Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:05

Ik zweer bij de flexchair!! De perfecte zit is voor iedereen anders, je moet het immers gewoon doen met het bouwpaket dat je bij je geboorte mee heb gekregen.. Bij de flexchair trainingen wordt je super goed begeleid door een fysio!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:36

Alicia2u schreef:
.........Nu is dat bij veel paarden niet zo'n probleem omdat die de rug eenzijdig niet veel laten zakken, maar sommige paarden doen dit wel veel (en dan met name de paarden die erg losgelaten zijn en veel schwung hebben). Dit levert dan weer problemen op in de transfer van bal naar paard en omdat het dan opeens weer veel minder goed gaat kunnen mensen soms denken dat ze geen progressie hebben gemaakt...........

Toch kun je in de regel op dat soort paarden juist het lekkerst zitten. Als de rug wordt vastgehouden is het uitzitten van de beweging in mijn beleving veel lastiger.
Al is het losgelaten zijn weer niet bereikbaar als de voorwaarden niet kloppen, bijvoorbeeld door spanning of scheef zitten bij de ruiter.
Ik vind het leuk je berichten te lezen ik herken er veel in.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:03

een interessante post Sjonniej!

Heb zelf ondertussen niet meer kunnen rijden door het slechte weer.. hoop het deze week weer op te pakken!
Grond oefeningen zijn er ook beetje bij in geslopen. ik hou jullie op de hoogte!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:51

Het weer werkte niet echt mee nee. Lijkt me leuk als dit topic verder gaat. Is TS inmiddels terug van vakantie?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:47

ik hoop ook dat dit topic open blijft..
denk dat als ik dadelijk weer aan de gang ik met een berg vragen kom haha :=

pasdedeux

Re: Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:44

Ja ik ben weer terug van vakantie! Vorige week teruggekomen en meteen weer in de drukte van alledag.

Wat betreft mijn zit, ik heb alweer een keer of 4 gereden en mijn paard is een maand professioneel in training geweest en ik moet zeggen dat scheelt, ik had haar naar geen beter persoon kunnen brengen. Ze is erg ontwikkeld in haar spieren en mooi los en recht. Mijn paard heeft een maand lang gelopen zonder de rem (lees mij) erop en om haar niet te laten verslechteren heb ik de komende week nog regelmatig les. Ik mag en wil niet meer stiekem steun zoeken aan de teugels. Ook moet ik mijn benen los laten hangen zonder mijn knieen te knijpen. Dat gaat erg goed op het moment al is het soms gewoon moeilijk om erop te vertrouwen dat je paard niet wegschiet zonder zo weinig steun en heb ik het idee dat ik wel heel los op zijn paard hobbel. Middendraf kan ik op het moment echt niet zo los uitzitten en dan is mijn paard nog niet eens een wereldbeweger.
Vorige week zaterdag was er een clinic met de flexchair in aalsmeer maar omdat ik vrijdag pas teruggekomen ben heb ik die niet meegedaan, wel jammer.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:20

Ik hoop dat je hebt genoten van je vakantie. Super dat je paard er iets mee opgeschoten is. Ik denk dat je jezelf niet teveel moet opleggen. Je bent je bewust van je verbeterpunten en werkt daaraan. Dat je perfect wilt zijn prima maar dat is niet haalbaar ;) Als je ontspannen kunt zitten heb je die steun ook helemaal niet nodig. Misschien moet je gewoon een stapje terug doen in je training en als je zelf de beweging beter kunt volgen weer een stapje verder gaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:45

Leuk dit topic! ik zal eens foto's van mezelf opzoeken ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:58

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:16

Ik rij op een verzorgpaard, laatst attendeerde mijn instructeur mij dat ik redelijk scheef op mijn paard zit met een voorkeur naar rechts. (eigenlijk was het meer wat zitten je beugels ongelijk, nee hoor op hetzelfde gaatje en de beugelriemen zijn nieuw, kan niks mis mee zijn...) En toen kwam ik erachter dat ik gewoon scheef zit. Ik heb daarna eens oude foto's terug gekeken en ik kwam erachter dat op veel van deze foto's dit te zien is.

Mijn zit in de zin van balans houden en echt zitten op het paard is wel goed, zei degene die me erop attendeerde en er daadwerkelijk ook wel verstand van heeft (goede instructeur). Hij adviseerde me meer druk op mijn linkerbeugel te zetten en kon me niet echt andere dingen adviseren.

Hoe kan ik hier aanwerken? Iemand nog tips, want meer op mijn andere beugel leunen lukt me niet direct omdat ik meer op het "zitten" rij in die zin dat ik erg weinig druk zet op mijn beugels, ben ze ook veel kwijt...

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:30

@GPxxxhartje

Denk ook niet dat op de linker beugel steunen alles oplost.
Heb je je zelf al laten nakijken of je nergens vast zit?
Verder proberen lekker ontspannen te gaan zitten. voelen op 2 zit been knobbels.
en maak je lang en blijf tussen de oren door kijken.

Probeer je nergens vast te zetten.

Vooral voelen wat je doet.. maar het is niet zo makelijk als ik het hier nu neer schrijf hoor..
Mij is het ook nog niet gelukt recht te zitten. SucceS!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:54

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:58

wat leuk om van alles te lezen over wat iedereen doet om eraan te werken. het inspireerd!!

ik werk zelf met de equisimulator (http://www.remedio.nl), ga hiermee door het land. dus vind het leuk jullie reacties te lezen over houding en zit.

ik ga ook nog wel scheef zitten en kan mijn vormspanning niet behouden...ik rij dan ook wel eens met elastieken. gekruist van schouder naar voet...

wel merk ik tijdens het lesgeven de afgelopen tijd, dat het ook belangrijk is dat het zadel je motiveerd en ook de spieren van je paard los zijn...anders blijft het een geboink, of is het moeilijk in balans te blijven...

zitten creatieve ideeen bij!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:59

weer een leuk onderwerp gevonden.
zit, mijn specialiteit... :+
de zit is het belangrijkste onderdeel van paardrijden is mijn mening.
een paard voelt alles, ook scheefheden van de ruiter.
is natuurlijk de vraag, wat ís goed zitten.

allereerst is het het belangrijkste je middelpunt te vinden, en die zit veelal op een andere plek dan het merendeel laat zien al paardrijdend.
het middelpunt moet ook boven het middelpunt van het paard komen. Dan pas krijg je een eenheid tussen ruiter en paard en is de minimale hulp al genoeg om een oefening te doen.
alles gaat en staat bij de bewustzijn van de ruiter en ik vind dat daar in paardrijdend nederland veel te weinig aandacht aan besteed wordt.
Er ontstaat 1 vertikale lijn boven het middelpunt van het paard, waarin je een touwtje (denkbeeldig) kan hangen aan het kruintje tot aan het midden van je voet.
dat is 1 ononderbroken lijn. daarbij is het belangrijk dat je als ruiter, als je je middelpunt hebt alle spieren bewust kan ontspannen, ook je bovenbeen, kuit, bekken, rug, nek en hals.
dan veer je automatisch mee in de beweging van het paard en stoor je hem het minste in zijn balans.
het is niet zo simpel als het lijkt, maar het je bewust worden van je eigen houding en zit en evt. scheefheden is stap 1. Dan pas kan je wat doen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:53

Ik heb ondertussen een paard erbij en ik moet zeggen die heeft mijn zit nu al enorm verbeterd. Toen ik hem net had kon ik er echt nog geen 5 min op doorzitten. Ik heb toen 3 keer in de week zitles gehad aan een longe en ik leer nu eindelijk mijn bekken onafhankelijk van mijn onderrug te gebruiken waardoor ik op mijn Jazz die veel makkelijker zit al veel beter zit zowel met als zonder beugels. In augustus neem ik weer een paar weken achter elkaar zitles. Erg fijn om te doen en zeker niet saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:03

Pasdedeux, zou een lesje David de Wispelaere je helpen? Ik vind hem altijd zo stil zitten en hij is er op de juiste zit zodat je ook lekker zit en rustig zit. Ik denk nl dat dat iets is wat persoonlijk is en bij elk paard weer anders...dat paard ook op zoek is naar de juiste houding met ruiter erop en dat dat iets is wat je aan je paard aan past. Dat je dus idd erg veel eigen lichaamsbeheersing nodig hebt om te zorgen dat je met je paard in balans zit...

Mijn ervaring is dat het zadel daar een groot aandeel in is, dat de plaats van het zadel ook nog eens van invloed is..als mijn paard minder bespierd is, valt het zadel iets meer naar voren en dan voel ik overcompensatie van mijn paard en kan ik ook weer niet lekker zitten...Ik heb nog niet het 100% passende zadel voor kunnen vinden.

Ik zie ook veel kunstenaars op paarden, die bij voorkeur zonder zadel rijden.

Zo heb ik ook een groot bewondering voor de echte indianen, die zitten op hun paard zonder te hinderen, dat is alleen dat berenvelletje...volgens mij leer je dan pas zitten...als je geen balans hebt, donder je er af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:05

pasdedeux schreef:
Ik heb ondertussen een paard erbij en ik moet zeggen die heeft mijn zit nu al enorm verbeterd. Toen ik hem net had kon ik er echt nog geen 5 min op doorzitten. Ik heb toen 3 keer in de week zitles gehad aan een longe en ik leer nu eindelijk mijn bekken onafhankelijk van mijn onderrug te gebruiken waardoor ik op mijn Jazz die veel makkelijker zit al veel beter zit zowel met als zonder beugels. In augustus neem ik weer een paar weken achter elkaar zitles. Erg fijn om te doen en zeker niet saai.

dat is fijn gevoel.

Je zou eens een barebackpad moeten gaan proberen en probeer dan eens rustig te zitten, veel overgangen te rijden en galop te doen.

Dat is eng, je voelt dan hoe je je aan een zadel vastklemt...ik heb er denk ik wel 5 keer over gedaan eer ik durfde te ontspannen en gewoon te zitten en overgangen op de zit te rijden....heel leerzaam.... :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:38

Barebackpads ga ik me niet aan wagen ik heb thuis een Jazz die heel spooky is en een brave Gribaldix Pion, maar die erg vlot is en waar ik al moeite heb om met zadel maar zonder beugels te zitten dus ik hou het bij zadels, ben te schijterig Op het moment les ik bij een vrouwtje hier in de buurt die ook jury is van de zitlescompetities in de omgeving. Zij weet in ieder geval hoe het eruit hoort te zien en voor de rest puzzelen we lekker samen. Ik heb pas les gehad van John Swaab althans van een leerling van hem en vond 70 euro echt belachelijk veel geld om op een half kreupele strakke manegebok te zitten die niet eens hun rug kunnen gebruiken vanwege een slecht zadel en strakke spieren en nee ze kon me ook niks vertellen waar het hem nou in zat. Erg commercieel. Op het moment niet op zoek dus naar een ander voor zitles, de huidige dame bevalt goed en het gaat voor het eerst in jaren echt beter :-)

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:21

idd, de perfecte zit is bij iedereen anders. De een vint licht zitten lekkerder, de ander leund geheel op het paard, Wat de perfecte zit is moet je zelf uitmaken. Sommige paarden vinden het een lekker en het ander niet, daar moet je ook op letten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:28

Ik dacht ook dat het wel meeviel met mij, tot ik boomloos ging rijden. Toen heb ik pas leren zitten! Meegaan in de beweging met m'n bekken, rechtzitten, stijgbeugels laten voor wat het is, pff.. Ik kreeg opeens buikspieren haha. Dat een hele winter gedaan, en toen tja voorjaar, hé laten we zonder zadel gaan. En voor ik het wist ging ik in een vlotte draf en zelfs rengalop zonder zadel of problemen door de polder. :D

Mijn zit is dan verder niet mooi ofzo (hé wat wil je op dikke pony's, geen kans om je been af te laten hangen) maar ik doe kennelijk wel iets goed, anders zou ik er wel afstuiteren. Dus ipv bareback pad eens boomloos aan de slag? Je paard is dan je leermeester, je merkt zelf wanneer je het niet goed doet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:46

Mijn instructrice zegt altijd dat ik heel netjes op het paard zit en dat ze me daar eigenlijk niet op hoeft te corrigeren. Het enige is dat ik nu na 13 jaar rijden nog steeds mijn voeten niet stil genoeg kan houden. Vanavond komt er iemand een ander zadel passen, misschien dat dat ook wat meehelpt...