fantastische FURY (:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:52

Als ik jou was zou ik pas gaan springen wanneer je de dressuur goed beheerst, dat is immers de basis van het paardrijden. En die zit er bij jullie als combi duidelijk nog niet goed genoeg in. En daarbij als je een dier van iemand anders rijd zou ik helemaal voorzichtig doen. Ook zo met die sneeuw, als het sneew zich opkropt in de hoeven word dat soort van ijs, en dus spekglad. (Mijn paard heeft eens in de weide die vol lag met sneeuw na een drafje een beetje een sprongetje gemaakt, en daardoor kwam zei verkeerd neer en had ze in haar achterbeen alle pezen/spieren afgescheurd, en dan kon ik blij zijn dat het paard van mij was, en niet van een ander, want ze kon dus ingeslapen worden)

Maar achja mensen, maak je maar niet zo druk,
Sommige KINDEREN doen het alleen voor het RIJDEN en de LOL en doen NIETS voor het WELZIJN VAN HET PAARD!!!!!

ps. FOTO 9 Is duidelijk in de sneeuw.. of niet dan??
En de laatste is ook draven in de sneeuw, lekker veilig in een bochtje.

Dus zo fantastisch vind ik het niet

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:01

Iedereen heeft het over het welzijn van je pony maar wat jij doet kan ook levensgevaarlijk voor jezelf zijn heb je daar al over nagedacht? Die grond is niet geschikt om op te rijden punt!!! Snap echt wel dat je graag wat met je pony doet en dat als het een beetje kan ook gaat doen maar volgens mij moet je de volgende keer toch iets meer nadenken. Mijn dochter van bijna 13 zou met die grond niet met haar pony mogen rijden.
Je pony zit er mooi uit en je verzorgt hem goed maar dit zijn echt dingen om over na te denken.

Aileen

Re: fantastische FURY (:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:38

Nou na 5 pagina's mag je wel verwachten dat alles is gezegd:p maar ik ben ff met pauze en heb alles niet doorgelezen dus vergeef me als ik in herhaling val.

Ik vind dat iedereen voordat ze gaan springen een degelijke dressuurmatige basis moet hebben, en dan bedoel ik niet de oefeningen, maar het naar ontspanning werken, en een goede communicatie met je paard.
springen doe je niet zomaar even, daarvoor is het tegevaarlijk.

nu las ik ff snel wel een discussie over sneeuw, harde grond enz...Sowieso als er geen sneeuw zou liggen is dit weiland vol met kuilen, met regen of ontdooide sneeuw veel te glad, de kans dat je pony geblesseerd raakt vergroot je hierdoor heel erg.

Dat bit wat je in heb is een knevel trens, op het moment dat jij gaat springen en dus je teugels aanpakt, steek je dat bit op het breekpunt in zn gehemelte, dus een normaal dubbel gebroken trensje die naar "beneden" knevelt zou meer op zijn plaats zijn, zeker als je zelf nog in een leerfase bent, je hanarchement zo eenvoudig mogelijk houden.

het enige juiste advies wat hier gegeven kan worden is denk ga eerst lessen met je pony, breng de basis erin. Dan gaat het onder je uit rennen er ook vanzelf uit. Onder je uit rennen kan ook een teken van verzet zijn. bijv. op je bit, zadel of wat dan ook.

Laat ook een nieuw zadel even bekijken door iemand die weet hoe het hoort te liggen, bijv. door een zadelmaker. Die kan je ook uitleggen hoe het zit met bepaalde drukpunten enz.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:31

de ondergrond kan wel degelijk los zijn met sneeuw erop, Ik heb mijn paard gewoon gelongeerd in de sneeuw aangezien onze ondergrond zacht was (wel bij de kust maar wij hebben veel sneeuw gehad.)daarmee vind ik niet dat het verantwoord is om te gaan springen in de sneeuw. Maar dat is als nog hun eigen verantwoording en kennelijk willen ze niks aan nemen van mede bokkers.

Probeer even iets meer aan de dressuur te werken ipv gelijk te springen.
en let goed op je balans/houding

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 16:53

punkielover schreef:
Als ik jou was zou ik pas gaan springen wanneer je de dressuur goed beheerst, dat is immers de basis van het paardrijden. En die zit er bij jullie als combi duidelijk nog niet goed genoeg in. En daarbij als je een dier van iemand anders rijd zou ik helemaal voorzichtig doen. Ook zo met die sneeuw, als het sneew zich opkropt in de hoeven word dat soort van ijs, en dus spekglad. (Mijn paard heeft eens in de weide die vol lag met sneeuw na een drafje een beetje een sprongetje gemaakt, en daardoor kwam zei verkeerd neer en had ze in haar achterbeen alle pezen/spieren afgescheurd, en dan kon ik blij zijn dat het paard van mij was, en niet van een ander, want ze kon dus ingeslapen worden)

Maar achja mensen, maak je maar niet zo druk,
Sommige KINDEREN doen het alleen voor het RIJDEN en de LOL en doen NIETS voor het WELZIJN VAN HET PAARD!!!!!

ps. FOTO 9 Is duidelijk in de sneeuw.. of niet dan??
En de laatste is ook draven in de sneeuw, lekker veilig in een bochtje.

Dus zo fantastisch vind ik het niet

foto 9: oke, inderdaad sneeuw,
maar de laatste foto was helamaal niet in een bocht

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:08

ik heb ook eventjes dit topic doorgelezen.. Een leuke pony... Ik zal je beugels korter doen en alleen gaan springen als de grond niet hard is of als er geen sneeuw ligt. Maar goed dat is al meerdere malen al gezegd..

Verder de eerste 2 fotos? rijd je nou op een barefoot ( boomloos zadel) moet daar geen speciaal pad onder? Eentje met inlages?

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:40

kippie20 schreef:
ik heb ook eventjes dit topic doorgelezen.. Een leuke pony... Ik zal je beugels korter doen en alleen gaan springen als de grond niet hard is of als er geen sneeuw ligt. Maar goed dat is al meerdere malen al gezegd..

Verder de eerste 2 fotos? rijd je nou op een barefoot ( boomloos zadel) moet daar geen speciaal pad onder? Eentje met inlages?

er licht best een dik pad onder

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:23

Volgens mij wil je niet luisteren en kan je moeilijk kritiek verdragen want je hebt overal een antwoord op prima hoor maar het is en blijft gevaarlijk wat je doet

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:04

Ik vind het er zelf ook niet echt geweldig uitzien.

Een paar hebben opmerkingen over foto 3, dat ie in telgang zou zitten. Volgens mij stapt ie hier en heeft TS zich vergist (staat nl drafje bij).

Ondergrond kan bij sneeuw wel degelijk ontdooid zijn. Bij onze rijbak was een dikke laag sneeuw, met een zachte ondergrond. Maar dat wil niet zeggen dat ik deze ondergrond fijn vind om in te rijden. Bodem lijkt zeer ongelijk en zou zonder sneeuw al niet mijn voorkeur hebben.

TS, doe iets met de opmerkingen en een pannenkoekzadel (shetlandzadel) is NIET geschikt voor een haflinger. Zo'n zadel drukt nl altijd op de schoft. Elke keer als jij gaat staan in je beugels (wat bij springen toch gebeurt), drukt het zadel op de schoft. Die raakt hierdoor gekneusd (ook van die ene keer), wat bij het rijden met een ander zadel, wat misschien wel goed past, ook weer problemen kan geven.

Succes

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:20

Setteli schreef:

Een paar hebben opmerkingen over foto 3, dat ie in telgang zou zitten. Volgens mij stapt ie hier en heeft TS zich vergist (staat nl drafje bij).

Ondergrond kan bij sneeuw wel degelijk ontdooid zijn. Bij onze rijbak was een dikke laag sneeuw, met een zachte ondergrond. Maar dat wil niet zeggen dat ik deze ondergrond fijn vind om in te rijden. Bodem lijkt zeer ongelijk en zou zonder sneeuw al niet mijn voorkeur hebben.

TS, doe iets met de opmerkingen en een pannenkoekzadel (shetlandzadel) is NIET geschikt voor een haflinger. Zo'n zadel drukt nl altijd op de schoft. Elke keer als jij gaat staan in je beugels (wat bij springen toch gebeurt), drukt het zadel op de schoft. Die raakt hierdoor gekneusd (ook van die ene keer), wat bij het rijden met een ander zadel, wat misschien wel goed past, ook weer problemen kan geven.

Succes

ER IS ONDERTUSSEN ANDER ZADEL

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:22

yfkelover schreef:
Volgens mij wil je niet luisteren en kan je moeilijk kritiek verdragen want je hebt overal een antwoord op prima hoor maar het is en blijft gevaarlijk wat je doet

ik kan wel kritieken verdragen,
maar ik kan niet verdragen dat er 1000x het zeflde gezegt wordt...

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:02

Fienn schreef:
yfkelover schreef:

ik kan wel kritieken verdragen,
maar ik kan niet verdragen dat er 1000x het zeflde gezegt wordt...

Kan ik me indenken maar als je hier je foto's plaatst kun je dat verwachten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:37

Fienn schreef:
Setteli schreef:

Succes

ER IS ONDERTUSSEN ANDER ZADEL

Waarom maak je dan geen foto's met het nieuwe zadel. Als je weet dat dit zadel niet geschikt is, en je plaatst deze foto's, dan kun je deze kritieken verwachten. Volgende keer eerst even nadenken voor je iets plaatst en commentaar wilt hebben, toch :j

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:16

Kijk, misschien dat er hier bepaalde dingen niet goed zijn gegaan. Maar hier is genoeg over gezegd , ik neem aan dat je je gewoon niet goed bewust was van de gevaren.

Wat ik vooral even wil zeggen is dat ik het een super leuk hafje vindt :)

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:54

Fienn schreef:
kippie20 schreef:

er licht best een dik pad onder

Er zijn speciale pads ontworpen voor een barefoot zadel en dat is niets voor niets.
De inlages zijn er voor dat er genoeg vrijheid is bij het ruggengraat van het paard. Maar goed :). Ik wist dat eerst ook niet totdat ik me erin verdiept had hihi.. Komt wel goed ;)..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:44

Aileen schreef:
Dat bit wat je in heb is een knevel trens, op het moment dat jij gaat springen en dus je teugels aanpakt, steek je dat bit op het breekpunt in zn gehemelte, dus een normaal dubbel gebroken trensje die naar "beneden" knevelt zou meer op zijn plaats zijn, zeker als je zelf nog in een leerfase bent, je hanarchement zo eenvoudig mogelijk houden.

Sinds wanneer is een kneveltrens een martelwerktuig?
Kneveltrensen zijn juist de meest zachte bitten, vooral wanneer de knevels dmv leertjes aan de bakstukken bevestigt worden zodat er een stille ligging van het bit in de paardenmond plaats vind. Daardoor zijn ze uitermate geschikt voor jonge paarden die net onder het zadel zijn of voor een beginnende ruiter. Er is immers geen sprake van hefboomwerking in tegenstelling tot een bit met scharen. En ik denk dat je het daar mee verward ;) .

Caroline_Tor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:12

Ik zou toch zeker een gaatje langer zitten. Is veel gemakkelijker om mooi recht te blijven zitten en je hak naar beneden te houden ;)

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:19

Caroline_Tor schreef:
Ik zou toch zeker een gaatje langer zitten. Is veel gemakkelijker om mooi recht te blijven zitten en je hak naar beneden te houden ;)

ze is nu maar pas zo kort beginnen rijden , ze heeft al een hele tyd lang gereden vroeger en ze zegt altyd tegen mij dat ze het makkelijker vind om kort te rijden , ik vind dat pesoonlijk ook :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:13

ik zou eerst eens goed de basis leren rijden ....het is je verzorgpony zei je...wat vind de eigenaar dat je zo met hem rijd?
ik zou het NOOIT accepteren dat iemand die mijn pony zou verzorgen er zo mee omgaat... maar ja dat is mijn mening...

als je het leuk voor jezelf en voor het paard wilt maken en houden ga dan lekker met hem werken aan een goede basis met een normaal passend zadel .... zo springen kan leuk zijn maar dan wel met een fatsoenlijke ondergrond en een goed zadel en een veilige hindernis....
heb je les?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 02:45

Pff het lijkt wel een reltopic, kan er niet wat aan gedaan worden?
Ik zeg niet dat meningen verboden zijn maar het nodige commentaar is al gegeven, en als je je ergert reageer dan niet of spreek die persoon per pb aan..
Daarnaast; lees naar wat TS over het zadel heeft gezegd; er is een goed passend zadel gekomen en het was 1-malig.
Niet om het voor TS op te nemen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:38

Ik denk dat in dit topic inmiddels voldoende is gezegd en dat er niet veel rijtechnisch commentaar meer aan toegevoegd kan worden. Daarbij loopt het topic inmiddels geruime tijd (1 maand) waar de richtlijn op HAW 14 dagen is. Daarom zet ik dit topic op slot.