Rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:08

Yucca schreef:
Janine1990 schreef:
En, paard moet altijd goed aan het been zijn, met of zonder sporen... Wennen? Nee. Ze moeten gewoon leren TEN ALLE TIJDE aan het been te zijn.

Klopt, en een paard moet altijd een actief achterbeen hebben, goed in de halshouding lopen, juiste stelling, niet vastpakken op de binnenteugel, niet tegen de hand komen, ect, ect. Maar er is ook een weg naar deze ideale situatie toe....en dan is je paard dus nog even niet TEN ALLE TIJDEN aan het been of iets anders wat ik hierboven noemde.

Ik gebruik ook een spoor om mijn paard extra allert op mijn been te maken, of dat nu vooruit of opzij is. Een spoor verduidelijkt mijn been, zegt: kom op luisteren en als ik dat maar consequent doe zal het paard met steeds minder hulpen (dus minder spoor/been) gehoorzamen.

Wat heb je nodig om datgene allemaal te bereiken????????????

__Elizabeth

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:11

Jeetje dacht dat het hier een discussie moest voorstellen?

Om dan toch even te reageren. Ik rij vrijwel altijd met spoor. En simpelweg omdat een paard niet altijd perfect luisterd. Ik denk niet dat iemand hier een paard ken die het allemaal automatisch doet. Natuurlijk moet je op gewoon kuit kunnen rijden maar als eer paard niet op reageerd moet je wat.

Ik had bijvoorbeeld een paard wat steigerde als je de zweep maar aan raakte. Dan is de overstap naar sporen snel gemaakt.

Ik maak eigenlijk geen onderscheid tussen een zweep of een spoor. Gebruik het voor het zelfde. Als een paard niet op mijn kuithulp reageerd, gebruik ik mijn spoor of zweep.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:17

Ik gebruik mijn spoor alleen om mijn hulpen te verduidelijken wanneer dat nodig is. Nooit om mijn paard voorwaarts te prikken. Ze is al voorwaarts genoeg :)
Zweep reageerd mijn paard heftig op, plus ik vind het erg vervelend rijden.

Trouwens, als je gaat klieren in een topic, vraag dan elkaars msn adres en ga dan lekker daar verder klieren. :)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:24

Als ze willen klieren dat laat ze lekker..anders krijg je weer zo'n wellus-nietus discusie :Y)
Om ff weer on-topic te gaan :D :
Ik hebruik zelf geen sporen ;) Omdat ik van me zelf weet dat ik in de galop mijn benen nog niet stil genoeg heb. een oude buurvrouw van me die ging ook beginnen met paardrijden, de 2de les had ze sporen aan.. Ik natuurlijk vragen of ze ziek is ofso. Haar reactie was.. ''Ik heb ze nodig omdat manege paarden lui zijn en ze staan professioneler
De wereld is gek aan het worden denk ik |(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:49

Yucca schreef:
Janine, ik wil best met je discusseren, maar dan vraag ik van jou ook onderbouwde antwoorden, ipv maar wat 'oneliners'.

Het is maar een doodsimpele vraag, waar je een doodlogisch antwoord op kunt geven.

Sushilla88: Exact hetzelfde, geloof dat ik nog behoorlijk serieus op jouw post heb gereageerd.

__Elizabeth

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:06

Janine Je ziet toch echt hier op de laatste pagina dat je niet erg serieus was..

Dat idee krijg ik vaker. Mensen dragen sporen omdat de 'grote' dat ook hebben. Wat een onzin...

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:12

Frisssty schreef:
Als ze willen klieren dat laat ze lekker..anders krijg je weer zo'n wellus-nietus discusie :Y)
Om ff weer on-topic te gaan :D :
Ik hebruik zelf geen sporen ;) Omdat ik van me zelf weet dat ik in de galop mijn benen nog niet stil genoeg heb. een oude buurvrouw van me die ging ook beginnen met paardrijden, de 2de les had ze sporen aan.. Ik natuurlijk vragen of ze ziek is ofso. Haar reactie was.. ''Ik heb ze nodig omdat manege paarden lui zijn en ze staan professioneler
De wereld is gek aan het worden denk ik |(

Bij mij op de manege worden ze ook gebruikt. Ik rijd wel eens op een paard die dus niet voorwaarts is. En iedereen in de les rijdt dat paard met sporen, ik niet. En bij de mensen die dat paard rijden met sporen is ze echt niet meer voorwaarts dan bij mij. Dus misschien zit het toch ook een beetje tussen de oren, of inderdaad zoals jij zegt dat ze 'proffesioneler' staan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:25