Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Annemiekbram schreef:Wel herkenbaar dit verhaal haha!
Misschien kun je een touw om z'n hals doen zodat je daaraan evenwicht en veiligheid zoekt.
Op t filmpje met die emmer vond ik ook zijn hoofdbewegingen er niet prettig uit zien. Geef hem de ruimte en neem de teugels stukje langer en goed voorwaarts rijden.
Leer hem op zijn eigen benen lopen en zoek dan steun aan een touw om zijn hals.
Verder vind ik t een erg leuk dier! Succes er verder mee!
Germatje schreef:Ik denk dat alles al gezegt is over angst hier boven dus daar ga ik niet op in.
Wel wil ik even zeggen dat ik het paard op het 2e filmpje erg boos vind kijken, hij komt nukkig op mij over.
Het verbaasde mij ook niet dat hij in het derde filmpje (1e draf los) zo schudde met zijn hoofd. Het komt op mij niet prettig over. Alsof het paard ergens blokkeerd.
.Redhead89 schreef:Mindim schreef:Dit komt me erg bekend voor![]()
Ik heb een tinker ruin van 5 jaar oud, ik heb hem sinds hij 5 maanden oud is, hij is nu sinds maart onder het zadel. Ik heb hem professioneel laten inrijden, ook zijn de grondwerkbeginselen bij hem bekend. Aan de hand luistert hij prima en gaat alles perfect. Hij is heel erg op mij gefocussed, wat soms wel eens lastig is, omdat hij niet echt op eigen benen gaat staan op die manier.
Mijn paard kwam weer thuis en in afwachting van de lessen ben ik een aantal malen opgestapt. Na de 7e keer, was ie het zat en ging al bokkend de baan door. Ik ben er af gevallen en liep daarbij een gebroken sleutelbeen op. Ik ben inmiddels al 3 maanden uit de running en de breuk is nog steeds niet goed. Na de val er weer opstappen zat er dus ook niet in.
Waarom bokte mijn paard? Ik dacht, ik doe het wat rustig aan en dus heb ik veel gestapt en paard wilde wat meer actie, want hij verveelde zich suf.
Iemand anders rijd hem nu voor me en ook bij haar heeft hij het eenmaal geprobeerd en toen was het klaar.
Maar ook ik zit nu met een enorme onzekerheid om weer op te stappen. Ik krijg het spaans benauwd als ik er al aan denk.
Ik laat mijn paard doorrijden en bevestigen door een zeker iemand, die kan mijn paard geven wat ik niet kan. En ik ga les nemen op een erg braaf paard om me over mijn angst heen te helpen. Hopelijk komen mijn paard en ik dan ook onder het zadel op een zeker moment samen op hetzelfde punt.
tsjah, als je iets breekt kun je natuurlijk moeilijk zeggen: gelijk er weer op en het hem afleren....
ik hoop voor je dat je snel weer de oude wordt, als je maar NIET stopt met rijden na zoiets!!!
Toch zeggen er wel mensen; "je had gelijk weer op moeten stappen"
.
heb ik toch doorgezet. En ondanks dat meneer paard er nog even tussenuit ging omdat de dressuurhekjes die daar al die tijd al stonden inneens eng waren
, zelfs gegallopeert
.
Let er op dat je niet teveel het dier in de krul wil hebben om controle te krijgen, daar krijg je namelijk juist bij dit soort spring in het veldjes ontploffingsgevaar van. Neusje eruit, hand voor en in de vooruit houden!Inoterry schreef:Ik heb trouwens nog een filmpje wat duidelijk aangeeft hoe nuchter Goldz verder is in zijn koppie. Dit was mijn eerste drafje los aan de lijn, en sturen ging dus niet echt geweldig
. Let op de emmer op het laatst.........
![]()
Ayasha schreef:superwoman schreef:idd, maar dan is imo "een ruk" (met mate) zeer effectief zodat hij dan ook gelijk stopt en jij weer "normaal" verder kan rijden. Op het filmpje blijft de ts aan de teugels hangen en dat geeft ook paniek. (blijft spanning op staan, dus paard blijft ook gespannen)
Ik denk dat "roepende instructeurs" dat bedoelen; handen laag zodat jij de spanning er vanaf haalt en weer gaat rijden
Handen hoog houden, druk mag los maar de handen blijven oog, NIET laag.De handen blijven aangeven dat je ze daar wil houden. Hij roept al handen laag voor het paard iets doet, had TS op dat moment het hoofd al omhoog getrokken had ze hem misschien op de rem kunnen krijgen voor dat ze viel. Dus IMO een fout van de lesgever.TS doet "braaf" (in de mate van het mogelijke) wat lesgever zegt en paard lief lanceert haar omdat hij het makkelijker heeft om zich op te ronden.
.
. Dit paard loopt uit zichzelf in de juiste houding, en ik moet eerder moeite doen om te voorkomen dat hij te diep dan te hoog komt
Inoterry schreef:Even weer een update, vandaag heb ik met 3 andere paarden in de bak gereden. Eerst waren we met nog maar 1 andere combinatie, en ik voelde me verdacht goed op mijn gemak. Toen kwamen er inneens nog 2 bij, en mijn gevoel sloeg weer op hol![]()
![]()
.
Dankzij alle steun en aanmoedeging van mijn stalgenoten![]()
heb ik toch doorgezet. En ondanks dat meneer paard er nog even tussenuit ging omdat de dressuurhekjes die daar al die tijd al stonden inneens eng waren
, zelfs gegallopeert
.
Dit heeft weer bevestigd wat mijn verstand al wist, Goldz is verder echt braaf