[OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:12

Flynn schreef:
Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel .. :=

[RT-HAW] Warstein ( KWPN v. Rubinson ) B dressuur
Dit was mn vorige paard die ik enkele weken geleden heb verkocht..

Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )

Die loopt een stuk fijner qua hoofd/halshouding dan het paardje hier, voor de B dressuur vind ik hem nog ietsje te diep, maar zeker niet té diep.
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips en er aan gaat werken, zou het leuk vinden als je over een paar weken weer eens een topic opent! :)

Ik geloof van harte dat het goed komt, echt waar. Maar hoop ook dat je zelf ziet dat het zo geen fijn beeld is. :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:12

Altijd contact blijven houden, het is kwestie van timing en op gevoel in spelen.
Liever een keer extra oppakken dan haar beneden in de krul houden.
Flynn schreef:
ze wil wel stappen enzo, maar wel hard, ze wil graag de trein halen .. zit er ook zonder sporen, zweep en andere troelala op, gewoon niet nodig, superfijn paard.

dus steeds iets verlengen he .. en wat als ze ineens de kop eropgooit ? dan eerst weer contact etc ? of hele tijd wel contact houden ?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:13

die is eerder tegen de hand dan achter de hand hoor hihi :P

Miska

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:14

En dan nog zo naar beneden duiken?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:15

Flynn schreef:
ze wil wel stappen enzo, maar wel hard, ze wil graag de trein halen .. zit er ook zonder sporen, zweep en andere troelala op, gewoon niet nodig, superfijn paard.

dus steeds iets verlengen he .. en wat als ze ineens de kop eropgooit ? dan eerst weer contact etc ? of hele tijd wel contact houden ?

Gaat ze na een tijdje ook nog steeds zo vlot in het stappen? Als dat niet zo is, eerst gewoon even de grootste druk er af rijden of longeren. Stap is uiteindelijk echt het makkelijkste voor jou en paard.

Inderdaad de teugel steeds wat verlengen, maar niet los gooien. Als ze de kop er op gooit, begin je weer opnieuw. Dus teugels korter en opnieuw steeds verlengen. Dus wel de hele tijd contact houden.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:16

Quir schreef:
Flynn schreef:
Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel .. :=

[RT-HAW] Warstein ( KWPN v. Rubinson ) B dressuur
Dit was mn vorige paard die ik enkele weken geleden heb verkocht..

Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )

Die loopt een stuk fijner qua hoofd/halshouding dan het paardje hier, voor de B dressuur vind ik hem nog ietsje te diep, maar zeker niet té diep.
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips en er aan gaat werken, zou het leuk vinden als je over een paar weken weer eens een topic opent! :)

Ik geloof van harte dat het goed komt, echt waar. Maar hoop ook dat je zelf ziet dat het zo geen fijn beeld is. :)

Mee eens, was me tijdens t rijden niet bewust dat ze zó diep liep.
http://94.100.114.12/958900001-95895000 ... _Cr2Q.jpeg

zo heb ik ze t liefst ..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:17

Miska schreef:
En dan nog zo naar beneden duiken?

dat ging over de zwarte :P

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:17

Oh, oke ik dacht al. :P

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:19

Flynn schreef:

Zorg wel dat jij het tempo bepaald. Ook al wil zij de trein halen, dan kan jij haar nog op je zit terug rijden. Desnoods een keer strenger in je ophouding zijn (maar wel rechtvaardig; geen trekwerk).
Als jij haar naar je hand toerijdt en haar de ruimte geeft, dan kán ze bijna niet met haar kin op de borst lopen óf de lucht in gaan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:19

Flynn schreef:

Als ze haar kop er op gooit kan je je teugels iets korter nemen, terug contact nemen, lichte ophouding en meteen weer lossen, even attent maken dat jij er nog steeds bent en zo snel ze reageert meteen druk los en terug laten zakken. :)

Op die manier "beloon" je haar eigenlijk voor haar reactie. Ze doet iets wat je niet leuk vind dus je maakt een ophouding => druk. Ze vind druk niet fijn dus ze reageert op jouw ophouding. Jij vind die reactie wel leuk dus jouw beloning is druk los! Het paard leert dat als ze die reactie geeft, de druk weg valt en een paard zal altijd proberen om druk te ontwijken. :) Op die manier kan je een paard op een zachte manier leren wat gewenst is en wat niet. Als ze zakt tot op het laagste punt, dan neem je licht contact, heel licht, je teugels zijn als een draadje van een spinnenweb... Ze mogen niet doorhangen want dan voel je niet wat er gebeurt maar als er te veel druk op staat dan gaan ze stuk.. :) Zo moet je het inbeelden... Je hebt net genoeg contact om haar mond te voelen maar niet zo dat er ook echt gewicht op je handen hangt. Vergeet al die regeltjes van minstens 15kg in je handen hebben... Als ruiter moet je lui zijn! 15kg... Zeul daar eens een uur mee rond... ;) Niks geen 15kg, gewoon licht contact. Vind je paard fijner (immers druk is niet leuk, en 15kg op die mondlagen is aardig wat druk) en geloof me, als je het eenmaal probeert wil jij ook niets anders meer... Niets zo fijn als een paard dat gewoon lekker zijn eigen hoofd draagt. ;) Als je contact neemt dan gaat ze beslist iets omhoog komen, haar eerste reactie zal zijn om te ontwijken, jouw paard is nl bang voor druk, ze vertrouwd de hand nog niet... Dat bit enz... Allemaal maar gek, zo snel dat beweegt zal ze omhoog komen "ik wil niet!"... Gewoon tijd geven. Als ze niet meteen dat lichte contact geeft geduld hebben, laat haar maar even uitdokteren hoe ze het wil... :) Na een paar rondjes ga je zien dat ze een manier gaat vinden waar zij zich goed mee voelt, probeer dat gevoel vast te houden. In het begin zal ze nog wat onstabiel zijn, zomaar op eigen benen lopen en je eigen lichaam volledig dragen is niet altijd even eenvoudig, dus de eerste tijd zal ze af en toe wat hoger komen, dan weer wat meer druk... Laat haar maar zoeken, is niet erg, het belangrijkste is dat ze zóekt! Ze zal elke keer constanter worden in haar aanleuning, merk je dat ze in die lange en lage houding haar "ding" gevonden heeft, dan ga je heel rustig aan, centimeter per centimeter omhoog werken, dat zal sneller gaan dan het naar omlaag werken omdat je paard al weet hoe ze haar aanleuning wil, het wel bekende "frankske" zal sneller vallen en ze zal sneller vinden waar ze moet lopen om haar ideale aanleuning te vinden. :) Het wordt een stuk voelen want elk paard is daar anders in.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:20

Voor het losrijden vind ik ze daar goed lopen, al mogen ze van mij ietsje minder laag. Vaak jonge paarden hebben moeite om dan balans en kracht te behouden.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:24

Staat dat serieus in de boeken, dat je 15 kg in de hand moet hebben ?

ik heb altijd geleerd dat je zon licht mogelijk contacht moet hebben en daarbij wel genoeg moet kunnen opvangen wat van achter komt ...

Ik had er vandaag een dik dubbelgebroken bitje in, eerst een happy mouth bitje, ook een soort van dubbelgebroken.. maar toen ging ze tegen de hand en tong uit de mond, dus teveel druk op de tong .. vandaar dat ik vandaag dit bitje had geprobeerd ..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:26

Nog nooit van gehoord, 15kg. Wel 1kg in elke hand en ja dat komt overeen met licht contact. :)

En als je er een dunner bitje in doet? Veel paarden hebben te weinig ruimte in de mond voor een dikke trens en kunnen de mond niet meer goed dicht doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:27

Nee, dat staat gelukkig niet in boeken maar ik hoor het, helaas (echt met pijn in mijn hart) nog regelmatig geroepen worden door "die ene in het midden daar".

Niet elk paard is "happy" met dubbel gebroken. Je kan net eens een ongebroken trensje gebruiken. Het kan zijn dat jouw paard gebaat zal zijn bij een bit met zo'n stabiele ligging dat niet zoveel beweging heeft. :) (ongebroken trens is geen stang. ;) ) Eventueel kan je voor kunststof gaan. :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:28

Of bitloos...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:29

dunner bitje is toch scherper, dan loopt ze er nog sneller achter lijkt me ?

deze was een standaart dubbelgebroken watertrens.. ( 20 mm ofzo? )

Is een zware bustrens misschien wat ?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:30

Miska schreef:
Of bitloos...

Als je echt wedstrijden wilt rijden is dat geen optie. Ja ik weet van de wedstrijden van bitloos, maar dat is tot en met het L en er worden echt maar heeeeeeel weinig wedstrijden voor uitgeschreven.

Een dunner bitje is niet specifiek scherper, als een paard weinig ruimte heeft. Is een dikker bit juist veel scherper dan een dunner bitje wat goed inde mond past.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:31

Is t niet te dik? weet niet of ze een klein mondje heeft? Dan kun je beter voor wat dunner gaan of inderdaad ongebroken dat geeft veel rust.

Qua druk leerde ik van mijn instructeur vroeger dat je moet voelen alsof er een klein hondje aan de riem hangt/trekt als je paard tegen de hand komt (dus even lichte druk en die druk eraf bij reactie, onmiddelijk) en als het paard fijn loopt alsof er een hamstertje aan de teugels trekt ;-)

Hilarisch maar zal het nooit vergeten. Als ik zat te trekken riep hij "Barb, teckeltje! Geen Deense Dog! Juist! En nu weer dwerg-hamstertje"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:32

Niet perse, een paard met een klein mondje zal beter af zijn met een dunner bitje... Te dun is niet goed, maar te dik beslist ook niet. :) Kleine mondjes zijn gebaat bij dunnere bitjes. :)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:32

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:32

Nee, dat klopt alleen om te kijken wat de reactie is kun je het overwegen.
Quir schreef:
Miska schreef:
Of bitloos...

Als je echt wedstrijden wilt rijden is dat geen optie. Ja ik weet van de wedstrijden van bitloos, maar dat is tot en met het L en er worden echt maar heeeeeeel weinig wedstrijden voor uitgeschreven.

Een dunner bitje is niet specifiek scherper, als een paard weinig ruimte heeft. Is een dikker bit juist veel scherper dan een dunner bitje wat goed inde mond past.

Het is de hand van de ruiter die het bit hanteert dus een dunner bitje kan zowel verzachtend als scherper inwerken.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:33

Ken alleen niemand met n bitloos hoofdstel, dus om t 'ff' te proberen n duur grapje ...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:34

die happy mouth die ze dus inhad was niet heel flexibel ..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:35

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:36

Zo iets zou inderdaad fijn kunnen zijn. :) Als ze inderdaad een klein mondje heeft kan de beweging van het dubbel gebroken bit "te veel" zijn voor haar. :)