Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:41

Ik vind dat zeker geen verkeerde oplossing. Dat wordt het pas als jou paard er een spelletje van zou maken.
Mijn merrie is nogal eigenwijs en dominant, als ik die door druk zet ze helemaal geen stap meer, laat ik haar ff kijken totdat ze precies weet wat zich in haar omgeving bevind dan loopt ze er zo langs.
Jij kent je paard het best en er zijn altijd meerdere oplossingen mogelijk:)

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:13

Ik denk dat het best een goede manier is om je paard eerst ergens rustig aan te laten wennen. Als het echter vaker gebeurd dat ze bang zijn terwijl je ze de vorige keer al hebt laten wennen en het toen geen probleem was, dan zou ik wel gewoon denken: 'kom op je hebt dit al vaker gedaan, je kan het best nog een keer.'

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:14

Ik heb hierin 2 verschillende paarden. Dus ik ben overtuigd dat het paardafhankelijk is.

De ene moet ik echt rustig laten kijken, zelf niet opwinden. Echt bijna uitstralen dat ik er zelf niet bang voor ben en vertrouwen geven. Ook als we aan de hand ergens langs moeten en ze druft niet meer vooruit omdat er rechts van haar iets is dat ze bang van is dan ga ik even aan de verkeerde kant van mijn paard lopen en er is meestal geen probleem meer. Deze is ook de dominanste en kan inderdaad ook niet goed om met haar onder druk zetten.

De andere is eerder een deugniet. Als zij bang is gewoon door. Want is ze bang en ik laat haar kijken terwijl we aan het werk zijn. Dan is ze plots bang van alles.
Dus die moet je aanpakken van: jaja daar is iets maar dat wil niets zeggen dus doe maar gewoon vooruit. En is daar een tikje van de zweep bij nodig dan is dat zo.

En ohja beide paarden gaan na mijn verschillende aanpak van handelen altijd langs de hindernis waar ze bang van zijn. Dus als dat niet het geval is is er mss ergens een verkeerde aanpak geweest voor dat paard.