Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:54

funnyhorses schreef:
Wat geeft jou de rede om te denken dat je paard spierbevangen is ts?
Bovendien kun je dat snel uitsluiten door bloed te laten trekken,hoewel bij een blokkade ook de waarden in het bloed kunnen afwijken.
Verder denk ik dat een osteo heel goed een spierbevangenheid kan ontdekken bij een paard hoor.

Nee spierbevangenheid zal het niet zijn maak je daar maar geen zorgen over.
Als ze spierbevangen zijn dan zie je tijdens het rijden dat ze ineens overmatig zweten,erg hard hijgen de flanken pompen dan absurd hard(dat zie je dan)
En ze lopen dan echt super kort,beetje op eieren lopen en tot slot staan ze met de achterhand heel hard te trillen.

Als je al die dingen kunt uitsluiten bij je paard dan ga maar een osteo bellen.
Deze zal je ook veel goede tips kunnen geven tbv je paard.

zo simpel is het helaas niet. Spierbevangenheid in lichte mate kan zich veel subtieler uiten dan wat jij hier beschrijft, waarmee ik niet per se wil zeggen dat het paard van TS spierbevangen is.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:58

Beste Laura, in dit topic worden verschillende mogelijke oorzaken aangehaald. Van spierbevangenheid tot rugproblemen, van peesproblemen tot knieproblemen. Het kan van alles zijn! Wij hebben het paard niet in het echt gezien, dus alle adviezen ten spijt, je hebt er eigenlijk niks aan!!

Om die reden lijkt het mij het meest logisch om gewoon een goede dierenarts in te schakelen. In Nijkerk zitten Jos Hofma en Annemarie van Gelder. Die laatste is niet alleen dierenarts maar ook fysiotherapeut en chiropractor. Ik denk dat zij heel goed een diagnose kunnen stellen bij jouw paard. Zij kunnen jou ook adviseren of het nodig is om bloedonderzoek te doen en eventueel ook de wervelkolom behandelen indien nodig.

Het lijkt me dat als je zelf ergens last van hebt, dat je ook eerst naar de huisarts gaat en dat deze je adviseert wat je het beste verder kunt laten onderzoeken. Zo zou ik het ook brengen naar je schoonouders. Misschien kun je voorstellen om de dierenarts-kosten te delen. Leg ook uit dat het juist in de beginfase van het inrijden belangrijk is dat het paard het rijden niet met pijn gaat associeren. Anders blijf je ook in de toekomst problemen houden met rijden.

Veel suc-6

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:01

ik ga vandaag weer praten met de eigenaar.
dat als het volgende week nog zo is. er toch ECHT een DA moet komen.
(het zijn zeer nuchtere boeren namelijk.)
en als ze het dan nog niet wil doen, betaal ik het zelf wel en haal ik zelf wel een DA bij.

en ze hebben een vaste DA dewi, uit zwartebroek volgens mij.

Dewi

Re: Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:08

Liefst heb je bij zo'n probleem wel een echte paardenarts, die dit soort problemen vaker heeft gezien en dan ook meteen van aanpakken weet. Aan een dierenarts die vooral koeien doet en af en toe een paard een enting geeft heb je in dit geval niet veel. Zou dus even uitzoeken welke arts ze dan normaal hebben en of dat een geschikte is voor dit soort problemen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:13

het schijnt dat het een arts is voor paarden, koeien, schapen, honden en varkens.
voor het boerderij-vee zal ik maar zeggen.
ik zal is horen, maarja als dat hun vaste DA is, en ze willen niet een ander kan ik daar jammer genoeg niks aan veranderen :(

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:21

Dan toch vind ik het raar Laura,, het is toch jou paard..( alleen niet op papier )
Dan moet jij toch weten wie je erbij haalt.
Stel het is toch een lichte vorm van Spierbevangenheid,... dan moet je daar niet nog een week mee wachten om een goede DA te laten komen.
Ik persoonlijk had liever gister als vandaag al een DA erbij gehaald. Hoe denkt je vriend erover??
Kan hij het niet zeggen tegen zijn ouders dat het serieus is.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:26

ja maar iefje :P zo makkelijk zit het echt niet.... ik kan der niks aan doen!
ik kan dat niet zomaar bepalen, ze hebben het paard misschien wel voor mij gehouden. maar het is en blijft hun paard. zij betalen verder de stal en hoefmit en weet ik het wat.
ik rijd en verzorg hem gewoon. ik betaal geen stalling of halve kosten van hoefsmit ofzo,dus officeel is het ook niet zo'n half-lease-paard snapje?
ik doe echt alles wat ik eraan kan doen. eergister heb ik meteen gezegd dat dit echt niet goed is dat er iemand naar moet kijken.
en dat ga ik vandaag weer doen, en anders stel ik gewoon gelijk voor met de vraag, of ik het ZELF mag regelen en betalen. dat zal ze hopelijk wel oke vinden .....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:40

Als je verder al niks hoeft te betalen, is het misschien zelfs wel heel fair als jij dit keer de dierenarts betaald en regeld... dan weet je zelf ook meer en hoeft het paard er geen dupe van te worden. Ik vind het werkelijk heel erg voor het paard dat dit nu al minimaal 4 dagen gaande is. Het arme dier...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:51

nouja als ik nu de schuld ga krijgen over dat het nu een zielig dier is, omdat IK niets doe.
dat is namelijk niet zo.
die moeder wilde het eerst aan kijken want ze vond het onzin om er zomaar een da bij te halen.
tja dan kan ik moeilijk wat doen?
en dat ik niks betaal is n iet zo, moet zelf de lessen betalen, zelf mn zadel moest ik betalen, zelf de zadel maker betalen en alles verder moet ik zelf betalen en regelen.. maarja.

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:54

Jij kent je schoonouders het beste. Denk je echt dat zij er problemen van maken als jij zelf de DA laat komen en betaalt? Wat voor reden kunnen zij hebben om dat niet goed te vinden, behalve dat zij het misschien onzin vinden (en dus eigenlijk geen echte onderbouwde reden hebben om het niet goed te vinden)? Niks toch? Gewoon ZEGGEN dat je zelf een DA laat komen en die zelf betaalt, niet vragen of het mag!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:57

je denkt dus dat ik beter dit kan zeggen: ik heb er even over nagedacht en aangekeken maar dat heeft geen nut. Er komt gewoon echt een DA. ik heb zelf al een goede gevonden en ik betaal het dan ook zelf.
want dit gaat niet langer zo, ze heeft pijn.

ipv: kunnen jullie een DA laten komen? want dit gaat niet zo.

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:02

Ja, laat echt merken dat je serieus bent en dat er iets ECHT niet goed zit met je paard. Dat je er liever op tijd bij bent dan dat er straks misschien onherstelbare schade is aangericht.
Ik weet het, het is moeilijk bij het "nuchtere boeren-volk", maar het beste voor je paard.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:03

oke dat ga ik proberen. maar ik vind het wel een beetje eng, want dan ga je wel "tegen iemand in" soort van. maarja.... :P barocca is veel belangrijker!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:05

Lielle schreef:
funnyhorses schreef:
Wat geeft jou de rede om te denken dat je paard spierbevangen is ts?
Bovendien kun je dat snel uitsluiten door bloed te laten trekken,hoewel bij een blokkade ook de waarden in het bloed kunnen afwijken.
Verder denk ik dat een osteo heel goed een spierbevangenheid kan ontdekken bij een paard hoor.

Nee spierbevangenheid zal het niet zijn maak je daar maar geen zorgen over.
Als ze spierbevangen zijn dan zie je tijdens het rijden dat ze ineens overmatig zweten,erg hard hijgen de flanken pompen dan absurd hard(dat zie je dan)
En ze lopen dan echt super kort,beetje op eieren lopen en tot slot staan ze met de achterhand heel hard te trillen.

Als je al die dingen kunt uitsluiten bij je paard dan ga maar een osteo bellen.
Deze zal je ook veel goede tips kunnen geven tbv je paard.

zo simpel is het helaas niet. Spierbevangenheid in lichte mate kan zich veel subtieler uiten dan wat jij hier beschrijft, waarmee ik niet per se wil zeggen dat het paard van TS spierbevangen is.

Klopt wat je zegt,alleen kan ik het niet uit het verhaal van ts opmerken.
Het blijft ook moeilijk oordelen als men een paard niet heeft gezien of kent.
Maar hoe meer men beschrijft hoe beter voor ts om dingen te leren herkennen.We hebben het allemaal moeten leren.

Het beste is gewoon een veearts erbij! :j

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:06

Snap dat je dat eng vindt, zeker bij het stugge ouderwetse boerenvolk, maar onthoud idd dat je paard belangrijker is. Jij bent de enige die voor 'm op kunt komen. En nogmaals, als jij alles betaalt en regelt (en zij er dus verder geen omkijken naar hebben) KUNNEN ze het misschien nog steeds onzin vinden, maar ze hebben geen goede reden om te zeggen het MAG niet.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:17

Heel goed van je dat je er zo over denkt Laura..
Jij kent idd je schoonmoeder het beste.
Heel veel succes met praten..
:(:) komt goed.

:j

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:27

Jammer dat er zo negatief gedaan wordt over boeren... imo zijn ze vaak beter voor hun dieren dan "truttig stadsvolk" (paarden veel op stal, want anders.. niet met elkaar op de wei, want stel je voor, etc).

Ik vind het goed van je dat je een DA laat komen, misschien betalen ze wel mee als ze merken dat er écht iets is!
Sterkte met het paard!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:31

het heeft absoluut niks te maken met boeren over het algemeen hoor. mijn vriend is ook een boer..... en ik heb helemaal niks tegen boeren,
maar die vrouw, die is hoe ik het omschrijf echt zon standaard nuchtere boer die vind dat het niet nodig is.
dus voel je vooral niet aangevallen.. :P

ja wie weet doen we het wel 50/50... zou maar zo kunnen haahah