effecten van het bit ! filmpje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:20

_Zsazsa_ schreef:
Waar gaat dit fimpje dan over, toch ook over de slechte kanten van het bit, daar mogen wij ons dan toch zeker wel in verdedigen!

Ik rijd ook met bit.. maar ik vind niet echt dat ik me moet 'verdedigen' door dingen die gewoon waar zijn te gaan ontkennen :n Het is gewoon waar dat een enkelgebroken bit in het gehemelte kan prikken, en dat het ijzer op de botten van de kaak drukt (paard van een vriendin van me hebben ze zelfs botsplinters uit zijn kaak moeten halen nadat hij door een maf voor de kar werd beleerd!)..
Als je vriendelijk met je bit om gaat dan is dat toch prima? Hoef je je nergens voor te verdedigen vind ik. Ook het filmpje laat zien dat een goed passend bit alleen irritatie veroorzaakt als er aan de teugels wordt getrokken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:26

winia4ever schreef:
NHevaVD schreef:
Ho ho, je hoeft je niet meteen zo fel te verdedigen _O- 't was gewoon een vraag die ik me afvroeg, als 't er toch los omheen bungelt, tsja, nuttig! :+

Waarom rijden jullie bitloos met alles zo weinig mogelijk! je kan ook gewoon zonder zadel en hoofdstel rijden..Waaromkiezen jullie daar niet voor?.

Doe ik ook regelmatig hoor! :D
Maar laten we elkaar nou niet aan gaan vallen op de manier waarop we zouden moeten rijden of waarmee we rijden.. :+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:27

nou dan is dit topic toch heel duidelijk! Zoals ik en andere nu 500 x heb gezegd: HET IS DE HAND!!! niet de optoming!

Ik ben btw gisteren van een paard afgedonderd zonder zadel en hoofdstel, super fijn een paard die bang is van koeien en dr van tussen gaat, en ik maar denken dat ik lekker paardvriendelijk met hem aant spelen was, dondert die gek me er gewoon af.... Ik vraag me eerder af of paarden wel zo mensvriendelijk zijn :+ :+ ;)

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:27

Ik heb een dubbelgebroken bit, een Dynamic RS van Sprenger en ik moet
zeggen deze bevalt prima en mijn paard (toch niet de makkelijkste) reageert
er super op !!!
Geen open mond, vasthouden e.d.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:30

ach ja Arno en Arabesk met hun eeuwige pelgrimstoch voor bitloos rijden.... ik begin er niet aan, en rijd gewoon met bit maar wel met stille hand mn paard gaat elk jaar naar de tandarts en heeft geen rare plekken in zn bekkie...

daphneM

Re: effecten van het bit ! filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:33

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:44

winia4ever schreef:

haha is maar goed dat mijn collega nou russisch praat, ze kent nevzorov ook. Wat een ongelofelijke l*l is die vent. Dieronvriendelijk nummer 1. Ze zegt dat iedereen die geloofd dat hij diervriendelijk is zwaar voor de gek gehouden word. Zijn vrouw traint te paarden, en hij rijd gewoon vrolijk met bit. Wil je naar zijn school moet je een geheimhoudenis tekenen dat jij zijn manieren niet naar buiten brengt. Niet echt normaal lijkt me!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:45

zsazsa: Ja je kan een paard veel leren maar een paard loopt echt niet uit zich zelf zo!
Maar oke! dit was offtopic..;)
ik ga naar mn bed!
toetels....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:48

Vreemd hoor Zsazsa.
Men ziet ook overal dollartekens in tegenwoordig. :$

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:51

moonfish13 schreef:
Vreemd hoor Zsazsa

Wat? dat verhaal over nevzorov. Ik had het ook nooit gehoord hoor. Maar ik krijg hier hele betrouwbare informatie van mijn russische collega, die hem dus kent (ook persoonlijk btw)

(Ik heb het geluk dat ik met een van de beste ruiters van Rusland werk nu)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:11

Hmm, toch grappig, ik rijd nog wel met een enkelgebroken bit, maar de vorige eigenaar reed met een lepelbit omdat ze haar tong altijd over het bit gooide. Ze werd toen dressuurmatig gereden en kwam dus heel duidelijk in protest. Nu heb ik geen lepelbit meer nodig, simpelweg omdat ik geen druk zet op het bit. Ik rijd haar vrijwel altijd met een losse teugel, of heel los contact. Dan heeft ze nergens last van. Maar als ze loopt te drammen en ik flink moet doorkomen en dus flink aan de teugels moet zitten dan reageert ze daar wel degelijk op met die tong weer. Gelukkig hoef ik dat niet al te vaak te doen. Maar het is voor mij wel een reden om over te gaan stappen naar bitloos. Ik moet nu alleen nog een optoming vinden die voor ons prettig is. Ik heb nogal een flinke knol onder mijn kont die erg sterk is op het moment dat zij haar zin door wil drijven.
Maar je kunt een hele discussie voeren over of het wel of niet klopt, het zijn gewoon feiten. Op het moment dat je aan de teugels trekt, dan wordt een enkelgebroken bit dubbelgevouwen. Dus prikt het in het verhemelte, hoe minder druk op de teugels, hoe minder het prikt. Als de hoofdhouding ongeveer horizontaal is, zullen ze minder last hebben van het geprik omdat het naar voren toe prikt. Op het moment dat het paard 'nageeflijk' of 'aan de teugel' moet lopen (en zeker wanneer het in die houding getrokken wordt, wat schrikbarend vaak het geval is :=), dan prikt de boel nog steeds naar voren, maar omdat het hoofd verticaal gekanteld is, prikt de boel dus in het verhemelte.

Ik ben niet goed in wiskunde, maar dit is net zo simpel als 1+1=2....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:23

Vind het een erg goed filmpje, ik vind de stem niet saai, spreekt me juist erg aan, en is goed te volgen !
Ben het er ook wel mee eens !

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 08:54

ik vind het gewoon goede info :o en laten we eerlijk zijn het zet je wel aan het denken , toch?
en wat iedereen ermee doet , moet ieder voor zichzelf weten! ;)
we worden er wel weer ff lekker wakker van!
hihi groetjes!! :9

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:34

Hierover staat al een topic op LN.
Bij deze een slotje.