Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:11

JoviBan schreef:
Mocht je enige kennis hebben van de paardenschedel (wat men van een tandarts mag verwachten), dan zou je kunnen weten dat je door mensentrekkracht geen breuken kunt veroorzaken in de schedel. Dat kan alleen dmv een immense klap vergelijkbaar met een trap van een ander paard of wanneer je een baksteen naar het paard z'n hoofd gooit of met een baksteen of moker op het hoofd gaat staan rammen. Er zou heel wat mankracht voor nodig zijn wil je dmv een leren bandje om het hoofd een breuk of andere schade veroorzaken in de schedel of kaken. Een gemiddelde ruiter gaat dat niet lukken.

Ik vraag mij af waarom jij altijd een persoonlijke aanval nodig denkt te hebben om een systeem van rijden te verdedigen; terwijl je weet dat ik gelijk heb.
Dat doe ik bij jou ook niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:28

Bit vind ik niets mis mee, fijn ding om mee te werken. Aan de dubbele longe, aan de lange lijnen. Je komt heel precies over met wat je wilt, beter dan met een bitloos hoofdstel.

In de bak rijd ik ook met bit, paard loopt er super fijn op en er zijn geen miscommunicaties. Met buitenritten aan een touwhalster oid, rijdt lekker relaxed, hoef toch alleen maar te sturen, gassen en remmen.

Imo moet je paard het wel kunnen om ohz geleid te worden aan een bitloze optoming.
Net als dat je bij een wandeling een hoofdstel in doet, dat vind ik echt een heel raar iets.

JoviBan, waar baseer jij op dat een paard geen plek in zijn mond heeft voor een bit? Gewoon uit nieuwsgierigheid :).
Je zegt ook ergens iets in de trant van; Mensen die niet met bitloze optoming kunnen rijden mogen niet op een paard zitten omdat ze ook zo met bit rijden. (zie schuurplekken). Maar mensen die wel met een bitloze optoming rijden, betekend dat dan dat hun niet met bit om kunnen gaan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:50

Het zou zo fijn zijn als mensen eens een topic verder door lezen dan alleen de openingspost...

Touwhalster gaan vergelijken met een hoofdstel met bit is appels met peren vergelijken, touwhalster is niet om mee te dressuren.
Als je alleen met een bit precies over kan komen dan doe je of iets fout in je rijden/hulpen of je hebt niet het jusite bitloze hoofdstel te pakken voor je paard.

Je vraag naar JoviBan heeft ze al beantwoord in het topic en ze zegt helemaal niet iets in de trant van dat wat jij nu zegt. Het staat in een tekst die je volledig moet lezen en de zin is sowieso ook al heel anders.

Kamsel: Vergelijking tussen mens en paard gaat niet op, wij hebben naast onze tong nog flink wat ruimte in de mond. Onze neus is vergeleken met een paard een miniscule oppervlakte, betekend dat de druk als je die op je neus krijgt niet verdeeld wordt wat betekend dat die druk veel zwaarder aanvoelt dan wanneer diezelfde druk over je hele hoofd zou komen. Nu ik er zo over nadenk heeft een bit ook niet echt een groot oppervlakte waar de druk over verdeeld wordt. Wat betreft de nek, ik geloof dat een bithoofdstel daar ook al werkt.
Sowieso kies ik persoonlijk het liefste voor een sidepull, bij een kaakgekruist/kingekruist hoofdstel heb ik altijd het idee dat de release niet optimaal is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:40

Air schreef:
Touwhalster gaan vergelijken met een hoofdstel met bit is appels met peren vergelijken, touwhalster is niet om mee te dressuren.
Als je alleen met een bit precies over kan komen dan doe je of iets fout in je rijden/hulpen of je hebt niet het jusite bitloze hoofdstel te pakken voor je paard.

Mag ik jou dan vragen wat voor niveau jij zelf rijdt met je paard? En of je zelf ooit
op hoger niveau (M/Z dresuur) hebt gereden met je bitloze hoofdstel? Want dat lijkt
mij namelijk niet zo gemakkelijk als jij het nu laat lijken. Dan doe je gewoon iets fout
met je hulpen als je dat niveau niet bitloos aankunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:27

Albert schreef:
Ik vraag mij af waarom jij altijd een persoonlijke aanval nodig denkt te hebben om een systeem van rijden te verdedigen; terwijl je weet dat ik gelijk heb. Dat doe ik bij jou ook niet.

Een persoonlijke aanval zie ik niet terug in mijn vorige post. Wel dat men mag aannemen dat paardentandartsen kennis hebben van de schedel van het paard en van de anatomie van de mond. Als jij die kennis zou hebben, zou je namelijk niet dergelijke onzinnige beweringen doen zoals in je vorige post.
En ja, deze laatste is persoonlijk, want ik vind het zeer kwalijk dat een "vakman" geen kennis van zaken heeft en onzin beweert.

En "terwijl ik weet dat jij gelijk hebt"? :x Ik weerleg jouw beweringen - met onderbouwingen (iets wat jij niet doet) - juist omdat je géén gelijk hebt.

suus_ schreef:
Bit vind ik niets mis mee, fijn ding om mee te werken. Aan de dubbele longe, aan de lange lijnen. Je komt heel precies over met wat je wilt, beter dan met een bitloos hoofdstel.

"Precies" in de mond inderdaad. Een pijnprikkel/dwangmiddel in de mond om het hoofd en de nek/hals in een bepaalde positie te dwingen. Die "precisie" zorgt echt niet voor het goed lichaamsgebruik, correct ondertreden, het rechtgericht lopen, het aanspannen van de buikspieren etc. Dus de toegevoegde waarde van een bit is er niet.

suus_ schreef:
JoviBan, waar baseer jij op dat een paard geen plek in zijn mond heeft voor een bit? Gewoon uit nieuwsgierigheid :).

Dat baseer ik op diverse gesprekken met diverse paardentandartsen/gebitsverzorgers, op cursussen die ik heb gevolgd op paardengebied (oa verdieping in het gebit en de anatomie van de paardenmond), op door in paardenmonden te kijken, en op de vele ellende die voortkomt uit het rijden met bit.

suus_ schreef:
Je zegt ook ergens iets in de trant van; Mensen die niet met bitloze optoming kunnen rijden mogen niet op een paard zitten omdat ze ook zo met bit rijden. (zie schuurplekken). Maar mensen die wel met een bitloze optoming rijden, betekend dat dan dat hun niet met bit om kunnen gaan?

Nee, een ruwe ruiter hoort niet op een paard te zitten.
Is de ruwe ruiter een beginner, dan behoort die geen teugels vast te houden. Net zolang tot de ruiter een stabiele, gecentreerde zit heeft en dus stille, zachte, meegaande handen heeft. Bit of geen bit.
Imo hoeft nièmand met een bit om te gaan. Het is onzinnig dat men nog steeds anno 2010 met een prehistorisch werktuig paarden berijdt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:55

Fijn zo'n uitgebreid antwoord Jobivan :)
Citaat:
"Precies" in de mond inderdaad. Een pijnprikkel/dwangmiddel in de mond om het hoofd en de nek/halsin een bepaalde positie te dwingen. Die "precisie" zorgt echt niet voor het goed lichaamsgebruik, correct ondertreden, het rechtgericht lopen, het aanspannen van de buikspieren etc. Dus de toegevoegde waarde van een bit is er niet.
Ik wil hier toch wel op reageren.
Ik denk dat als je een keer komt kijken op de pensionstal, naast waar ik mijn wei huur, je helemaal gillend gek wordt en spontaan pijn in je nek krijgt.
Helaas zijn er veel mensen die zo rijden.

Maar ik zie het probleem tussen fijn bit en zachte hand niet.
Niet iedereen rijdt op zo'n achterlijke manier en ik geloof, dat zolang mijn paard er imo geen last van ondervindt (en ik let er heus op :D ) dat ze het prima vindt hoe we te werk gaan.
En ik keur het gedrag van sommige mensen ook niet goed, maar zo ook niet zoals de mensen die niet goed met hun bitloze hoofdstel omgaan. Bijvoorbeeld de mensen die constant druk hebben op hun bosal, is ook niet fijn :). En dat is iets wat ik hier vaak zie!

Ik heb er wel over nagedacht over een bitloos hoofdstel, als ze goed ingereden is en de basis er helemaal inzit dat ik een overstap ga maken.
Ik zie het opzich wel zitten, een sidepull of iets soortgelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:31

suus_, zolang jij het verschil tussen bit en bitloos niet ziet, kan ik je niet overtuigen ;)
Ik kan nog een keertje diverse linkjes van artikelen plaatsen, zodat je kunt lezen waarom geen bit vriendelijker is dan wel een bit, maar die weet je vast zelf inmiddels wel te vinden. ;)

Ik ben het met je eens dat er ook niet altijd even vriendelijk met een bitloos hoofdstel omgegaan wordt. Onlangs verscheen er nog een filmpje van iemand waarop iedereen juichend en vol lof reageerde, en niemand die zag met hoeveel druk dat meisje reed. Dan denk ik ook 'arm paard'. ;(
Bitloos geeft geen vrijbrief voor ruw rijden en harde handen. Maar àls ik bitloos ruwe, harde handen zie, dan denk ik wel altijd dat het paard blij mag zijn dat ie geen bit in z'n mond heeft. Want met bit is die ruwe ruiter nòg pijnlijker voor het paard.

Jammer trouwens dat je je paard met bit inrijdt. Zelf ben ik ook bezig mijn paard te beleren en dat is geheel zonder bit (en zonder zweep of wat voor "hulp"middelen dan ook). Het gaat super, een bit kent ze niet en pijnprikkels kent ze niet. En "toch :)* " begint ze al gespierde billen en buikspieren te krijgen en komt ze heel mooi in balans, puur en alleen door het goed trainen van goed lichaamsgebruik. Dwz niet met de voorkant bezig zijn, maar juist met de achterkant.
Echt, een bit voegt niets toe, het is alleen maar een storingsfactor op jullie communicatielijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:46

Ik denk dat ik die wel terug kan vinden tussen je berichten. Als ik zin/tijd heb ga ik het eens opzoeken.

Met of zonder bit, je kunt allebei de spiergroepen trainen die je wilt natuurlijk. Teugels zijn voor mij een soort aanwijsstok als dat nodig is en niet om expres paardlief te pijnigen.

Ik sta ook best overal voor open. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon eens aan mijn instructrice ga vragen hoe zij er over denkt. (denk dat zij ook wel wat heeft om uit te proberen).
Misschien komt er met dit paard wel een positieve ervaring uit.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:02

Air schreef:
melissaxx94 schreef:
dat zijn dan hele brave paarden Killyenn, alleen niet alle paarden zijn het zelfde helaas! ;)

Bullshit. Niet brave paarden komen 9 van de 10 keer voort uit mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn of zich blind staren op 1 iets.
En die 1 van de 10 keren zijn hittepetitjes die ze in de top(OS etc.) gebruiken, die heb jij nu niet onder je want die worden door andere mensen opgeleid. Maar dat is ook weer niet een kwestie van niet braaf maar van pittiger.

wou zeggen een kruislinks hoofdstel zonder goede release (die goedkope dingen) of een hack kan net zo scherp inwerken als een bit.... Dus vriendelijker...? Ligt eraan hoe je ermee rijd!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:33

Bitloos --> Prima
Boomloos --> Alleen met passend zadel met rechte pommels

Helaas heb ik die nog niet gevonden, mijn beide boomloze zadels van barefoot (een oude en een pas nieuwe) hebben beide scheve pommels. Zo ook de andere die ik bekeken heb. Helaas ontkent barefoot dit (zowel nederland als belgië) en ben ik scheel.
Zelfs na het sturen van de foto's:
http://94.100.122.33/1149600001-1149650 ... _K5Kf.jpeg
http://94.100.120.164/1149600001-114965 ... _bsBv.jpeg
http://94.100.121.243/1149600001-114965 ... _iOoP.jpeg
http://94.100.123.172/1149600001-114965 ... _IF9g.jpeg
http://94.100.121.168/1149600001-114965 ... _1IGA.jpeg
http://94.100.123.187/1149600001-114965 ... _4q25.jpeg
nieuwe:
http://94.100.120.168/1149600001-114965 ... _P9Lu.jpeg
http://94.100.118.85/1149600001-1149650 ... _NM-_.jpeg
http://94.100.115.100/1149600001-114965 ... _pgtF.jpeg
http://94.100.113.8/1149600001-11496500 ... _py81.jpeg
http://94.100.114.37/1149600001-1149650 ... _tb5D.jpeg

Anoniem

Re: Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:45

dat gebeurt zooooooveel!!! Er zijn er echt zoveel met scheve pommels!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:48

Marlis schreef:
vilouma schreef:
Over het bitloos sluit ik me bij Tamary aan :)

Over het boomloos niet, het is zeer zeker waar dat een boomloos zadel meer ruimte geeft vooral voor paarden die in de groei zijn,maar met een boomloos zadel word de ruggengraat niet ontlast,wat bij een standaard zadel wel zo is. Daarom zou ík niet voor boomloos kiezen.

Daar heb je de speciale pads weer voor. Die zorgen dat de ruggengraat vrij ligt.

Maar dan nog heb je kans op piekdrukkingen zeker als je een wat zwaardere ruiter bent. En dan heb ik het niet over 100kg maar over 70 en een klein beetje meer.

Een zadel moet goed passen en geen drukkingen geven. Daarnaast moet het lekker zitten voor de doeleinden die je hebt. Dus voor je keuze moet je je niet blindstaren op boomloos of juist met een boom. Het zadel moet aan de eisen voldoen die ik beschreef.

Ach ja en die discussie over het bit: Het bit zelf richt geen schade aan maar het is nog altijd degene die aan het uiteinde van de teugeltjes zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:51

je hebt toch ook boomoze zadels met kussens? Dan ligt de ruggengraad toch gewoon vrij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:56

door die pads kunnen enorme drukkingen ontstaan, pas nog gezien... Het is imo net zo erg oppassen als met eem boomzadel!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:00

lailapri misschien is een ghost dan wel iets voor je? Ongeveer dezelfde prijsklasse als bf, maar dan een ander ontwerp zonder pommel aan de voorkant.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:45

xApple schreef:
Air schreef:

Mag ik jou dan vragen wat voor niveau jij zelf rijdt met je paard? En of je zelf ooit
op hoger niveau (M/Z dresuur) hebt gereden met je bitloze hoofdstel? Want dat lijkt
mij namelijk niet zo gemakkelijk als jij het nu laat lijken. Dan doe je gewoon iets fout
met je hulpen als je dat niveau niet bitloos aankunt?

Jammer dat je niet reageerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:44

het hoeven door die pads geen drukkingen te zijn. Mijn paard heeft ook witte vlekken daar ( enorme grote ) daar en ik weet precies waardoor t komt, al gaan veel mensen die tegen boomloos rijden zijn er gelijk vanuit dat het daar van komt, zonder dat ze er maar iets van weten, en het zijn geen drukkingen :)
Dat is iritatie omdat er een keer iemand op is gaan rijden zonder het vele zand van de rug af te poetsen en is het daardoor enorm gaan schuren.
Witte vlekken zijn vaak van wondjes of iritatie of wat dan ook, en dat hoef dus niet perse door drukkingen te zijn, schurend zand is al genoeg om een hoop leed te veroorzaken!!!
Dat was dus ook bye bye bijrijder

Verder rijd ik al eventjes boomloos en heb ik nooit witte plekken op de rug gehad hoor, ook op paarden van vriendinnen die boomloos rijden hebben het niet.

Een drukking ontstaat vaak door slecht zittend tuig en niet door pads of iets dergelijks :)

Ik ben dus van mening dat boomloos en bitloos idd beter is dan bit en boom.

Bit vind ik sowieso al not done en een boom beweegt niet mee met de rug, als t paard stilstaat kan het zadel misschien mooi passen, maar zodra het dier beweegt, beweegt de boom niet mee en is het zadel dus niet passend.

Dit geld niet alleen voor jonge paarden, maar voor ieder paard

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:14

Citaat:
en op de vele ellende die voortkomt uit het rijden met bit.

Is het dan de schuld van het bit of van de ruiter?
Iemand die met een bit de mond van het paard dusdanig bewerkt heeft in mijn ogen ook niks te zoeken met een bitloos hooofdstel laat staan iets te zoeken op een paard.

Ik ben niet anti bit of anti bitloos ik ben anti misbruik van een hulpmiddel.

Cinnepin schreef:
het hoeven door die pads geen drukkingen te zijn. Mijn paard heeft ook witte vlekken daar ( enorme grote ) daar en ik weet precies waardoor t komt, al gaan veel mensen die tegen boomloos rijden zijn er gelijk vanuit dat het daar van komt, zonder dat ze er maar iets van weten, en het zijn geen drukkingen :)
Dat is iritatie omdat er een keer iemand op is gaan rijden zonder het vele zand van de rug af te poetsen en is het daardoor enorm gaan schuren.
Witte vlekken zijn vaak van wondjes of iritatie of wat dan ook, en dat hoef dus niet perse door drukkingen te zijn, schurend zand is al genoeg om een hoop leed te veroorzaken!!!

Verder rijd ik al eventjes boomloos en heb ik nooit witte plekken op de rug gehad hoor, ook op paarden van vriendinnen die boomloos rijden hebben het niet.

Een drukking ontstaat vaak door slecht zittend tuig en niet door pads of iets dergelijks :)

Bit vind ik sowieso al not done en een boom beweegt niet mee met de rug, als t paard stilstaat kan het zadel misschien mooi passen, maar zodra het dier beweegt, beweegt de boom niet mee en is het zadel dus niet passend.

De plekken die jou paard heeft zijn de zogenaamde "white Spots" deze kunnen wel degelijk door verkeerde drukking ontstaan. Ik heb hetzelfde gehad met zadels(zowel boom als zonder boom) bij mijn haflinger. Na de rui verdwijnen deze weer mits de huid tijd heeft gehad zich te herstellen.
Blijven ze daarna nog zitten dan is het toch wijs eens naar de drukverdeleing van je zadel te kijken.
De plekken zijn vergelijkbaar met een blaar bij de mensen. De huid is beschadigd maar niet zo dat er definitief witte plekken blijven zitten.

Tegenwoordig zijn er legio bomen die flexibel zijn of andere keuzes dan een echte vaste boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:11

het hoeft zeker niet door een pad te komen, maar vaak ook door een slecht passend zadel OF een slecht passende pad. Helaas denken veel mensen dat boomloos overal op past (heb ik gemerkt met het verkopen van mijn zadel toen).
Dat het door zand tussen het zadel komt geloof ik niet. Dat kan nooit in 1 keer door een beetje zand..
Ik zag die plekken pas bij een boomloos western gereden paard en dat vind ik dan zo zonde... Je betaalt wel iets meer voor een goed passend merk-western zadel maar waarom niet als dat beter voor je paard is??

En bitloos tja.. Niks mis mee! Als je je paard bitloos rijdt en op een goede manier (nageeflijk, aanleuning, achterhand eronder het hele correcte totaalplaatje) kunt trainen, is dat heel netjes en het getuigt van rijkunst. Maar beter? Ligt aan heel veel omstandigheden vind ik! Je hebt ook bit-ruiters die hun paard een bepaalde houding aanleren. Ik kan zelfs mijn kat leren om 5 min met gebogen nek te lopen als ik dat wil :P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:18

In beide gevallen hangt het af van de ruiter.
Heb helaas veel kapotte ruggen gezien door stuiterende ruiters op boomloze zadels, of ruiters die uit zogenaamde paardvriendelijkheid een klein boomloos zadel aanschaften en daardoor zeker met hun gewicht maar op één punt rustten ('maar m'n kont past er wel in hoor...'). Behalve bij ruiters met een uitzonderlijk goede balans, ben ik niet echt een voorstander van boomloze zadels, zéker niet bij jonge dieren.
Bitloos denk ik iets genuanceerder over, mits het om een side-pull gaat. Kan me indenken dat een jong paard, dat aan halsterhulpen gewend is, dit gemakkelijker vindt dan een bit. Maar dan nog geldt: de handen van de ruiter bepalen de geschiktheid van het harnachement. Misschien blijft een mond heel, maar gaat de neus kapot bij verkeerd gebruik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:32

ik denk dat je ook goed moet kijken wat als ruiter bij je past.
Heb mijn paard met bit beleerd omdat hij er al aan gewend was bij de vorige eigenaar bij longeren en het goed oppakte. Heb dit jaar mn bitloze hoofdstel gekocht en heb hem er nu twee keer mee gereden maar wil hem eerst dresusurmatig doortrainen en het bitloze hoofdstel volgend jaar introduceren zodat ik buiten lekker bitloos kan gaan rijden. Maar in de bak wil ik met bit blijven rijden zodat ik hem straks uit kan brengen op concours.
Als je gewoon dressuurmatig wilt gaan rijden en bitloos wel een goed aspect vindt, zou ik niet eerst met bit gaan beleren maar gewoon bitloos gaan beleren en blijven rijden!

Boomloos, ik vind het een mooi concept. Heb het voor mijn paard ook geprobeerd, die was toen 3,5 en was wat gevoelig geweest op de rug. Omdat hij nog zo groeide qua bouw heb ik het afgelopen jaar met een boomloos zadel gereden. Helaas paste het zadel wel goed bij hem maar niet bij mij en daardoor stoorde ik mijn paard weer teveel wat weer spanning opleverde en zo kwamen we maar niet uit het cirkeltje.
Nu heb ik weer een boomzadel en gaat het stukken beter, omdat ik beter kan zitten.
Als je dat probleem niet hebt (want het is natuurlijk gewoon een ruiterprobleem vaak) zou ik gewoon een boomloos zadel gaan gebruiken.
Wel zo fijn voor een paard wat nog veel gaat groeien!
Zorg voor een goed zadel, met ingebouwde drukverdeling (VPS) en een goede pad.
En een pommel verwisselen is zo gepeipt :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:07

Cinnepin schreef:

Laat het zadel nou luggen op het stuk van de rug wat het minst kan bewegen. As het goed is ligt het op de ribben en die zitten vast aan het borstbeen. Dit gedeelte kan licht bollen en nauwelijks inbuigen, dan roteerd het paard om de buik weg te draaien zodat het binnenachter been meer ruimte krijgt.

Daarbij zijn er zadelmakers die een paard helemaal komen meten en bekijken en dan pas een zadel passen en opmaat aanpassen/maken. Dan wordt er dus wel degelijk rekening gehouden met de beweging. Uiteraard blijft het een harde massa maar passen kan het net zo goed als een boomloos zadel en een boomloos zadel kan net zo slecht passen als een boomzadel.

Een barefoot model aat je alleen achter de beweging of op je kruis, beide hebben een negatief effect op de beweging. Het een werkt het paard tegen doordat je niet mee kan rollen (van achter naar voor van recht naar bol) maar tegen de beweging in beweegt (van voor naar achter van recht naar hol). Het andere zorgt dat je vasthoudt in je bekken, moeilijk je bekken kan strekken met lichtrijden, gaat ploffen of voorover zitten wat het paard allemaal in de weg zit. Als jij vasthoudt, span je en spant je paard dus ook (hij kan niet anders van wat hij er van achter instopt komt door de ruiter voor niet aan. Naar voor leunen dan help je hem meer mee op de voorhand, handig as je het paard even wilt verlichten maar niet voor altijd of omdat je niet anders kan omdat je anders gaat ploffen. Ploffen hoef ik vast niet uit te leggen. Ik weet niet wat dit met onafhankelijk zitten te maken heeft. Ik zou het noemen: Leren omgaan met de negatieve effecten van een zadel. Een zadel waar je zo op kan zitten dat het paard onder je door kan beweging zijn er zowel met en zonder boom. Het ene paard loopt beter met en het andere zonder boom. Het heeft geen last van de ruiter als deze goed zit en kan zitten en dan kun je pas echt oordelen vind ik. Een paard kan namelijk met een barefoot wel meer beweging hebben maar als je hem alleen maar in de weg zit kun je de dagen wegstrepen dat hij eens ergens last van krijgt. En dit is met boom en boomloos hetzelfde. Misschien met boomloos nog wel erger omdat het dan op zijn holle strakke rug op een punt kan gaan drukken.

Daarbij als je goed lichtrijd heb je niet heel veel gewicht in je beugels, maar of dit ook lukt met boomloos twijfel ik nog aan. Een deel vang je normaal op met de stevigheid van je benen en bekken maar wat als je benen en bekken niet meer stevig zijn of juist te gespannen. Kun je dan nog wel lichtjes zijn met lichtrijden. Of ga je juist je voeten in de beugels "trappen". Op die manier belast je ook erger natuurlijk. Met boom is dit al niet de bedoeling omdat het een teken is van een storing in je evenwicht en houding maar dan wordt de druk nog iets meer verdeelt, maar meestal wel op de voorhand gericht waardoor het remmend werkt (je remt de beweging van achter naar voor) en evenwicht verstorend. Sommige paarden kunnen dus wel harder gaan maar evengoed niet geremt worden in het bewegen (het zogenaamde rennen om evenwicht te kunnen herstellen).

Waar ik verder last van heb met een barefootzadel is het mezelf bij elkaar kunnen houden, alles is uit elkaar en beweegt. Dat zie je ook weer bij het paard. De beweging is uit elkaar en wiebelig. Misschien voelt dit voor sommige als dat het paard meer beweegt, voor mij voelt het dat ik hem niet meer kan kaderen (rechtuit laten lopen zonder te slingeren) en zijn voorhand niet meer met achterhand verbinden zodat hij zijn rug kan bollen en me kan dragen.

Helaas moet ik nu stoppen want me paardjes hebben honger, maar kan nog wel even doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:34

Cowgirl schreef:
Citaat:
en op de vele ellende die voortkomt uit het rijden met bit.

Is het dan de schuld van het bit of van de ruiter?
Iemand die met een bit de mond van het paard dusdanig bewerkt heeft in mijn ogen ook niks te zoeken met een bitloos hooofdstel laat staan iets te zoeken op een paard.

Ik ben niet anti bit of anti bitloos ik ben anti misbruik van een hulpmiddel.

Anoniem schreef:

De plekken die jou paard heeft zijn de zogenaamde "white Spots" deze kunnen wel degelijk door verkeerde drukking ontstaan. Ik heb hetzelfde gehad met zadels(zowel boom als zonder boom) bij mijn haflinger. Na de rui verdwijnen deze weer mits de huid tijd heeft gehad zich te herstellen.
Blijven ze daarna nog zitten dan is het toch wijs eens naar de drukverdeleing van je zadel te kijken.
De plekken zijn vergelijkbaar met een blaar bij de mensen. De huid is beschadigd maar niet zo dat er definitief witte plekken blijven zitten.

Tegenwoordig zijn er legio bomen die flexibel zijn of andere keuzes dan een echte vaste boom.

mijn paard heeft nooit witte vlekken gehad tot dat er iemand op ging rijden nadat mn paard had gerolt en diegene mijn paard niet eerst heeft gepoetst ( ben ik via via achtergekomen :( ) toen is de pad dus gaan schuren tijdens het rijden. ( dit was met vrij warm weer dus kwam er zweet bij kijken ) hier door is het geiriteerd geraakt en kwamen er even later witte plekken te voor schijn. Daarvoor nooit last van gehad. dus ik denk zeker niet dat t drukkingen van t een of ander is :) Natuurlijk hou ik t in de gaten, wat ik standaard altijd na t rijden doe is over de rug voelen of er zwellingen of warmen plekken ontstaan enzo :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:28

lailapri schreef:
je hebt toch ook boomoze zadels met kussens? Dan ligt de ruggengraad toch gewoon vrij?

Ja klopt! Die heb ik tegenwoordig ook voor mijn pony.
Harstikke fijn, die zadels!
Mijne lijkt van de buitenkant gewoon op een 'echt' dressuurzadel. De ruggegraat ligt volledig vrij en het zadel heeft kussens.
Zal even voor je opzoeken waar hij van is. Weet ik zo 123 niet uit het hoofd.
Heb 'm overgekocht van een bokker.

Overigens rijd ik niet met boomzadel omdat er niks écht goed past op mijn pony.
Dan zou ik een zadel helemaal op maat moeten laten maken, maar mijn pony is nog volop in ontwikkeling dus daar waag ik mij nu niet aan.
Dit boomloze dressuurzadel ligt echter als gegoten. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:29

startrekk?