Paard vandoor in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:50

Lauren_ schreef:
Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.

Pff! _O- Jij hebt je duidelijk nog nooit verdiept hier in. Geef dan ook geen oordeel als je er iets zinnigs over te zeggen hebt. ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:19

Zo, dit topic gaat 2 hele verschillende kanten op zeg!

Ik ben het met beide (gedeeltelijk eens).
Aan de ene kant heb ik zoiets van; de basis moet goed zijn, maar aan de andere kant: het moet wel veilig blijven voor jezelf en voor je pony.

Als je pony dit alleen in galop doet, consequent zijn! Goed opletten dat jij het tempo bepaalt en niet je pony. En sowieso de eerste tijd niet meer galoperen in het bos. Wat rustige ritjes kunnen geen kwaad toch?
Overleg met je instructrise anders?

En mischien voor een paar keer een ervaren iemand erop zetten? Iemand die veel ervaring met dit 'probleem' heeft en hem er even 'door heen rijdt' voor een tijdje?

Veel succes :)

Nachtlampje

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:51

Laura, als de basis écht goed is is het veilig :) Heel simpel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:58

Lauren_ schreef:
Nee, klopt. ik heb he-le-maal geen ervaring met paarden. Hoe oud ben jij eigenlijk? :D :D

wij delen ongeveer dezelfde leeftijd . maar ben het toch wel een beetje eens met Sodeletuut , dat als jij echt denkt dat grondwerk nergens voor nodig is , je je hier ws nooit echt in verdiept hebt.
misschien haal jij vrijheids dressuur en grondwerk iets door elkaar. ook leren halt houden aan de hand is bv al grondwerk , en zulke dingen (basis ) moet je gewoon onder de knie hebben. en daar lijkt er toch wel iets fout te gaan met de ts als je haar omgangs beschrijving tussen haar en haar paard leest in haar profiel. (niet onaardig bedoeld)

tjah het gaat idd een beetje zijn eigen weg hier in het topic maar de ts reageerd toch niet meer terwijl ze in een ander topic een ts er op wijst eigenwijs te zijn :+ maar hier alleen ook maar 1 uitweg ziet en dat is een scheper bit.

jammer dat je verder niet open staat voor meerdere meningen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:03

DIe van mij deed dit vroeger ook. slof omgehangen en nu doet ze het al heel lang niet meer. Kies voor je eigen veiligheid! slof kan je los laten hangen tot ze er vandoor gaat.
Die van mij kun je een kind van 4 op zetten in de bak, of achterstevoren rijden.... maar in het bos gewoon niet.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:04

misschien moet je beter lezen, ik haal niets door elkaar. En wij delen echt niet dezelfde leeftijd, ik zit al 35 jaar in de paarden. Ik vind de term griondwerk, nogmaals, gemiemel. halt houden valt onder de normale omgangsvormen met je paard. Zowel op als naast het paard. Grondwerk is in, ik ben daar te oud en te ervaren voor, sorry! Respect dwing je af als je het niet krijgt. punt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:05

Slofje schreef:
Waarom verdoezel je liever symptomen dan t op te lossen? Je reageert niet op het verwijzen naar grondwerk, oftewel de BASIS. Een scherper bit heeft echt geen nut, het is misschien een tikkie veiliger voor jezelf, maar je hoort niet naar buiten te gaan als je je paard niet onder controle kan houden. En sowieso niet meer galopperen, als je weet dat je daar gedonder mee krijgt. Een paard rent er trouwens ook niet zomaar vandoor, het kan pijn in galop zijn, maar ook angst/niet het gevoel hebben een leider te hebben bovenop zich/eigenzinnigheid door slechte opvoeding. Je moet patronen doorbreken met een positieve spiraal, niet het inbinden door er een scherp bit in te hangen of een ingewikkelde touwconstructie zodat hij niets meer te zeggen heeft. Je wilt toch zeker dat je paard uit vrije wil naar jou luisterd, en niet omdat hij anders pijn en angst kan verwachten?! Tijd, geduld, eerlijkheid en vertrouwen, dan kom je er wel. Niet met slofteugels, scherpe bitten en een harde stem. Zie je t verschil tussen het lezen al? Bedenk dan eens wat het verschil is als je het ook nog eens echt doet.

Ik sluit me hierbij aan. Ik heb jaren gevochten met mijn pony omdat hij regelmatig bokte en maanden geleden ben ik begonnen met grondwerk met het gevolg dat ik nu heerlijk relaxed kan rijden. Hij ging er ook wel eens vandoor en met bit, slofteugel, tiedeman wat dan ook, als hij ging dan ging hij. Na die maanden grondwerk (in de bak, buiten en in het bos, zelfs midden in de woonwijk!) kan ik nu met een bitloos (zelfs nog met neckrope) buiten rijden, alleen maar omdat die pony me nu echt vertrouwd.

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:11

MarkusHaifa1 schreef:
Een slofje aandoen :). Klinkt zielig,maar het helpt wel :)

misschien scheelt het als hij van te voren al veel heeft gedaan en al wat moe is. Of ga een paar keer mee met een erg braaf paard. misschien kan je het proberen te voorkomen door maar kleinen stukjes galop te doen, en die langzaam gaan uitbreiden. Maar als het wel een keer mis gaat, heb je de slof. en voor je eigen veiligheid, neem je telefoon ofzo.
succes! mee, of iemand anders.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:23

Lauren_ schreef:
misschien moet je beter lezen, ik haal niets door elkaar. En wij delen echt niet dezelfde leeftijd, ik zit al 35 jaar in de paarden. Ik vind de term griondwerk, nogmaals, gemiemel. halt houden valt onder de normale omgangsvormen met je paard. Zowel op als naast het paard. Grondwerk is in, ik ben daar te oud en te ervaren voor, sorry! Respect dwing je af als je het niet krijgt. punt.

oke jij noemt het omgangsvorm , en velen hier op bokt grondwerk , wat is het verschil.
en ik lees wel goed , maar zoals jij het formuleerd vroeg ik me af of jij niet het een en ander door elkaar haald.
maargoed ik houd op ik zal verder volgens jou wel te onervaren zijn , ik ben immers ook nog geen 65.(ms ruime rekensom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:24

Lauren_ schreef:
Grondwerk is niet heilig! Ik wordt een beetje moe van het verwijzen naar grondwerk als je iets rijtechnisch moet oplossen.

ben het hier mee eens.......niks tegen grondwerk, maar rijtechnische problemen los ik ook rijtechnisch op. Behalve bevoorbeeld angst bij het opstappen of angst voor gewicht op de rug... maar dat is hier niet aan de orde.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:32

VivaLaVida schreef:
Lauren_ schreef:
Grondwerk is niet heilig! Ik wordt een beetje moe van het verwijzen naar grondwerk als je iets rijtechnisch moet oplossen.

ben het hier mee eens.......niks tegen grondwerk, maar rijtechnische problemen los ik ook rijtechnisch op. Behalve bevoorbeeld angst bij het opstappen of angst voor gewicht op de rug... maar dat is hier niet aan de orde.

ben het met je eens dat niet alles op te lossen is met grondwerk , alleen zit er naar mijn mening meer niet helemaal goed tussen de ts en haar paard ( zie profiel) niet dat ze veel lol aan elkaar kunnen hebben oid , maar er mist soms wat respect, dus leek het me hier wel op zijn plaats om een begin mee te maken, t kan zijn dat dan de rest vanzelf oplost.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:42

begrijp uberhaupt niet dat je moeder je nog daarmee naar buiten laat gaan, echt levensgevaarlijk.
en heb je wel eens aan het aankomend verkeer gedacht?
die straks op zijn best misschien een levenslang trauma hebben als ze je niet kunnen ontwijken, en in het slechtste geval dat zij door jouw onverantwoordelijke gedrag zelf kunnen verongelukken.
ik zou de adviezen om je paard eerst eens goed onder controlle te krijgen maar ter harte nemen.
toevallig is er net vandaag iemand overleden, echt verschrikkelijk,
welliswaar is het niet hetzelfde geval maar een ongeluk zit echt in een klein hoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:45

fuego3 schreef:
ben het met je eens dat niet alles op te lossen is met grondwerk , alleen zit er naar mijn mening meer niet helemaal goed tussen de ts en haar paard ( zie profiel) niet dat ze veel lol aan elkaar kunnen hebben oid , maar er mist soms wat respect, dus leek het me hier wel op zijn plaats om een begin mee te maken, t kan zijn dat dan de rest vanzelf oplost.

heb het al gelezen en dit is volgens mij humoristisch bedoeld hoor..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:22

Slofje schreef:
Laura, als de basis écht goed is is het veilig :) Heel simpel.

Maar ik kan hier nergens op uitmaken dat de basis niet goed is? Hier wordt niet veel informatie over gegeven. Ik krijg het beeld voor me dat de pony alleen in galop er vandoor gaat.

En dan nog, dit kan ook altijd uitproberen zijn he. Ik blijf bij mijn punt, iemand opzetten dat hem er 'doorheen' rijdt. ;)

Edit: Ik ben het niet eens met je stelling. Een paard blijft een beest en kan toch nog ergens van schrikken. Daar helpt grondwerk/schriktraining niet tegen. Ik ben van mening dat je je paard niet op alles kan voorbereiden, er is altijd het onverwachte waar ze toch nog van schrikken ;) Maar dit is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 06-06-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:22

laten we ieder zijn eigen mening daar laten , of we hem nou delen of niet .
t zou fijn zijn dat de ts ooit nog eens kan reageren voor het topic op slot komt ;)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:23

@Slofje, daar zou ik iets op kunnen zeggen, maar dat is zo rot voor je moeder. En ze heeft ongetwijfeld enorm haar best met je gedaan :D

Ik ga met mijn honden lopen, werk al de hele dag met pubers, als het nog ergens over ging, maar dat ook niet. Fijne avond meisjes!

@fuego, wat jij grondwerk noemt, noem ik normale dagelijkse omgang. En voor de zoveelste keer, ik word er gewoon erg kriebelig van dat iedereen hier inees "grondwerk" roept, de nieuwe hype. Doe maar gewoon normaal met je paard, is echt genoeg!

En nu ben ik er van door
later!

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:25

Lauren_ schreef:
@Slofje, daar zou ik iets op kunnen zeggen, maar dat is zo rot voor je moeder. En ze heeft ongetwijfeld enorm haar best met je gedaan :D

Ik ga met mijn honden lopen, werk al de hele dag met pubers, als het nog ergens over ging, maar dat ook niet. Fijne avond meisjes!

@fuego, wat jij grondwerk noemt, noem ik normale dagelijkse omgang. En voor de zoveelste keer, ik word er gewoon erg kriebelig van dat iedereen hier inees "grondwerk" roept, de nieuwe hype. Doe maar gewoon normaal met je paard, is echt genoeg!

En nu ben ik er van door
later!

Haha, ik heb evenveel rechten als jij hoor...
Ik rijd gewoon auto en mag ook stemmen.

fijne avond, mevrouw
Laatst bijgewerkt door xStelmaria op 06-06-11 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:32

Lauren_ schreef:

Pff ik zit al 15 jaar in de paarden wereld
Altijd eigen paarden gehad ( prima luisterend)
Jachtpaarden getraindt 4 jaar lang als fulltime werk (deden we veel grondwerk mee ) paarden zijn verkocht voor pff zon 70,000 euro per stuk (dus heb wel wat goeds gedaan )
Eigen stalling gehad
Les gegeven
Paarden ingereden
Op dit moment zelf 3 paarden (zelf betaald en onderhoudend)

Heeft leeftijd hier iets mee te maken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Of ben je beter dan mij !

Ik ken mensen die al 40 jaar paarden hebben maar er geen **** van af weten

Wat is dit voor gezeik hier god mensen !! word allemaal eens volwassen kinderlijk gedrag

En zeker van iemand die al 35 jaar in de paarden wereld zit !! Kom zeg JUIST JIJ met je ervaring zoals je het zelf zegt moet dan toch weten dat iedereen het anders doet en dat NIET alleen JOU manier de juiste is !!!

Laat iedereen in zijn waarde aub!! Iedereen wi iets anders en denkt iets anders mag toch ?!
Laatst bijgewerkt door Libje123 op 06-06-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:34

Lauren_ schreef:
Ik zit inderdaad op een heel ander niveau. Goddank zou ik zeggen :D :D

pubers staan nu eenmaal niet open voor de mening van anderen, geeft niks, wijsheid komt met de jaren LOL

Vind ik altijd zo attent :roll: van ouderen, als ze denken dat pubers niet openstaan voor meningen van andere. Vaak kunnen ouderen er juist niet tegen als pubers hun eigen mening en denkwijze gaan ontwikkelen die afwijkt van die van hun, raken ze ineens de grip op jongeren kwijt.

Maar inderdaad wijsheid komt met jaren... alleen duurt het bij de een wat langer dan bij de ander ;) Maakt niet uit, komt nog wel goed met je... :wave: :(:) De ene heeft die wijsheid al met 15 jaar en de ander snapt het bij zijn 65 nog niet...

TS: meschien kun je proberen om het tempo over te nemen van je paard als hij er van door gaat, trek hem een grasland ofzo op en gewoon gas blijven geven netzolang totdat je pony doodmoe is. Als je dit zo een paar keer hebt gedaan is de lol voor je paard er zo vanaf en bedenkt hij zichzelf wel de volgende keer. Het is nog niet mijn oplossing, maar dan hoef je hem in ieder geval niet pijn te doen in zijn mond of er iets aan te hangen. Ik heb het vroeger ook wel eens zo opgelost en ik vind het persoonlijk voor een situatie zoals dit (waarbij de ruiter niet aan grondwer wil en toch een oplossing zoekt) een van de beste oplossingen, al zal ik er zelf nooit meer voor kiezen, omdat ik weet dat dit met grondwerk op te lossen is.
Laatst bijgewerkt door Urko op 06-06-11 20:17, in het totaal 3 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:50

Dat is geen slecht idee van je paard zo te laten rennen tot zijn/haar tong op de grond hangt maar waar kan je dat tegenwoordig nog doen op een veilige manier?
Als ik dat hier doe sta ik morgen zeker in de krant, spijtig genoeg zijn het hier geen prairies zoals in Amerika.
Waarschijnlijk is het de leeftijd maar mijn paard zo laten rennen durf ik niet meer.
Ik vind het allemaal het risico niet waard en als ik alleen moet rijden blijf ik thuis in de bak, ik wacht wel tot als we met zen 2en zijn in het weekend.
Ik heb ook 2 jaar "grondwerk" gedaan en professionele hulp gekregen en het verschilt van paard tot paard of het lukt alleen.
Nog nooit heb ik er zoveel energie en tijd ingestoken en toch lukt het me niet deze keer...het karakter doet er veel aan, daar ben ik 200% zeker van.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:08

iana schreef:
Dat is geen slecht idee van je paard zo te laten rennen tot zijn/haar tong op de grond hangt maar waar kan je dat tegenwoordig nog doen op een veilige manier?
Als ik dat hier doe sta ik morgen zeker in de krant, spijtig genoeg zijn het hier geen prairies zoals in Amerika.
Waarschijnlijk is het de leeftijd maar mijn paard zo laten rennen durf ik niet meer.
Ik vind het allemaal het risico niet waard en als ik alleen moet rijden blijf ik thuis in de bak, ik wacht wel tot als we met zen 2en zijn in het weekend.
Ik heb ook 2 jaar "grondwerk" gedaan en professionele hulp gekregen en het verschilt van paard tot paard of het lukt alleen.
Nog nooit heb ik er zoveel energie en tijd ingestoken en toch lukt het me niet deze keer...het karakter doet er veel aan, daar ben ik 200% zeker van.

Hier liggen nog genoeg van die velden, ik reed het paard dan altijd in een volte toen hij nog van die streken had.

Maar zoals ik al zei, ik zou het nu zo niet meer oplossen, ik zou eerst meer naast mn paard gaan oefenen voordat ik er weer op zou klimmen. Ik ben er voortaan van overtuigd dat er iets mis is in de basis als je paard onder het zadel zichzelf verzet. En die basis begint op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:14

Mijn fjord heeft dit ook een tijd lang gedaan. Toen ik hem kreeg was hij al zo. Ze reden hem toen met een bokkebit.
Ik heb er een martingaal om gedaan zodat hij zijn hoofd niet meer in de lucht zou kunnen gooien en een enkel gebroken liverpoolbit in gedaan. Maar als hij aan de kletter wilde gaan deed hij dat ondanks het scherpe bit toch wel. Toen een dubbel gebroken liverpool maar ook hiermee ging hij gewoon aan de kletter. Toen heb ik hem zijn gang maar eens laten gaan. We gingen alleen daar in galop waar het niet erg zou zijn als hij er vandoor zou gaan. Daar heb ik hem flink laten rennen, ook toen hij vertraagde, doorrennen. De teugels liet ik gewoon los hangen want hoe meer druk op het bit, hoe harder hij ging rennen.
Op een gegeven moment leek de behoefte bij hem te verdwijnen en nu rij ik hem met een dubbel gebroken kneveltrensje (het liverpoolbit had ik een tijdje aangehouden vanwege de psychische werking van de kinketting, als hij geen ketting voelde ging hij heel schrikkerig en gek doen, dat is nu ook over).
Hij doet nu van die sukkelige handgalopjes waar ik vroeger jaloers op was als een ander dat met zijn paard deed.
Wel heeft hij met andere paarden soms nog competitiedrang en wil hij ze eruit rennen, maar ja... dat vind ik een beetje bij zijn 'paard-zijn' horen.
Grondwerk heb ik ook geprobeerd maar dat werkte met dit paard alleen maar averechts. Dat vond hij verschrikkelijk en hij werd er absoluut niet leuker van.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:04

Probeer eens een Danger bitje van Sprenger! Is een normale dubbelgebroken trens, maar wanneer je paard gaat hangen of je zelf druk op de teugel zet wordt het een stangetje. Is er in veel verschillende uitvoeringen zoals een watertrens, kneveltrens, pelham en pessoabit dus keuze genoeg ;)

Succes!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:10

Mijn nicht heeft ook een haflinger en daar kun je wel mee naar buiten we hebben alleen nog gestapt en gedraaft. maar als je gaat draven gaat ze ook steeds harder.
dus rijden we met een slof. zo heb je tog net dat beetje meer controle. en als ik voel dat ze er vandoor wil dan zet ik haar weer terug in stap ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:52

Lauren_ schreef:

Het gaat om effectief zijn niet om afdwingen. Jij hebt het idee in je hoofd dat bij gronwerk alleen maar lief en luek wordt gedaan, maar het gaat om effectief! Daarbij is horsemanship een heeeeeeeeeeel stuk ouder dan jij, het is er al honderden jaren. Zeggen dat het een hype is is dus ook gewoon echt onwetendheid.

Met jouw instelling bereik je misschien dat je paard uit angst voor gevolgen meewerkt, maar nooit een paard dat positief initiatief biedt, expressie behoudt en lol heeft in het werk. Daarmee beriek je uiteindelijk veel meer. Ook bij grondwerk is gehoorzaamheid en repsect heel belangrijk, maar dan wel met lichtheid en positiviteit.

Ik ben het ermee eens, je hebt je er totaal neit in verdiept, dat kan je uit iedere post halen die je hebt geplaatst in dit topic en als je je te oud voelt om grondwerk te doen zou je er ook over kunnen denken om iets respectvoller en onderbouwder te posten.
Veel mensen die aan grondwerk doen bereiken dingen met hun paard waar jij in de verste verte niet bij in de buurt komt, dus als je afgaat op resultaat valt er niks op aan te merken.