Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gini schreef:Maar wat willen jullie dan wel als er een topic met een rijtechnisch probleem geopend wordt?
Je kan toch gewoon geen verdere tips geven voordat het paard lichamelijk in orde is. Goed, in sommige topics wordt erover doorgeboomd, akkoord.
Maar welke antwoorden zouden er dan gegeven moeten worden?
- Je hebt nu eenmaal lastige paarden.
Met dat antwoord is een TS niets.
Het nadeel van een forum is dat we de situatie niet kunnen zien. We kunnen enkel antwoorden op wat de TS ons verteld.
En natuurlijk is een paard dat eens 1 keer bokt bij het aanspringen in de galop niet meteen lichamelijk niet in orde. Maar als er opeens een consequent probleem opdaagt bij een bepaalde oefening, dan schort er iets meer dan gewoon een fris paard. En dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel ligt het aan het paard (lichamelijk probleem) ofwel aan de ruiter (rijtechnisch probleem). Omdat het eerste (het lichamelijke) zeer makkelijk te bewijzen of uit te sluiten is, wordt dat meestal als eerste geadviseerd/gevraagd.
Cassidy schreef:Het schort maar al te vaak aan het "enig inzicht in paarden"...
Poco4ever schreef:Ik heb een lastig paard alles is nagekeken,
Cassidy schreef:Ach...ik snap Parelli ergens wel. Hij heeft een drang om mensen te helpen die niet met hun paard overweg kunnen, daar veel geld aan uitgeven, na verloop van tijd het zat worden en paard weer te koop zetten.
Cassidy schreef:Mensen die niet van jongs af aan in de paarden zaten, niet de bij jullie vanzelfsprekende kennis bezaten om met paarden om te gaan om dat ze er pas later de middelen voor hadden.
devine schreef:Maar weet wel zeker er moeilijke paarden rond hobbelen hoe je het wend of keert en heb je zin om daarmee om te gaan.
Cassidy schreef:Helaas zijn er teveel die zich blindstaren op de topsport, en die topper willen fokken.
Ze kiezen de modehengst, omdat je voor de verkoop fokt, en iedereen die tweede Jazz, Ferro, Gribaldi, Totilas hebben wil (en omdat dat niet gaat, daar een nakomeling van hebben wil)
Alleen is de top heel klein, en niet ieder paard daar geschikt voor.
.
Axel_Valerie schreef:devine schreef:Vroeger op de manege waar ik begon als 6 jarige werd al gekeken naar je rijden en wat voor een pony voor jou geschikt zou zijn is niet meer dan normaal denk ik zo.
Waar is die tijd gebleven?

Gini schreef:Maar wat willen jullie dan wel als er een topic met een rijtechnisch probleem geopend wordt?
Je kan toch gewoon geen verdere tips geven voordat het paard lichamelijk in orde is. Goed, in sommige topics wordt erover doorgeboomd, akkoord.
Maar welke antwoorden zouden er dan gegeven moeten worden?
- Je hebt nu eenmaal lastige paarden.
Met dat antwoord is een TS niets.
.
stef schreef:Minder mauwen en meer rijden
jasmijn78 schreef:Simpele oplossingen liggen vaak ook al in een paard voldoende vrije beweging geven, gezelschap van andere paarden en een goede afgepaste verhouding kracht/ruwvoer. Daarmee kun je ook al een hoop problemen voorkomen. Een tevreden gelukkig paard is al een stuk minder 'lastig' dan eentje die 23 uur in een afgesloten box staat en volgepropt is met krachtvoer.
devine schreef:Axel_Valerie heb zelf ook een aantal etters gehad maar heb er zeer veel van geleerd ze hebben wel vaak wel een karakter![]()
De merrie die ik zo 6 a 7 jaar heb gehad was een draakje en liet niemand anders toe aan één kant was dit wel lachen af en toe maar heb wel drie keer van stal moeten verhuizen door haar onhebbelijke gedrag.
Fijn dat het goed uitgepakt heeft bij jou met je paard super!

Biepje schreef:Ik vind dat eigenlijk nooit echt erg, maar vaak rijd ik de 'vervelende' paarden wel als er niemand anders rijdt.
Biepje schreef:Kreeg zo ooit een paar klachten dat mensen niet meer durfden te rijden omdat mijn paarden altijd gekkigheid bij zich hadden