Slofje schreef:Waarom verdoezel je liever symptomen dan t op te lossen? Je reageert niet op het verwijzen naar grondwerk, oftewel de BASIS. Een scherper bit heeft echt geen nut, het is misschien een tikkie veiliger voor jezelf, maar je hoort niet naar buiten te gaan als je je paard niet onder controle kan houden. En sowieso niet meer galopperen, als je weet dat je daar gedonder mee krijgt. Een paard rent er trouwens ook niet zomaar vandoor, het kan pijn in galop zijn, maar ook angst/niet het gevoel hebben een leider te hebben bovenop zich/eigenzinnigheid door slechte opvoeding. Je moet patronen doorbreken met een positieve spiraal, niet het inbinden door er een scherp bit in te hangen of een ingewikkelde touwconstructie zodat hij niets meer te zeggen heeft. Je wilt toch zeker dat je paard uit vrije wil naar jou luisterd, en niet omdat hij anders pijn en angst kan verwachten?! Tijd, geduld, eerlijkheid en vertrouwen, dan kom je er wel. Niet met slofteugels, scherpe bitten en een harde stem. Zie je t verschil tussen het lezen al? Bedenk dan eens wat het verschil is als je het ook nog eens echt doet.
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb jaren gevochten met mijn pony omdat hij regelmatig bokte en maanden geleden ben ik begonnen met grondwerk met het gevolg dat ik nu heerlijk relaxed kan rijden. Hij ging er ook wel eens vandoor en met bit, slofteugel, tiedeman wat dan ook, als hij ging dan ging hij. Na die maanden grondwerk (in de bak, buiten en in het bos, zelfs midden in de woonwijk!) kan ik nu met een bitloos (zelfs nog met neckrope) buiten rijden, alleen maar omdat die pony me nu echt vertrouwd.