"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:51

Ik zal er maar vast mee beginnen dat ik na het commentaar op p. 1 ben gestopt met lezen.

Allereerst: 'n ontzettend leuk, aansprekend paard, wees er maar trots op!
Ook ik denk dat vooral je benen het plaatje verstoren. De oefeningen an sich zien er, voor zover ik dat als recreatieruiter kan beoordelen, best aardig uit! Het enige wat me opvalt is dat het allemaal met net wat meer impuls mag, het mag met iets meer lef.
Wat betreft je benen: ook ik denk dat het wellicht (onbewuste) spanning is, die maakt dat je benen zo gaan klapperen. Goed om te horen dat je er al zo hard aan werkt en je zo je best doet, veel meer kan je niet doen, maar ga daar dan vooral mee door. Wellicht eens zonder zadel oefenen (op een braaf, rustig, relaxd, paard van 'n stalgenootje o.i.d.?) of met een ander zadel, aan de longeerlijn, zonder beugels, ander zadel, als je nu verder 'de boel de boel' eens laat aan de longeerlijn en alleen op je benen let?
Ik vraag me trouwens af of ze met lichtrijden ook zo klapperen? En met buitenrijden, met cavaletti's etc? (dus als je ontspannen bent, of heel bewust geconcentreerd met iets anders dan de dressuur bezig)

mirjamalvaro

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:54

met lichtrijden klapperen ze niet :n

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:56

Ik heb net even je trainingsfilmpje gekeken en dat zag er al veel beter uit! (en toen vond ik je paard nóg leuker ..) Zag inderdaad dat het met lichtrijden stukken minder is. Misschien heb je verder nog wat aan m'n berichtje? Succes met trainen in ieder geval. En houd het leuk! (dus niet té veel gaan focussen op je benen én zorgen voor afwisseling)

Ik wil trouwens wel even kwijt dat ik vind dat je erg goed met het commentaar omgaat :).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:59

Wat trouwens ook mischien het proberen waard is... Doorzitten en dan eens heel bewust uitademen/ontspannen. Ikzelf merk dan dat ik de neiging heb om inderdaad mijn lendenen en met name mijn middenrif heel erg vast te houden, waardoor mijn paard natuurlijk ook zijn rug niet optimaal ontspant en ik weer slechter kan gaan zitten. Lekkere cirkel ;)

Dat met dat explosieve reageren in reactie op de ruiter bedoel ik niet rot hoor... Ik merk zelf alleen dat naarmate we verder komen in onze training ik me er steeds bewusted van wordt dat ik hem in mijn onkunde best een beetje gepest heb door oefeningen op een verkeerde manier te vragen, waardoor hij me gewoonweg niet begreep. Mijn paard reageert daar dus heel sterk op en het is soms lastig te zien/voelen wanneer hij echt loopt te stieren, of me gewoon niet begrijpt en daar hyper van wordt. Jouw paard is natuurlijk weer een heel ander paard, maar dat was een beetje het idee erachter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:02

dank je :))
Moet me inderdaad ook weer niet TE veel gaan concentreren op mijn benen, want dan raak ik weer gefrustreerd. *raak altijd al gefrustreerd als ik filmpjes van mezelf zie :+ *

Manic diep ademhalen/zuchten doe ik ook wel eens om extra te ontspannen :j
ZZ is een beetje autistisch zoals wij dat maar noemen, zodra je iets nieuws/anders vraagt raakt die in de war en raakt dan ook beetj ein paniek :') Maar met rust en continue ontspannen tussendoor kan ik nu steeds meer vragen van hem!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:12

mirjamalvaro schreef:
We oefenen lekker verder hoor :j
Instructrice zegt dat ik soms mijn been stil heb, dus kunnen het wel. Nu nog uitvogelen HOE. :))

Dat lijkt me een taak van je instructrise om dat uit te leggen.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om een juiste balans in jezelf te trainen op een paard die, naar jouw woorden, wat lastig is, maar een onafhankelijke zit is zó belangrijk. Dit heb je of niet. Misschien een optie om dit op een ander paard te leren? Als je zonder zadel gaat rijden kun je het zo fijn oefenen :j

Op een gespannen paard kun je moeilijk doorzitten, zeker als je daar al wat moeite mee hebt. Het mag er danwel wat 'tam' uitzien, maar de ontspanning in de rug is ver te zoeken (dat kun je zien omdat ZZ tegen de loodlijn aan loopt en er net achter; er is geen ontspanning achter de kaak). Misschien houd je hem te veel in (spanning? wellicht toch wat angst?).

Succes met je knappert!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:24

mirjamalvaro schreef:
met lichtrijden klapperen ze niet :n

Dan helpt het misschien om het doorzitten en het lichtrijden veel af te wisselen. 20 meter doorzitten en dan weer 20 meter lichtrijden. Is voor een paard dat snel uit de rug loopt best prettig.

mirjamalvaro schreef:
ZZ krijgt
1/4
1/2
1/4 brok
Van stal 's-ochtends en 's-avonds kuil.
En van ons ook nog 2 plakken hooi in de middag.
In de middag voeren we 1/2 muesli bij en een handje biks in voederbal (vind die prachtig die bal :P )

Ik vind dit niet zoveel voer voor een paard dat vol in het werk staat.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:59

Mischien je er niet zo heel druk over maken... vind het ook storend, maar doordat je er zo op let span je je in om ze stil te houden... met als resultaat dat het nog meer klapperd.... gewoon relax en lekker ontspannen...meegaan met de beweging en die benen ff helemaal vergeten.... misschien gaat het zo vanzelf beter over een tijdje... er teveel mee bezig zijn is echt niet goed... Je handen mogen ook iets stillen, maar doordat je je zo spant om je benen stil te houden wiebelt je hand weer mee... dus gewoon relax... en misschien helpt het...

Verder een heel leuk paardje en veel succes verder :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:07

Ik vind het er nie lekker uitzien.. ik zou hem als ik jou wwas veeeul scherper maken voor je been. hij lijkt er nu nieteens te reageren. Geef liever een tik dan met je benen te klapperen. zo veranderd het hele beeld. want het is we leen mooi paardje!! probeer hem minder op de rem te rijden, hij mag best wat meer naar voren lopen!

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:10

Je moet niet om de pas aandrijven wordt je paard sloom van
het ziet er niet heeel netjes uitvind ik .

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:11

Leuk/mooi paard, alleen je benen :n
hij reageert gewoon niet omdat je de hele tijd zit te klapperen, lijkt me voor je paard ook vreselijk irritant iemand die de heletijd met z'n benen ligt te klapperen... :n
Laatst bijgewerkt door xJasmijn op 14-03-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:12

draag je sporen? ik vind het er echt heel zielig uitzien dat je bij elke pas zit te hannesen met je benen, denk ook niet dat de jury je daar de punten voor geeft...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:13

xJasmijn schreef:
Leuk/mooi paard, alleen je benen :n
en dan ook nog sporen. hij reageert gewoon niet omdat je de hele tijd zit te klapperen, lijkt me voor je paard ook vreselijk irritant iemand die de heletijd met z'n benen ligt te klapperen... :n

Ze heeft toch gezegd dat ze die niet om heeft, omdat ze zich hiervan bewust is!

Espoir_

lisasander schreef:
draag je sporen? ik vind het er echt heel zielig uitzien dat je bij elke pas zit te hannesen met je benen, denk ook niet dat de jury je daar de punten voor geeft...

l e z e n

Ine23

Ik lees dit topic al van deze ochtend mee, maar omdat ik zelf niet echt tips kan geven hield ik me op de achtergrond. Totdat de vorige 3 reacties mij haren rechtop hebben doen staan. Ts rijdt niet met sporen en weet wat ze doet, dit slaat echt nergens op...
Beste TS, ik kan je dus geen tips geven als niet kundig dressuurruiter, maar ik zie dat je wel zoekt naar oplossingen en dan hoop en denk ik (ben eigenlijk wel bijna zeker) dat jullie er wel gaan komen!

Nog iets uitgebreider: lisasander, jasmijn en die anderen... Lees eerst ajb een topic door voordat je de ts onderuit haalt :)
Edit: typo... Gefrustreerd en met ipad typen lukt niet altijd zo goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:24

Ik vind de tip van Sonja een goede. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen.
Heb je veel wrong op je zadel? Dat wil ook nog wel eens helpen om je been op de juiste plek en stiller te houden.
Een te diepe (gedwongen) zit zou ik niet doen. Mijn ervaring is dat dat problemen met verkeerd spiergebruik in je rug gaat geven.
Maar kijken naar een ander zadel, waar je heupen en bovenbenen de ruimte krijgen (zogenaamd breder zadel, niet breder qua boom maar qua zitting voor de ruiter) is wel een goed idee.

Afvallen kan zeker wel helpen. Sinds ik 25 kilo kwijt ben kan ik ook veel beter zitten.
Ik plaats mijn been, net als Sonja zegt iets naar achter en laat 'm op de goede plek glijden.
Voorheen hield ik mijn been iets naar achteren en klapperde ik ook.
Maar sinds die truc eigenlijk niet meer.
Verder zijn té ontspannen onderbenen ook niet goed. Bij lichtrijden klapper je niet zeg je. Dan heb je namelijk lichte spanning op je benen staan om te gaan staan, dus krijgen ze de ruimte niet om te klapperen.
Met doorzitten ontspan je je been teveel en krijgen ze ruimte om te klapperen.
Verlichte zit las ik ook ergens in een reactie. Is ook een goede oefening. Hiermee moet je je onderbeen op de juiste plek, met de juiste spanning houden.

Komt wel goed! ZZ is zeker geen makkelijk paard en ik heb respect voor je dat je er nog op stapt. Ik had het niet gedaan denk ik :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:51

Dank je dames, ik ga dat van bovenbeen eraf halen en weer aanleggen echt proberen morgen!
EN verder eens kijken in hoeverre aanspannen/ontspannen helpt :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:49

ts: ik ga niet meer teveel commentaar geven dat heeft de rest al gedaan.
Maar kan het niet aan je zadel ligen?
bijv. te dikke kniewrongen waardoor je je been niet aan kan sluiten en ze klapperen? zeker omdat je best korte benen hebt?
of een zadel met kortere bladen kun je daar niet stiller op zitten.
misschien knijp je onbewust je bovenbenen te hard aan waardoor je onderbenen mee zwabberen?
De tip die ik krijg is knieen wat meer aansluiten en je onderbenen wat aansluiten ofja proberen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:06

misschien nog een kleine tip.. voor je gevoel de beweging opvangen met je buikspieren. niet met je rug. dan ga je vaak klemmen waardoor het onderbeen vrij spel heeft

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:42

Dank je voor de tips :)

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:52

Heb het topic gelezen en alles erbij, ga er niet verder op in maar heb wel 1 dingetje, welke laarzen heb je ?
Je hebt zoveel speling op je enkels.
Bij bv Petries heb je dat minder want die zijn lekker stug, misschien een idee.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:00

Ik heb laarzen van een Duits merk, goedkope laarzen die passen.
Meeste laarzen zijn veel te krap voor mijn dikke kuiten :o
Is van soepel leer. :j

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:05

Dan denk ik dat dat ook een groot probleem is.
Het is ff wennen, stug leer, maar je hebt veel minder speling.
En ik denk dat Petries ook op maat maakt, ook grote maten bedoel ik, zou er toch eens achteraan gaan.
Of een ander stug merk.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:06

oke, zal eens overleggen thuis :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:27

nog een tip weet niet of die al voor bij gekomen is maarr.....

je beugels onder je zweetbladen dragen of is dat al zo?
dan heb je meer stevigheid en kunnen ze niet zo ver wiebelen..??