bent je er in ieder geval van bewust.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:41

Cassidy schreef:
@ Pion. Je paard uit handen geven was op dat moment geen optie? Wist je geen adres waar ze beleren/doorrijden wat aansloot bij jouw wensen?

Tsja, terug naar de fokker... maar dan staat je paard direct 1,5 uur verderop.
Zeker in de vorstperiode kon ik eigenlijk geen kant op. De dagen dat de bak goed was waren niet te voorspellen, en wanneer de wegen genoeg begaanbaar waren voor de trailer wisten we dat vaak ook pas op de dag zelf.
En aan wie moest ik haar anders uit handen geven? Ik kon op dat moment nieteens geschikte instructie vinden.

Het is niet zo dat het echt 'fout' ging, maar de ontwikkeling stond vrijwel stil en er slopen kleine foutjes in (consequentie) die er door les zeker een stuk minder aanwezig zouden zijn geweest.

Ik heb echt een 'gat' in de begeleiding gehad. Aan het begin prima, vervolgens liep het allemaal in de soep/had ik minimaal les, en nu is de begeleiding zelfs nog beter dan aan het begin.
Overigens hebben we op stal nu een super bakbeleid :j dus gepruts door de vorst is al zoveel minder.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-09-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:43

Het rijden op een laag pitje zetten is het beste geweest wat je kon doen. En je bent de enige niet die door de winter van afgelopen jaar (jaren) uit zijn ritme is gehaald wat betreft de training/opleiding van je paard.
Ik had hem zelf compleet stilgezet, maar dat is dan mijn idee.
Of op de dagen dat je wel kon rijden, hem naar de fokker toegebracht en daar laten staan. Als daar plek zou zijn geweest en je de middelen ervoor had gehad om hem in training te zetten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:53

Het was gewoon echt een irritante samenloop van omstandigheden :+
Dat compleet stilzetten was inderdaad ook een optie geweest, maar hield er op dat moment niet zoveel rekening mee dat alles bij elkaar zo lang zou duren.
We hebben er zelf nog over gedacht haar tijdelijk naar een andere stal (binnenbak) te verplaatsen, maar toen werd de vorst een stuk minder. En het zoeken van nieuwe instructie, jemig, wat kan dat lang duren... }:0
En denk je alles op een rijtje te hebben, wordt je paard ziek... :z

Maargoed, om maar even aan te geven dat weinig/niet lessen niet altijd een bewuste keuze is.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:05

Nee snap ik Pion, je wel realiseren dat les nodig is, maar door omstandigheden er niet aan toe komen is immers ook heel iets anders. Hier gaat het er meer over dat mensen een paard/ pony en ind soms ook nog jong beest aanschaffen zonder zich ervan bewust te zijn, dat je paardrijden niet gewoon maar even kan! Dat je hier echt wel hulp en begeleiding bij nodig hebt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:38

zou het niet ook zo zijn dat er maar heeeeel weinig mensen echt eerlijk naar zichzelf kijken?

je hoort zo vaak: luistert dat paard weer eens niet, of: hij doet het gewoon om me te pesten, of: hij heeft weer eens geen zin.
waarom wordt er niet eerlijk naar de ruiter gekeken en de schuld maar direct op het paard geschoven? 99 van de 100x is het zo dat als de ruiter het precies goed doet, dat het paard het ook doet.
maar nee, het paard loopt weer te zieken, en de ruiter doet nooit iets verkeerd (want we rijden natuurlijk allemaal grand prix!! ~~}> )

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:43

Ik vrees dat ik ook z'on iemand was met alle zelfkennis :D. Lessen was echt nooit aan mij besteed. Echter toen mijn (inmiddels ex) vriendin en ik uit elkaar gingen toen wilde ik me op iets anders focussen.

Toen besloten dat ik samen met mijn topper wedstrijden wilde gaan rijden en ben toen ook stevig gaan lessen (groepsles en priveles).

Inmiddels weet ik wel beter. Zonder les kom je er niet. In een half jaar tijd zijn we van bijzonder matig naar L startgerechtigd gegaan (10 wp uit 10 proeven)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:45

tteettt schreef:
Nee snap ik Pion, je wel realiseren dat les nodig is, maar door omstandigheden er niet aan toe komen is immers ook heel iets anders. Hier gaat het er meer over dat mensen een paard/ pony en ind soms ook nog jong beest aanschaffen zonder zich ervan bewust te zijn, dat je paardrijden niet gewoon maar even kan! Dat je hier echt wel hulp en begeleiding bij nodig hebt.

ik snap niet goed waarom mensen niet eerlijk naar zichzelf kunnen kijken en dus ook de fouten ziet!

je hoort zo vaak: waarom doet dat paard het nu niet?, of: hij is me expres aan het pesten?, of: hij heeft weer eens geen zin en loopt daarom zo slecht.
bijna altijd word de schuld dat iets niet lukt direct bij het paard neergelegd, alsof elk paard de hele dag staat te bedenken wat of hij nu weer met zijn ruiter uit kan gaan halen om te zieken }:0 }:0 }:0
in 99 van de 100 gevallen ligt de fout puur bij de ruiter en wordt het gewoon genegeerd, want we kunnen allemaal zo goed rijden toch??? we rijden allemaal grand prix toch???

beetje simpel en heel oneerlijk tegenover de paarden! :j

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:52

halajula aan de woorden hierboven. daarom zeg ik steeds ken je grens. voornamelijk kinderen weten alles beter................... ik heb het tot mijn grens zelf gedaan en wist gewoon dat ik vanaf een bepaald punt les nodig zal moeten hebben om foutjes er niet in te laten sluipen. ik heb nog steeds les met mijn beide paarden en paarden "treiteren"niet omdat ze denken goh wat zal ik vandaag eens uitspoken ze doen iets om te laten weten dater: of iets fout gaat of niet goed zit

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:05

@ malanie81: precies! dat heb ik ook met mijn paarden! als ik iets niet voor elkaar krijg dan is het eerst wat ik denk: wat doe ik verkeerd? zit ik goed, benen op de juiste plaats? handen in de goede houding?
meestal komt de fout dan vanzelf naar boven en is het niet zo dan laat ik de oefening voor wat hij is en ga er in mijn les naar vragen om te oefenen, omdat ik iets fout doe maar niet weet wat!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:14

voor mij is paarden sport gewoon ook echt sport, eentje waarbij zowel ruiter als paard zo optimaal mogelijk in conditie zou moeten zijn. Je kunt met hard lopen ook niet zonder opbouwen en trainen van de een op andere dag een marathon lopen, en een paard zal over het algemeen als ie niet in vorm wordt gebracht ook niet als een Happy athelete door de baan gaan. Hoe vaak hoor je niet de uitdrukking nou toe maar even, anders had ie maar geen paard moeten worden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:55

[quote="tteettt"]voor mij is paarden sport gewoon ook echt sport, eentje waarbij zowel ruiter als paard zo optimaal mogelijk in conditie zou moeten zijn. Je kunt met hard lopen ook niet zonder opbouwen en trainen van de een op andere dag een marathon lopen, en een paard zal over het algemeen als ie niet in vorm wordt gebracht ook niet als een Happy athelete door de baan gaan. Hoe vaak hoor je niet de uitdrukking nou toe maar even, anders had ie maar geen paard moeten worden.[/quo

:=
ja precies! had je maar geen paard moeten worden!
soms wordt ik echt een beetje simpel van zulk soort uitdrukkingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:12

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:16

eindelijk ook eens een zinnig voorbeeld van een prutser, maar toch blijf ik bij mijn stelling dat het niet perse door een prof alles moet gebeuren als je zelf inderdaad weer wat je doet, maar het voorbeeld van hierboven vind ik dus idd zwaar "fout" en zo iemand heeft dus wel een begeleider nodig.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:30

Kijk ik snap dat je op een paarden-forum kunt vragen naar tips.. maar uit die vragen blijkt gewoon dat diegene beter het paard kan wegbrengen naar een prof.. dat lijkt mij overduidelijk en dan ook nog stug volhouden dat ze genoeg ervaring heeft :=

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:34

Ik denk dat het aan bijde ligt hier.

Zelf heb ik mijn pony ook ingereden, en ik kreeg welleens commentaar van 'neem les, vraag hulp' etc op topics hier op bokt.
Al met al heb ik toch zelf doorgezet (mede omdat mijn pony enorm eenkennig is, en ook echt een eigen karaker heeft) en is alles nu toch 200% goed gekomen, aangezien we nu met elke training weer met sprongen vooruit gaan.

Daar tegenover ken ik ook iemand die dacht dr paardje 'wel even in te rijden', wat grandioos fout is gegaan, en die nu zit met een paard in de kreukels...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:47

Ik roep altijd dat je het moet laten doen of minstens flink hulp moet hebben.
En wat doe ik, ik moet het zonodig weer zelf doen :o .

Wel met hulp van instr. die beroepsmatig zat jonge paarden heeft ingereden en inrijdt.
En als ik echt in de knoop zit, zet ik hem erop :D , dan roep ik altijd, jij bent veel handiger!
Ik ben veels te traag!

Vind het ideale combi zo en we hebben al zat problemen gehad onderweg, geen idee of een prof die ook zou hebben
gehad.
Moet wel zeggen dat ik het ook nu weer ondanks obstakels, ontzettend leuk vind om samen met een paard alles te leren.
Moet er ook bij zeggen, kan het niet iedereen aanraden.
Kon hem van de winter wel paar keer achter het behang plakken, maar aangezien is zo vreselijk fijn te rijden is, blijft ie echt wel!
En ik ben dan wel weer zo eigenwijs, dat ik een fijn paard echt niet weg doe van wege een paar obstakeltjes,
die je kan verwachten bij een dier dat alles nog moet leren.
Hij heeft overigens echt 2 maand stilgestaan van de winter, we konden het erf niet af :roll:

We hebben echter nog een lange lange weg te gaan................

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:01

Haha dat stukje 'ik ben veelste traag' herken ik idd ook!
Dan heb je echt even hulp vanaf de grond nodig of iemand die qua rijden net iets handiger is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:05

melanie81 schreef:
eindelijk ook eens een zinnig voorbeeld van een prutser, maar toch blijf ik bij mijn stelling dat het niet perse door een prof alles moet gebeuren als je zelf inderdaad weer wat je doet, maar het voorbeeld van hierboven vind ik dus idd zwaar "fout" en zo iemand heeft dus wel een begeleider nodig.

Ik kan wel meer van dergelijke topics op gaan noemen, maar snap je nu waarom ik adviseer om het inrijden/corrigeren uit handen te geven?