Paard kan alleen maar hard in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: Paard kan alleen maar hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:26

thyra89;
dan probeert hij van de volte af te komen
ik kan doen wat ik wil maar het lukt alleen als ik heel hard trek met been en alles er bij
maar zo wil ik het niet
hij reageert niet rustiger, hij vind het dan juist vrijheid en gaan dus nog harder

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:08

Ik heb net les gehad en het ging echt super goed!
Nu kan ik er 2 weken aan werken en daarna gaan we gewoon verder met het volgende als dat kan zo niet doen we het nog 2 weken.
Ik heb vooral veel overgangen en voltes gemaakt (grote, kleine & grote klein maken en andersom)
heb ook kleine stukken gegalopeerd en dan moet ik een plek in mijn hoofd nemen waar ik hem terug neem en niet eeren of later
de linker galop ging niet zo goed hij sprong steeds in de verkeerde galop aan en hij gooide de galop, draf en de telgang door elkaar heen
maar uiteindelijk is het nog 2 keer helemaal goed gelukt :)

we gaan eerst gewoon op het gemakje zorgen dat hij 3 goede basis gangen heeft
dan nagefelijkheid
en dan springen

Ik ben heel erg blij met haar als instrictice want ze doet het ook allemaal op het gemakje en niet hij moet nu dit en nu dat kunnen
nee daar hou ik niet van het moet ook leuk blijven voor het paard :)
en zeker omdat Nevell al zo graag voor je wilt werken alleen snapt hij nog niet alles
en die werkwilligheid van hem moet je niet verpesten :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:29

Knap hoor!!
Ik heb echt bewondering voor je! Ik heb je topic net doorgelezen en jij hebt al flink wat bagage voor jouw leeftijd.
Je komt er wel met je paardje...en er komt wel een moment dat je ouders zullen inzien dat het geen verzinsels zijn wat hun dochter voorlegt.

Heb je de kans niet om te gaan babysitten ofzo? Zelf een beetje centjes bij elkaar rapen?
Mijn osteopate kost 50 euro, kan me voorstellen dat het niet makkelijk voor je is.
Jij gaat vast een hele goeie band krijgen met je paard! Ik wil je nog heel veel succes en rijgenot wensen *\o/*

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:36

iana; heel erg bedankt! :)
ik doe mijn best en zal echt niet opgeven
en Nevell zijn karater is juist wat ik wil
dan kan ik later nog trotser op hem zijn dan dat ik al ben

Ik kan thuis wel werken
aardappels inpakken ofzo iets
nu werk ik al op het land aardappels rapen maar ja dat is niet echt vaak
ik maak af en toe het bedrijf van mijn vader schoon

ja ik kan misschien wel ergenst gaan babysitten
ik zal eens wat opzoeken op het internet!

nee dat is het inderdaad niet ik heb nu wel geld maar ja dat gaat al naar me les
en ik moet wel wat sparen straks gebeurt er wat en dat willen me ouder niet betalen heb ik iniedergaval al wat geld!

dankje ik ga zeker van hem genieten! :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:02

mijn moeder begint het te snappen geloof ik :)

en het gaat steeds beter ook de galop al is het nog niet super
over 2 weken heb ik weer les en ondertussen oefen ik alles wat ik in de les heb gedaan
en dan kijken we of we verder kunnen gaan
maar Nevell doet het super! :+:

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:49

Hey! Je bent dus jarig vandaag!!! Veel rijplezier met je verjaardaggeld en nog héél veel jaren genieten met je paardje +:)+
Dat zal je wel een fijn gevoel geven als je mama je begint te begrijpen...jouw dag kan niet meer stuk :wave:

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:11

dankje :)
mijn geld gaat iniedergaval naar iets goeds :D
nee dat kan het zeker niet meer
hij heeft nu weer even een weekendje rust want ik ga naar de keuring in Den Bosch :D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:46

Als je aanspringt en hij begint zo te crossen, neem je hem vóór hij zo hard gaat terug, je beloont hem goed, en je springt terug opnieuw aan. Als je paard geen spieren heeft kan je hem achteraan ook laten werken door kleine voltes te maken in galop. Ik zou in het begin niet te lang galopperen, maar wel vaak aanspringen en telkens korte stukjes rijden.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:28

Ik heb een tijdje een paar gereden wat heel stijf was. Hij ging in galop ontiegelijk hard en kwam dan de bocht tegen.
De instructeur is er een keer op gaan zitten en heeft laten zien hoe ik dat moest doen.
Je gaat gewoon zitten. galoppeerd aan. En je hebt je teugels op een bepaalde druk lengte.
Op die lengte heb je gewoon genoeg druk. Je trekt niet, je zit niet tegen en je schopt niet.
Nee gewoon druk houden op de mond en blijven zitten.
Je paard kan gaan doen wat hij wil maar jij hebt je hand daar en daar hou je hem ook.
Dus elke keer als hij harder wil gaan komt hij daar jou hand tegen.
Dat gaat misschien drie rondjes hard maar dan begrijpt hij ook dat het niet werkt want dat voelt hij in zijn mond.
Niet als pijn maar als contstante druk. tot zover kan ik gaan en als ik harder wil dan voel ik het.
Gewoon negeren dat racen dus en dan gewoon zitten en die druk nemen.

Veel succes!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:26

jumpiewumpie; ik gallopeer kleine stukjes zodat hij niet te snel te hard gaat en zijn zpieren goed gebruikt

maai_ke; maar hij blijft maar hooguit een rondje galloperen en dan moet ik al veel been geven

ik ga morgen weer rijden en dan zal ik eens kijken hoe het weer gaat :)

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:38

Dat paard dat ik bijrijd heeft ook dat als ik in galop recht uit ga dat ze sneller gaat en in de hoeken bokt, daarom ga ik nooit meer recht uit ik maak nu altijd halve volte's dan wacht ik even en dan weer, had het laatst toen reed ik in de bak en ik ging galloperen en toen stond er iemand waar ik de volte wou maken en toen kon dat niet meer en toen ging ik recht uit en toen bokte ze in de bocht (ik zat wel zonder zadel) maar met zadel doet ze het ook omdat ze 18 is en wat stijver en last van haar rug heeft daardoor ook bang is voor de galop,
ik weet niet of jou paard last van z'n rug heeft.
Probeer veel volten te maken en hem met je buitenteugel op te vangen met hele zachte kneepjes(doe ik ook altijd) werkt goed en niet te lang op de lange zijde blijven en soms prberen hoeken te vermijden.
meer info nodig of wil je nog een tip etc. Stuur maar een pb

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:02

Hier heb ik ook last van, mijn paar is heel erg voorwaarts, ook in draf, maar in galop krijg ik haar moeilijker terug in draf en gaat ze vaak alleen nog maar harder. Ik ga proberen voltes te rijden want in de hoeken gaat ze ook ''langzamer'' maar op die rechte stukken, tjemig, ik zit nog net niet in een rengalop. :S

cinderellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:20

Ik heb in het begin met mijn jonge paard nooit last gehad van 'hard' galopperen, maar merkte altijd wel dat zij weinig kracht had om te galopperen en dus in draf viel. Toen ben ik voltes gaan galopperen om te sluiten en op de rechte stukken voorwaarts. Schakelen dus. Tijdens de springlessen en parcoursen merkte ik dat ze in de wendingen heel erg terug kwam en op de rechte stukken bij me wegliep. Er was dus geen constant ritme meer. Hier wil ik voor waarschuwen met alleen maar voltes rijden.
Verder kan longeren ook helpen met het opbouwen van kracht in de galop. Tijdens het galopperen proberen met je stem het tempo van de galop onder controle te krijgen, hier heb je misschien ook wat aan als je erop zit.
Succes!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:04

misschien de gallop oefenen tijdens longeren?
zo heb ik die van mij ook netjes leren galloperen..

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:02

ik zou m proberen op de volte tehouden in de gallop ,
;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:27

het gaat weer iets beter
hij heeft zelf een kleine volte in galop gedaan maar voorderest gaat hij nog veel te hard
maar ik gallopeer steeds kleine stukjes en dan gaat het goed :)

cinderellaaa; dankje ik zal het proberen maar hij wil meestal niet galloperen bij het longeren

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:12

Heb net even voor de regen kunnen rijden en het ging echt perfect!
Heel rustig drafje moest hem afen toe nog even tegen houden maar voor derest ging het super
Gallopje ging ook super, gewoon een klein stukje als hij verkeerd aansprong stopte hij gewoon zelf en sprong hij weer aan in de goede galop.
Wonderpaard :+:

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:26

heey
mijn pony heeft het ook gehad.
laat hem eens goed galopeeren.
tot die goed moe is en van zelf
alweer trug gaat naar de draf.
dan spoor je hem aan dat die
galopeerd en laat hem galoperen.
niet te lang gewoon rustig.
dan kan je hem goed bij de kant langs lopen.
en goed belonen zo dat hij denk dat hij het goed gedaan heeft.
natuurlijk wel bij druken.
xxx anneke

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:28

dat werkt juist niet ;)
en als je die van mij moe wilt maken moet je toch wel 10 minuten lang galloperen

leentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:45

ik moest dat ook eerst doen van mijn lesgeefster 10 minuten laten uitcrossen

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:01

ik heb liever meer controle over hem dan dat ik het zo doe ;)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:25

laten uitcrossen heeft ook geen nut, op die manier wint hij het van jou.
ik zou eerst zorgen dat ik in de draf controle over hem zou hebben en dan vanuit verzamelde draf aangalopperen. zo moet hij zijn achterhand gebruiken. waarschijnlijk duikt hij nu op de voorhand. en aan de teugel rijden zou ik nu ook niet als eerste prioriteit stellen. veel succes verder, hoop dat je het snel voor elkaar krijgt.
gr angela en shogun

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:11

Crossen heeft sowieso geen nut. Je traint er alleen maar meer conditie mee, waardoor je hetzelfde probleem blijft houden.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:41

Ik heb nog les gehad met paarden die pas onder het zadel waren (western), en om hen rustig te doen aanspringen/galopperen, reden we grote achten, waar we bij X moesten halthouden, daarna terug aandraven en op de hoefslag aangalopperen. Daarna weer halthouden bij X, en opnieuw de andere kant op. Zo leerden de paarden af van in rengalop te vertrekken, ze wisten dat ze toch weer moesten halthouden na 1 ronde. Natuurlijk mag je dat niet blijven doen, anders kan je op termijn niet meer dan een rondje galopperen, maar werkte wel goed, de paarden waren heel rustig en relaxt. Ik daarentegen iets minder, vond het een heel intensieve oefening, je moet constant bij de pinken zijn.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 08:44

ZarankaII & WendyBZ ; nee en ik ga er ook niet aan beginnen want zo leert hij het nooit goed

Carline; ja dat kan ik ook wel eens doen! :)

ik heb gisteren mijn 2e les gehad en dat ging al veel beter als de eerste les
we zijn nu bezig met zomaar een half rondje galloperen en zorgen dat hij goed aanspring want meestal springt hij in de verkeerde galop aan
en daarna moet ik hem dan goed doorduwen want anders stopt hij er meteen mee dus hij gaat nog wel te hard maar dat is niet erg
eerst moet hij blijven galloperen en niet meteen terug vallen
maar we gaan iniedergeval de goede kant op :)