Maar ook die heb ik gesloten en aan elkaar gekregen, en dat was een hele klus. En mede daarom rijd ik liever een paard dat wat kleiner is, dat past mij beter. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ook die heb ik gesloten en aan elkaar gekregen, en dat was een hele klus. En mede daarom rijd ik liever een paard dat wat kleiner is, dat past mij beter. Lielle schreef:Dat beeld ken ik maar al te goed, ik ben zelf 1.65 en heb het afgelopen jaar een grote logge reus van 1.75 geredenMaar ook die heb ik gesloten en aan elkaar gekregen, en dat was een hele klus. En mede daarom rijd ik liever een paard dat wat kleiner is, dat past mij beter.

Donanana schreef:Het is voor een groot paard misschien wel lastiger om gesloten te rijden. Maar ook kleine paardjes kunnen dit moeilijk vinden. Het is vooral de de bouw van het hele lichaam die het bepaalt.
. Ik moet er zelf ook wel bijzeggen dat ik behoor tot de categorie "botjesbilders" listiglistje schreef:Olijf jij rijdt toch ook Nationaal?
Dus die van jouw heeft ook geen moeite met zijn lijf
Hoe was dat als 3/4/5 jarige bij jouw paard?
Heeft hij langer nodig gehad om van achter sterker en vlugger te worden of was dat geen issue bij hem als jong paard?
Daar kwamen voor ons de problemen, meer sluiten en verzamelen en dragen. Dus daarom ben ik gewoon even gestopt met starten en heb ik een flinke trainings pauze ingelast.
daffodil schreef:Ik heb zo'n kasteel, een heel vriendelijk paard van 1.84 en zoals in het topic in mijn onderschrift te zien is daar niets gevaarlijks aan qua rijden!
Wij hebben bewust naar een groot paard gezocht omdat mijn man 1.97 is en m wilde gaan rijden. Dat heeft ie een maand gedaan en sindsdien is ie van mij. Nu ben ik 1.82 dus dat past prima maar het is best een gevaarte soms. Een M of Z proef in een 20x40 baan is een uitdaging maar gelukkig geen probleem.
). Ik heb hem verkocht, ik kreeg het niet voorelkaar (ben 1.62) en kon hem ook niet omscholen tot recreatie-, western- of springpaard, jammer genoeg... Hij was wel supersoepeltjes in de zijgangen, maar door zijn lange rug kon ie gewoon niet verzamelen, hij flipte er gewoon op... kaatjemuts schreef:@ olijf: dat had ik dus ook met mijn paard. Het is een Kimberley X fruhling van 1.74. Ook ik ben blijven hangen tussen de Z2 en de ZZlicht en had toen ie jonger was verder geen problemen (op een te kleine bak na). Ik heb hem verkocht, ik kreeg het niet voorelkaar (ben 1.62) en kon hem ook niet omscholen tot recreatie-, western- of springpaard, jammer genoeg... Hij was wel supersoepeltjes in de zijgangen, maar door zijn lange rug kon ie gewoon niet verzamelen, hij flipte er gewoon op...

Zelf ben ik maar 1.64 en dus eigenlijk een 'kleine uk'
Zeker op hem. Maar eigenlijk heb ik er nog geen nadelen van ondervonden. Wel vaak voordelen, hij loopt gemakkelijk met het front erop en er komt dus wel altijd een combinatie de baan binnen. Ondertussen zijn we M2 en daar zitten inderdaad wat lastige/kleine bochten en stukjes in, maar ook daar komen we doorheen. Hoe het bij hem in zijn 'jongere' jaren is geweest wat betreft rijden weet ik niet, maar op dit moment is hij 19 jaar en doet alles nog met erg veel plezier gelukkig
listiglistje schreef:kaatjemuts schreef:@ olijf: dat had ik dus ook met mijn paard. Het is een Kimberley X fruhling van 1.74. Ook ik ben blijven hangen tussen de Z2 en de ZZlicht en had toen ie jonger was verder geen problemen (op een te kleine bak na). Ik heb hem verkocht, ik kreeg het niet voorelkaar (ben 1.62) en kon hem ook niet omscholen tot recreatie-, western- of springpaard, jammer genoeg... Hij was wel supersoepeltjes in de zijgangen, maar door zijn lange rug kon ie gewoon niet verzamelen, hij flipte er gewoon op...
Volgens mij komt dat niet door die lange rug, maar door zijn bouw (even in je profiel gespiekt)
Hij lijkt mij wat hoog in het het kruis en wat weinig hoge schoft die vloeiend naar de hals overloopt (ofwel mist wat front)
Zodat hij achter niet makkelijk kan gaan sluiten/zitten en daarom op de voorhand gaat lopen.
Ze hebben eens int.GP paarden lineair gescoord in den Bosch, daaruit bleek dat ze allemaal een voor het zicht
wat wekere/holle rug hebben, maar wel een extreem hoge en lang doorlopende schoft.