discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:56

Adil18 schreef:
Anne_GTI schreef:
Dressuur gaat over controle ten aller tijde, alle bewegingen moeten van 'jou' zijn.

Eh, en springen niet dan? Een foute inschatting kan al snel "fataal" zijn in tegenstelling tot de dressuur....We spreken van een tak waarbij de snelheid dusdanig hoger ligt, en dan ook nog soms knoerhoge sprongen. ik persoonlijk zou me in een parcours niet lekker voelen met een paard die ik niet geheel onder controle heb...

Als je de laatste vier galopsprongen naar de sprong toe controle hebt kan je prima een parcours rijden. Een beetje springpaard denkt met je mee en gaat in die laatste 16 meter geen fratsen uithalen. Ze lopen toe, je begrenst ze met hand en been en wacht tot je bij de sprong bent. Een handige ruiter maakt in die vierde galopsprong voor de sprong nog een correctie als dat nodig is en voor de rest blijft ie er zoveel mogelijk af in dat laatste stukje. Als ze dan een keertje bokken na de sprong omdat ze extra hebben moeten rekken, who cares. Zolang de volgende hindernis nog niet in zicht is maakt dat niet heel veel uit al kost het wel tijd.

lailapri

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 06:32

Ja het kan ethousiastme zijn maar je kunt niet alle bokken onder enthousiastme wegschrijven.

Karakter maakt idd uit, maar denk dat dat meer iets is voor de renbaan waar de paarden echt tegen elkaar strijden en de meest dominanste met zijn lichaamstaal de andere duidelijk kan maken dat ze er niet langs mogen ookal zijn ze sneller.
Houtpaarden zijn vaak renpaarden en die willen kosten wat het kost winnen. De goede dressuurpaarden zijn vaak vuurpaarden die weer heel gevoelig kunnen zijn. Metaal paarden kunnen vaak goede western paarden worden, etc. Maar karakter kun je maken en breken. Wat al bij veulen begint. Als je metaalpaarden overvraagt worden het machines die wel braaf luisteren maar met weinig eigen inbreng. Train je anders kun je hem veel gelukkiger houden.
Wil je de strijd aangaan met een hout paard zal die gaan vechten, daarbij zijn deze paarden niet bewust van grenzen en moeten wij mensen die dus bepalen. Ze zijn niet altijd even snel van begrip en verkeerde training kan onbegrip opleveren. Vuurpaarden met hun gevoeligheid zul je niet grof moeten rijden, dat wekt juist weer angst op. Maar toch kunnen het stuk voor stuk lieve dieren zijn naar mensen toe maar met de juiste ruiter toch kunnen presteren.
Ik ben het er dus niet mee eens dat paarden van de top niet aardig kunnen zijn. Als ze zegmaar vals zijn vraag ik me af of ze wel gelukkig zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:54

lailapri schreef:
Ja het kan ethousiastme zijn maar je kunt niet alle bokken onder enthousiastme wegschrijven.

Karakter maakt idd uit, maar denk dat dat meer iets is voor de renbaan waar de paarden echt tegen elkaar strijden en de meest dominanste met zijn lichaamstaal de andere duidelijk kan maken dat ze er niet langs mogen ookal zijn ze sneller.
Houtpaarden zijn vaak renpaarden en die willen kosten wat het kost winnen. De goede dressuurpaarden zijn vaak vuurpaarden die weer heel gevoelig kunnen zijn. Metaal paarden kunnen vaak goede western paarden worden, etc. Maar karakter kun je maken en breken. Wat al bij veulen begint. Als je metaalpaarden overvraagt worden het machines die wel braaf luisteren maar met weinig eigen inbreng. Train je anders kun je hem veel gelukkiger houden.
Wil je de strijd aangaan met een hout paard zal die gaan vechten, daarbij zijn deze paarden niet bewust van grenzen en moeten wij mensen die dus bepalen. Ze zijn niet altijd even snel van begrip en verkeerde training kan onbegrip opleveren. Vuurpaarden met hun gevoeligheid zul je niet grof moeten rijden, dat wekt juist weer angst op. Maar toch kunnen het stuk voor stuk lieve dieren zijn naar mensen toe maar met de juiste ruiter toch kunnen presteren.
Ik ben het er dus niet mee eens dat paarden van de top niet aardig kunnen zijn. Als ze zegmaar vals zijn vraag ik me af of ze wel gelukkig zijn.

Dit klopt niet helemaal. Er wordt wel vaker gezegd dat de echte topspringpaarden vaak niet hoog zouden kunnen komen omdat ze zicht niet laten dwingen. Ze willen best een oefening lopen maar niet zoals het in de dressuur gevraagd wordt.

Maar wat bedoel je met houtpaard, vuurpaard en ijzerpaard? vuurpaard kan ik vuurvreter van maken maar verder heb ik er nog nooit van gehoord.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:05

Chaos schreef:
Omdat er menig man in dit topic is die het schijnbaar abnormaal vindt dat bijvoorbeeld een Opium wel eens bokt. Ik vindt het nogal dom om te redeneren -want sommige mensen hier dus wel degelijk doen- dat dit altijd VERZET is.

Ik geloof niet dat het altijd verzet is en bokken vind ik ook niet abnormaal, maar ik vind het bij een dressuurpaard ook niet abnormaal. ja, ik begrijp dat een dressuuroefening kapot gaat door bokken en dat je bij het springen alsnog een parcours rond kan komen en dat het dus wat betreft springen helemaal niet uitmaakt, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen zich dan afvragen waarom bokken bij de dressuur heel zwaar afgestraft wordt en bij het springen helemaal niet...

Dat er dan gezegd wordt van "Ja maar bij dressuur gaat het om harmonie" of "dressuur gaat over controle ten aller tijde", dat is imo niet voldoende. Imo gaat het bij het springen ook om harmonie en ook over een springpaard moet je controle hebben (en niet alleen de laatste galopsprong voor de sprong, dat vind ik echt onzin, het paard moet naar de hand gezet worden, moet vooruit gaan wanneer de ruiter dat wil, moet terugkomen wanneer de ruiter schakelt etc. etc.)
Laatst bijgewerkt door Adil op 03-09-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:11

Adil18 schreef:
Ik geloof niet dat het altijd verzet is en bokken vind ik ook niet abnormaal, maar ik vind het bij een dressuurpaard ook niet optimaal. ja, ik begrijp dat een dressuuroefening kapot gaat door bokken en dat je bij het springen alsnog een parcours rond kan komen en dat het dus wat betreft springen helemaal niet uitmaakt, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen zich dan afvragen waarom bokken bij de dressuur heel zwaar afgestraft wordt en bij het springen helemaal niet...

Als een paard bokt in een lijntje kan dit op hoger niveau wel gevolgen hebben. Vaak staat daar veel op afstanden die gereden moeten worden anders past het niet meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:15

wel eens of regelmatig. Want ik vind als een paard veel bokt moet de eigenaar zich gaan afvragen waarom. Tijdelijke ongehoorzaamheid is bij mij ook een vorm van verzet, welke rede er ook achter zit. Zal thuis andere uitleggen, op telefoon zoveel typen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:17

Ik begrijp het wel. Omdat die takken het daar naar gemaakt hebben. Als een misstap in de dressuur niet altijd zo zwaar zou worden afgestraft, mits het niet tot een onderdeel behoord, zou je geen robotten in de dressuur zien. Als de pers er eens mee op hield de negatieve dingen te publiceren, idem dito. In de springring baal je als ruiter zelf wel dat je paard wat anders doet dan normaal galopperen en springen. Daar begint de pers trouwens ook al het bokken te belichten gezien de fotoreportage op horses.nl

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:18

Lithya, dat is volgens mij het punt. Ayasha begrijpt volgens mij de topsport waarover ze aan het discussieren is niet helemaal.

Als een paard bokt na het parcours, no problemo.
Tijdens het parcours is het echter wel lastig, voordeel is dan niet onderdeel gepunt wordt bij de dressuur en het dan dus niet afgestraft zal worden. Maar voor de ruiter wordt het daardoor ws. erg lastige de galopsprongen passend te maken en in het parcours bokken resulteert dus al snel in een balk.

Dan ben je toch ook gestraft? :+

En in de dressuur wordt bokken tijdens de proef nadelig beoordeelt. Natuurlijk, je paard en jij moeten samenwerken in harmonie om de gevraagde oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren, met gebok tussendoor wordt die samenwerking even verstoort wat dus resulteert in terechte minpunten vanwege het getoonde verzet.

Als een dressuurpaard na de proef even zal bokken denk ik niet dat er zulke problemen van gemaakt zullen worden. Ik denk dat het wel even lekker is voor die beesten... Op het feit na dat veel dressuurruiters errug veel engst hebben voor dergelijke praktijken van hun paarden. Maar dat terzijde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

En het zou geen ramp zijn als Salinero na de proef een keer bok zou geven, denk niet dat er iemand zou reppen over een jolige Salinero, das weer wat nieuws, maar tijdens de proef lijkt het me een stomme vraag.

Bovendien is Anky blij dat hij niet bokt, want ze zou 7 kleuren schijten. :')
Dus, wat was nu de intentie van jouw bericht Ayasha. En dan nu gewoon duidelijk beschreven en goed beargumenteert alsjeblieft? Anders zijn het waardeloze berichten en voor mij de moeite niet meer erop te reageren.

Tjo.
[/quote]
Ik zou bokt wel eens willen zien als Salinero er tussen uit peert... Oh wacht, dat hebben we gezien toen hij op hol sloeg :(:)

Of anky al dan niet 7 kleuren zou schijten doet er IMO helemaaaalll niet toe. Denk dat menig persoon die dat beweerd zelf 7 kleuren zou schijten op Sali. Maar goed da's een geheel andere discussie. :)

Waarom mag het tijdens de proef niet? Dus buiten haar puntenaftrek om? Opium mag toch ook tijdens de proef? :) Wat is het verschil? (en ga nu niet sporter napraten met "het spelletje" want daar heb ik niks aan)

Als jij fatsoenlijk las zag je genoeg beargumentatie maar je moet wel moeite willen doen. :) Maar gezien je laatste reactie vrees ik dat het niet mijn beargumentatie is, maar de jouwe die te kort schiet. :(:) Oh en trouwens, dat feit dat dressuurruiters bang zjin voor bokkende paarden, heb je daar cijfers/degelijke bewijzen van of is dat toch een mening?

Lithya: maar mij gaat het dus absoluut niet om puntenaftrek maar om de publieke opinie als zo iets gebeurt, de reacties van de mensen rondom. Snap je?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-09-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:24

Chaos schreef:
Een robot wordt nooit gevraagd, hoe kom je aan die wijsheid?
En wellicht zul je Salinero en Opium eens moeten readen, dan hebben we allemaal de antwoorden die we willen. :+

Citaat:
Maar karakter kun je maken en breken. Wat al bij veulen begint.

Misschien hier weg? Mijns inziens moet je een paard NOOIT breken als veulen. Alleen een die als veulen al je aanvalt die mag je wat afstraffen. Een paard moet karakter hebben, anders kun je inderdaad over robot spreken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:25

Lithya schreef:
Adil18 schreef:
Ik geloof niet dat het altijd verzet is en bokken vind ik ook niet abnormaal, maar ik vind het bij een dressuurpaard ook niet optimaal. ja, ik begrijp dat een dressuuroefening kapot gaat door bokken en dat je bij het springen alsnog een parcours rond kan komen en dat het dus wat betreft springen helemaal niet uitmaakt, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen zich dan afvragen waarom bokken bij de dressuur heel zwaar afgestraft wordt en bij het springen helemaal niet...

Als een paard bokt in een lijntje kan dit op hoger niveau wel gevolgen hebben. Vaak staat daar veel op afstanden die gereden moeten worden anders past het niet meer.

Juist, dat vind ik dus ook, daarom vind ik ook dat je bij het springen gewoon normaal controle over het paard moest hebben. Ik schreef ook al eerder dat, in tegenstelling tot de dressuur, een fout bij het springen of het verlies van controle (voor een seconde) "fataal" kan zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:31

Ayasha schreef:
Lithya: maar mij gaat het dus absoluut niet om puntenaftrek maar om de publieke opinie als zo iets gebeurt, de reacties van de mensen rondom. Snap je?

Ik denk als het met dressuur na de proef zou gebeuren mensen denken, he he hij leeft nog en is nog jolig. Zou het persoonlijk liever zien dan de paarden die in de krul blijven nadat de teugels lang gelaten zijn. Zou er verder qua pers of foto's ook niets mee doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:33

Adil18 schreef:
Chaos schreef:
Bovendien is Anky blij dat hij niet bokt, want ze zou 7kleuren schijten. :')

Whahahaha :+

Maar, even serieus, ik weet niet hoe jullie daar tegenover staan, maar een paard wat bij mij uit joligheid bokt heeft echt een probleem...Spelen mag op de wei, maar niet onder het zadel, klaar :)

ben daar iets zachter in denk ik. Schrikt ze en bokt ze daardoor als reactie dan zal ik wel effe zo iets hebben van "Neen!!" maar dan ga ik haar geen al te groot probleem geven, als ik schrik dan schrik ik ook. Die reflex kan ik dan ook nie onderdrukken. :D Maar bokken ze zonder reden (dus niet omdat ze schrikken oid) dan hebben ze hier idd ook een probleem :j
Moet wel zeggen... Op de 4 jaar dat ik haar heb heeft Pret 3x gebokt := En van Ex kan ik me niet herinneren dat hij ooit gebokt heeft tijdens het rijden. :=

Adil: lijkt me dat zo'n dier het parcourse ook enorm bemoeilijkt... En als een paard bokt, vertraagt dat je tijd dan niet?

Lithya: nee ik ook niet maar ik zie en hoor helaas vaak anders... En daar kan ik me wel aan ergeren... Dat er dus mensen zijn die vergeten dat het om een paard draait en soms krijg ik het idee dat dat vooral bij dressuurpaarden is... (maar nogmaals zo als ik al zei, dat kan ook zijn omdat ik zelf dressuur rijd en dat me dus het meest op valt.) en sja... Dan ga ik wel eens denken "waarom zij niet en jantje en pietje wel? :+" maar ik krijg daar nooit antwoord op van zulke mensen. :) Dus daarom dat ik die vraag hier maar eens probeerde te stellen. (ook geen grandioos succes :') :)) )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:41

Chaos schreef:
Maargoed Adil. Een paard mag bij in principe niet bokken onder het zadel, een bok wordt bij mij gevolgd door een afstraffing met zweep of been. Overigens mag een paard bij mij uit joligheid echt wel een keertje bokken hoor, daar doe ik niet zo moeilijk over. Maar dat zijn meestal de nog jonge paarden.. :)

Ik zeg ook niet dat het bij mij niet gebeurd, maar ik tolereer het niet...Ik wordt niet boos, maar sluit het been aan en verman het paard met de stem (inderdaad hoofdzakelijk bij jonge paarden). Kijk, als ik een paard extreem wil verzamelen en daarbij een keer een kick met een been komt, dan heb ik ook nog wel zoiets van "Oke, daar zit een grens, het is nog wat moeilijk", maar ik ga dan niet straffen. Ik begin nu eigenlijk ook heel erg vaag te worden in de omschrijving, maar het is ook zo sterk een gevoelskwestie :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:18

Okee, om de boel dan maar even weer om te gooien naar waar het om gaat, want jullie zitten nu elkaar te vertellen hoe jullie rijden en straf is een normaal onderdeel van een opleiding.

Mijn zegje wat de oorspronkelijke discussie betreft (en dat mogen jullie ook gewoon negeren en doorgaan met waar jullie waren, maar ik wil het wel kwijt):

In de eerste plaats wordt er wel ook over springruiters gevallen, maar niet zo publiekelijk. En dat is dus het verschil met Anky, die gaat nu eenmaal veel in de media en op fora over de tong en daar zijn ze zelf ook schuldig aan omdat Sjef zich zo publiekelijk verzet.
Verder is het zo dat al je naar een springwedstrijd zit te kijken je toch naar een ander soort sport zit te kijken dan dressuur waar je verwacht dat alles beheerst gaat zonder verzet en in harmonie met de ruiter. Het dóel van dressuur is immers een gehoorzaam paard. Bij springen is gehoorzaamheid nodig, maar niet het doel. Dat geeft dat er een grotere tolerantie is over hoe die nodige gehoorzaamheid bereikt wordt.
Daar bij dressuur de dressuur zelf voor de gehoorzaamheid zou moeten zorgen, is hulpteugels en aparte trainingsmethodes eigenlijk absurd en natuurlijk komt dat dan negatief ter sprake!

Verder is het gewoon zo, en dat is vele malen genoemd, dat een en ander per stal verschilt en men elkaar de mentaliteit op stal aanleert (die er niet tegen kunnen vertrekken, dus je krijgt uiteindelijk een kliek die allemaal hetzelfde denken, vinden, eisen en tolereren en die vaak niet eens zien wat er fout aan is, je weet immers ook niet meer dan wat je leert).
Heb je dus een paardvriendelijke stal dan zit je met mensen die zich verzetten tegen de andere methodes, zit je op een "slof" stal, dan zou je niet weten waarom je het anders zou moeten doen.
Vriendelijk en niet vriendelijk heeft altijd door elkaar bestaan dat was vroeger bij de Grieken en Romeinen al zo en het zal ook niet veranderen.
Ieder heeft zo zijn eigen inzicht en doel en bij sommigen is het gewoon het allerbelangrijkst dat er snel resultaat gehaald wordt en als dat gaat op een onorthodoxe manier, so be it (denken zij dan hè). De winst is binnen laat het paard nu maar instorten, zeg maar.
Vanuit een economisch punt is dat heel slim, vanuit een paardenliefhebber is het heel erg. Het is maar hoe je het bekijkt.
Persoonlijk vind ik het heel bizar dat paarden middelen zijn geworden om veel geld mee te verdienen en dat het geld boven het welzijn is komen te staan.
Maar dat wil niet zeggen dat er nog een heleboel zijn die paardensport beoefenen uit pure passie.

Enfin, reden waarom er niet zo heftig op springruiters wordt gereageerd is denk ik oa omdat ze zelf de media blijkbaar weten te vermijden en omdat bij dressuur de dressuur zelf voor een resultaat zouden moeten zorgen en de rest niet nodig zou moeten zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:22

St. George heeft wel geprobeerd om het gebruik van slof en rollkur tijdens het losrijden van springruiters in de publiciteit te brengen. Dat is toen niet gelukt. Overigens vind ik het wel apart. Toen Paul Schockemöhle zijn paarden destijds zo rond instelde was hij gek. De dressuur nam het over en daar blijft het gezeur, terwijl je er weinig van hoort als een springruiter zijn paard zo rond rijdt.

Denk niet dat springruiters de media proberen te vermijden, maar dat als er iets gepubliceerd wordt ze er niet zo op inspringen en het geen hetze wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:39

Ja dat bedoel ik ook, ze reageren niet heftig in de media, waardoor dingen eerder wegebben.
Ik zeg ook net dat ze ze zelf vermijden maar weten te vermijden dat ze uitgebreid besproken worden (door het niet heftig reageren).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:02

Er zit toch wel verschil in de media vermijden zoals je schreef of iets gewoon negeren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:12

iets "weten te vermijden" is iets voorkomen/iets uit de weg weten te gaan. :) Dus niet perse negeren/vermijden maar gewoon het niet aan gaan. In dit geval ontwijken ze dus niet de media maar weten ze te vermijden dat de media er een drama van kan maken. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:14

bedankt lusitana, voor het weer op niveau brengen van de discussie ;)

ik ben het wel met je eens wat betreft de publiciteit opzoeken van Anky en Sjef, zoals ik al op pagina 1 schreef. Doordat springruiters dat negeren, lijkt het alsof ze niks te verbergen hebben en word het voor de journalisten saai om over die groep door te schrijven.

Werkt een beetje hetzelfde als mensen plagen, er is niks aan iemand te plagen, die niet hapt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:22

Nee het is niet makkelijk om niet te reageren, dat is te begrijpen, maar wel slimmer.

Maar laten we de reden niet vergeten waarom men zo fel is, en die heb ik ook genoemd. In dressuur wordt verwacht dat een paard gehoorzaam wordt ván de dressuur en zouden hulpmiddelen overbodig moeten zijn. Bij springen is er een ander doel en is de gehoorzaamheid een onderdeel. Om bij het doel te komen (parcours kunnen afleggen) is het per definitie al minder erg dat een springpaard tot gehoorzaamheid gedwongen wordt, dan een dresuurpaard waarbij het doel gehoorzaamheid door opleiding is en er geen dwang zou mogen zijn.
Wat niet wil zeggen dat de middelen minder erg zijn, maar het wordt dus beter geaccepteerd.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:24

Oei dit begrijp ik niet helemaal. Stel LDR wordt als hulpmiddel gebruikt en je weet dat het zonder dwang gebruikt wordt, waarom moet je dan fel reageren? Veel zie je iemand reageren als hij/ zij iets doet waarvan ze weten dat het niet klopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:35

Laten we er geen LDR discussie van maken, maar het even breder houden.
Je zegt zelf dat het een hulpmiddel is en hulpmiddelen zouden in een normale dressuuropleiding niet nodig hoeven te zijn.
Dwang is lastig te bewijzen daar paarden zich simpelweg aan alles overgeven, maar je kunt uitgaan van de regels van de dressuur waarin we feitelijk streven naar vrijwillig voorwaarts gaande, lichtvoetig opgeheven etc, wat je niet terug vind in methodes waar het hoofd in een soort ondersteboven achteruit houding moet zijn. Of dat nu met of zonder zichtbare dwang gebeurd.

Verder wordt er idd vaak uit onbegrip fel gereageerd, dat gaat ook op voor bv military en rodeo ofzo, maar dat valt dan altijd uit te leggen, waar bij LDR er altijd kwesties blijven staan. Zelfs bij de deskundigen is men het nog niet helemaal eens dus je kunt ook niet zeggen dat het persee zo goed of persee zo slecht is, maar feit is dat het afstotelijk toont en de paarden er uiteindelijk niet beter of gehoorzamer van lijken te worden, behalve tijdens het werk op die manier. En dat is niet het doel van de dressuur. Het doel van dressuur is dat je een gehoorzaam paard krijgt in harmonie met de ruiter die het dus ook zonder hulpmiddelen af kan.

Verder krijg je hier geen woord meer over LDR uit mij, ik ben er niet deskundig in.
*edit: zolang je het als een gymnastische oefening ziet en doet (wat binnen dressuur valt) zonder hulpteugels, lijkt het me niet dat mensen er zo fel op reageren? Ik denk dat er meer problemen zijn met extremen ervan?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-09-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:37

O maar ik wilde ook geen discussie over LDR beginnen. Wilde meer een voorbeeld met iets, had ook zweepgebruik of wat dan ook kunnen zijn. Bedoelde meer dat als jij iets als hulpmiddel gebruikt waarvan jij weet dat het geen schade toebrengt aan je paard, waarom je dan fel zou moeten reageren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:38

Het makkelijkst zou zijn als de dressuurruiters stopten met LDR en `gewoon`voorwaarts neerwaarts gingen losrijden. Ik denk niet dat ze in hun proeven minder zouden scoren eigenlijk, want in het verleden presteerden ze ook netjes toen ze daar nog niet mee bezig waren. Dan is al die negatieve publiciteit ineens over. Het is niet handig om zoveel mensen tegen je te krijgen als je met een jurysport bezig bent.