Hoe rij je goed los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressagegirl

Re: Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:39

lekker lang laag rond en ontspannen 20/30 minuten daarna een kleine misschien maar 15 minuten oppakken en daarna weer lang laag en rond uit rijden! :)

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:33

Het is per paard inderdaad verschillend. Sommige rijd ik 20 minuten los en andere weer een uur of soms zelfs ander half uur!
De ene lang en laag en de ander wordt er juist niet fijn van als je hem lang en laag inrijd.
Verder vaak veel oefeningen waar de stelling / buiging lekker getraind wordt.
Slangenvoltes met veel bogen, voltes verkleinen en vergroten, wijken, appuyeren, sbwaart, travers etc. etc.

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:54

Wat ik erg belangerijk vind, is dat mijn paard éérst ontspant.

Lang en laag mee beginnen, zo lang als dat nodig is. ( ik reken het instappen nu even niet mee. )
Dan rustig gaan oprichten, en een beetje beginnen met overgangen, figuren, even later traver, remver, wijken, appuyeren, en na een minuut of 20 mooi los galloperen over de lange lijn naast de hoefslag, en mooi recht maken.

Dit betreft dan mijn eigen paard, en is een richtlijn.
Natuurlijk wijk ik daar nog wel eens vanaf, ligt helemaal aan mij en mijn paard op het moment.
Paarden op het werk train ik elk anders.
Elk paard is verschillend en heeft een andere methode nodig, daar ben ik van overtuigt.
Wat ik wel bij elk paard erbij pak, is het lang en laag.
Hier werk ik heel veel mee.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:05

ik begin altijd met aan een lange teugel stappen, en met been- en zithulpen voltes en gebroken lijnen rijden. na een aantal minuten draven, en dan de eerste 5 minuten teugels lang laten(met licht contact), en weer op alleen been en zithulpen rondrijden. daarna teugels iets meer aannemen, en paard wat lager instellen (paard loopt graag met de neus naar voren :Y) ) en zo lekker voltes draven, beetje stelling links, beetje stelling rechts, achtjes, en lekker schakelen in de draf. af en toe een overgang naar stap of halt, af en toe een middendrafje, en steeds iets meer oppakken, iets meer stelling vragen, en blijven schakelen in de draf.
Daarna wat voltes sluiten en openen, op beide kanten, en meer buiging in het hele lichaam vragen. Daarna een galopje, wat zijwaartse gangen, en dan even stappen om op adem te komen. dan zit er ongeveer een halfuur á 40 minuten op, en kunnen we daarna beginnen met bijvoorbeeld springen, of juist lekker door blijven dressuren.

we rijden op dit moment L2, dus extreem lastige oefeningen doen we ook nog niet, en soms komen we niet verder dan alleen het loswerken, als hij maar ontspant.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:06

Ik stap haar eerst goed los en draaf ik aan met lange teugel en veel volte's rijden. Na een 25 min pak ik het allemaal beter met dr op.

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:20

Helaas moet ik altijd een stuk over een dijk richting de bak. Daar stap ik dus met gewoon de teugels opmaat. (mijn paard gaat dan meestal vanzelf nageeflijk lopen)
Eenmaal in de bak aangekomen lang en laag. Beginnen met stappen daarna draven en veel figuren.
Na een tijdje begin ik hem steeds meer op te nemen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:26

ik heb allemaal dieseltjes :D
dus ik begin met 5 minuutjes stappen
waarna ik lekker ga draven, met veel figuren
en galop is ook erg belangrijk bij mijn paard
ze moet het echt kwijt dat stukje galop/energie
daarna kan ik haar meer oppakken

mijn pony probeer ik ontspannen in te rijden, dat is erg belangrijk bij hem
maar hij moet wel licht aan het been blijven....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:36

dimfieaqua schreef:
Helaas moet ik altijd een stuk over een dijk richting de bak. Daar stap ik dus met gewoon de teugels opmaat. (mijn paard gaat dan meestal vanzelf nageeflijk lopen)
Eenmaal in de bak aangekomen lang en laag. Beginnen met stappen daarna draven en veel figuren.
Na een tijdje begin ik hem steeds meer op te nemen.

Het is juist fijn voor het paard om eerst een stuk te stappen voor je aan het werk gaat; goed voor z'n lijf en z'n koppie.
Dat zouden meer mensen moeten doen }>

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:53

intressant dit om dit te lezen. cker om hier ook wat aan te doen.

als ik dit zo lees ben ik best wel een slechte inrijder |(

ik stap in met lange teugel zo'n vijf minuten. (jaja aardig lang.)
ik ben dan bezig met kleine en grote voltes, stellingen, middenstap etc etc.
langzaam pak ik de teugels dan op en ga draven. vooral veel voltes, overgangen en stellingen.
maar ja als ik het zolees kan ik beter dan nog wat meer lang en laag houden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:55

tjaa ik heb dus ook dieseltjes vooral met dit wat koudere weer!