Met bijzetteugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:28

Nee okee, maar sommige gebruiken ze op de verkeerde manier! :+
iK zag namelijk ooit iemand die zon thiedeman heeel strak omdeed en toen heel erg met harde hand ging rijden :brr:

ZarcoTje schreef:
Hangt er natuurlijk vanaf waarvoor & hoe je ze wilt gebruiken.
Voor te longeren kan het nooit kwaad vind ik, onder het rijden kan het prima, zolang je er maar een goede hand voor hebt, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard op je bijzetteugels gaat 'hangen' ;)

Natuurlijk moet het ook geen gewoonte worden, in feite zou je zonder enige hulpteugel je paard onstpannen moeten kunnen laten lopen :)

Ik zie er geen kwaad in zolang er vriendelijk & met verstand mee wordt om gegaan én het geen gewoonte wordt om er ALTIJD mee te rijden :)

@Lieshorses: kom op zeg, marteltuigen ?
Dan kan je véél ruiters beschuldigen van dierenmischandeling !
Dat gaat me toch te ver hoor ;)

ZarcoTje

Re: Met bijzetteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:40

Als je het zo bedoelt ja inderdaad, maar je verwoorde het gewoon niet zo goed :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:00

Ik heb één keer met bijzets gelongeerd en doe het nooit meer, pony schrok ergens van, kwam met haar hoofd omhoog, kon natuurlijk niet want ze stond vastgezet, schrok daar nog meer van en ging de lucht in. Super gevaarlijk, en vind het ook hélemaal niks om je paard vast te zetten.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:32

marjolein_el schreef:
Ik heb één keer met bijzets gelongeerd en doe het nooit meer, pony schrok ergens van, kwam met haar hoofd omhoog, kon natuurlijk niet want ze stond vastgezet, schrok daar nog meer van en ging de lucht in. Super gevaarlijk, en vind het ook hélemaal niks om je paard vast te zetten.

Heb ik met mijn jonge paard ook gehad hoor, die moest het ook nog leren en had al vaker verhalen gehoord van achterover klappen. Daarom heb ik eerst ontzettend lang naast mijn paard gelopen met de slof in mijn handen, zodat ze kon wennen aan de druk, en als ze er tegenin wou komen vertelde ik dat dat niet hoefde, en dat het goed was. Zodra ze volledig ontspande en wist dat ze ook los kon laten en er niet tegenin kon komen met de slof eraan heb ik haar zelf verder laten gaan. Heel af en toe heeft ze nog wel wat spanning maar nooit problemen gehad met omhoog komen of achterover klappen. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:14

een meisje op onze club kwam de bak in met haar pony, van haar vader moest voor de training de bijzet eraan. Zodra de bijzet eraan zat raakte de pony in paniek en sloeg achterover. Ze kwamen er beide gelukkig goed vanaf...
Met bijzet longeren doe ik wel, maar dan hangen ze meestal erg los.

lotte14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:16

de pony kan hier een engen evaring mee hebben gehad muschien is dat het

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:28

lotte14 schreef:
de pony kan hier een engen evaring mee hebben gehad muschien is dat het

ze hadden die pony vanaf 6 maanden ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:39

Zelf hou ik niet van bijzetten als ik erop zit, met longeren gebruik ik meestal een slof die ik op 2 plaatsen vastmaak en door het bit haal. Maar onder het zadel eigenlijk alleen slechte ervaringen mee, rij liever met martingaal of slof want dat is van alles(heb ook nog met driehoeksteugel, chambon en elastiek gereden, alles maar heel kort omdat het gewoonweg niet beviel) waarmee ik gereden heb nog het minst storend.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:25

Als je wilt verongelukken dan zou ik er mee blijven rijden, je zet je paard vast en als hij in paniek raakt kan hij met zn hoofd geen kant op. Heb hier wel eens iemand mee achterover zien slaan, dr paardrij carriere was gelijk voorbij......dus als je slim bent rij je hier NOOIT meer mee. Is echt levengevaarlijk!!!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:36

Hoi, Ik heb zelfs een lesklant die ik ermee laat rijden op mijn Haflinger Stoer. Zelf rijd ik hem af en toe op een slofje als hij te gek wordt, mijn klant heeft daar geen ervaringen mee en omdat ze nog maar 13 is rijdt ze dan los aan een bijzetteugeltje. Paard kan dan nog steeds alle kanten op met het hoofd, behalve heel hoog. Daarbij vindt het paard die extra steun ook wel prettig, hij is dan zoveel gemakkelijker te rijden, zeker voor zo'n jong grietje. En dan als hij braaf is halen we hem er af. We rijden er gem. dus zo'n 20min. per x mee?? En op zijn brave dagen helemaal niet, whaha.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:55

hulpteugels zijn er niet voor niks! en kijk eens naar hoeveel verschillende er zijn er zit er vast wel 1 tussen die jij en je paard goed vinden werken!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:04

Ik ben er absoluut geen voorstander van om met een 'vaste' hulpteugel te rijden.... :n Een slof, martingaal etc. daar zit nog beweging in. Een bijzet zit aan 2 kanten vast... Zal de eerste keer niet zijn dat een paard het hiervan op z'n heupen krijgt.... :n

basb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:52

Ik rij soms bij mijn 5 jaarige pony met slof om hem erdoor te krijgen.
dat helpt echt goed;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:36

Ik was altijd een beetje tegen hulpteugels, omdat ik blijkbaar alleen paarden had gereden waarbij het niet nodig was.
Nu heb ik een geweldig leuk paard, maar wel een waarbij je het bij elke scheet die dwars zit 3 weken later nog merkt. Dus als hij een beetje stijf is na een rustdag, dan werkt hij echt niet mee.
Nu ik hem met een losse bijzet rij (ik heb hem zo dat hij alleen inwerkt als zijn hoofd echt als een idioot overal heen vliegt), heb ik net dat zetje extra om hem te motiveren om wel mee te werken.
Meer dan een los bijzetje heb ik ook echt niet nodig, maar het maakt wel een positief verschil.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:55

Citaat:
Hoi, Ik heb zelfs een lesklant die ik ermee laat rijden op mijn Haflinger Stoer. Zelf rijd ik hem af en toe op een slofje als hij te gek wordt, mijn klant heeft daar geen ervaringen mee en omdat ze nog maar 13 is rijdt ze dan los aan een bijzetteugeltje. Paard kan dan nog steeds alle kanten op met het hoofd, behalve heel hoog. Daarbij vindt het paard die extra steun ook wel prettig, hij is dan zoveel gemakkelijker te rijden, zeker voor zo'n jong grietje. En dan als hij braaf is halen we hem er af. We rijden er gem. dus zo'n 20min. per x mee?? En op zijn brave dagen helemaal niet, whaha.
Citaat:
Ik rij soms bij mijn 5 jaarige pony met slof om hem erdoor te krijgen.
dat helpt echt goed;)

Zucht, wat een treurig stemmend topic.
Ik denk dat er voor jullie een wereld open gaat als je echt goed les krijgt, en dus echt leert rijden!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:04

Mijn 3jarige word alleen gereden met de slof als die druk is, voor eigen veiligheid.
Dan hangt die helemaal slap, en niet een klein beetje aangespannen, ik vind dat de slof vaker goed gebruikt moet worden.

Niet om hem na beneden te trekken dus, of een 3jarige na beneden te leren lopen.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:31

bijzetteugels worden vaak op de verkeerde manier gebruikt en dan is het slecht voor je paard.
in de krul trekken is niet de bedoeling.

ik zou eerst goed les nemen dan kijken of bijzet nog nodig is.

als het niet nodig is moet je geen bijzet of andere martelapparatuur aan je paard bevestigen;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:48

Heeft heel veel met ogen openen te maken.
Longeren zonder hulpteugels is zweverig..
Mensen met ijslanders rijden op grote druk....

Kan je nog meer over 1 kam scheren en je ogen gesloten houden? Ga vooral zo door :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:51

Dat mag ik toch vinden.
Ik vind jou ook zweverig, én dat weet je omdat we deze discussie vaker gehad hebben. ;) Jij mag doen wat je wilt, ik ben allang blij dat ik niet zo met mijn paarden hoef om te gaan.

En geef eens gewoon antwoord, overtuig mij maar met beeldmateriaal dat het ook zonder hulpteugels kan. Ik heb het nog nooit gezien en wacht met smacht op de eerste keer dat ik dat mee ga maken, maar blijkbaar ben je zelf ook niet zeker genoeg van je zaak. Wie heeft hier zijn ogen gesloten... :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:54

Dus omdat ik geen filmpje van mijn longeren heb gemaakt ben ik niet zeker van mijn zaak? Vertel mij daar de logica eens van, want die mis ik.

Aan een longeerfilmpje van mij zul je weinig hebben, geen goed voorbeeld omdat ik nog genoeg fouten maak en er nog genoeg in moet leren. Ben dus nog meer bezig met voorwaarts neerwaarts en tempowisselingen.
Wil je meer bereiken dan is de dubbele longe handiger.

Het is onzin dat als je er een paar touwtjes om knoopt dat je dan opeens spieren traint. Door een paar touwtjes gata je paard niet opeens ontspannen ipv. aanspannen.
Daarnaast zie ik ook vaak genoeg mensen langskomen die er een hulpteugel om hebben hangen maar die niet gebruikt wordt, puur omdat het niet nodig is. Dat beseffen ze zelf dan alleen niet.

Maar ik ben benieuwd wanneer je zelf een keer gaat onderbouwen.

Wat maakt mij zweverig? Dat ik zonder hulpteugels longeer? Wat is daar zweverig aan als ik vragen mag?
Of is dat ook weer iets wat je gewoon in het rond gooit, netzoals dat je mensen met ijslanders over 1 kam scheert. Nee joh iemand met een ijslander kan niet goed rijden en moet zijn mond overal over dichthouden want die weten nergens wat van af. Goh wat een mening van ene hoog niveau :n Wil je dat werkelijk waar je ogen open hebben noemen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:25

Ik durf gewoon hier op bokt te zeggen dat ik zo nu en dan is met slof rijd.
En meestal als ik de woorden 'ik rijd met slof' hier schrijf heb ik al minimaal 35 bokkers over me heen.
Dus bij deze mijn ideeën over hulpteugels.

Te beginnen bij mezelf. Ik rijd mijn paard zo nu en dan met slof, dit omdat hij het truukje 'ik vind iets eng dus dan ga ik er vol vertrouwen op af en dan ren ik kéihard weg, bokkend met mijn hoofd in de lucht' erg leuk vindt.
Als ik een slofje om heb, voorkom ik dit. Het is puur om te voorkomen dat ik er af zou vallen als hij dit doet (wat gebeurd is, en waarbij ik me heel erg bezeerd heb).
Ook als ik lang niet buiten heb gereden, heb ik ook een slofje om buiten. Gewoon losjes, niets aan de hand! Wat is er mis mee met een slof die los hangt? Ik snap dat echt niet. Het is echt voor de veiligheid, áls ie aan de kletter zou gaan dat ik altijd nog een optie heb om te remmen (mijn paard heeft een gevoelige mond, hij is heel goed op been).

Elastieken etc., dingen die altijd op spanning staan en die je niet tijdens het rijden strakker/losser kan doen houd ik niet van.
Maar een slofje bijvoorbeeld, of een martingaal, vind ik een prima optie om zo nu en dan te gebruiken. :j
Het is ook tenslotte HULPteugel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:26

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd die onnodig persoonlijk werden. Graag discussieren op de inhoud en niet op iemands leeftijd of op wat voor type paarden iemand op dat moment rijdt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:23

Air, ik heb een paard met rugproblemen, hij heeft het niet lekker in de spieren zitten. Hij knijpt deze dusdanig aan (wanneer hij op de wei/stal staat) dat het zuurstof verdwijnt en de spieren zeer gaan doen. Toch elke keer na rijden/longeren mét hulpteugel is zijn rug helemaal ontspannen en los (kan ik je laten voelen en laten zien).
Ik longeer en rij ook zonder, ook zonder bit, en het verschil is dat hetzelfde resultaat met bijzet gewoon veel sneller behaald word. Als zijn rug ooit beter is, dan heb ik die dingen ook niet meer nodig.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:33

ik neem altijd een elastiekje mee als ik ga rijden, ik leg hem neer bij de bakrand evenals deken+jas.
dan ga ik gewoon rijden, als ik na een halfuur nogsteeds denk dit wordt hem niet gooi ik het elastiekje d'rom. het heeft geen zin om een uur te blijven doormedderen en dat ze dan nog niet loslaat, kan ik beter even elastiekje d'romheen doen en dan even doorvragen. is makkelijker voor beide partijen.

dus nee ik heb niks tegen hulpteugels mits ze alleen gebruikt worden als dat echt nodig is