Knijpen, zagen met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:31

'Heb jij je ooit wel eens bedacht hoe kneden voor een paard voelt'. Door die zin ;) dat kan ik mij niet bedenken, ik wil mezelf niet vergelijken met een paard.
Klinkt allemaal mooi, en geloof me vind het goed en knap dat mensen dit zo beweren (voel je niet aangevallen hoor! maar betwijfel aan de hoeveelheid mensen die zich hier ook echt aan houden) halve ophouding gewicht op de achterhand, hele ophouding stoppen. als een paard ontspannen is, zal die wat krullen, wat zakken maar helemaal, dat betwijfel ik.
Ik lees vaak dingen over 'de krul komt vanzelf, niks ophoudingen' op bokt. Ik heb het anders geleerd, maar wil niet zeggen dat ik me hier nooit in verdiept heb, imo werkt die manier niet.

Maar ik sta wel open voor jou manieren, om een paard 'ontspannen' te krijgen, ik kan ook nog zat leren. :)
Air schreef:
Maar hoe duidelijk is dat voor je paard? (Ik vergelijk overigens hier nergens een paard met een mens?)
Een halve ophouding is bedoeld om het paard wat meer gewicht naar de achterhand te laten brengen, een hele ophouding is om een overgang terug te maken. Bij beide wil je zo min mogelijk je teugels gebruiken en om het paard meer te verzamelen zal hij toch eerst al in de juiste nageeflijkheid moeten zijn.

Wat er ontbreekt is geduld, maar weinig mensen zien in of snappen dat het juiste ruggebruik, de juiste balan hetgeen wat zo belangrijk is, en niet de kop in de krul. Is het paard in balans dan komt die krul namelijk vanzelf.

NeverGiveUp

Re: Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:50

Ik wil een goed filmpje of fotos zien, van een écht correct nageeflijk paard waar alles klopt :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:54

Kun je lang zoeken :=

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:51

Ja dat denk ik ook..
Iets wat is de buurt komt dan? :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:48

NicoleHorses schreef:
Half bokt is tegen spelen en ophoudinkjes, nou heb het er nog nóóit één niet zien doen. :roll
zagen is niet de manier, met ophoudingen vind ik niks mis. Ik zie wel eens mensen trekken aan die teugels om ze na beneden te krijgen dat ik denk goddamned.maar verder heb ik er geen moeite mee betreft ophoudingen/kneden. :)

Een ophouding en kneden zijn verschillende dingen.
Een ophouding gebruik je o.a om het tempo aan te passen.Kneden is het blijven geven van ophoudingen, terwijl men helemaal niet het tempo wil aanpassen.
Een hulp moet in 1 x duidelijk zijn, anders doe je hem niet goed. Denk aan steeds been blijven geven, daar wordt een paard niet actiever van maar juist slomer.
Met kneden zorg je er alleen maar voor dat het paard harder wordt in z'n mond.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:56

Oh wat raar dan dat myn paarden hier alleen maar flexibeler op werden, dan heb ik t niet over continue ophoudingen maken uiteraard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:00

NicoleHorses schreef:
Oh wat raar dan dat myn paarden hier alleen maar flexibeler op werden, dan heb ik t niet over continue ophoudingen maken uiteraard

Dan heb je het dus niet over kneden en maak je ze dus ook niet bot/doof op je hulpen.
Tempowisselingen zorgen juist voor een actieve achterhand, dus dat is goed (mits goed uitgevoerd ;) )

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:03

Klopt maar ik gebruik zeker niet de ophoudingen alleen voor halthouden gewicht verplaatsem e.d

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:15

Ik voel meteen of mijn paard zich ontspant met de kaak. Maar ik moet het hem wel eerst vragen, anders maakt hij er een potje van.

D ekunst is antuurlijk om dat zo elegant mogelijk te doen, maar dat valt iet mee. Ik heb hem ook nog nirt zo lang en ik les maar 1 keer in de 2 weken. Dat moet ik dus vaker gaan doen, anders schiet ik niet op...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:17

NicoleHorses schreef:
Klopt maar ik gebruik zeker niet de ophoudingen alleen voor halthouden gewicht verplaatsem e.d

Schakelen dus..(minimale bijna ontzichtbare tempowisselingen) een halve ophouding werkt goed om het paard scherp op je hulpen te maken (in combinatie met zithulpen) en juiste timing.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:21

En jullie vergeten het ideaalplaatje in combinatie met de bouw van een paard. Het ene paard zal altijd makkelijker in de ideale houding kunnen lopen dan het andere paard. Een op de voorhand gebouwd paard zal veel meer moeite nodig hebben om in balans te lopen. De ruiter zal zeker in het begin toch een vorm van steun geven, want anders komt zo'n paard er nooit.
Natuurlijke aanleg van zowel paard als ruiter is van zeer groot belang.

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:47

superwoman schreef:
NicoleHorses schreef:
Half bokt is tegen spelen en ophoudinkjes, nou heb het er nog nóóit één niet zien doen. :roll
zagen is niet de manier, met ophoudingen vind ik niks mis. Ik zie wel eens mensen trekken aan die teugels om ze na beneden te krijgen dat ik denk goddamned.maar verder heb ik er geen moeite mee betreft ophoudingen/kneden. :)

Een ophouding en kneden zijn verschillende dingen.
Een ophouding gebruik je o.a om het tempo aan te passen.Kneden is het blijven geven van ophoudingen, terwijl men helemaal niet het tempo wil aanpassen.
Een hulp moet in 1 x duidelijk zijn, anders doe je hem niet goed. Denk aan steeds been blijven geven, daar wordt een paard niet actiever van maar juist slomer.
Met kneden zorg je er alleen maar voor dat het paard harder wordt in z'n mond.

:j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:58

NicoleHorses: Dat is geen vergelijken maar je inleven. Dat behoor je te doen in de hele omgang met je paard.. Wordt anders nog een lastige communicatie.
Jammer dat je het nog niet ervaren hebt, en op deze jonge leeftijd al denkt dat het zo absoluut niet werkt... Ik vind dat buitengewoon triest, laat zien op welk niveau de instructie is. :\

NeverGiveUp: http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs
Wat bedoel je met waar alles klopt? Dat is een wel heel breed begrip omdat iedereen er wat anders onder verstaat.

Germie: Wat bedoel je met een vorm van steun geven?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:01

germie schreef:
En jullie vergeten het ideaalplaatje in combinatie met de bouw van een paard. Het ene paard zal altijd makkelijker in de ideale houding kunnen lopen dan het andere paard. Een op de voorhand gebouwd paard zal veel meer moeite nodig hebben om in balans te lopen. De ruiter zal zeker in het begin toch een vorm van steun geven, want anders komt zo'n paard er nooit.

Met het "normaal afgebogen lopen" moet een paard wel heel erg abnormaal zijn om er moeite mee te hebben hoor, iig das mijn ervaring. Wil je wat meer, dan is de bouw idd steeds meer van belang.
Echter is een paard wat bijv erg op de voorhand is gebouwd er érg bij gebaat om meer op de achterhand te worden gereden en zeker niet steeds (langere periode) lang en laag gereden te worden.

een vorm van steun geven, begrijp ik ook niet heel erg. Je zal het paard hoogstends wat meer moeten begrenzen soms, maar hij zal toch echt op eigen benen moeten lopen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:57

Hallo zeg je kan ver gaan, noem me triest maar laat mij ajb in mijn waarden. Er is niks mis met de instructie die ik krijg hallo he :( ga jou manier van rijden toch ook niet lopen afzeiken!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:06

Wow rustig, ik bedoel met triest helemaal niet jou :?
Ik bedoel hetgeen dat je het nog niet hebt mogen ervaren en denkt dat het onmogelijk is. Dat je het nog niet hebt mogen meemaken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:10

Mmh zou niet weten tegen wie je het anders moet hebben. Ik heb gewoon geen zin om afgezeken te worden op mijn manier en instructie :) heb wel gezegt dat ik wel graag meerdere manieren hoor :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:43

superwoman schreef:
germie schreef:

Met het "normaal afgebogen lopen" moet een paard wel heel erg abnormaal zijn om er moeite mee te hebben hoor, iig das mijn ervaring. Wil je wat meer, dan is de bouw idd steeds meer van belang.
Echter is een paard wat bijv erg op de voorhand is gebouwd er érg bij gebaat om meer op de achterhand te worden gereden en zeker niet steeds (langere periode) lang en laag gereden te worden.

een vorm van steun geven, begrijp ik ook niet heel erg. Je zal het paard hoogstends wat meer moeten begrenzen soms, maar hij zal toch echt op eigen benen moeten lopen.

Ik weet uit ervaring dat het exterieur er heel veel toe doet.
Het ene paard loopt als vanzelf in balans en aan de teugel, terwijl de andere toch echt meer moeite hier mee heeft.
Als een paard rijkunstig correct gereden wordt, maar de bouw is niet optimaal, dan zal het paard altijd eerder en zwaarder in de hand blijven om te voldoen aan het gevraagde. Zo'n paard zit ook eerder op z'n top.
Hier 2 foto's. Beide paarden zijn evenver in de training (dus enigzins zadelmak) en even oud op het moment dat de foto's genomen zijn. Welk paard heeft van nature meer balans en zal dus makkelijker nageven? Welk paard zal de hals meer als balanceerstok nodig hebben?
Het is niet gezegd dat het andere paard het niet geleerd heeft (gelukkig wel), maar het kost wel meer moeite.
Afbeelding

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:02

Tuurlijk gaat het bij de 1 makkelijker dan bij de ander, maar het is niet zo dat het zóveel moeilijker is om daar een problemen mee te hebben. (dan ligt het aan de ervaring van de ruiter)
Ik heb het dus over een horizontaal afgebogen hals zonder oprichting of iets. Tuurlijk zit zo'n paard veel eerder aan z'n top en ook de spierontwikkeling gaat veel trager en zal ook nooit zo worden als een paard met een "fijn gebouwd" exterieur.

Ik denk dat we wel op 1 lijn zitten, maar dat ik het nu veel meer over de basis heb. Dit topic gaat over kneden en zagen en lijkt mij daarom geschikt voor de échte "basis-probleempjes"
De bouw wordt namelijk vaak als excuus gebruikt bij minder ervaren ruiters is mijn ervaring, terwijl in veel gevallen ze gewoon nog teveel foutjes maken. Dat het bij een ander paard wel lukt is dan meestal een kadootje van het paard :Y)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:20

germie schreef:
Het ene paard loopt als vanzelf in balans en aan de teugel, terwijl de andere toch echt meer moeite hier mee heeft.
Als een paard rijkunstig correct gereden wordt, maar de bouw is niet optimaal, dan zal het paard altijd eerder en zwaarder in de hand blijven om te voldoen aan het gevraagde. Zo'n paard zit ook eerder op z'n top.
Hier 2 foto's. Beide paarden zijn evenver in de training (dus enigzins zadelmak) en even oud op het moment dat de foto's genomen zijn. Welk paard heeft van nature meer balans en zal dus makkelijker nageven? Welk paard zal de hals meer als balanceerstok nodig hebben?
Het is niet gezegd dat het andere paard het niet geleerd heeft (gelukkig wel), maar het kost wel meer moeite.
Afbeelding

Afbeelding

Zo loopt Ad voor het moment ook!
Al kwam hij zondag toch al netjes wat meer naar beneden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:50

Optiwolk schreef:
germie schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Zo loopt Ad voor het moment ook!
Al kwam hij zondag toch al netjes wat meer naar beneden.

2 weken later (oke, af en toe nog niet constant natuurlijk):
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:38

vind dat plaatje nou net een minder voorbeeld ivm de valse knik.

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:11

Zagen is niet goed, maar knijpen is prima. Een paard komt inderdaad naar beneden als hij ontspannen is, maar hij moet ook naar beneden komen als hij niet ontspannen is, stel je hebt een wedstrijd en je paard is gespannen, dat mag, maar hij moet wel aan de teugel lopen. Dus je mag best vragen om hem naar beneden te krijgen. En ja ook als hij al naar beneden is, bezig blijven met je handen mag als je paard anders te snel weer omhoog komt, maar probeer wel te kijken hoe het gaat als je je handen naar voren doet op het moment dat hij naar beneden loopt, komt hij weer omhoog dan geef je weer knijpjes en zo blijf je bezig.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:24

Zo denk ik er ook over
Ellen91 schreef:
Zagen is niet goed, maar knijpen is prima. Een paard komt inderdaad naar beneden als hij ontspannen is, maar hij moet ook naar beneden komen als hij niet ontspannen is, stel je hebt een wedstrijd en je paard is gespannen, dat mag, maar hij moet wel aan de teugel lopen. Dus je mag best vragen om hem naar beneden te krijgen. En ja ook als hij al naar beneden is, bezig blijven met je handen mag als je paard anders te snel weer omhoog komt, maar probeer wel te kijken hoe het gaat als je je handen naar voren doet op het moment dat hij naar beneden loopt, komt hij weer omhoog dan geef je weer knijpjes en zo blijf je bezig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:37

Maar waarom zou een paard snappen dat hij z'n kop naar beneden moet doen als jij een ophouding (voor tempo) geeft?
Zeker als je been blijft geven, want met die ophoudingen remmen ze natuurlijk af. Dan geef je gas en rem je tegelijk. Dan gaan de sensibele paarden de lucht in :Y) gelukkig gaan de minder sensibele paarden proberen om het geklooi in de mond te ontwijken door af te buigen en dus minder druk op de teugels te krijgen.
Geef je de ophoudingen en been als tempo-wisselingen dus veel meer om en om met tussenpauzes, dan maak je het achterbeen actief en dat hélpt wel.