Kale Vriska weer eens op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:02

wat een superleuke fjord!
ik vind dat je op een van de foto's toch een beetje onderuitgezakt zit,
voor de mooiigheid zou ik toch wat rechterop gaan zitten ;)
voor de rest vind ik dat je hartstikke netjes loopt.
ga zo door :o

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:01

Ik zou gewoon die elastiek eraf halen en gaan schakelen, stellingen vragen, veel slangenvoltes, figuren... Helemaal los maken. En niet alleen overgangen van stap naar draf, ook halt naar draf etc. Als je halt houd laten nageven door kneepjes en been hulpen tegelijk, een keer linkerstelling, rechterstelling. En ook vaak: Middendraf(of stap of galop) aangeven maar niet toelaten zodat je haar van vanachter naar voren gaat rijden. Misschien een martingal ipv elastiek, kan ze haar hoofd ook niet in de wolken steken. (;

Een heeeeeel leuke fjord heb je daar trouwens. <3

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 02:28

Super paardje heb je daar!
Ten eerste zal ik het elastiek eraf halen.Je dwingt je paard daar te lopen, terwijl hij zijn rug weg drukt en gespannen gaat lopen.
Begin bij de basis, van achter naar voren. Inplaats van voor naar achter.

Mahitri

Re: Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:08

Ik vind het lastig om een reactie te geven op deze foto's. Ik vind het ook jammer dat je ze geplaatst hebt omdat je zelf al aangeeft dat ze steeds net het verkeerde moment aangeven. Ze toont op de foto veel spanning en verkeerd lichaamsgebruik maar je geeft zelf aan dat ze daarna wel ontspant. Die foto's had ik dan ook graag gezien (al begrijp ik dat je vader nog niet precies weet welk moment dat is :D) dan is het al makkelijker beoordelen.
Ik vind het een leuke fjord en hoop dat jullie samen nog veel plezier hebben.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:16

ze loopt netjes maar niet echt heel ontspannen.
Maar weetje het is heel moeilijk om te oordelen over haar ontspannenheid ze heeft namelijk een vrij kort nekje dus het buigen is natuurlijk al heel wat moeilijker!

In de galop goed blijven zitten in je zadel en netjes rechtop blijven.
Op sommige momenten zit je ook heel erg naar de grond te kijken, je hoofd recht houden.
En je handen ook goed rechtop houden want volgens mijn heb je op sommige momenten piano handjes, dit kan ook vertekenen door de zwarte handschoenen en de zwarte rijbroek!

en dit zijn questy's van trainen trainen trainen trainen en nog eens trainen, met trainen kom je er zonder trainen blijf je pieken op de moeilijke dingen! :).
Succes!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:20

Marjoow schreef:
Bedankt Jenny! Jij ook fijne vak :)

Tips over hoe ik haar echt de ontspanning in rijd?

Wat ik dus nu van plan ben, is om haar gewoon te laten draven ohz. Teugels als waslijntjes, geen contact en haar gewoon op eigen benen laten lopen. Probleem is alleen (denk ik) dat ze dan waarschijnlijk erg hard gaat draven.

Hoi, stille meelezer meldt zich...

Heel goed van je dat je het roer wilt omgooien en dan dus zonder elastiek. Alleen weet ik niet of je idee van de waslijntjes nu zo goed is. Mij is altijd verteld (ben zelf geen expert!!) dat je i.i.g. 'los contact' moet houden en nooit je teugels helemaal los moet gooien. Dus wel lengte geven, zo veel lengte als paard vraagt, maar geen boogje in de teugels. Er zijn anderen in dit topic actief die me vast wel corrigeren als ik het niet helemaal goed zeg.

En hoe je dan voorkomt dan ze hard gaat draven: iemand noemde eerder al het langzamer lichtrijden. Dat werkt bij mij altijd erg goed. Zo langzaam dat je bijna 'achter de beweging' zit. Daarbij dus ook heel bewust zelf rustig zitten, ontspannen (geen spanning opbouwen in jouw eigen lichaam als reactie op de spanning/snelheid die het paard opbouwt). Dat helpt. En geleidelijk volte wat sluiten, zodra tempo weer wat beheerst is, volte weer openen...

Succes!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:27

Kind kind ga eerst eens leren rijden voor je een paard z'n hoofd/mond met stiek vast zet.
Ongelofelijk

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:33

tokedri schreef:
Kind kind ga eerst eens leren rijden voor je een paard z'n hoofd/mond met stiek vast zet.
Ongelofelijk

Ga jij eerst eens dit topic doorlezen voordat je reageert. Flauwe reactie.

Langzamer lichtrijden probeer ik wel, maar das echt vet moeilijk!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:35

Je richt je alleen op hoe het paard zijn hoofd draagt, niet op wat rijden nou precies inhoudt

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:38

Heel goed dat je dat elastiek weglaat en een goede instructrice hebt gevonden!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:56

Tokedori, ik zou eerst even het topic doorlezen voordat je dit soort reacties plaatst ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:00

Marjoow schreef:
Ik weet heus wel hoe een ontspannen paard aanvoelt hoor ;)

En over de onderhals: Die is er niet af te trainen, het is helaas een luchtzuiger.

Waarom open je een haw topic om vervolgens radicaal tegen elk advies in te gaan!?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:02

Oakland1990, ik zou ook even het topic doorlezen ;) TS is van gedachte veranderd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:11

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties verwijderd die niet volgens de regels van HAW zijn. Bovenstaande reacties zijn ook niet onderbouwd, willen jullie hier aan denken en voor het reageren lezen wat er reeds aan reacties is gegeven? Alvast bedankt.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:15

Het enige wat ik wil zeggen is dat ik benieuwd ben naar fotos over een maandje ong.. hopelijk zonder stiek ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 21:52

Er komen zsm weer rijfotos, maar ik kan momenteel niet eens rijden :Y)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:55

Mooi fjordje :j . Ik zelf ben geen fan van elastieken, naar mijn mening weet het paard niet waar hij aan toe is en werkt het averechts (hoe harder het paard trekt, hoe meer ruimte hij krijgt, sommige paarden maak je daar dan juist sterk mee). Probeer lekker van achteruit naar je hand toe te rijden, dan komt dat nageven vanzelf wel. Probeer ook in de galop dieper in je zadel te zitten. Succes ermee, ben benieuwd naar de nieuwe foto's, hopelijk ben je vooruit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:35

het word een beetje saai, maar inderdaad, haal die stiek er af.
Vind het ook goed van je dat je dat gaat doen!
Ga niet zonder conact rondhobbelen, maar neem contact, en ga haar buigen. Linksom, rechtsom, linksom, rechtsom, tot ze los laat. Met buigen bedoel ik het hele lijf, rijd met overdreven stelling en goed om je binnenbeen heen.
Zo gaat ze vanzelf loslaten. Noujja vanzelf, je moet er wel aan werken.
Ik heb zelf een grote sterke haflinger, maar onder het zadel kan ik haar op mn pinken rijden, kan de teugels tussen mn tanden doen als ik dat wil!! :D een paard is zo sterk in zn mond als je hem zelf maakt, en dat doe je vooral door hem iets te geven waar hij in kan hangen! Stiek, je hand enz.
Dus buigen buigen buigen zodat hij zich niet sterk kan maken.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:39

Je mag haar wat meer lengte in de hals geven naar mijn mening. Ook je handen iets meer dragen. Verder is het wel een leuke combinatie :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:08

Vandaag weer eens op Vriska gereden :) Ging naar mijn idee erg goed, heb de teugels heel losjes gelaten, en ze ontspande wel snel. Wel wat gevraagd nog, en ze reageerde daar best goed op! Tempo ligt nog wel te hoog, maar hier gaan we de komende tijd hard aan werken.

Ze maakte nog even een sprongetje om weg te kunnen, maar daarna bleef ze wel onder me :) Ze deed het echt goed vandaag :D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:52

Wat fijn dat het zo goed ging! :D

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:03

Marjoow schreef:
Ik werk er zelf écht naartoe om het stiek eraf te halen, echt waar. Heb het stiek namelijk al 2x losser gezet, en ze blijft zo lopen. Ik vind dat ze een stuk fijner loopt.

Zonder stiek is het sterrenkijken en hard gaan. Niet zozeer ongecontroleerd hard, maar gewoon onwijs snel draven.
Galop en stap is eigenlijk nooit een echt probleem geweest.

Maar ze is toch zo 'relaxed'?

Ik zie in je foto's ook veel verkeerde spieraanspanning. Let op je handen en ga weer terug naar echte ontspanning.
Liefst even met lange teugel en zonder stiek. Ook al is dat niet wat jij en je instructrice willen horen.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:20

als eerst , leuk fjordje zeg ! <3 & jij moet meer recht op zitten en handen niet vast gaan zetten ,
succes ! *D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:50

Lex schreef:
Marjoow schreef:
Ik werk er zelf écht naartoe om het stiek eraf te halen, echt waar. Heb het stiek namelijk al 2x losser gezet, en ze blijft zo lopen. Ik vind dat ze een stuk fijner loopt.

Zonder stiek is het sterrenkijken en hard gaan. Niet zozeer ongecontroleerd hard, maar gewoon onwijs snel draven.
Galop en stap is eigenlijk nooit een echt probleem geweest.

Maar ze is toch zo 'relaxed'?

Ik zie in je foto's ook veel verkeerde spieraanspanning. Let op je handen en ga weer terug naar echte ontspanning.
Liefst even met lange teugel en zonder stiek. Ook al is dat niet wat jij en je instructrice willen horen.

Waar heb je deze post vandaan gehaald? Pag. 1 of 2 ofzo? Lees even het héle topic door aub.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:07