Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:49

liberty22 schreef:
Equimotion schreef:

Wat mij het meest opvalt is dat de teugelvoering weliswaar licht is, maar dat men die lichtheid als startpunt gebruikt, en niet als doel. Waardoor je dus paarden ziet die nooit in verbinding van achteruit naar de hand bewegen, omdat men de "druk" van verbinding al als negatief opvat en dan de teugel weer losgooit. Hierdoor krijg je paarden die met zeer slecht ruggebruik (waar blessures uit volgen) bewegen.

hmmhhh , ik ben AR opgeleid maar vind dit een nadenkertje , goede opmerking

je rijdt je paard naar de buitenteugel dus heb je aanleuning, druk vind ik een wat zwaar woord, maar zo zacht als het kan en zo duidelijk als nodig is

liberty22

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:51

@equimotion heb je het dan over de kandare of ook over de trens en of kaptoom

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:55

Equimotion schreef:
Moll schreef:
wat ik wel fijn vind is de zachtheid in de hand, maar dan is het wel weer zo dat er met de hoogste gradatie van bit voering door beginners word gereden, dit snap ik daar in echter weer niet,

Wat mij het meest opvalt is dat de teugelvoering weliswaar licht is, maar dat men die lichtheid als startpunt gebruikt, en niet als doel. Waardoor je dus paarden ziet die nooit in verbinding van achteruit naar de hand bewegen, omdat men de "druk" van verbinding al als negatief opvat en dan de teugel weer losgooit. Hierdoor krijg je paarden die met zeer slecht ruggebruik (waar blessures uit volgen) bewegen.

dat ben ik niet geheel met u eens, lichtheid is een start punt, echter van uit een correcte hoofd/hals houding, dat dit geleerd woord door een weerstand biedende hand klopt, het zelfde consept als wijken voor druk van het been.
dus het slechte rug gebruik dus zou komen van een lichte aanleuning, lees teugel gewicht is volledig larikoek, het slechte rug gebruik komt dat het dier niet nagevelijk is.
een paard wat continu meer gewicht in de hand legt dan teugel gewicht loopt op het zo genoemde 5e been, en is dus in onbalans, wat het dier op de voorhand plaatst en dus ook blessures kan veroorzaken

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:57

maar doelde zij niet meer op de weerstandbiedende hand?
nu jah duidelijk

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:09

liberty22 schreef:
maar doelde zij niet meer op de weerstandbiedende hand?
nu jah duidelijk

ik begrijp u niet geheel?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:13

weet je nog waarom ik nu overgestapt weer ben op een trens , daar doel ik op.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:13

liberty22 schreef:
weet je nog waarom ik nu overgestapt weer ben op een trens , daar doel ik op.

oke ik snap het

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:38

liberty22 schreef:
hier gaat het net zo , mijn hele ziel zaligheid ligt erin .
Ik geef alles op voor het feit dat ik goed opgeleid wil worden maar val er vaak mee op mijn bek , plat gezegd

Hier nog iemand. Lekker plat :P maar wel waar ja.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:41

Navanja schreef:
liberty22 schreef:
hier gaat het net zo , mijn hele ziel zaligheid ligt erin .
Ik geef alles op voor het feit dat ik goed opgeleid wil worden maar val er vaak mee op mijn bek , plat gezegd

Hier nog iemand. Lekker plat :P maar wel waar ja.

hoezo u heeft I.S.P.H gedaan, heeft dit u niet gebracht wat u wilde dan?
Gast instructie van de wispelaere onderandere
longeer werk en dacht ook rij les van W. ten Hagen
Linda Tellington-Jones

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:55

Ja absoluut wel! Een hele goed, brede basis!
Maar ik was 19 toen ik daar afstudeerde, ik wil meer leren, meer ervaring krijgen. En Orun en Deurne past niet bij mij. Dus ik blijf zoekende.
Momenteel ben ik bezig met een opleiding bij Dhr. Swaab. Ook weer ontzettend leerzaam. Maar je moet goed zoeken naar een degelijke opleiding in Nederland. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:01

garny95 schreef:
je rijdt je paard naar de buitenteugel dus heb je aanleuning, druk vind ik een wat zwaar woord, maar zo zacht als het kan en zo duidelijk als nodig is

Je hebt pas aanleuning als er verbinding is en het paard het bit mag/kan aannemen...

Moll, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden. Wat ik bedoelde is dat de lichtheid het resultaat is van een (kort) proces van andere hulpen, en niet het startpunt van het gehele proces. Bij een paard dat fijn in elkaar zit en altijd correct gereden verloopt dat proces vrijwel ongemerkt, maar we kennen denk ik allemaal voldoende paarden met een minder ideale bouw, of die slecht gereden zijn (of meestal de combinatie van beide) waar dat minder vanzelfsprekend is. Maar ook dat fijne paard gaat hard achteruit als hij uit het nastreven van deze "valse"lichtheid nooit verbinding van achteruit mag aannemen en het bit niet mag aannemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:16

Equimotion schreef:
garny95 schreef:

Je hebt pas aanleuning als er verbinding is en het paard het bit mag/kan aannemen...

Moll, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden. Wat ik bedoelde is dat de lichtheid het resultaat is van een (kort) proces van andere hulpen, en niet het startpunt van het gehele proces. Bij een paard dat fijn in elkaar zit en altijd correct gereden verloopt dat proces vrijwel ongemerkt, maar we kennen denk ik allemaal voldoende paarden met een minder ideale bouw, of die slecht gereden zijn (of meestal de combinatie van beide) waar dat minder vanzelfsprekend is. Maar ook dat fijne paard gaat hard achteruit als hij uit het nastreven van deze "valse"lichtheid nooit verbinding van achteruit mag aannemen en het bit niet mag aannemen.

geheel met u eens

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:58

Lichtheid / Légèreté is het ontbreken van weerstand door het gewicht of de kracht tegen de hulpen van de hand en de afwezigheid van verzet door traagheid van de beenhulpen(kuit).

* Weerstand door middel van geweld betekent dat het paard bij de teugel "trekt".
* Weerstand van het gewicht betekent dat het paard op de teugels steunt/drukt.
* Weerstand door traagheid betekent dat het paard de hulpen van de benen
negeerd.
Zolang deze lichtheid (Légèreté) er is en niet veranderd, mag de ruiter aannemen, ja zelfs daar zeker van zijn, dat het paard in perfekt evenwicht is.
Overigens noemt men het in Duitsland Durchlässigkeit.
De hulpen komen door van voor naar achteren en omgekeerd van links naar rechts enz...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:34

Professor schreef:
Lichtheid / Légèreté is het ontbreken van weerstand door het gewicht of de kracht tegen de hulpen van de hand en de afwezigheid van verzet door traagheid van de beenhulpen(kuit).

* Weerstand door middel van geweld betekent dat het paard bij de teugel "trekt".
negeerd.
Zolang deze lichtheid (Légèreté) er is en niet veranderd, mag de ruiter aannemen, ja zelfs daar zeker van zijn, dat het paard in perfekt evenwicht is.
De hulpen komen door van voor naar achteren en omgekeerd van links naar rechts enz...

Wat ontzettend duidelijk! Mooi opgeschreven!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:56

[
Professor schreef:
Ik haak hier graag op in. Ik cross regelmatig door de bossen ja, ook officieel), spring zo nu en dan een wedstrijd en doe dressuur volgens de AR. Ik vind het een hele fijn aanvulling op het geheel dat ik doe. Het leert mij goed te zien en te voelen hoe mijn paard beweegt en zijn benen neerzet.
Het is mi niet zo dat er maar 1 manier is. Dé manier is om goed naar paard te luisteren, te kijken en naar eer en geweten te handelen en te doen. Mijn doel is blij paard maar ik wil zelf ook lol. Wij doen het dus samen en dat gaat en bevalt heel goed! Is geen kwestie van geduld maar goed luisteren naar elkaar en niet te snel te veel willen.

Ninx schreef:
Meestal past het dan niet bij de combinatie 'paard/ruiter'... en 9 uit 10 x is dat het geval omdat de ruiter over te weinig geduld beschikt.

Nee het systeem is wel goed, alleen moet men daarmee om kunnen gaan als instructeur het is net als een ladder wanneer er 1 spros kapot is moet men daar niet overheen stappen maar weer aan het begin van de ladder beginnen.
Bovendien veel instructeurs verwisselen systeem met oplossingen, niet elk paard kan men via het zelfde recept of opbouw trainen, dat is het enige verschil, hoe bouw ik als instructeur het op en dat kan bij sommige paarden van dag tot dag verschillen, bovendien dient men veel variaties er in te brengen en niet zo programmeerend te trainen als dat men ziet op vele filmpjes vooral bij de AC rijderij.

Hierin kunnen wij elkaar de hand schudden.... Een paard, mijn paard, wil namelijk ook door het bos scheuren, over een boomstam springen en graag verschillende dingen doen...
Ik ben het ook met je eens dat veel instructeurs de vaardigheid niet in de vingers hebben om de methode goed over te dragen, en over te weinig inzicht beschikken om paarden echt goed te kunnen beoordelen op bouw, aanleg en eventuele 'probleemgebieden'.[/quote]

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:58

Dit schreef ik dus (en niet professor, weet ook niet waarom dit er staat ;-) )

Ik haak hier graag op in. Ik cross regelmatig door de bossen ja, ook officieel), spring zo nu en dan een wedstrijd en doe dressuur volgens de AR. Ik vind het een hele fijn aanvulling op het geheel dat ik doe. Het leert mij goed te zien en te voelen hoe mijn paard beweegt en zijn benen neerzet.
Het is mi niet zo dat er maar 1 manier is. Dé manier is om goed naar paard te luisteren, te kijken en naar eer en geweten te handelen en te doen. Mijn doel is blij paard maar ik wil zelf ook lol. Wij doen het dus samen en dat gaat en bevalt heel goed! Is geen kwestie van geduld maar goed luisteren naar elkaar en niet te snel te veel willen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:59

Professor schreef:

negeerd.

bedankt man dit helpt mij enorm in zeer positieve zin , dit is ook mijn waarheid allen ben zo aan het wankelen gebracht de laatste tijd en dit is altijd mijn leidraad in mijn training mijn graadmeter en dat jij het zo aanhaalt kan ik weer wat zekerder van mijn zaak zijn iets zekerder dan haha
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 09-01-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:19

Equimotion schreef:
garny95 schreef:

dank je voor je aanvulling

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:33

Belangrijke principes van de Klassieke Dressuur, de vrijwillige medewerking van het paard en een spiertraining die het paard in de gelegenheid stelt om het gewicht van de ruiter te dragen in alle klassen zonder schade aan lichaam en geest en dat zijn leven lang. Voor deze, de Schwung van het paard - zijn vermogen zich door middel van de spieren zich te bewegen door oefeningen gesterkt worden, en daardoor door de ruiter aangeven zijn gewicht meer op de achterhand te verleggen door het zakken van de achterhand (Hankenbiegung) waardoor de voorhand word verlicht en daardoor de vrijheid van de voorbenen word bereikt, en de oprichting van de hals vanzelf tot stand komt. De ruiter worden aangemoedigd om voortdurend over hun relatie met het paard en vooral werken aan zichzelf, zit en hulpengeving moet steeds beter worden en fijner, zoek nooit de fout bij het paard maar bij jezelf.

Hier word nog steeds volgens deze principen gewerkt:

* die Spanische Hofreitschule in Wien, Österreich
* die Königlich-Andalusische Reitschule in Jerez de la Frontera, Spanien
* das Reitinstitut Egon von Neindorff in Karlsruhe, Deutschland
* die Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, Frankreich
* die Escola Portuguesa de Arte Equestre in Queluz, Portugal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

Ik lees geboeid mee. Ben lerende en mijn streven is om goed mijn paard te (leren) rijden. Heb iedere week een of twee keer les. Wissel dressuur en buitenrijden af want anders trekt mijn paardje het niet (mentaal). Durchlässigkeit is voor mij een levenslang streven (ben in Limburg op mijn 10 de jaar begonnen met paardrijden). Begrip is dus erg bekend. Wij kregen op de "Duitse" manier les. Klassieke rijkunst goed beheersen zal voor mij wel een onbereikbaar streven blijven maar ik kan wel met de weg er naar toe bezig zijn. Zo goed mogelijk paard rijden leren is mijn streven.
Dit topic blijf ik even volgen. Vind het leerzaam.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:32

Oude Meesters
* Xenophon
* Federigo Griso, genannt Grisone
* Antoine de Pluvinel
* William Cavendish
* Marquis de Marialva
* François Robichon de la Guérinière
* Ludwig Hünersdorf
* François Baucher
* James Fillis
* Louis Seeger
* Gustav Steinbrecht
* Federico Caprilli
* Alexis l´Hotte
* General Decarpentry

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:13

Grisone was een grappige kerel. Als je paard niet luisterde, dan bind je toch gewoon een kat aan een paal en hou je die onder de buik. Wil ie niet door het water? Hoofd onder het water totdat ze bijna verdrinken, dan gaan ze er de volgende keer wel over. Jaja, een echte "meester".
Anky is veel erger natuurlijk...

Maar even serieus, dit is wel een grappig lijstje, want ik herinner me gelezen te hebben dat er toch echt maar 1 ware, klassieke school is, maar veel van bovenstaande namen waren het vaak niet met elkaar eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:29

Ik ben nog steeds benieuwd wat nou toch precies die ene juiste school van klassieke dressuur is :+

Zoals Clarence al aangeeft hadden alle meesters een andere mening en stonden sommigen zelf lijnrecht tegenover elkaar.
Ook de hedendaagse klassieke scholen die hierboven genoemd worden, zijn allemaal anders.

Al deze meesters worden trouwens ook genoemd op de site paardenbegrijpen, van, jawel, marijke de jong :D
Het lijkt wel de bijbel :D Hele gevechten over wie er oude geschriften juist begrepen heeft en wie er recht heeft op de enige echt waarheid.

Volgens mij ben je een stuk verder in je denkproces, als je beseft dat er niet een waarheid is. Deze verschilt per persoon, per paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 07:29

Denk dat u niet begrijpt wat oude meesters waren en deden.
Zal het proberen uit te leggen.
Grof gezegd heeft elk van hun er een steentje bijgedragen tot de ontwikkeling van de Klassieke dressuur.
Dat er extreme verschillen zijn, nee wanneer men de boeken leest dan hebben ze respekt voor elkaar alleen de misvattingen van de ander vallen zij hard aan.
Baucher heeft erbij gedragen bv der Einer wechsel, meer heeft hij eigenlijk niet bijgedragen, hij is ook omstreden, maar het heeft wel bijgedragen tot de ontwikkeling van de Klassieke dressuur.
Men kan eigenlijk zeggen dat door dat de Grootmeesters zo kritisch waren hebben zij zoveel bereikt met hun paarden en voor ons, zij laten zien door hun dwaalwegen dat wij ze niet meer hoeven te bewandelen, zoals altijd gezegd word van die wegen naar Rome, nee zij hebben samen er 1 weg van gemaakt, wat eigenlijk eindigd in het boek van Steinbrecht.

Men moet niet vergeten dat dressuur rijden eigenlijk gedacht was om soldaten een paard te geven die lang houdbaar was en die makkelijk te rijden is.
Maar men vergeet dat vele Koningen er zelf Reitmeister´s op na hielden die hun paradepaard af te richten deze hielden de Klassieke Rijkunst in eren.
De laatste van deze Bereiter die later een groot leermeester werd was Otto Lörke.
Afbeelding
Om maar een voorbeeld te geven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:07

Zoals professor aan geeft is, naar mijn idee, Steinbrecht de persoon die het allemaal heeft gebundelt, en heeft Egon von Neidorff dit in al zijn glorie in zijn instituut door gezet en behouden.