Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:48

Nou ja dat bedoelde ik eigenlijk ook. Als ze gespannen zijn dan is het fijner om gewoon licht te rijden, en wordt het doorzitten moeilijker. In het 2e proefje is het paard minder gespannen en zit jij ook beter.

Tooske

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:59

Ja zo is het is ook idd.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:25

Tooske schreef:
Heb helemaal geen moeite om door te zitten hoor! Vind het juist prettiger.
Wat Pletje123 zegt klopt wel van de kip en het ei.
Zij is gespannen daardoor kan ik niet zitten en worden we verkrampt of juist andersom.

Ja, klopt zeker. Maar jij bent degene die iets aan die spanning kan veranderen. Jij moet de cirkel verbreken.
Dat leer j e o.a bij een sportpsycholoog.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:27

Ik ken de combinatie heel goed vanaf het begin. Ik heb alle ups en downs van dichtbij meegemaakt en neem mijn petje af voor Shari haar doorzettingsvermogen met dit dier.Het is een bloedmooi dier met een fors karakter. Ik zou niks kunnen met dit paard. En velen met mij niet.
Ik zag een opmerking voorbij komen dat men wel zal denken dat je met zo'n paard wel makkelijk scoort. Nou ik denk dat ze dat juist niet makkelijk doen. Het gaat van dippen naar scoren en weer terug. En er zijn weinig jury's die kadootjes geven aan deze combinatie, ik heb juist het gevoel dat er meer kritisch naar gekeken wordt! Ik stond te lezen bij de proef van het 2e filmpje en was blij verrast dat ze het zo goed deden samen, er zit duidelijk een opwaartse lijn in en als deze lijn zo omhoog blijft gaan verwacht ik nog heel veel van die 2! Dat de punten miss fors waren, tsja, jurysport blijft iets subjectiefs. Je moet kritisch blijven op jezelf uiteraard maar je mag best blij zijn met je punten! Daarom laat ze het ook steeds filmen! Zodat ze ervan kan leren!
Ze moeten het samen leren te rooien en dat gaat met vallen en opstaan. En ik vind het knap want er zijn weinig mensen die dit paard kunnen rijden.
Als je filmpjes plaatst krijg je kritiek, dat is logisch maar sommige kritiek gaat wel ver als je de combinatie niet kent. Maar goed, dat is dan ook wel te begrijpen vandaar een berichtje van mijn kant.
Shari's zit is spectaculair verbeterd het afgelopen half jaar. Ik denk dat dat voor haar voelt zoals het voor ons zou voelen dat we ineens met links zouden moeten schrijven ipv rechts!
Ik zag de opmerking: gooi hem eens los. Nou dit paard staat minimaal 3 a 4 uur per dag in de paddock met andere merries en loopt in de zomer dag en nacht op het land! Ik ken weinig paarden op dit niveau die dat meemaken.
Een sportpsycholoog is een leuke uitvinding maar ik denk in dit geval echt niet nodig. De instructie die ze krijgen is daar al ruim voldoende in. Daarbij komt dat het al zeer goed vooruit gaat.
Kortom er is nog veel werk maar het gaat nu echt de goede kant op!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:15

Volgens mij werd er met losgooien bedoeld dat ze hem wat meer lucht moest geven als ik mij de post tenminste correct herinner.

Maar wat is de oorzaak dat bijna niemand dit paard kan rijden? Want ik neem aan dat dit paard lichamelijk helemaal is doorgelicht?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:42

Ik vind het prima als iemand het voor een ander opneemt hoor! Alleen ik krijg daar altijd een beetje een wrang gevoel bij. Alsof diegene de TS meent te moeten beschermen, en zaken wil weerleggen die ze voor haar kiezen krijgt.
Laten we 1 ding niet vergeten: Als jij een filmpje op HAW plaats WIL je commentaar. Anders doe je dat niet. En dat daar dan soms commentaar bijzit waar je niets aan hebt, of waar je je niet in kunt vinden, dat is helaas zo. En ik vind persoonlijk het commentaar nog wel meevallen, en iedereen blijft netjes. Dat je het er niet mee eens bent, dat kan en mag!

Wij kunnen helaas niet beoordelen van een filmpje, hoe goed deze combinatie zich ontwikkeld heeft de laatste tijd. Wij gaan uit van de dingen die we op het filmpje zien daar we er niet irl bij zijn! Ik kan me voorstellen dat het soms "pijn doet" als jij enorm vooruit gegaan bent, en op bokt een beetje lauwtjes op je filmpje gereageert wordt.

En een instructrice is iets heel anders als een sportpsycholoog! Als de TS zegt dat het thuis lekkerder voelt dan op wedstrijd, dan zit er dus wel degelijk bij iemand (paard, TS of beiden) een wedstrijdspanning in, die de prestatie beinvloed. Vandaar van sommigen van ons de tip van de sportpsycholoog.

Ik heb al eerder gereageerd dat ik het een combinatie vindt, waar wel potentie inzit. Maar waar inderdaad nog wel aan te sleutelen valt. (maar ja, was een mensenleven niet te kort om goed te leren rijden? ;) ) Zolang de goede wil en het verstand er zijn, komt het vast ook wel goed! Maar probeer aub de reacties van sommingen van ons te begrijpen en te plaatsen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:18

Een sportpsycholoog is helemaal "in" volgens mij. En ja, heb zelf ook wel lezingen bijgewoond en natuurlijk kunnen zij je verder helpen. Maar ik vraag me af of iedereen er een geschikte bankrekening voor heeft :+

@TS: wellicht is het een optie om een keer een lezing bij te wonen over sportpsychologie. Vaak helpt je dat al goed op weg en je kunt dan gemakkelijk wat meer informatie opvragen.

Uiteindelijk denk ik dat instructeurs in de toekomst zelf ook een stukje sportpsychologie moeten kunnen uitleggen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:22

Als je al tot het Z gekomen bent zonder sportpsycholoog..... ;) Maar inderdaad een lezing oid bijwonen kan nooit geen kwaad. Het zijn vaak dingen bij jezelf, waar je je bewust van moet worden. En dat je dan weet hoe je daar mee om kunt gaan, of kunt omdraaien tot positieve zaken.

Ik denk niet dat instructeurs echt psychologie moeten kunnen uitleggen. Natuurlijk kunnen ze een beetje beleving en eravringen delen, maar psychologie is toch iet heul anders! ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:25

Kamy schreef:
Als je al tot het Z gekomen bent zonder sportpsycholoog..... ;) Maar inderdaad een lezing oid bijwonen kan nooit geen kwaad. Het zijn vaak dingen bij jezelf, waar je je bewust van moet worden. En dat je dan weet hoe je daar mee om kunt gaan, of kunt omdraaien tot positieve zaken.

Ik denk niet dat instructeurs echt psychologie moeten kunnen uitleggen. Natuurlijk kunnen ze een beetje beleving en eravringen delen, maar psychologie is toch iet heul anders! ;)

@Kamy: ooit wel eens zo'n lezing bijgewoond? De basis is heel herkenbaar en niet erg ingewikkeld. Vaak is dat al een enorme eye-opener. Ik beweer niet dat instructeurs echt psychologie moeten uit leggen in de toekomst, maar een stukje sport psychologie. Nou ja, na het bijwonen van een lezing begrijp je vast wat ik bedoel :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:44

Ohja en trouwens voor de mensen die het niet wisten.. Sanne beijerman is ook sportpsycholoog op dressuurstal van Baalen.
Ze helpt daar de kinderen/volwassenen die naar bijv: Ek's of naar internationale wedstrijd bekijk jumping amsterdam, Indoor Brabant, Zwolle international, Imprial riding cups! of zelfs olympische debuten.. heel veel internationale ruiters die bij Dressuurstal van baalen werken/lessen krijgen van haar ook les rond de psychologie van je zelf en van het paard hoe dat jij ontspannen kan blijven en je paard ook. de site is http://www.sannebeijerman.nl of kijk op www.dressuurstalvanbaalen.nl en dan topsport en daarna Team. dan staat ze ook in dat rijtje en kan je zien wat sanne voor hun betekend

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:07

Wat ik als "bijna leek" zie in de filmpjes is het voorwaartse.
Stap, draf, galop alles is korte bewegingen en hoekig. Ik mis de "schwung" heel erg.
Ik heb altijd met alle dressuurlessen die ik heb gehad en nu ook nog met mijn ijslanderlessen geleerd dat voorwaarts rijden en voorwaarts denken de eerste voorwaarde is...

Ik zit steeds te wachten op de ruimte in de gangen en de hoofd en halshouding wat meer voorwaarts/neerwaarts. ( dat is toch trouwens gewoon basis?)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:29

Wat jammer dat mensen nav mijn bericht moeten denken dat ik in de bres spring voor de TS. Ik probeer alleen iets duidelijk te maken wat ik van dichtbij zie. Maar goed als dat zelfs al niet mag.... Als er iemand ongezouten haar mening t.o.v TS geeft in het dagelijks leven ben ik het wel en daar kan ik met haar tenminste altijd normaal over praten.

En voor Sanne Beijerman moet je een heeeele dikke portemonnee hebben.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:08

Vala schreef:
Wat jammer dat mensen nav mijn bericht moeten denken dat ik in de bres spring voor de TS. Ik probeer alleen iets duidelijk te maken wat ik van dichtbij zie. Maar goed als dat zelfs al niet mag.... Als er iemand ongezouten haar mening t.o.v TS geeft in het dagelijks leven ben ik het wel en daar kan ik met haar tenminste altijd normaal over praten.

En voor Sanne Beijerman moet je een heeeele dikke portemonnee hebben.

Ik zeg toch niet dat je niets mag zeggen??? Ik probeerde alleen duidelijk te maken, dat bokkers alleen kunnen oordelen van een filmpje. En het is natuurlijk fijn voor ons om te horen, dat TS erg vooruit gegaan is de laatste tijd. Maar dat is commentaar waar we niet zoveel mee kunnen. Wij hebben immers alleen de filmpjes.... Dat is het lastige van internet. En ik had mijn ongezouten mening al gegeven: Een combinatie met toekomst! Alleen op DEZE filmpjes komt het er nog niet echt uit..
Als TS de laatste tijd erg vooruit is gegaan met haar zit, dan komt dat duidelijk nog niet uit de verf op wedstrijd! En dat is waar "we" het nu over hebben, en haar mee proberen te "helpen".....

Ja, voor een echt consult bij een psycholoog moet je een dikke portemonnee hebben. Wat Pletje123 zegt is wel nuttig: Ga eens bij lezingen en rondjes educatie kijken. Misschien heeft de TS er wat aan? En zo niet, dan is de portemonne nog niet leeg...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:49

Een lezing of iets dergelijks bijwonen is nooit verkeer idd maar echt als sportpsycholoog nee vind ik ook niet dat ik dat nodig heb.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:52

maikeltje schreef:
Volgens mij werd er met losgooien bedoeld dat ze hem wat meer lucht moest geven als ik mij de post tenminste correct herinner.

Maar wat is de oorzaak dat bijna niemand dit paard kan rijden? Want ik neem aan dat dit paard lichamelijk helemaal is doorgelicht?

Ja ze is helemaal nagekeken ze mankeerd iets aan haar karakter maar die is helaas niet te veranderen haha.
Ze is een erg heet en gecompliceerd paard vandaar dat veel mensen er niet mee kunnen rijden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:33

Knap van je dat je al zover bent gekomen. En ik herken het probleem van het niet durven rijden aan een heet paard. Mijn paard is ook snel gespannen en heet waardoor de oefeningen er niet uitkomen. Ook ik krijg op mijn protocol geschreven dat het paard nog niet klaar is voor de klasse terwijl we thuis al veel verder zijn. Een paard dat gespannen is laat nooit niet wat hij kan, zal niet buigen in zijn lijf en houdt zich strak. Hoe kan iemand dan zeggen dat de basis er niet in zit?
Ik zou zeggen, lekker zo doorgaan jullie komen er wel!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:32

De meeste tips zijn al gegeven hier in het topic. Maar zag ook iemand de opmerking maken dat het losrijden en de proef een wereld van verschil was. Ook werd daarna gevraagd naar een filmpje van je training thuis/losrijden. Heb je die misschien wel?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:39

Nee heb geen filmpjes van thuis en ook niet van het losrijden.
Ja van 2 jaar terug maar daar staat ze alleen maar op haar achterbenen.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:57

IK zat te kijken naar je filmpjes en ik zie net mijn paard lopen, ik herken het volledig
enkel ben ik en mijn paard belangen nog niet zo ver als jij en de jouwe
ik ben opweg maar het zal zeker nog lang duren
en als ik sommige reacties hier zie word ik egt niet goed
die weten duidelijk niet hoe het is om met een écht heethoofd te rijden!
Ik hoop dat ik mijn paard ooit ook zover zal krijgen, veel succes nog en jullie zijn echt een prachtige combi :9

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:11

Ik vraag me af of een bezoek aan een sportpsycholoog iets toe zal voegen aan het technische rijden van Shari in de proef. Aan de basisafrichting van een paard kan een psycholoog niets sleutelen, dat moet ze zelf doen. Ze heeft dan eerder baat bij een goede instructeur (niks ten nadele van je huidige lesgeefster...).
Vala: dat haar houding op het paard is verbeterd, klopt wel. Ik heb Shari met Nobles een aantal keer zien rijden bij de Ponhoeve (Stal Allure) en toen zat ze enorm naar voren.
Shari, ik hoop dat je wat met de tips die sommigen hier hebben gegeven, gaat doen en dan zijn wij uiteraard heel benieuwd naar een volgend filmpje! Succes.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:39

@ TS
zou er misschien eens een filmpje gemaakt kunnen worden van het trainen zelf? ik ben er erg benieuwd naar, ik vind persoonlijk dat er al genoeg commentaar is gegeven, zelf heb ik ook een polansky gereden en dat was ook een ontzetten heethoofd, en ook lastig soms. ik begrijp wel waarom jij gewoon juist je wedstrijden blijft rijden, juist als je dat steeds blijft doen zal het knopje van jouw merrie steeds meer omgaan. als jij zegt dat je basis thuis gewoon goed is zal ze dat op wedstrijd gewoon nog meer moeten aannemen en dat leer je haar niet door thuis te blijven. ik vind dat je een prachtmerrie hebt waar je nog een hele hoop uit kan halen! succes

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:57

Ten eerste, je hebt idd een heel mooi paard, leuk dier om te zien.
Ik denk idd dat je je handen er soms wel vol aan hebt.
Ik ben het ook wel eens met wat er hier boven geschreven wordt.
Je houding is nog niet helemaal wat het moet zijn. Je armen helemaal gestrekt, stijf langs je lichaam.
Probeer wat losser te zitten. (Ik ben zelf ook nog bezig met mijn houding en zit, vind het ook nog niet goed
dus je bent echt niet de enige)
Probeer er je benen bij te houden en ze niet af te steken. Rij je paard echt.
Heel veel succes ermee!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:12

Ik wil toch nog even reageren op het hele sportpsychologie verhaal. Punt 1 een sportpsycholoog hoeft niet zo duur te zijn en er is meer op de wereld dan Sanne Beijerman en Rico Schuijers.
Op dit moment heb ik ook te maken met een heethoofd op concours. Thuis loopt ie makkelijk alle oefeningen door, maar op wedstrijd kropt ie zich op, en sluit zich af. Dan kun je rijden wat je wilt, maar dan gaat ie alleen maar rennen. Als ie al wat doet.
Mijn sportpsycholoog (ik loop er omdat ik zeker wou weten dat het niet aan mij lag die spanning) word aangeraden door Sanne, is een stuk goedkoper en heeft mij geleerd om mijn doelen voor de wedstrijd bij te stellen. En dat heeft mij enorm geholpen.

Ik denk dat dit probleem meer te maken heeft met wedstrijdritme. Zelf heb ik ook een polansky, en als die van jou, ts, net zo is als die van mij, neem ik m'n petje af voor je! ik hoop dat die van mij ook het licht eens gaat zien :o

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:16

wauw, das nogal een verbetering !
zo zie je maar met veel geduld, inzet en goede begeleiding ..
erg sjiek paardje heeel mooi

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:19

Ik heb alleen maar naar jouw handen gekeken, dan zit je in de Z en dan nog pianohanden. Als je jouw handen rechtop houdt is dat meteen mooier.