Brendaaaa schreef:Ongeacht hoe zacht je hand ook is, of hoe weinig druk je ook op het bit legt; het dier heeft altijd een ellendig stuk metaal in zijn mond. Dus ook al leg je helemaal geen druk op je teugel, er zit toch iets irritants in de mond. Ik moet er zelf niet aan denken zo'n rotding in mijn mond te moeten hebben. Ik ben dan ook een groot fan van bitloos. Ik denk dat sommige paarden moeten wennen aan het rijden met een bitloos hoofdstel, en misschien reageert de ene beter op het ene systeem en de ander op het andere systeem, maar ik ben ervan overtuigd dat ieder paard prima te rijden is met een bitloos hoofdstel. Ook en misschien wel juist, de hele paniekerige, lastige paarden. Als je jezelf de one-rein-stop hebt eigen gemaakt, is het buiten volkomen veilig met je bitloze hoofdstel.
Als je van je paard hou dan probeer je op zijn minst het een tijdje uit, en geef je je paard de vrijheid van het lege mondje!
Jij bepaald zelf hoeveel druk je op een bit of neus legt, dat heeft niets te maken met het hrnachement.
Jij zegt precies hoe ik er ook over denk