Zosja (Solitair X Samber)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:09

Je zit wel netjes recht op maar ook scheef op filmp lijkt het alsof je heel erg op de binnenhand rijd. Voor de rest is het hele plaatje ook gespannen. Alsof ze de hele tijd hangt. Probeer wat minder met je handen toen meer met je benen. Ik zou de piaffe enz idd nog even achterwege laten. Zodra het basiswerk er goed in zit en het allemaal ontspannen gaat, dan komt de rest vanzelf en is de piaffe ook makkelijker om te doen.

Je hebt wel een mooi paard onder je kont! En ik wou dat ik zo netjes recht op zat veel succes ermee.. en niet meer zo raar vallen :(:)
Laatst bijgewerkt door Yaka op 24-02-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:14

Moderatoropmerking:
En opnieuw reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Bij deze opnieuw het verzoek om respectvol te reageren zonder daarbij in herhaling te vallen.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:39

ik vind dat je een mooie houding hebt. maar het valt mij op bij deze foto's dat joun paard op de voorhand loopt.. dan denk ik : werk eerst aan ontspanning en laat joun paard meer op de achterhand lopen. als je de piaffe moet doen moet je paard ook op de achterhand zijn. sorry dat ik het zeg maar ik vindt het onnodig en onprofecioneel (vast fout geschreven maar je weet vast wat ik bedoel :D ) dat je instructrice niet wat over de ontspanning en basiswerk zegt en jou piaffe dingetjes laat doen. maar ik zag al dat je een ander zocht ;) maar leuk paardje en nette houding! :D

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:53

Ik ging niet reageren omdat ik vond dat er al genoeg in herhaling gevallen was inderdaad. Heb de laatste pagina's ook maar diagonaal bekeken :)

Mààr, wat ik dus nog wou zeggen, en dat is dus niét aanvallend bedoelt ofzo: maar ik vind de commentaar van sommigen hier dat je een goéde houding hebt, even fout bijna als sommige dingen die jij zei. Je zit heel erg scheef op je paard, en ik geloof echt wel dat dat door je ongeluk komt hoor! Maar recht zitten en met lange benen zitten, is nog nét iets anders dan 'een goede houding'. Dus dat is een opmerking naar de vele commentaar die daaromtrent gegeven is. Ik denk ook dat je gespannen bovenlichaam niet enkel met je ongeval te maken heeft, maar ook met het feit dat je duidelijk wat schrik hebt van je paard? Kan je niemand vinden die jullie eens aan de longe neemt (op voorwaarde dat ze mooi aan de hulpen staat aan de longe, iets wat ieder paard zou moeten kunnen..), zodat je je eens puur op je eigen houding, en ontspanning kan richten?

Verder was ik het ook eens met het feit dat de instructeur er overduidelijk euhm, nogal rare meningen op nahoudt. Goed dat je dat inziet (al vind ik het heel raar dat instructeur op zo'n korte tijdsspanne wordt buitengesmeten... beetje ongeloofwaardig dat je zo plots van gedacht verandert, zonder een aanwijsbare reden te geven over het waarom van je instructeur zijn methode... Er zijn wel meerdere mensen die er in het paardenwereldje een ander idee op nahouden, en ik ben het bijlange niet eens met wat iedereen doet, maar ik ga er vanuit dat als je kiést voor een bepaalde methode, je dan ook weet wat ze inhoudt..)

Verder zeg ik nog eens wat hier al gezegd is: basis-basis-basis, voor jou én je paard. En dat begint voor mij met allebei deftig ontspannen te leren lopen, en dus even terug te stappen naar het longewerk.

Oja, en ik vond het excuus dat het paard lang stil gestaan heeft, en daardoor geen bespiering heeft, een zwak excuus. Als je degelijk rijdt zou je een paard op bijna een jaar (ik dacht gelezen te hebben dat ze stil stond tot april 2009?) toch écht wel net iets beter voor elkaar mogen hebben al.

En ik vraag mij ook nog af of ik niet van instructeur zou veranderen zeg, de mijne is wel héél traag qua opbouw, aangezien ik in 5 jaar tijd nog geen 10x naar piaff toegereden heb (mét hulp van hem!). Goh goh, had al lang in de GP kunnen zitten met zo'n lesgever precies :')

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:39

Hoe gaat het inmiddels met je paard?
Je instructeur al langs geweest of mee gepraat?

En hoe train je je paard nu?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:03

Daar ben ik ook benieuwd naar :j of er verandering ook in het rijden komt? Ik ben heel benieuwd naar het volgend topic!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:37

de instructrice heeft exuces aangeboden
maar ik wil geen les meer van der hebbe
zosja gaat nu goed met rijden
we doen nu veel overgangen in de draf enz en overhgangen overgangen overgangen

hangertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:25

Ik ben blij dat je terug gaat naar de basis, dat zal uiteindelijk veel meer opleveren.
Ik wil nog wel even wat kwijt over de spanning/ontspanning. Je zegt dat je paard gespannen is vanwege de hengstigheid en dat ze normaal ontspannen is. Ik denk dat er 2 soorten van ontspannenheid door elkaar worden gehaald. Jij bedoelt met ontspanning dat je paard rustig is en niet zo heet in d'r hoofd. Maar de mensen op dit forum die zeggen dat je paard niet ontspannen is bedoelen de spanning in het lijf van je paard. Geen ontspannen rug/bovenlijn. Je paard kan best heel rustig zijn maar toch met een strakke gespannen rug lopen.
Daarnaast wil ik graag nog wat kwijt over de zogenoemde piaffe. Als ik het zo allemaal lees heeft je instructeur je niet perse piaffe willen laten leren. Waarschijnlijk heeft heeft ze je paard van achteren willen laten activern, waarbij je hem dus wat terug moet nemen om van achter meer onder te kunnen laten treden. Misschien heeft ze, om het jou duidelijk te maken, het woord piaffe hierbij als voorbeeld gebruikt. Alle ophef over de piaffe (omdat TS dat toevallig bij de foto heeft gezet) en over de 'slechte' instructie vind ik nogal overdreven.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:59

Erg fijn dat te horen Zosja.

Je zegt dat je instructrice haar excusses heeft aangeboden, dat is iig al iets, een beetje jammer alleen dat ze dat zelf nooit eerder gezien heeft en daar verder ook niet bij nagedacht heeft, goed dat je opzoek gaat naar een nieuwe instructeur.

Je manier waarop je zegt hoe je nu traint is ook een stuk beter, houdt het voolopig gewoon zoals je al doet bij veel overgangen en aan de hulpen rijden, terug is terug en vooruit is vooruit, begin met wat voltes en gebrokenlijntjes en ga vanuit daar verder werken, volte sluiten, 8tje rijden, vergroten verkleinen doormiddel van wat pasjes wijken exc.

Succes ermee en ben erg benieuwd naar je volgende topic!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:37

Leuk paard. Een paar adviezen; Houdt je handen lager, en blijf in overgangen zitten. JE gaat nu achterover in de teugel 'han gen' en je kont komt uit het zadel. Ontspan je armen en benen eens. JE doet het omdat het leuk is, niet omdat het moet!!

Oefeningen met dit paard op dit moment; schakelen en voltes. En op de voltes/.slangevoltes schakelen. Verder... niet zoveel.
Als jij ontspant... HEb je er een leuk paard aan.. Succes!

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:08

Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar veel meer dan arm paard kan ik er niet van maken... Sorry...

Waarom een piaffe uit een paard rijden, dat met een peesontsteking heeft gestaan?

Goed, laat ik beginnen met iets waar je wel wat mee kan.
Op de eerste foto dacht ik: Goh, die meid heeft een leuke zit!
Totdat ik het filmpje heb bekeken, wat zit je ontzettend gespannen! Werk aan jezelf, zorg dat je je kunt loslaten in je lichaam, zodat ook je paard dat kan...
Want ik zie ook een paard dat niets loslaat, en daar ook de kans niet voor krijgt, omdat jij er behoorlijk aan zit te hangen.
Je paard duikt als een idioot terug in de teugels (een paard is het spiegelbeeld van de ruiter) met het 'net niet strekken'.
Rij je paard eens flink voorwaarts neerwaarts, lekker naar beneden en rond houden! Dan krijgt je paard ook de kans om de rug te ontspannen.
Stop met alle moeilijke dingen, geen zijgangen meer. Ga je paard lekker ontspannen rijden! Gewoon wat figuren en lekker rond en naar beneden. Er komt geen losse beweging meer uit je paard, hij loopt op eitjes en als een kapstok. Wederom kan ik er niet meer van maken.
Ga als een gek terug naar de basis, want zo kom je geen stap verder.
Mag ik een hele brutale vraag stellen? Als je het liever niet kwijt wilt, mag je het als ongevraagd zien...
Maar rij je officiele wedstrijden? En wat zijn je punten in het M1?

Ik vind het knap dat je deze foto's hebt geplaatst, en dat je blijft reageren ondanks dat dit bokt is, ook nog beleefd ook. Maar geef niet je instructrice alleen de schuld, als ruiter zou je zelf ook moeten kunnen aanvoelen of het kan of dat het niet kan...

Ik hoop spoedig foto's te zien met verbetering!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:43

dat kan je hopen amar blijft mijn beslissing wil je dan alstjeblieft eerst lezen wat ik een dag later heb gedaan
en ik ben M1 startrechtig

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:46

zosja24 schreef:
dat kan je hopen amar blijft mijn beslissing wil je dan alstjeblieft eerst lezen wat ik een dag later heb gedaan
en ik ben M1 startrechtig

Sorry, maar ik kan door je schrijven (interpunctie en spelling) niet goed zien wat je allemaal gaat doen en hebt gedaan. Ik kan me er erg slecht op concentreren. Dus zou je het misschien voor me willen herhalen?

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:34

TS, heeft gister al de vollelading van andere bokkers over zich heen gehad (waaronder ik) en hebben haar proberen duidelijk te maken dat wat ze deed echt niet kon, van haar niet en al helemaal niet van haar instructrice, haar moeder heeft dit topic gelezen en gelijk haar instructrice gebeld, deze bood haar excusses aan.. (wat ik nogsteeds vreemd vindt dat dit wat wij zeggen nooit eerder bij haar is opgekomen.....)
Maar ts, heeft met haar gebroken en is op ons advies terug naar de basis gegaan, recht toe recht aan rijden, overgangen, voltes, niks wijken, niks M of GP oefeningen, maar gewoon terug naar de basis. Wat dus al een hele vooruitgang is, ben daarom ook erg benieuwd naar haar volgende topic.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:25

Er is al genoeg gezegd natuurlijk. Wat ik me wel af vraag is of je nu je terug naar basis bent in godsnaam ook de dubbele teugel er af hebt gehaald?
Er zijn veel goeie instructrices etc. hier in de buurt. Ook die aan huis komen en geen tonnen kosten.. zoek maar eens wat op bokt dan kom je vast wel goeie mensen tegen!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:29

Ik wil toch nog eens vragen, wanneer je dan paarden naar een 'hoger niveau' hebt getraind?? Heb het ook al eerder gevraagd maar nog geen antwoord gekregen.

Daarbij, dit is een topic voor rijtechinsch commentaar. Dus kun je dit ook verwachten. Probeer alle advies in je op te nemen en niet kwaad te worden. Meesten hier hebben wel gelijk...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:53

heb je mischien fotos waar je andere paarden op hoger niveau rijd?ben wel benieuwd naar de verschillen..

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:16

eekhoorn33 schreef:
TS, heeft gister al de vollelading van andere bokkers over zich heen gehad (waaronder ik) en hebben haar proberen duidelijk te maken dat wat ze deed echt niet kon, van haar niet en al helemaal niet van haar instructrice, haar moeder heeft dit topic gelezen en gelijk haar instructrice gebeld, deze bood haar excusses aan.. (wat ik nogsteeds vreemd vindt dat dit wat wij zeggen nooit eerder bij haar is opgekomen.....)
Maar ts, heeft met haar gebroken en is op ons advies terug naar de basis gegaan, recht toe recht aan rijden, overgangen, voltes, niks wijken, niks M of GP oefeningen, maar gewoon terug naar de basis. Wat dus al een hele vooruitgang is, ben daarom ook erg benieuwd naar haar volgende topic.

Bedankt voor deze samenvatting :)
Het is nu eenmaal HAW, en ik ben van mening dat je zelf prima kunt bedenken wat voor commentaar je gaat krijgen.

Wat betreft het breken met de instructrice, ik denk even aan Sven en Gerard deze week... Praten is belangrijk, en dat wil ik TS wel graag meegeven. De paardenwereld is kei en keihard...

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:10

Ik hoop dat ik hier, als net beginnende ruiter welkom ben om toch te proberen wat tips te geven.

Ik wil je eerst een compliment geven dat je weer opnieuw naar de basis bent gegaan, hier zit ik zelf nu ook.
Ik ben zoiezo al erg benieuwd naar je volgende topic met foto's. Vind dat je verder een nette houding hebt, en je paard ziet er mooi uit, maar het was teveel van het goede.
Ga lekker recht toe recht aan rijden, veel overgangen, ga lekker fun hebben met je paard! Geniet van het rijden! Je komt echt vanzelf wel hoger in de sport als jij deze ambities hebt!

jorieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:30

Ik wordt hier ook echt een beetje verdrietig van.
als je paard zo hengstig is zou ik al wachten met foto's maken tot dat over is.
Hoef je je zelf al iets minder te "verdedigen".
Ik den k dat jou paard idd goed zou kunnen lopen, maar laat haar een wat meer vanuit de schoft omhoog komen.
Ze loopt niet over de rug, ze gebruikt geen achterbeen en is heel zwaar en stug in de aanleuning.
En over die piaff: sorry maar dat is een beetje hobbelen.
Ze gaat niet zitten, wil niet door de heupen zakken.
Sorry meis maar begin bij de basis.
Je kan mooi zitten dus ik weet zeker dat je het kan maar laat je paard wat meer ontspannen lopen.
Succes.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:02

In het filmpje slaat ze zelfs naar je been, bij 1 minuut 40.... :n

Ik zie spanning, een nerveuze paard, veel getrek, en een ruiter die er de ballen verstand niet van heeft.

Je bent Lomp, onbeleefd, en ontzettend hard tegen je paard!
Ga hulp zoeken, goede hulp zoeken..

Voordat je weer op je paard stapt, doe het dan voor je paard.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:32

eekhoorn33 schreef:
Erg fijn dat te horen Zosja.

Je zegt dat je instructrice haar excusses heeft aangeboden, dat is iig al iets, een beetje jammer alleen dat ze dat zelf nooit eerder gezien heeft en daar verder ook niet bij nagedacht heeft, goed dat je opzoek gaat naar een nieuwe instructeur.

Je manier waarop je zegt hoe je nu traint is ook een stuk beter, houdt het voolopig gewoon zoals je al doet bij veel overgangen en aan de hulpen rijden, terug is terug en vooruit is vooruit, begin met wat voltes en gebrokenlijntjes en ga vanuit daar verder werken, volte sluiten, 8tje rijden, vergroten verkleinen doormiddel van wat pasjes wijken exc.

Succes ermee en ben erg benieuwd naar je volgende topic!

Ik ben het hier helemaal mee eens.
succes met je paard

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:05

Hoe gaat het nu?

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:46

zorg eerst dat je je paard losser door zijn lichaam kunt rijden (dat is zoooo belangrijk)
vervolgens ga je nog meer aan je zit werken probeer om in het ritme te blijven en zachtjes in zijn rug neer te komen
dan moet er nog veel meer met het been ingewerkt worden
dan hebben we de beginselen zoals wijken schouderbinnenwaarts ed die voor elkaar moeten zijn
de verzameling is ook nog helemaal niet aanwezig
en als je dan alles kunt ga je eerst de passage leren en dan pas de piaffe
maw jij en je paard zijn hier nog laaaaaaaang niet klaar voor
en een instructrice die jou dit al laat doen heeft er zelf ook weinig kijk op naar mijn bescheiden mening

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:48

oh volgens mij loop ik een beetje achter de feiten aan hier hihi :o :o
verstandig van je dat je de instructeur vaarwel hebt gezegd
veel rijplezier
*D *D *D