met of zonder spoortjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:25

Don_Zhivago schreef:
Vind het wel grappig om alle zoetsappige verhalen te lezen over sporen!
Tuurlijk zijn ze om de hulpen te verfijnen. Maar als ik, noem maar een voorbeeld, aan het wijken ben en hij reageerd niet en gaat niet om dan prik ik m'n spoor erin hoor.

En ik zal wel half bokt over me heen krijgen. Maar al dat scheinheilige gedoe :D ik zie zo vaak op wedstrijd/training dat een paard wel eens flik door gezet wordt. En hier doet opeens niemand iets met de spoor.

hier ben ik het helemaal mee eens!
alle mensen zeggen wel dat ze er nooit een prik mee geven, maar ik weet wel zeker dat zeker de helft van de mensen dit ooit oook wel een keer heeft gedaan of soms wel eens doet!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:29

Don_Zhivago schreef:
Het is niet dat ik hem elke x prik. Maar als ik been geef en hij reageert niet volgt een prikje.
Het is niet dat ik gatenkaas van hem maak ;)

Maar iedereen hier doet heel heilig :D maar durf bijna te wedden dat er meer zijn hier die soms prikken.
Been is been en reageerd hij niet dan heeft dan een consequentie.

heb je idd gelijk in , maar als je die prik niet zo geven ( en ik ga ervan uit dat je niet zoveel kracht gaat zetten dat je been eerst van je paard moet halen om vervolgens in de ribben te planten)dan moest je een schopje geven waardoor je hele houding aan flarden zou liggen is het niet?

Don_Zhivago

Re: met of zonder spoortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:50

Ja Tuurlijk ;) het is niet dat ik m'n spoor in z'n ribben wil steken ;)

Maar als ik been geef of het nou gewoon voorwaarts is of zijgangen dan verwacht ik van mijn paard een reactie. En als ik die niet krijg, dan volgt er een consequentie. En dat is een prikje met m'n spoor of een tikje achter m'n been (als ik een zweepje heb, die gebruik ik niet altijd tijdens training)

Mijn benen (bovenbeen en knie) blijven gewoon netjes op de plek, alleen m'n voet beweegt. Zoals je zegt verplaats ik niet m'n benen om hem te schoppen. Het is echt ff bijprikken.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:30

met spoortjes..
je kunt je paard betere hulpen geven
maar je moet ze niet constant gebruiken.
voor jongere kinderen zou ik ze zeker al niet aandoen/!! :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:46

In principe verfijn ik er de hulpen mee. Maar als hij steigert plant ik ze rustig met de punt eerst in het paard hoor. Dan schop ik écht wel met een spoortje. En als ik geen reactie krijg wil hij ook nog wel eens een prik krijgen.

Maar om op de vraag terug te komen: je moet pas met spoortjes gaan rijden als je het zonder ook goed kan.

Ruyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:37

Ik probeer zo min mogelijk met spoortjes te rijden, zodat ik in het M nog iets heb om op terug te vallen. Het valt me wel op dat je op wedstrijden bijna nooit iemand ziet zonder sporen. Ook vind ik dat de jury's er helemaal niet zo op letten of je met of zonder rijdt, als ze maar reageren

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:39

Ik rijd meestal met sporen, want anders istie niet vooruit te krijgen! Groetjes

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:43

Ik rijd wel met spoortjes, maar ik gebruik ze als verfijning van mijn hulpen.
Zonder spoortjes is het paard niet echt vooruit te krijgen, maar dat kan ook komen doordat ik op een paard rijd dat heel lang in de lessen heeft gelopen en dus niet goed meer reageert op het normale been zeg maar :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:52

GevlektBont schreef:
Ik gebruik ze, en heb die om de hulpen te verfijnen etc... :)

ik ook, vooral om net dat beetje duidelijkheid te geven vooral met een, voor ons, nog moeilijke keertwending :o
Reed altijd zonder, maar nu in de M2 heb ik net dat stukje steun nodig ao. met de keertwending.
Reed bijna 11jaar zonder, natuurlijk zijn ze bij het ene paard meer nodig dat bij het andere, zo rijd ik er nog eentje, waarbij ik een enkele x een spoortje omdoe (nog niet gestart) .
Tog rijd ik egt heel vaak zonder, bij beide paarden, zodat ze ook zonder spoortje goed blijven reageren op mijn hulpen. :j

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:37

Shanon schreef:
Ik probeer zo min mogelijk met spoortjes te rijden, zodat ik in het M nog iets heb om op terug te vallen. Het valt me wel op dat je op wedstrijden bijna nooit iemand ziet zonder sporen. Ook vind ik dat de jury's er helemaal niet zo op letten of je met of zonder rijdt, als ze maar reageren

Hier zie ik absoluut het probleem niet van in. Zolang de spoortjes oké worden gebruikt hoeft de jury er helemaal niet zo op te letten.

Citaat:
zonder spoortjes.
het liefst ook zonder zweep.
op de manege weet ik een aantal paarden waar ik zonder zweep ook op kan rijden dus waarom zou ik ze dan martelen met een zweep als het niet nodig is?
alleen op de paarden waarbij het nodig is:)
zouden veel meer mensen moeten doen. worden paarden wat actiever op been:)

Martelen? *Kuch*

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:55

zonder.

Zie maar wat ik in een topic heb gezet over die vrouw.

ik vind het zonder (tot nu toe) veel fijner. En nu weet je ook dat ze echt aan je been is en niet echt aan je spoor