wie heeft tips voor mij om mijn paard in te rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:12

ik heb zelf een jonge haflinger van 17 maanden
maar als het zo ver is dat hij ingereden mag worden dan laat ik dit zeker doen
ga niet zelf aan klooien
je verpest er best veel mee als je niet weet wat je doet
heb al gevraagt aan ienad op stal of zij het voor mij wil doen
zij rijd alle paarden in bij ons op sta en dat wilden ze wel

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:12

Ik heb ook een (bijna) 3,5 jarige die ik nu opleid.
Ondanks dat ik meerdere paarden beleerd heb heb ik er nog steeds altijd professionele begeleiding bij. Al bestaat die begeleiding nu maar uit een half uurtje in de week.
Ik vind het belangrijk er iemand bij te hebben omdat je jezelf niet objectief bekijkt. Zij houd mij scherp en geeft me de juiste handvaten voor verdere training.

4 weken vind ik overigens vrij snel.
Ik ben nu een half jaar bezig omdat ik niets wil doen waar mijn pony nog niet aan toe is! (& nee, ik heb er nog steeds niet op gezeten!)
Ik heb eerst een tijd grondwerk gedaan om een (vertrouwens)band op te bouwen en om de verhoudingen te bevestigen. Zo weet ik nu dat ik veilig met haar kan werken omdat ze mijn ruimte en leiding respecteerd.
Nu ben ik bezig met longeren en bouw dit ook erg langzaam op.
Ik longeer nu 4 weken maar ben nog niet verder dan stap en draf met hoofdstel en, sinds 1 week, het zadel.
Dit oefen ik ook niet vaker dan 3x per week, inclusief de longeerles. Ik probeer haar veel afwisseling in de activiteiten te geven zodat ze lekker enthousiast blijft. Mijn pony komt altijd meteen naar me toe zodra ze mijn neus ziet en dreigt nooit. Dit komt mede, denk ik, doordat ik de training langzaam en begrijpelijk maak zodat ze elke keer succes boekt en haar zelfvertrouwen groeit. Vergeet niet te belonen wat goed gaat! Veel mensen laten zich alleen horen als er iets fout gaat waardoor het paard blijft zoeken naar de juiste oplossing voor jouw vraagstuk aan hem/haar.
Ook heb ik geen tijdsplan. Ik ga er niet eerder op dan dat zij braaf aan de longe loopt met zadel en hoofdstel en de stemcommando's stap, draf, galop en ho kent en dit met het volste vertrouwen uitvoert. Dit kan over 2 maanden zijn maar het kan om mijn part ook nog wel een half jaar duren; maakt mij niet uit! Zolang ZIJ maar lol houd in haar werk. :)

Mijn tip is dan ook;
Doe een héél grote stap terug. Ga eerst lol hebben met je paard en leer je paard te lezen. Vraag professionele begeleiding bij het opleiden van je paard. Dit ook bestaan uit een 2x een half uurtje privéles per week in grondwerk of longewerk. Wanneer het vertrouwen er is kun je meer dan je denkt!