Umbria aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:49

irina_umbria schreef:
Toen ze bij de kliniek was, hebben de artsen gezegd dat Umbria gevoelige rugspieren heeft (de rug en bekken waren soepel zeiden ze) kan het ook van daar komen dat als er verkeerde druk op de rugspieren komt dat ze schudt?

ik denk persoonlijk dat ze daar heel goed van kan gaan schudden. als wij iets niet prettig vinden zeggen we "he hou is op" maar een paard kan dat natuurlijk niet zeggen. misschien dat zei het zo op haar manier duidelijk wil maken dat ze het niet prettig vind...

je moet ook niet ineens te veel willen he... als je paard nu gewend is om hoog met zijn hals te lopen dan is het best gevoelig om ineens naar beneden te moeten. ik zou dan zeggen stukje voor stukje een beetje verder proberen. en kijk naar je paard... als je denkt dat het beter word ga je er mee door en heb je er geen goed gevoel bij of werkt het niet probeer je wat anders.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:23

Volgens mij loopt ze ook over de rechter schouder weg klopt dat?

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:54

Diana_Mabel schreef:
Volgens mij loopt ze ook over de rechter schouder weg klopt dat?

Ja dat klopt! Volgens mij zijn haar rechte spieren kort en stijf (scheef paard) dat denk ik want links wil ze moeilijk instellen en rechts stelt ze zich zo erg naar binnen dat ik dan met mijn binnenteugel niks te zeggen heb.. :o

Amaryllis

Re: Umbria aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:55

Als ze los in de bak rent, heeft ze deze problemen dan ook?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:37

dan heb je je probleem te pakken denk ik :)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:59

heb je ook eens niet gedacht aan een slecht passend zadel? Ze heeft al gevoelige rugspieren zei je en als ze gewoon los rondloopt schud ze niet. Dus een slecht passend zadel kan haar rug wel serieus pijn doen. Kijk eens goed of je zadel goed past en nog in goede staat is, een slecht zadel kan voor veel rugpijn zorgen! Voor de rest: mijn paard schudde vroeger enorm, buiten een pollenallergie is die ook rap verveeld, veel afwisseling en voorwaarts rijden is bij hem echt nodig. Als ik goed voorwaarts rijd,voor veel afwisseling zorg (ik leg soms balkjes in de piste dat hij zijn aandacht erbij moet houden) en hem aan het werk houd schud die amper, zelfs als die last heeft van zijn allergie...Met afwisseling bedoel ik ook: niet altijd hetzelfde werk...eens wat dressuur, dan een wandeling in het bos, dan eens longeren, dan eens wat balkjes...
Ik zou ook persoonlijk die pessoateugel aan het laagste ringetje aan de zijkant van je longeersingel hangen, nu lijkt het paard zo opgetrokken...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:24

Ik vind haar in de eerste instantie heel kort lopen. Geen schoudervrijheid valt als eerste op en achterhand komt helemaal niet mee. Je zegt dat ze is nagekeken en gekraakt. Mijn eerste idee is een probleem in de hoge halswervels en als dat al is uitgesloten zou ik even kijken naar de schoft en schoftspier. Loopt ze ook zo als ze los is? Ik bedoel zonder enkele vorm van optoming.
Ik heb een tweetal paarden gezien met een blessure aan de schoft en die liepen ook zo. Rennerig bij de een/ bokkig bij de ander. Maar allebei met hele korte pasjes, veel spanning in de hals en rug en geen andere oorzaak.
Bij het ene paard waren ze er op tijd bij en die is nu helemaal goed (rust en fysio) en de andere was een manegepaard en die is helaas gewoon weggebracht ivm ook andere problemen.
Laat er nog maar een keer naar kijken en als het mogelijk is laat dan een scintigrafie maken (warmtebeelden soort MRI die exact aangeeft waar een paard pijn heeft).
Bovendien staat er in de BIT van deze maand een oproep om paarden op te geven voor een APK keuring bij een dierenarts die juist naar dit soort dingen kijkt. Het is een klein artikeltje aan het begin van de rubrieken. Ik zou zeggen geef dit paard daar voor op! Ik zou hier namelijk niet zelf mee aan de gang blijven.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:12

misschien kriebelen haar manen gewoon aan haar oren?
een bijrijdpony van mij heeft dat ook, daar hebben ze een plukje manen weggeknipt zodat het niet op de oren valt als ze inbuigt en ze doet het veel minder

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:53

met rijden heeft ze een oornetje op, haar voorpluk maak ik dan in een staartje/vlechtje,,, dus daar zal het wss niet aan liggen, maar daar had ik dus ook al aan gedacht hihi

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:07

Je hebt de pessoa trouwens niet echt fijn bevestigd; je lijn van achteren naar voren langs de zijkant, die moet door het laatste/laagste ringetje aan de zijkant van je singel, zo komt uiteindelijk de inwerking van je bontje aan de achterkant ook heel anders uit. Jouw lijn van achter naar voren loopt nu via een heel hoog ringetje en dat is zowiezo niet echt handig voor de inwerking.

Daarnaast heb je inderdaad het einde van die lijn weer hoog teruggelijnd naar de singel waardoor ze hoog is ingesteld. Dit soort paarden die niet lekker door hun lijf lopen moet je juist langer maken in hun lijf en voorlopig echt niet korter en opgerichter in proberen te stellen.
Dus zoals ook door anderen vermeld is, die lijn het liefst terugleiden vanaf het bit naar de ring tussen de voorbenen zodat je haar over de rug en door het lijf en de hals lang laat worden.
En als je toch terug wilt leiden naar de singel op een gegeven moment dan doe je hem naar een lagere ring aan de zijkant bijvoorbeeld het een-na-laagste ringetje. De laagste daar zit dan de "achterlijn" doorheen en degene daarboven daar bevestig je dan het uiteinde aan zodat de inwerking laag is. Die opgerichte stand is zwaar en dan moet een paard al echt goed door zijn lijf zijn en gewend zijn om opgericht én aan de teugel te lopen en dat is deze merrie gewoon nog niet.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:22

Het eerst wat mij te binnen schoot was 'gewoon' scheefheid, en daardoor vasthouden in de rug waar ook weer het schudden vandaan komt.
Heb je al geprobeerd puur op contra te rijden en géén stelling naar binnen te vragen ?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:09

Heb je ook al een neusnetje geprobeerd (kan zijn dat ik daarover heen gelezen heb)
Ik vind haar wel kort lopen en in de stap zelfs onregelmatig

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:37

yfkelover schreef:
Heb je ook al een neusnetje geprobeerd (kan zijn dat ik daarover heen gelezen heb)
Ik vind haar wel kort lopen en in de stap zelfs onregelmatig

jep, hebben we ook geprobeerd. Maar zonder resultaat..

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:37

Jammer was een goede oplossing geweest anders maar hoe zit het nu met de gangen dan heb je haar rug al een keer na laten kijken?

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:54

haar rug is nagekeken geweest ja, ze was zeer soepel in haar rug en bekken, maar heeft ook zeer gevoelige rugspieren. Je hoeft met jouw hand maar iets harder dan poetsen over de rug(spieren) gaan en dan spant ze het helemaal aan..

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:39

Tandarts?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:11

Er valt mij wel iets op aan het longeerfilmpje.... de singel zit zo ver naar voren dat ze er met haar schouder tegenaan loopt als het voorbeen naar achter wordt gebracht. Hierdoor is in ieder geval de bewegingsruimte van het been verkleind en kan ze geen ruime passen nemen. Dit is zeker niet de oorzaak van het schudden, maar het is niet fijn voor de merrie om zo rond te moeten lopen.
Ook je zadel mag niet te ver naar voren liggen om dezelfde reden. Ook niet te ver naar achter, dan is de belasting op de rug weer te veel.
Wat betreft schudden: ik denk dat je eens moet googelen op rechtrichten en headshaken. Is nl een vaker voorkomend probleem wat rijtechnisch wel goed is op te lossen maar het zal je tijd en geld gaan kosten.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:59

Ik zou haar naar een goede africhtingsstal brengen waar ze haar een maandje goed doorrijden. Het lijkt alsof het een flink aanleuningsprobleem is en zo te horen ben je zelf niet in staat om het op te lossen. Dat is geen schande, er zijn heel veel mensen, ook in de hogere dressuurklasses die regelmatig hun paard in africhting zetten omdat ze het zelf niet opgelost krijgen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:58

HAW--> RT-P

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:49

Ik kan haar nu 2e week niet rijden, ze is onder haar kin gestoken en is geslagen op dr neus, waardoor haar hele rechterkant dik is geworden. Iedere dag afspuiten en koelingsgel erop en nu is het veel minder.

Voordat het gebeurde, had ik haar nog gereden, ze was super fris en haar rug stond weer bol. Ik dacht die gaat straks weer wat doen wat er niet mag hahaha. maar het viel reuze mee, ze liep meer ontspannen in haar rug/hals en heb haar dus sommige stukken lang en laag kunnen rijden.

Ik rijd nu met haar vooral tempowisselingen, en meer tempo erin, zodat ze niet gaat sjokken. Het helpt wel, want ik heb geen sporen meer nodig !!! :D

Wat me wel opviel toen, is dat ze aan het zijde AFBM op de linkerhand alleen maar ging schudden en wilde niet op de hoefslag. Toen moest ik heel veel binnenbeen geven en beide teugels aan de buitenkant brengen, geen idee wat het was, maar het kan zijn dat ze toen al beetje last had van de steek (er zat geen bult ).

Ik hb haar ook met een simpele watertrens gereden, paar maanden geleden, maar het was geen succes want in galop pakte ze het bit vast en was ze weg hahah, dus heb er weer een dubbel gebroken watertrensje in zitten, en daar doet ze super op! geen harde hand meer (niet zo veel meer) het is echt fijn om gewoon met lichte contact en toch nageeflijk te kunnen rijden.

Ook let ik nu veel meer op mijn handen, vooral in draf, maar ik snap nog niet hoe ik ze zo stil mogelijk kan houden (A)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:13

Op een paard als dit zou ik niet gaan rijden voordat ik wist wat er nu precies aan de hand is
Dit paard geeft heel duidelijk pijn aan!
De schouderspieren zitten helemaal vast (vooral rechts)

Verder zie ik geen enkele losheid in de rug
Dit zijn problemen die je rijtechnisch echt niet op kan lossen

Zijn er al eens röntgefoto's oa van de rug/hals genomen om artrose uit te sluiten?
Zo ja laat de spieren dan eens helemaal los masseren http://www.happy-athlete.nl

Een gevoelige rug is een rug waarvan de spieren vastzitten
De rug kan dus niet oprekken
Losse spieren doen nl echt geen pijn

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:34

zou het echt niet weten. Als ik er net op stap, ontspant ze gewoon met het hele lichaam, rug los, waardoor haar hals/hoofd omlaag gaat. T is echt alleen als ik aandraaf dat het kei erg wordt met schudden, want in galop is het 3x zo weinig als in draf. In draf komt haar hoofd omhoog, (drukt ze wss haar rug weg) en dan begint het geschud..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:54

Ik heb je filmpjes bekeken, en dit is ongeveer hetzelfde als mijn merrie doet, maar die zwaait nog wat meer door met haar hoofd. Ik noem het altijd haar 'stress-tik'. Zij heeft ook dezelfde beweging als het paard in de filmpjes; verkort, niet uit de schouder naar voren, en heel weinig achterhand erbij. Aangezien ze het op de lange zijdes doet en niet in de stellingen, zou ik denken dat het mogelijk hetzelfde probleem is als mijn merrie; scheefheid waardoor ze niet naar behoren kan bewegen, de achterhand niet actief genoeg en onder kan plaatsen. Sinds ik vooral op het rechtrichten focus gaat ze beter en ruimer lopen. EN het hoofdschudden is vrijwel helemaal verdwenen tijdens het rijden, terwilj ik er vroeger echt gek van werd, ze deed het echt volop. Nu kan ze echter, naarmate ze rechter is, beter met haar voorbenen eruit, achterbeen actiever meenemen. Het hangt allemaal samen. Maar denk dat de kans groot is dat, als ze goed recht is en vooral goed op het achterbeen, het schudden dan kan verminderen. Zeker als ze lichamelijk verder in orde is.
Mijn merrie laat ik regelmatig nakijken, omdat ze snel weer vast zit in de lendenen, en dan kán ze ook niet haar achterhand erbij krijgen. Ook trainen we gericht op een sterkere achterhand met longeren, oa beetje ala academische rijkunst, en ook daar wordt ze sterker en sterker van.

Zeg niet dat hetzelfde geld voor jouwn paard, maar wilde toch even mijn ervaring delen. Mijn merrie doet het overigens ook in vrije beweging, als ze op stal staat, in het land etc en ze is wat gestresst. Het is nog altijd haar stresstik, maar ik kan nu redelijk de stress bij het rijden wegnemen waardoor het is verdwenen.

Succes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:59

Tmara schreef:
Het eerst wat mij te binnen schoot was 'gewoon' scheefheid, en daardoor vasthouden in de rug waar ook weer het schudden vandaan komt.
Heb je al geprobeerd puur op contra te rijden en géén stelling naar binnen te vragen ?

Dat denk ik dus ook, dat heeft bij mijn merrie haar kopschudden enorm geholpen.

Wat betreft; niet rijden. Soms is rijden, of iig trainen, de enige optie om het beter te krijgen.... Mijn merrie kan soms wat verkort zijn, maar als ik haar goed rij (recht) dan wordt ze enorm ruim, goede regelmaat en kan ze heerlijk de bak door macheren. Dat krijg je niet voor elkaar door er niets mee te doen, dan wordt het alleen maar erger soms omdat ze zich van nature zo vast zet en moet leren los te laten.

Al moet je uiteraard wel de andere dingen uitsluiten; tandarts, zadel, osteo riedeltje.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:36

@Tancreda4: ik zal eens meer gaan opzoeken over rechtrichten hoe dat moet, want ben bang dat als ik zomaar begin dat ik Umbria maar verpest..