grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:42

Dat beeld ken ik maar al te goed, ik ben zelf 1.65 en heb het afgelopen jaar een grote logge reus van 1.75 gereden :)) Maar ook die heb ik gesloten en aan elkaar gekregen, en dat was een hele klus. En mede daarom rijd ik liever een paard dat wat kleiner is, dat past mij beter.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:43

offtopic: toen ik in je profiel spiekte zag ik dat je ruin familie is van onze fokmerrie, grappig (Tina is haar overgrootmoeder)

Tuurlijk ben je in je voordeel wanneer je qua lengte goed bij je paard past. Het kan natuurlijk wel anders, maar wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuw/ander paard zou ik toch de hoogte van dat paard wel als iets heel belangrijks mee laten wegen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:44

ik ook zeker. ben nu bijrijder bij iemand. maar als ik voor mezelf zou zoeken, zou ik een hoger paard kiezen denk ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:44

tegen wie is die off topic opmerking?

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:45

owh sorry :+ listiglistje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:47

Ik heb zo'n kasteel, een heel vriendelijk paard van 1.84 en zoals in het topic in mijn onderschrift te zien is daar niets gevaarlijks aan qua rijden!

Wij hebben bewust naar een groot paard gezocht omdat mijn man 1.97 is en m wilde gaan rijden. Dat heeft ie een maand gedaan en sindsdien is ie van mij. Nu ben ik 1.82 dus dat past prima maar het is best een gevaarte soms. Een M of Z proef in een 20x40 baan is een uitdaging maar gelukkig geen probleem.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:47

Mijn merrie is 1.73 en 4,5 jaar oud. Ze is een KWPNer van Jazz. Vind het een prima hoogte.
Maar wat al eerder is gezegd klopt wel een beetje. Een erg groot paard is moeilijker bij elkaar te rijden. Maar dan bedoel ik een paard van 1.80 en hoger. Geldt trouwens niet voor alle reusjes natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:48

Lielle schreef:
Dat beeld ken ik maar al te goed, ik ben zelf 1.65 en heb het afgelopen jaar een grote logge reus van 1.75 gereden :)) Maar ook die heb ik gesloten en aan elkaar gekregen, en dat was een hele klus. En mede daarom rijd ik liever een paard dat wat kleiner is, dat past mij beter.

Dat kan ik me voorstellen.
Ik heb zo een paard gereden van 1.84 die sneller moest worden in het achterbeen. Die kon mooi naar een andere ruiter, ik moest te grof in komen om hem snel te krijgen in zijn reacties dus ik reed echt niet met een lekker gevoel. Dan is zo'n dier beter af met een vent van 1.90 ofzo, die kan gewoon zijn benen een keer aandrukken en het werkt.
Er stond nu ook een ZZ-L paard te koop boven de 1.80 in mijn prijsklasse. Kan best een leuk dier zijn, maar eer dat ik alle knoppen gevonden heb en zo verfijnd dat ik daar met mijn 1.65 (en ook nog korte ronde benen, o hell) gewoon met kleine hulpen mee kan rijden lopen alle jonge paarden ook Z :+
Er staat nu wel een merrie van 1.74 bij mij, maar dat past prima, ze is gelukkig niet al te breed.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:53

Ik vind persoonlijk paarden boven de 1.80 wel gauw hele kastelen hoor. Ook omdat zij natuurlijk weer breder zijn, maar als de combinatie klopt valt het meestal qua beeld ook wel weer mee.

Ik heb anderhalf jaar een merrie van 1.76 gereden. Mijn vriend van 2 meter heeft daar ook wel eens opgezeten, en moet zeggen dat het me reuze meeviel hoe dat er uit zag.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:52

Ik heb een poosje het paard van mijn lesgever mogen rijden, die was 1,92. Hij was heel mooi om te zien maar met rijden een draak, dus daar had je al werk aan.. Bij elkaar rijden ging daarna opzich best wel goed. Nu hij loopt nu Zz zwaar. Het was er een van Jazz.

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:34

Het is voor een groot paard misschien wel lastiger om gesloten te rijden. Maar ook kleine paardjes kunnen dit moeilijk vinden. Het is vooral de de bouw van het hele lichaam die het bepaalt.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:43

Donanana schreef:
Het is voor een groot paard misschien wel lastiger om gesloten te rijden. Maar ook kleine paardjes kunnen dit moeilijk vinden. Het is vooral de de bouw van het hele lichaam die het bepaalt.

het hangt inderdaad allemaal af van de totale lichaamsbouw. Een klein paard kan net zo goed stijf zijn en een zwakkere achterhand hebben. En ik heb zat genoeg goede en makkelijk bij elkaar te rijden grote paarden geweten.. Valt ook een betje te zien hoe de paarden gereden zijn volgens mij..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

Zelf heb ik (ondanks dat ik maar 1.70m ben) een voorkeur voor grote paarden, heb het altijd wel stoer gevonden zo een groot paard. Echt erop misstaan heb ik volgens mij ook niet. Al had ik op mijn zestiende wel erg last van het ah wat schattig effect toen ik de ring binnenreed op een paard van 1.86m. Daarna nog een paard van 1.94m gereden die overigens bij zijn vaste ruiter zeer verdienstelijk in de prix st georges liep (het kan prima). Nu is mijn eerste eigen paard ook weer een kasteel van 1.80 en nog steeds vind ik het leuk.

Natuurlijk zijn er nadelen:
-een bak van 20x40 lijkt een stuk sneller aan je voorbij te trekken met een kasteel
- ook de voltes 10 meter hebben we echt wel even op moeten oefenen
- opstappen doe ik altijd met een krukje
- soms moet je om iets gedaan te krijgen eerst wat 'harder' zijn om vervolgens weer zachter te kunnen worden
- ik heb altijd nog met een kleiner paard het gevoel dat als die er 'vandoor' (niet op hol voor iets maar toch een behoorlijke sprint trekt) gaat je ze makkelijker stil kan krijgen dan een kasteel

Maar toch als je een kasteel voor elkaar hebt vind ik het zoveel stoerder

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:39

Mijn reus is ook 1.80+ geen idee (meetstok haalt t niet)
En wij passen gewoon goed, ben zelf erg lang met lange benen , waardoor veel paarden net pony's zijn onder mij.
Als ik Ior aan t rijden ben valt t weinig mensen op dat hij zo groot is.
Dat zien ze pas als ze ernaast komen te staan.
Best grappig!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:46

Olijf jij rijdt toch ook Nationaal?
Dus die van jouw heeft ook geen moeite met zijn lijf ;-)

Hoe was dat als 3/4/5 jarige bij jouw paard?
Heeft hij langer nodig gehad om van achter sterker en vlugger te worden of was dat geen issue bij hem als jong paard?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:49

Ik ben zelf 1.62 mijn vorige paard was 1.72 en ik had nou niet het idee dat hij moeilijker te rijden was dan andere paarden. Hij was opzich lening en los zat.

Maar nu heb ik er een van 1.62 en merk ik toch wel dat het voor mij een stuk gemakkelijker is een kleiner paard :). Ik moet er zelf ook wel bijzeggen dat ik behoor tot de categorie "botjesbilders"

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:57

listiglistje schreef:
Olijf jij rijdt toch ook Nationaal?
Dus die van jouw heeft ook geen moeite met zijn lijf ;-)

Hoe was dat als 3/4/5 jarige bij jouw paard?
Heeft hij langer nodig gehad om van achter sterker en vlugger te worden of was dat geen issue bij hem als jong paard?

Juist op die leeftijd heb ik geen problemen gehad... vloog eigenlijk zo alle klasses door.
Ik ben blijven hangen tussen Z2 en ZZ-L :+ Daar kwamen voor ons de problemen, meer sluiten en verzamelen en dragen. Dus daarom ben ik gewoon even gestopt met starten en heb ik een flinke trainings pauze ingelast.
Helaas kwam daar ook nog wat blessure leed bij om de hoek, maar 2010 wordt ons jaar!! Wil in Feb mijn come back maken :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:58

daffodil schreef:
Ik heb zo'n kasteel, een heel vriendelijk paard van 1.84 en zoals in het topic in mijn onderschrift te zien is daar niets gevaarlijks aan qua rijden!

Wij hebben bewust naar een groot paard gezocht omdat mijn man 1.97 is en m wilde gaan rijden. Dat heeft ie een maand gedaan en sindsdien is ie van mij. Nu ben ik 1.82 dus dat past prima maar het is best een gevaarte soms. Een M of Z proef in een 20x40 baan is een uitdaging maar gelukkig geen probleem.

*Heeft gekeken.*

Geweldig! Zeker die big smile.
Kind: Skup skup, joehoe hier ben ik! ^)
Paard: O o sorry wou je wat? :oo

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:59

tamaramt schreef:
zijn jullie grotere paarden allemaal met kwpn papier?
ben ook wel benieuwd naar de afstamming
sommige hengsten zoals rousseau staan bekend om hun grote nakomelingen

Mijn kwpn-er is 1.78 met als afstammeling Freestyle X Zeoliet

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:03

@ olijf: dat had ik dus ook met mijn paard. Het is een Kimberley X fruhling van 1.74. Ook ik ben blijven hangen tussen de Z2 en de ZZlicht en had toen ie jonger was verder geen problemen (op een te kleine bak na ;) ). Ik heb hem verkocht, ik kreeg het niet voorelkaar (ben 1.62) en kon hem ook niet omscholen tot recreatie-, western- of springpaard, jammer genoeg... Hij was wel supersoepeltjes in de zijgangen, maar door zijn lange rug kon ie gewoon niet verzamelen, hij flipte er gewoon op...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:33

kaatjemuts schreef:
@ olijf: dat had ik dus ook met mijn paard. Het is een Kimberley X fruhling van 1.74. Ook ik ben blijven hangen tussen de Z2 en de ZZlicht en had toen ie jonger was verder geen problemen (op een te kleine bak na ;) ). Ik heb hem verkocht, ik kreeg het niet voorelkaar (ben 1.62) en kon hem ook niet omscholen tot recreatie-, western- of springpaard, jammer genoeg... Hij was wel supersoepeltjes in de zijgangen, maar door zijn lange rug kon ie gewoon niet verzamelen, hij flipte er gewoon op...

Volgens mij komt dat niet door die lange rug, maar door zijn bouw (even in je profiel gespiekt) ;-)
Hij lijkt mij wat hoog in het het kruis en wat weinig hoge schoft die vloeiend naar de hals overloopt (ofwel mist wat front)
Zodat hij achter niet makkelijk kan gaan sluiten/zitten en daarom op de voorhand gaat lopen.

Ze hebben eens int.GP paarden lineair gescoord in den Bosch, daaruit bleek dat ze allemaal een voor het zicht
wat wekere/holle rug hebben, maar wel een extreem hoge en lang doorlopende schoft.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:37

heb je daar een voorbeeld foto van?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:44

* Edit bij dat lineair scoren was is vergeten bij te zetten dat het kruis op gelijke hoogte ligt als de schoft.

@Wildflower: nee helaas, er heeft toen wel een stuk over in de Hoefslag of Paardenkrant gestaan.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-01-10 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:49

Ook ik heb een reus van ruim 1.80m in de dressuursport lopen en in het springen en de SGW :D Zelf ben ik maar 1.64 en dus eigenlijk een 'kleine uk' :o Zeker op hem. Maar eigenlijk heb ik er nog geen nadelen van ondervonden. Wel vaak voordelen, hij loopt gemakkelijk met het front erop en er komt dus wel altijd een combinatie de baan binnen. Ondertussen zijn we M2 en daar zitten inderdaad wat lastige/kleine bochten en stukjes in, maar ook daar komen we doorheen. Hoe het bij hem in zijn 'jongere' jaren is geweest wat betreft rijden weet ik niet, maar op dit moment is hij 19 jaar en doet alles nog met erg veel plezier gelukkig :D
Daarnaast heb ik ook mijn E-pony er altijd naast gereden en op dit moment nog een paardje van 1.60m waar ik ook goed mee overweg kan, maar mocht er een opvolger voor Jipje komen dan wel graag een paard van 1.70+ :P

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:52

listiglistje schreef:
kaatjemuts schreef:

Volgens mij komt dat niet door die lange rug, maar door zijn bouw (even in je profiel gespiekt) ;-)
Hij lijkt mij wat hoog in het het kruis en wat weinig hoge schoft die vloeiend naar de hals overloopt (ofwel mist wat front)
Zodat hij achter niet makkelijk kan gaan sluiten/zitten en daarom op de voorhand gaat lopen.

Ze hebben eens int.GP paarden lineair gescoord in den Bosch, daaruit bleek dat ze allemaal een voor het zicht
wat wekere/holle rug hebben, maar wel een extreem hoge en lang doorlopende schoft.

hij is niet overbouwd, maar mist idd wel wat front, al kon ie wel front maken als ie bang was....
ik kon gewoon niet goed contact maken met de achterhand. Een persoon met langere benen lukte het wel, maar toen werd ie link...
edit:typo ;)