Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:43

Het belangrijkste vind ik dat een instructeur/instructrice ziet wat voor combinatie hij/zij voor zich heeft en daar op in kan spelen.
Of je dan een geboren talent bent met een goed oog en gevoel, en je bent pas 15 (noem maar wat), of je bent 80 en nooit gestopt met kijken en leren, dat zal dan maar zo zijn.

Dan nog; kan je nog zo goed zijn (danwel door talent, danwel door ervaring), je moet het ook begrijpelijk over kunnen brengen. Je moet je persoonlijkheid toe kunnen passen, de ene heeft strengheid nodig de andere moet je wat rustiger benaderen. En dat is wellicht voor een jonger iemand moeilijker, en voor een ouder iemand is het misschien lastig omdat deze zich al in een bepaald patroon/houding heeft gegroeid.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:48

Er zijn uiteraard ook meer dan genoeg oudere instructeurs/trices die geen goede les geven en de nodige jonge instructeurs/trices die dat wel doen.
Je hebt het talent en feeling om goed en met verstand van zake en inzicht les te geven of niet, jong of oud.

judith1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:08

ik snap je punt wel.
maarja, de jonge instructeurs/instructrices moeten ook de ervaring opdoen die de oudere instructeurs/instructrices al hebben.
En dat kan natuurlijk alleen door zelf veel les te krijgen en veel les te geven.
Ikzelf heb vorig jaar ook mijn papier gehaald voor basis instructrice.
maar je leert pas echt lesgeven als je gewoon oplet bij je eigen les, veel bij lessen kijken, hoe die instructeurs het oplossen. En natuurlijk zal iedereen fouten maken, maar van je fouten moet je leren toch:)
hoe meer ervaring je opdoet, hoe beter het zal gaan!

nozliwki

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:33

Volgens mij zijn er net zoveel slechte jonge als oudere instructeurs. Hetzelfde voor rijdende instructeurs en niet rijdende instructeurs.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:43

Of een instructeur goed is hang volgens mij van meerdere factoren af.

- Klikt het tussen manier van lesgeven en het paard?
- Klikt het tussen amazone en instructrice?
- Heeft de instructrice talent voor uitleggen?

Zulke dingen spelen ook mee, en daarvoor kan je oud of jong zijn, diploma hebben of geen, dat maakt niks uit ;)

eline770

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:51

ik ken dit probleem

op een stageplek waar ik heb gelopen was er ook een meisje dat les gaf en dit had nog niet eens haar diploma daarvoor..
ik heb haar nooit les zien geven.. maar ik dacht echt zo van ze heeft haar diploma nog niet stel je voor dat er iets gebeurd er valt iemand van zijn paard en die breekt wat hoe ga je dat dan oplossen vraag ik me af..

zou de verzekering dit doen of zou ze zelf de schade kunnen betalen?

p.s ze rijd zelf ook paard.. ik weet niet hoelang maar ze kan wel goed rijden

photosmash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:37

mijn instructice is een jaar jonger dan ik en heeft dr orun-diploma
maar zij kan echt wel heel goed lesgeven en ze is heel geduldig en mijn paard en ik hebben er veel baat bij

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:40

Niet met je eens.
Ik krijg les van een jonge instructrice en die geeft heel goed les maar vooral omdat zij zich een beetje kan inleven in ons.
Dat vind ik erg fijn!
Ook krijgt zij les van een goede instructeur en dus geeft ze ons goed les!
Wij krijgen ook weleens les van een iets oudere maar die kan het niet zo goed als de jongere>
Ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf!

paardenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:11

Vergelijk het maar met als je net je rijbewijs hebt gehaald.
Echt autorijden leer je pas daarna door het te doen.

Met lesgeven is dat net zo. Naar mate je meer les geeft komt ook meer de ervaring.
Tevens is inzicht en het communicatief vaardig zijn erg belangrijk en niet iedereen beschikt over die capaciteiten.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:25

Tja. Ik vind t een beetje kort door de bocht om nou te zeggen dat een ORUN papiertje niks voorstelt. Ik heb zelf alle niveau's doorlopen. En ja je begint met de basis. Daar wordt niet veel van je verwacht. Veel theorie dat wel. In de hogere opleidingen vind ik wel degelijk dat je je best moet doen qua rijden en vooral t lesgeven. Het zijn de handvaten die je aangereikt worden die je t lesgeven overzichtelijk, problemen oplossend en objectief maken.

Maar zoals al eerder geschreven is, het is net zoals je rijbewijs. Als je deze hebt gehaald wil nog niet zeggen dat je goed kan. In de praktijk zul je dit moeten verfijnen en ervaring opdoen. Verder vind ik ook dat je er geschikt voor moet zijn. Immers je kan nog de sterren van de hemel rijden en ontzettend handig zijn, maar niks op een leerling over kunnen brengen. Het inlevingsvermogen moet er ook zijn.

Desondanks wil niet zeggen dat een instructrice zonder diploma op zak hebben zit goed is!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:23

Ik heb ook les van een instructrice die maar een paar jaar ouder is dan ik, maar dat gaat prima. :j
Ze is heel erg van het op zit en been rijden en dan pas de rest. Ze helpt ons heel erg om de basis er goed in te krijgen voordat we echt verder gaan en ze speelt goed in op het kunnen van mijn pony en mij.
Soms merk ik wel dat mijn oude instructrice op de manege beter kon uitleggen en onderbouwen waar een probleem vandaan kwam, maar nu komen we er ook wel en ik ben hartstikke positief over mijn huidige instructrice. :j Zeker als je ziet van waar we komen en waar we nu zijn, er zit toch zeker wel een stijgende lijn in!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:07

Ik denk ook dat een "jonge" instructeur kilometers moet maken.

Als je je rijbewijs krijgt betekent dat ook niet dat je meteen het circuit op kunt. Dan moet je ook veel kilometers maken.

Ik durf eerlijk toe te geven dat toen ik 6 jaar terug mijn dilpoma haalde ik ook niet op het niveau lesgaf waar ik nu op zit.

En ik hoop ik de loop der jaren mijn inzicht te blijven ontwikkelen. En ik denk dat jonge net afgestuurdeerde ORUN instructeurs er net zo over denken.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:21

Ik heb van verschillende mensen lesgehad, mijn eerste lessen heb ik gereden onder begeleiding van een jonge vrouw die gewoon paardengek was en gewoon een goed oog had voor paarden onder het zadel.

Van haar heb ik tot nu toe het meeste geleerd. Daarna stopte zij met lesgeven ivm zwangerschap en ging ik naar maneges waar ik van gediplomeerde instructrices e.d. les kreeg. Hier ben ik echter helemaal niks mee opgeschoten en ik had ook nooit het gevoel dat ze me iets wilde leren, maar kreeg meer het idee dat ze toch iets tegen me moesten zeggen in de les......

Toen ik een tijdje geleden begon met lesgeven (beginnertjes op brave pony's rondrijden in de bak) ontving ik een nogal aanvallende e-mail. Deze mail was afkomstig van een buurmeisje waar ik (zonder reden) al jaren mee in de knoop zit en ook nooit fatsoenlijk gedag kan zeggen o.i.d. In haar e-mail vroeg ze of ik M of Z reed omdat ik anders onmogelijk les kon geven. Toen ik antwoorde dat ik enkel B springen en dressuur officieel heb gereden kreeg ik te horen dat ik niks van paarden wist en dus al helemaal geen les kon geven. En dat omdat ik volgens haar te weinig wedstrijdervaring heb.....

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:18

Heel veel mensen geven les op hun "eigen manier"; zo heb ik nu al 5 lesgevers gehad en de een zei zus en de ander zei zo. Ze waren bijna allemaal rond de 20, en ze waren gewoon super, dus misschien is het wel een beetje bot om jonge instructeurs/instructrices over het algemeen "slecht" te noemen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:53

En hoe denken jullie dan over het verschil tussen man of vrouw?
Instructeur of instructrice??

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:49

Dat zie ik nou ook bij ons op de manege.
Een jonge instructrice, die gaf les aan kinderen leeftijd van 7-8 jaar.
Ze liet dus een kindje op een felle bokkende, gevorderde pony
(wat ik dus zoiezo nog niet zou doen bij zo'n kind).
Dus dat meisje krijgt hem niet in draf,de instructrice komt aanlopen met een longeerzweep.
En ja hoor, pats die pony krijgt een harde pats dat wil je niet weten.
Die pony rent natuurlijk hard bokkend, steigerend weg.
Andere pony's natuurlijk ook even vrolijk meedoen.
Dat meisje op die pony valt er vanaf (Logies).
Dus dat meisje natuurlijk helemaal huilen.
En toen ging ze er weer op, gewoon even rustig stappen.
En de pony gaat weer staken toen ze aan wou draven.
En nu komt het:
Zegt die instructrice tegen dat meisje:
Ja, Je verpest me les!!
Kom op he, dat zeg je toch niet!?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:55

Behoorlijk kort door de bocht om maar te zeggen dat de jongere instructeurs voornamelijk slechte dingen overbrengen.. Ik zie namelijk genoeg instructeurs die juist ouder zijn, die onzin verkopen. Ik denk dat er in alle leeftijdsgroepen slechte trainers zijn en dat zal ook altijd zo blijven. Het enige voordeel dat oudere trainers hebben, is dat ze meer ervaring (door de jaren heen) kunnen hebben.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:54

Kwaliteit van lesgeven zit niet alleen in de leeftijd, maar een ouder iemand heeft uiteraard wat meer ervaring en kan hier dan ook uit putten. Soms gaat het bij het lesgeven niet eens zozeer of de kennis van iemand niet goed genoeg is, diegene het niet op je kan overbrengen, maar soms gaat het ook om het aanzetten tot een ander rijgedrag. En vooral bij dat laatste gaat het volgens mij heel sterk om mentale coaching waar dan behoefte aan is. Iemand die lesgeeft, er verstand van heeft, het bij je kan overbrengen (je begrijpt wat er bedoelt wordt) maar je kunt het niet omzetten in daden is volgens mij ook van wezenlijk beland.

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:37

Ik ben het er wel mee eens, al zijn ze lang niet allemaal zo!
Ik krijg les van een jongere meid, en vindt het eigelijk wel goed gaan. :)
Wat ik wel merk, is dat je wel duidelijk het verschil opmerkt qua lesgeven tussen
een jonger iemand, en een oudere die al jaaarenlange ervaring heeft.

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:20

Ik had instructie van iemand van 19, de lessen liepen gewoon niet goed.
Maar die was ook nog maar net begonnen.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:38

ben ik mee eens

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:01

verklaar je nader Ingrid50 :)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:27

Ik ken ook een paar jonge instructrices, en het ligt eraan hoor ;)
De een is volgens mij de hele motivatie om les te geven kwijt, terwijl ze zegt dat lesgeven is wat ze wilt doen. Maar ze kan het gewoon niet, ze ziet totaal niet wat er verbeterd kan worden, en als ze het ziet durft ze dr bekkie niet open te trekken.

Een vriendin van me kan wél goed lesgeven, ziet wat er verbeterd aan moet worden enzo, en helpt je echt op weg met je doel. Ze zegt alles wat ze ziet, wat de ander niet doet.

Volgens mij zijn er ook zat instructrices die al een jaartje ouder zijn en ook niet zo goed kunnen lesgeven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:25

rocksyboy schreef:
En hoe denken jullie dan over het verschil tussen man of vrouw?
Instructeur of instructrice??

Ikzelf heb liever een instructeur, vooral omdat ik een mannelijk stemgeluid gewoon veel prettiger vind klinken :o Verder hangt het echt van de persoon zelf af, ik heb mannelijke instructeurs gehad waar ik gewoon niet mee overweg kon, omdat hun kijk op de zaak te veel verschilde met die van mij, of gewoon omdat ze banaal waren :+ Verder hebben mannen over het algemeen ook meer humor, nog iets wat ik erg prettig vind, niet alles hoeft tijdens de les keurig strak en serieus te zijn en dat is iets dat instructrices wel vaak doen. Een man zal een vrouw ook eerder gewoon ergens beetpakken zo van : "DAAR moet dat been liggen.", een vrouw doet dat niet zo snel, maar dat is wel iets wat ik soms nodig heb.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:28

wat vinden jullie van dit dan; je hoeft zelf geen topruiter te zijn om goed les te kunnen geven...