schuimmond met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:26

Sonja_Yentie, zoals je al eerder hebt kunnen lezen. Mensen en paarden hebben weinig gemeen, dus die reden gaat niet op.
Ooit heb ik al eens gezegd, als een bit en volgens sommige "de onmogelijke halshouding", waarin het gros der dressuurpaarden lopen, zouden de paarden met bosjes neer moeten vallen, wegens ademgebrek. En dat doen ze niet.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:48

Dat is teken van ontspanning en goede bitligging in de monde geloof ik.
Die van ons gooit dan met haar hoofd, en het liefste val je er nog af,
wat een kwijl komt daaruit zeg :oo

Almeetje

Re: schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:56

Sinds Almé nageeflijk loopt heeft ze altijd een schuimmond, dus bij haar is het ontspanning :) Bij de meesten geloof ik...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:32

kleinvosje schreef:
Vaak is het een teken van ontspanning, het bit fijn aangenomen. De meeste mensen streven naar een schuimende mond!

Dat lijkt me sterk, want als ik met mijn verzorgpaard buiten rijd, en ze is heel druk, zet haar nek erop en wil alleen maar hard, dan heeft ze ook een schuimmond.. En dan is ze toch echt niet ontspannen, en neemt ze het bit ook niet aan.. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:27

daaruit blijkt dat het per paard verschilt.

de mijne is juist ontspannen met een klein schuimrandje. overigens ook zonder bit

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:12

die van ons schuimt al als je haar losgooit in de bak

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:35

Het is alleen maar goed als een paard een schuimmond heeft ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:40

ik heb mijn merrie ook voor het eerst gelongeerd bijgezet op het halster zonder bit en ook zij kreeg een schuim op de lippen, weliswaar minder dan met bit, maar toch duidelijk te zien.
Dus de reden van speekselklierstimulatie kan ik nog aannemen, maar voor mij is het toch ook een teken, van ontspanning, maar vnl nageefelijkheid.
Dat een paard niet kan slikken met een bit in z'n mond is dikke zever, want mijn paard had toen ik haar kocht in eender welke hoofd-halshouding een kurkdroge mond. pas toen ze leerde ontspannen en zelf contact zoeken met mijn hand begon ze te schuimen

SanneLok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:28

heeft iemand hier antwoord op;

mijn verzorgpaardje van 4 'slijmt' de laatste tijd ook.
Ik rij haar nog niet zo lang, want ze is net VOLEDIG ingereden.
De eerste paar keren dat ik erop zat deed ze het niet.
De laatste keer was het heeel erg,
De keer daarvoor hoorde ik haar heel diep zuchten tijdens het rijden, en nu slijmt ze ook heel veel.
Ik weet ook 80% zeker dat het hoofdstel wat te klein is, het zit niet goed achter haar oren.
En de laatste paar keren wilt ze het bit ook echt niet in, terwel ze het eerst allemaal prima vond.
Ik heb al gezegt dat het volgens mij door het hoofdstel komt, meer ze zegt mij steeds dat het diir het 'weer' komt.
Omdat het niet mijn eigen paardje is , kan ik niet de DA bellen ofzo, en de eigenaar blijft zeggend dat het door het weer komt.
Zelf wil ik Nena (het paardje dus) over een tijdje bitloos rijden, dit omdat ik zelf het bit geen prettig product vind.
Ik denk alleen niet dt de eigenaar het ermee eens is, maar Nena is ook wel heel erg sterk, een fries, maar toch wil k het proberen.
Kan iemand mij helpen waarom ze INEENS zo slijmt.
en ohja, de laatste tijd is ze ook erg rennigig, en ze bokt de hele tijd, en springen etc.

KAN IEMAND MIJ HELPEN ?

;(

SanneLok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:30

Kingie schreef:
kleinvosje schreef:
Vaak is het een teken van ontspanning, het bit fijn aangenomen. De meeste mensen streven naar een schuimende mond!

Dat lijkt me sterk, want als ik met mijn verzorgpaard buiten rijd, en ze is heel druk, zet haar nek erop en wil alleen maar hard, dan heeft ze ook een schuimmond.. En dan is ze toch echt niet ontspannen, en neemt ze het bit ook niet aan.. ;)

Dit heb ik dus ook heel erg , met mijn Friese verzorgpaard.
PRECIES hetzelfde, en mij lijkt schuimen ook niet echt goed, want als ze schuimt staan haar oren niet echt recht naar voren , om het zo te zeggen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:36

Over schuimen en paarden in arbeid zijn al diverse jaren veel discussies tussen dierenartsen/geleerden. Op dit gebied zijn er al wat onderzoeken gedaan en heel wat theorieën gevormd, maar veel theorieën zijn daarnaast nog niet onderzocht.

Dr. Hilary Clayton (Michigan State University) heeft onderzoek gedaan of paarden die een bit in hebben wel of niet kunnen slikken tijdens de arbeid. In St. Petersburg is hier ook onderzoek naar gedaan, in dit (http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... aardenmond) artikel is daar ook een stuk over te lezen.

Citaat:
Zij vergeleek twaalf paarden, die achtereenvolgens werden opgetoomd met een halster, een bitloos hoofdstel, een hoofdstel met een watertrens en één met een speciaal africhtingsbit. Ze werden in een tredmolen gezet en via een cameraatje aan een slang in hun neus werd bekeken hoe vaak ze slikten tijdens een arbeidsgalop. Er werden bijzetteugels gebruikt om de verticale loodlijn als hoofdhouding aan te houden. Via een klein slangetje werd water in de paardenmonden gespoten om te kijken of de dieren dit konden wegslikken.
Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.
Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt. Bewezen is het echter niet.”

Een opmerking over het bit, uiteraard gaan we er vanuit dat het bit perfect aansluit bij de anatomie van het paardenhoofd. Dat een bit knelt waardoor het paard extreem veel speekselt is logisch omdat het paard dus pijn heeft.

Zoals een bokker hier al aanhaalde dat Lammert Haanstra concludeerde dat het 'lippenstift' randje van een goed bewogen paard komt, zo halen Gillian Heggings en Stephanie Martin (Hoe beweegt u paard) dat ook aan. Een paar wat zijn lichaam correct onder de ruiter gebruikt (i.c.m. met correct passend harnachement) zal daardoor een lippestift randje krijgen.

MariekeS_ schreef:
Ter aanvulling op Cassidy:

Je hebt schuimmonden en schuimmonden ;)
Een paard kan witte lippenstift op hebben of z'n hele mond onder hebben zitten met wit slijm waarbij de slierten uit de mond komen...
Het eerste kan een teken zijn van een paard dat met een fijne, ontspannen aanleuning gereden wordt, het tweede duidt vaak op stress en spanning ;)

Klopt helemaal, die lange slierten duiden op ongerief door spanning of pijn.

Joke_x_Remy schreef:
Ik heb over dit onderwerp dit jaar een opdracht gemaakt en geef jullie hier graag een stukje van mee :)

2.2.2 Schuimen en de gevolgen ervan
Net zoals een bit, is ook de positieve gedachte bij een schuimende paardenmond niet meer dan traditie. Vele ruiters zijn in hus sas omdat de mond van hun paard duidelijk schuimt. Dit schuim zou volgens hen aantonen dat het paard nageeflijk is.
Jammer genoeg is niets minder waar. Het schuim om de paardenmond ontstaat doordat het paard zijn kaken beweegt en dus eigenlijk een eetreflex heeft. Dit terwijl hij helemaal niet aan het eten is, maar op zijn bit kauwt. Het speeksel dat zo wordt aangemaakt, bestaat voor een groot deel uit eiwit. Dit stolt op door het kauwen, wordt witter en schuimt (Scherrer, 2007).
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.

Bij dressuur zie je soms extreem schuimende paardenmonden. Er wordt beweerd dat de “dressuurhouding” ervoor zorgt dat de speekselklieren van het paard samengeknepen worden. Bovendien kan een paard niet tegelijkertijd ademhalen en slikken. [i]Bij een zware inspanning komt ademhalen logischerwijs op de eerste plaats, waardoor het paard geen kans heeft om het overvloedige speeksel door te slikken. Hierdoor ontstaat er dus een schuimende paardenmond (Van Daalen, 2007).

De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .[/i]

Zoals je dus kunt lezen, heb ik hier heel andere dingen over geleerd.

Het dik gedrukte gedeelte wordt vaker aangehaald, waar is de bronvermelding? Want die heb ik daarover nog niet voorbij zien komen.
Het schuingedrukte is al achterhaalt door Dr. Hilary Clayton, wel in oogopschow genomen in welke houding het paard wordt gereden:

Afbeelding
Bron afbeelding: 'Anatomie van het paard - Budras en Röck'

De afgebogen houding maakt het moeilijker voor een paard om te slikken.

Snoevie schreef:
ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje

geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!

De praktijk laat dus voorbeelden zien dat schuimen bij een bit niet ontstaat als activering van het eetgedrag, want wat zou het eetgedrag bij bitloos dan moeten stimuleren waardoor ze schuimen?

Arabesk schreef:
zonder bit krijg je nooit die vlokken die je met bit krijgt en dat zou toch te denken moeten geven :)*

Vlokken is een tegen van ongerief door stress of pijn, in dit geval meestal door het bit. Maar het bit is niet altijd de hoofdoorzaak van vlokken.

Citaat:
Nee stikken zal ie niet:

http://www.paul-versluis.nl/downloads/D ... ning_2.pdf

Citaat:
Slikken kan een paard trouwens ook niet met een tong die wordt afgekneld door een bit. Mensen die menen dat dit de oplossing is (PM: dit gaat over het vastbinden van de tong of mond), wil ik uitnodigen om een vinger op hun tong te duwen zodat de tong geen kant heen kan en vervolgens een hoefslag rond te rennen in een 20 bij 40 rijbaan. Ik kan u verzekeren dat u niet ver zult komen.

Klopt, het bit dient dus ten alle tijden anatomisch te passen en dan zal alleen pijn en ongerief die speeksel slierten veroorzaken.

Priya schreef:
Arabesk, heel leuk hoor, maar heb je weleens bedacht dat de anatomie van een paardenhoofd heel anders is dan die van een mensenhoofd...? Een vergelijking is niet te trekken. Bovendien is bewezen dat een paard wél kan slikken met een bit in. Ademen doet een paard niet door de mond. De ademhaling kan belemmerd worden door grote druk op de neus (door bijvoorbeeld een neusriem zoals bij bitloos rijden). KAN, maar HOEF NIET. Een paard wordt zo vriendelijk gereden als de ruiterhand is, al dan niet met bit.
Hoe verklaar je dat paarden ook als ze bitloos worden gereden schuimen? En hoe verklaar je dat paarden die geen zware inspanning leveren, schuimen? Allemaal omdat ze aan het stikken zijn en niet meer kunnen slikken?

Wederom gelijk. Zolang een mens op 2 benen loopt en een omnivoor is en een paard op 4 benen loopt en een herbivoor is, is het appels met peren vergelijken.

amanda2 schreef:
Ik laat mijn paard zelfs af en toe wat grazen met bit in.
Is zeker ook onmogelijk of levensgevaarlijk? :Z

Weer een mooi voorbeeld uit de praktijk dat paarden gewoon kunnen slikken met een bit in (dat uiteraard goed past).

Priya schreef:
Je gebitsverzorger met verstand van zaken heeft je bij deze onderuit geschoffeld. (''Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit (enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aan hadden.'') Wat voor optoming het paard op/in had, maakte niet uit. De slikfrequentie was gelijk. Het paard hoefde niet vaker te slikken met bit in. Het zou dus net zo goed stikken van het slikken zonder bit tijdens een hele zware inspanning, als van het slikken met bit.

En ik weet niet hoe het met jouw anatomie zit, maar mijn hoofd lijkt te weinig op dat van een paard om een conclusie te kunnen trekken uit een vergelijking mens/paard als het gaat over details als een bit.

Klopt.

Anoniem schreef:
Dat is niet slechts een 'uitzondering'. Veel tongen worden namelijk afgekneld door het bit.
Lees ook maar even verder op die site dan, namelijk o.a. dat de onderkaken van onze paarden van tegenwoordig steeds smaller zijn geworden, waardoor de tong niet meer tussen beide kaakhelften kan vallen. Hierdoor raakt de tong in verdrukking en is het slikken dus ook moeilijker.

Die quote over slikken had je niet hoeven herhalen, want die kende ik al. En zoals ik al aangaf, paarden kunnen slikken met een bit in. Maar nièt of in ieder geval moeilijker wanneer de tong bekneld raakt.
Een trens drukt in het gehemelte, dus dat zal in dat onderzoek wel goed gegaan zijn wat de tong en het slikken betreft. Zelfde geldt voor de Myler die ze gebruikt hebben.

Er zijn heel veel soorten bitten op de markt die steeds verder ontwikkeld worden zo ook voor de smallere onderkaken, zolang er een anatomisch goed passend is zal het paard geen problemen krijgen met slikken.

Professor schreef:
Wat ook overtollig schuim geeft is het omhoog trekken van de tong, om het bit te ontwijken, daardoor onstaat overtollig schuim.(door het drukken van de tong tegen de oorspeeksel klieren)
Voorbeelden ten over bij LDR gereden paarden waarvan de neusriem vastgetrokken is waardoor het paard niet kan kauwen en toch onstaat er schuim.

Klopt, zie de afbeelding van mij die hier gepost heb uit de anatomie atlas van het paard.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:05

Joke_x_Remy schreef:
Ik heb over dit onderwerp dit jaar een opdracht gemaakt en geef jullie hier graag een stukje van mee :)

2.2.2 Schuimen en de gevolgen ervan
Net zoals een bit, is ook de positieve gedachte bij een schuimende paardenmond niet meer dan traditie. Vele ruiters zijn in hus sas omdat de mond van hun paard duidelijk schuimt. Dit schuim zou volgens hen aantonen dat het paard nageeflijk is.
Jammer genoeg is niets minder waar. Het schuim om de paardenmond ontstaat doordat het paard zijn kaken beweegt en dus eigenlijk een eetreflex heeft. Dit terwijl hij helemaal niet aan het eten is, maar op zijn bit kauwt. Het speeksel dat zo wordt aangemaakt, bestaat voor een groot deel uit eiwit. Dit stolt op door het kauwen, wordt witter en schuimt (Scherrer, 2007).
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.

Bij dressuur zie je soms extreem schuimende paardenmonden. Er wordt beweerd dat de “dressuurhouding” ervoor zorgt dat de speekselklieren van het paard samengeknepen worden. Bovendien kan een paard niet tegelijkertijd ademhalen en slikken. Bij een zware inspanning komt ademhalen logischerwijs op de eerste plaats, waardoor het paard geen kans heeft om het overvloedige speeksel door te slikken. Hierdoor ontstaat er dus een schuimende paardenmond (Van Daalen, 2007).
De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .

Zoals je dus kunt lezen, heb ik hier heel andere dingen over geleerd.

Interessant stukje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:16

Zelfde paard, zelfde bit zelfde ruiter reed eerst van voor naar achter en met druk en paard schuimde flink maar was niet fijn in de aanleuning en gebruikte rug niet goed. Later wordt paard van achter naar voren gereden met juiste halve ophouding (zit, been en nageeflijke hand) en paard wordt iedere keer voor het werk goed los gewerkt kaak en nek, paard heeft lippenstift randje om de lippen en voelt fijn aan en rug is verend en ontspannen. Dus zoals eerder genoemd ik ga voor het kleine witte lippenstift randje rond mondje in plaats van flink schuimende mond. Enne ik dacht eerst ook dat ik goed bezig was maar ben daar dus van terug gekomen.

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:31

Schuim is 9 van de 10 keer alleen maar goed. Teken van ontspannen en je paard neemt dan vaak het bit aan.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:44

mij is ook altijd geleerd, dat als een paard aan het schuimen is dat dat een teken van ontspanning is.. :j
mijn welsh doet dat onder het rijden ook, en je hoort dat hij wat met z'n bit speelt terwijl ik ook paarden ken die het bit vast houden.. :n mijn pony briest ook altijd, en dat is mij ook geleerd dat het paard dan ontspannen is terwijl ik dat laatst in een topic zei en dat dat iemand zei: dat is geen goed teken! :n

?

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:15

Mij is ook altijd aangeleerd dat 'schuimen' wil zeggen dat je paard ontspannen loopt...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:51

Op een mij bekende manege staat een paard dat altijd overmatig schuimt, ook in zijn box als hij niets doet. Ik heb idd altijd geleerd dat een beetje schuim prima is, merk dit ook aan mijn paard, als ze lekker ontspannen loopt heeft ze een beschaafd schuimrandje. Ik heb daarnaast begrepen dat overmatig schuimen kan wijzen op spanning. Ik zie dit duidelijk bij een kennisje die haar paard erg in de krul trekt.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:40

Ik heb eigenlijk een vraagje over dit onderwerp, weet alleen niet of dat mag in een discussietopic dus excuses als het niet mag (:

Mijn pony is bijna 5 jaar dit jaar ingereden en doorgereden en rijd nu zegmaar fulltime, ik rijd hem op een enkelgebroken dun watertrensje sinds het begin al. Maar de laatste maand schuimt hij best wel hevig zegmaar dat er vlokjes op de grond vallen terwijl ik hem gewoon nageeflijk heb niet te diep enzo. Ook is vorige week de tandarts geweest en die heeft 2 kleine haakjes weggehaald en tandvlees weggehaalt omdat zijn 2 hangestentandjes niet doorkwamen. Maar nu schuimt hij nog steeds.
Heeft iemand misschien hetzelfde of tips voor mij?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:18

Vandaag heb even mijn paard gelongeerd. Ik doe dit aan het halster, maar heb vandaag er een hoofdstel bij aan gedaan.
Ik ken deze merrie nog niet zo goed. Ik heb eerder op haar "gereden" stappen aan de longe met een bitloos hoofdstel.

Toen had ze geen schuim vandaag had ik het bit er nog maar net in en ze schuimde al. Dit was dus nog op de poets plaats.

Het is een enkelgebroken bitje.
Vaak zie je dit pas bij het rijden zou het bitje te dik wezen? Verder was alles goed afgesteld.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:11

Mij is inderdaad ook geleerd dat het een teken van ontspanning is. Mijn vorige instructrice zei mij dat het helemaal geen ontspanning is maar dat het paard niet kan slikken. Ze krijgen een kauwreflex van het bit maar kunnen het kwijl/schuim ervan niet doorslikken..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:47

Paarden kunnen bij goed passend tuig en correct gereden prima slikken met bit in. Via mijn mobiel is het teveel tekst om te typen maar op mijn website heb ik er ook aandacht aan besteedt: http://www.paardenbitten.nl/Algemene_in ... densarbeid.
Zie mijn lange citaat hierboven ook.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:54

Goed werk magda_90, heb met interesse je stukjes gelezen :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:55

R00s schreef:
Ik heb eigenlijk een vraagje over dit onderwerp, weet alleen niet of dat mag in een discussietopic dus excuses als het niet mag (:

Mijn pony is bijna 5 jaar dit jaar ingereden en doorgereden en rijd nu zegmaar fulltime, ik rijd hem op een enkelgebroken dun watertrensje sinds het begin al. Maar de laatste maand schuimt hij best wel hevig zegmaar dat er vlokjes op de grond vallen terwijl ik hem gewoon nageeflijk heb niet te diep enzo. Ook is vorige week de tandarts geweest en die heeft 2 kleine haakjes weggehaald en tandvlees weggehaalt omdat zijn 2 hangestentandjes niet doorkwamen. Maar nu schuimt hij nog steeds.
Heeft iemand misschien hetzelfde of tips voor mij?

Niets mis mee. Schuimen is niet slecht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:00

setteke schreef:
Goed werk magda_90, heb met interesse je stukjes gelezen :D

Bedankt. :)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:08

die van mij schuimt ook heel erg .
zodra ik me teugels op maat pakt begint ze al .
ze kauwt dan een keer op het bit , en dat doet ze een stuk of 4 keer en dan is ze helemaal ontspannen .
het schuimen wordt dan meestal nog wat erger .

ga dit topic morgen even op me gemak doorlezen .
want er zijn verschillende meningen over .

voor mij is schuimen een teken van ontspanning .
tenminste dat is mij altijd gezegd :o