bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:36

mooie post dani, de meesten van ons leren dingen 'verkeerd' aan.
wat je hebt meegemaakt is rot lilly, maar staar je nu niet blind op de mensen die je vertrouwt.
ook zij maken fouten, en dan?
probeer van alles in te zien of je het kunt gebruiken of niet..je hebt een topic vol, met info die niet eens aanvallend bedoel t was *naja het meeste dan*
als je een paar goede site's wil over grondwerken etc.moet je maar even pben. dat is ook leuk om te doen ipv longeren.

paarden houden is heel moeilijk, weet er bijna alles van :P

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:50

:D ok Ik zal zeker een aantal dingen overlezen om te zien wat ik ermee kan doen. En ik denk dat ik ook al heel soms probeer voor mezelf uit te maken wat het beste is voor mijn paardje gewoon door logica, maar als het op ziekte of heel belangrijke dingen aankomt vertrouw ik liever mensen die er meer van weten. Mijn lesgever zegt: om te leren paardrijden heb je 2voledige mensenlevens nodig. En ik denk dat ik hem begin te geloven :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:05

maak er maar 3 levens van, mensen houden al eeuwen paarden en kijk ons er mogsteeds een potje ervan maken ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:13

ja het is waar eerder 3 :P . Hij bedoelt natuurlijk dat je 200 jaar moet leven om er zo'n beetje alles over te weten wat je moet maar dat had je al door denk ik he.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:26

lilly_s18 schreef:
en trauwens ja kwijl ik weet niet wat het is die mensen zeggen dat het goed is en dat het betekent dat ze speelt met haar bit.

Er heeft wat eerder iemand een link neergezet: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.php.

Hier staat ook uitgelegd dat spelen met het bit niet positief is, maar dat hij het bit uit zijn mond wil werken...

Lees het eens goed door :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:38

het staat zelfs in het artikel dat het speeksel en dus het kauwen kan voortkomen uit plezier.Ook uit ongenoegen maar dan zou ze toch niet zo goed meewerken he?

en het kan ook wijzen op ontspanning: Is die halsspier ontspannen, dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Hierdoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en wanneer het paard op het speeksel gaat kauwen, komt het schuim. LETTERLIJK GEKOPIEERT UIT DE TEKST

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:41

lilly_s18 schreef:
het staat zelfs in het artikel dat het speeksel en dus het kauwen kan voortkomen uit plezier.Ook uit ongenoegen maar dan zou ze toch niet zo goed meewerken he?

en het kan ook wijzen op ontspanning: Is die halsspier ontspannen, dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Hierdoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en wanneer het paard op het speeksel gaat kauwen, komt het schuim. LETTERLIJK GEKOPIEERT UIT DE TEKST

Ik heb het niet over schuimen, ik het over spelen met het bit.

Schuimen kan inderdaad door plezier komen, ook door ongenoegen, maar daat had ik het niet over.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:41

het spelen met het bit komt doordat ze kauwt he

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:42

lilly_s18 schreef:
het spelen met het bit komt doordat ze kauwt he

En dat kauwen, dat doet ze niet bitloos.
In een ander artikel had ik gelezen dat ze door dat kauwen haar tandvlees kan beschadigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:46

lilly_s18 schreef:

Wederom lees je erg selectief. ;)
Daar gaat het over lichtjes schuimen.
Jij hebt herhaaldelijk aangegeven dat jouw paard niet schuimt, maar KWIJLT.
Dat duidt nóóit op plezier of ontspanning.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:48

ja tuurlijk doen ze dit bitloos niet ik wil haar dan ook soms zonder bit rijden maar dit mag bij competities niet he. Maar ik wil wel zeggen dat ik haar ook af en toe een klontje geef als ze het bit inheeft en voor ze het in heeft geen ik haar ook een worteltje of appeltje en daardoor gaat ze ook kwijlen met het bit dan in. Ook kauwt ze gewoon heel rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:53

lilly_s18 schreef:
ik wil haar dan ook soms zonder bit rijden maar dit mag bij competities niet he.

Ongelooflijk hoe selectief jij leest.
Ik heb hier al een paar keer aangegeven dat je bitloos aan springcompetitie mee mag doen.
En je blijft maar volhouden dat dit nièt mag.

http://www.bitloospaardrijden.info/reglementen.php
Citaat:
Springen
Uit het Disciplinereglement Springen - 1 april 2007:
Artikel 257 – Harnachement en hulpmiddelen
i. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel en gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
Conclusie springen: Bitloos springen is toegestaan.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:58

tuurlijk mag dat wel dat weet ik ook wel maar het mag maar tot een bepaaltde categorie en hangt er ook vanaf wat de regels zeggen, en in drussuur mag het niet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:58

lilly_s18 schreef:
tuurlijk mag dat wel dat weet ik ook wel maar het mag maar tot een bepaaltde categorie en hangt er ook vanaf wat de regels zeggen, en in drussuur mag het niet

Bij dressuur mag je alleen in de Z niet bitloos rijden, alle andere wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:00

lilly_s18 schreef:

Springen mag in alle klassen bitloos.
Àls het al in hogere klassen niet zou mogen, dan is dat voor jou nog lang niet van toepassing. Maar het mag dus wèl.
Dressuur doe jij toch niet? Ook daar mag je bitloos t/m L2 en hoger mag het in HC.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:37

Ze kunnen het allemaal leren..
Het is eigenlijk niets anders dan de druk op het hoofd ipv in de mond.
Veel worden bitloos ingereden! :j

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:41

Kan ik hier uit halen dat je ook in bijv. een officiele wedstrijd bitloos mag springen?
Dus dat het geen speciale wedstrijden zijn? Normaal zijn dressuur toch voor speciale bitloze wedstrijden?
Maar springen mag dus op een normale wedstrijd gewoon bitloos?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:46

Ja hoor, springen mag in alle klassen overal bitloos. Dat is al jaren zo, en zelfs in de aller hoogste klassen word bitloos gesprongen. Je ziet ze trouwens ook vaak op tv bitloos springen. Meestal met een hackamore.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:24

bij ons bij de UDR (ik doe wel dressuur E5 zodat ze aan de wedstrijd sfeer kan gewoon worden) maar hierbij moet je met bit rijden er zijn zelfs speciale regels met wat voor soorten bit je enkel mag rijden en welke niet. Bij jullie niet?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:46

bij bitloos omdat het een pavlovreactie is meestal en als ze schuimen van bitloos is het een klein beetje :)
niet het overvloedig kwijlen wat jij beschrijft.
even goed lezen en verbanden leggen voordat je gaat schreeuwen.

nog even een linkje voor je bitloos vraag :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

dinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:42

Als een paard schuimt of kwijlt is dat een teken dat het: - zijn bit aanvaard.
- hij of zij zich ontspant en zich lekker voelt bij de oefeningen dat je aan het doen bent.

Als een paard schuimt en of kwijlt wil dat positief blijken van ontspanning ;overgave of plezier.
Er zijn nog lijken de tekens zoals proesten .
Dus als jee paard kwijlt dat zijn ontzettend goede tekens dat betekend dat je, je paard in de hand hebt .
lilly_s18 je hebt gelijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:13

nope dinaatje, jouw verhaal gaat niet op in combi met de ts. maar daar staat al genoeg over in dit topic dat ik niet eens de moeite neem om het te herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:17

Kwijlen is helemaal niet goed, dat duidt op stress.

Een schuimrandje om de mond is wel heel positief, naar kwijlen niet hoor :n
Overigens krijg je zo een mooi schuimrandje ook bitloos.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:20

nee ik heb gezegt dat er kwijl of schuim of wathever aan hare mond hangt ni da het er af druipt he

dinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:36

minikatje schreef:
nope dinaatje, jouw verhaal gaat niet op in combi met de ts. maar daar staat al genoeg over in dit topic dat ik niet eens de moeite neem om het te herhalen.

oh jawel dat klopt wel !