Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:49

Wat gebeurt er als je een tikje met je been geeft dan?

Als een paar bij mij zoveel duikt dan maak ik gerust met mijn hand een ophouding om even aan te geven dat ie ergens anders moet zijn. Op je zit terugrijden kan wel, maar dan moet de motor wel blijven draaien, anders gaan ze idd verder de grond in! Misschien zou je meer moeten reageren op het gas- en rempedaal van je paard?

Anoniem

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:52

Dan krijg ik meer spanning in mijn been waardoor zij er weer doorheen loopt.

In mijn hand een ophouding mag ik zowiezo niet en werkt bij dit paard ook alleen maar averechts.

Klopt, moet ik ook, ik moet beter leren doseren en sneller reageren (en zowiezo meer reageren :) )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:55

Robijntjah schreef:

Die snap ik niet? Jij geeft een tikje met je been en dan?

Robijntjah schreef:
In mijn hand een ophouding mag ik zowiezo niet en werkt bij dit paard ook alleen maar averechts.

Wat doet ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:59

Eerst even over die ophouding, die gebruik ik in mijn rijden niet. Verder geen uitleg over, gebruik ik gewoon niet.
Mijn vorige instructrice heeft het eens geprobeerd op Zeliet en het gevolg was al na 2 seconden schudden van heel ver boven naar heel ver beneden met dat hoofd, en ik ken haar, als ze dat gaat doen, berg je maar. Dus dat ging niet door :+

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:00

Jolijn.. misschien moet je de volgende keer bij ITP openen ipv bij HAW ;)

Ik vind de tips die worden gegeven (en de meningen) passend bij wat er op het plaatje wordt gezien, echter weet ik en heb ik zelf gezien hoe Zelitta is en hoe jij bent, en weet ik dat veel commentaar (nog) niet relevant is in de werkelijkheid. Probeer daar niet zo tegenin te gaan, want het commentaar wat gegeven wordt is van wat er gezien wordt op het plaatje ;) Het is ook uiteindelijk de bedoeling dat ze meer horizontaal komt, dat ze meer van achteren aan het werk gaat en dat we een fijne rechte amazone zien ;) Jij weet dat het stapje voor stapje moet, jij weet hoe het zit, verdedig je zelf niet zo, je bent niemand een verantwoording schuldig.

Ik denk dat iedere ruiter die de basis goed kent, vele soorten paarden kan rijden. Zelitta en Jolijn passen prima bij elkaar, het rijden heeft alleen iets meer tijd nodig dan een ander met een ander paard ;) Dit heeft te maken met beide karakters, bepaalde onzekerheden, missen van een goed zadel en ga zo maar door.
Ik ben ervan overtuigd dat de instructie van Jolijn prima in orde is. Deze man ziet ook dat het stapje voor stapje moet en dat is precies wat er gebeurd. Ik denk ook niet dat daar iets mis mee is.

Dat Jolijn schrijft dat er enorme vooruitgang is, dat is misschien niet helemaal te zien in de flimpjes en foto's, maar dat is absoluut wel zo. Dat zie je vooral in de mate van ontspanning die ze nu bereiken tijdens het rijden (ik ben de laatste keer met filimpjes en foto's meegeweest, en heb ze zelf zien rijden) en hoe Zelitta nu op dingen reageerd ipv een paar maand geleden. Ik denk dat Jolijn de vooruitgang teveel bij het rijden zoekt, maar in haar hele doen en laten is ze ontzettend vooruitgegaan, en dat kun je op alleen rijdfoto's/filmpjes helaas niet zien.

Nogmaals, ik heb respect voor hetgene Jolijn al voor elkaar gekregen heeft. Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n onzeker paard als Zelitta gezien, in allerlei opzichten. Dit is al zo'n stuk vooruitgegaan en naar mijn mening een van de basisdingen om fijn met een paard onder het zadel te werken. Jolijn en Zelitta komen er wel :j :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:02

Dan lijkt me een ITP topic idd meer op zijn plaats...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:04

WowAmigo schreef:
Robijntjah schreef:

Die snap ik niet? Jij geeft een tikje met je been en dan?

Robijntjah schreef:

Wat doet ze dan?

Ik doe echt iets heel doms, klik op annuleren ipv versturen :')

Nog een poging :)

Been: Ik moet mijn been lang maken en ontspannen en dmv mijzelf weer lang maken zou mijn been eraan moeten komen. Helaas lukt dit mij dus (nog) niet waardoor als ik ga tikken met mijn been, mijn paard er alleen maar tegenin gaat hangen.

Ophouding: in mijn rijden word geen gebruik gemaakt van ophoudingen in de hand, hier ga ik ook geen uitleg overgeven want vind ik niet relevant, ik gebruik ze gewoon niet, punt.
Mijn paard heeft het ervaren met mijn vorige instructrie, die wou het proberen en dat mocht van mij.
Gevolg: binnen 2 seconden met haar hoofd gooien zo hoog en laag als ze kon.
En als ze dat gaat doen, dan mag je heel gauw iets anders verzinnen want de volgende stap is steigeren.

Ik vermoed dat dit door haar verleden komt, ze is bang voor een steeds harder wordende hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:05

Een itp topic maak ik express niet omdat ik op de 1e 2 pagina's zoveel tips heb gehad die ik wel kan gebruiken en waar ik zo ontzettend veel aan heb die ik anders weer zou missen.

Dan heb ik liever dit dan het andere uiterste :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:12

Nou, laat ik dan maar zeggen dat ik wel denk dat je goed les hebt. Je geeft zelf ook toe dat je zelf nog heel veel moet leren, dus volgens mij ben je helemaal niet meningen van anderen aan het wegwimpelen ;). Denk dat het grote verschil is dat jij enorm veel tijd aan de basis besteedt met dit paard, en het misschien nog langer duurt dan 'normaal' omdat jezelf ook tegelijkertijd veel moet leren. Ik denk ook niet dat het paard hier snel allerlei beenproblemen van gaat krijgen, eerder de paarden die meteen in de krul getrokken worden :n .
Ik denk dat als je met veel rust en consequent rijden nog best ver met dit paard kan komen. Het is een leuk beest!
Zelf inderdaad constant werken aan het rechtop zitten. Ik zou het paard zelf nog wat meer rechte lijnen laten lopen (of ik heb precies alleen maar de filmpjes met voltes gezien). Overgangen oefenen van stap naar draf kan je ook meenemen om het paard iets meer op zijn achterhand te krijgen, zonder dat het 'teveel' voor hem wordt. Kan jij daarbij meteen mooi oefenen om dit op je zit te doen, zonder aan de teugels te zitten.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 18-12-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:13

Robijntjah schreef:
Been: Ik moet mijn been lang maken en ontspannen en dmv mijzelf weer lang maken zou mijn been eraan moeten komen. Helaas lukt dit mij dus (nog) niet waardoor als ik ga tikken met mijn been, mijn paard er alleen maar tegenin gaat hangen.

Oké, dan probeer ik nog even verder ;-)

Ik denk dat dit wel een belangrijk probleem is, je paard reageert dus nog niet correct op je been. Dat is wel stap één, hoe rij je haar nu voorwaarts dan? Of loopt ze alleen uit zichzelf voorwaarts? En ik begrijp nu dat ze dus extreem op je hand reageert. Is dat ook zo als je vanuit verbinding wat druk opbouwt? En zou dat niet verbeteren als je er van achteren meer aan kunt rijden en dus meer controle hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:15

Voorwaarts reageert ze wel, ik heb het over 1zijdige druk zeg maar.
Druk opbouwen gaat wel, maar daar ben ik zelf nog (te) voorzichtig mee, dit komt voort uit mijn angst om fouten te maken...
Is idd een aandachtspunt :)
De 1e dag gaat dit beter dan de andere :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:17

2005 schreef:
Nou, laat ik dan maar zeggen dat ik wel denk dat je goed les hebt. Je geeft zelf ook toe dat je zelf nog heel veel moet leren, dus volgens mij ben je helemaal niet meningen van anderen aan het wegwimpelen ;). Denk dat het grote verschil is dat jij enorm veel tijd aan de basis besteedt met dit paard, en het misschien nog langer duurt dan 'normaal' omdat jezelf ook tegelijkertijd veel moet leren. Ik denk ook niet dat het paard hier snel allerlei beenproblemen van gaat krijgen, eerder de paarden die meteen in de krul getrokken worden :n .
Ik denk dat als je met veel rust en consequent rijden nog best ver met dit paard kan komen. Het is een leuk beest!
Zelf inderdaad constant werken aan het rechtop zitten. Ik zou het paard zelf nog wat meer rechte lijnen laten lopen (of ik heb precies alleen maar de filmpjes met voltes gezien). Overgangen oefenen van stap naar draf kan je ook meenemen om het paard iets meer op zijn achterhand te krijgen, zonder dat het 'teveel' voor hem wordt. Kan jij daarbij meteen mooi oefenen om dit op je zit te doen, zonder aan de teugels te zitten.

Bedankt, fijn dat iemand ook precies snapt wat ik bedoel terwijl ik het niet eens uitgelegd krijg :=

Rechte lijnen, daar zeg je toch wat, je hebt helemaal gelijk :) Ik ben zo gefocusd op die lengtebuiging dat ik dat af en toe wil vergeten.
Overgangen van stap naar draf moet ik idd meer maken, alleen vergeet ik dit altijd als ik eenmaal aan het rijden ben!

Ik zal er mee aan de gang gaan, bedankt :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:20

Robijntjah schreef:
Voorwaarts reageert ze wel, ik heb het over 1zijdige druk zeg maar.
Druk opbouwen gaat wel, maar daar ben ik zelf nog (te) voorzichtig mee, dit komt voort uit mijn angst om fouten te maken...
Is idd een aandachtspunt :)
De 1e dag gaat dit beter dan de andere :)

Maar als ze dan teveel duikt (want daar hadden we het over) dan kan je dán toch wel een tikje geven? Met twéé benen tegelijk ;-)

Misschien moet je je eerst eens op 1 ding concentreren. rechtuit en reageren op het been (dat zijn er al twee trouwens, haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:23

ah, een misverstandje :)

Reageren op been (voorwaarts) is zeker het probleem niet :')

Eerder het terugrijden!

Maar je hebt gelijk, het eruit rijden met been was ik gisteren al iets meer mee bezig, met als gevolg dat we een kleine ruzie hadden (mevrouw werd erg heet :D) maar we hebben het fijn afgesloten dus idd een werkpuntje :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:28

kijjjjk en juist als ze heet worden zit je op het goede spoor volgens mij. Daar moet je dan mee leren omgaan. En juist niet je been eraf houden.

En nu ga ik even eten ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:31

Klopt, alleen heet worden staat bij haar op moment nog gelijk aan spanning en daar moeten we even een grens tussen gaan vinden :)

Bedankt voor de tip :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:34

ken ook geen paard die ontspannen heet wordt trouwens ;-)
*komt even langs om de boterhammetjes te pakken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:36

Haha daar heb je gelijk in, maar bij Zelitta is spanning meteen dat je er zeg maar ff totaal niets mee kan/moet doen, even af laten vloeien en weer verder...

Alleen ben ik daar dan weer soms te laat in, af laten vloeien :+

Ach, voor de komende 5 jaar hebben we genoeg om aan te werken :')

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:21

Robijntjah schreef:
Oohja, je vraag, aan mijn hand, zij moet mijn hand meenemen, haar kaak blijven openen, aan mijn hand komen dus :)
Aan de hand gesteld ;)

Ja maar jij moet met je zit en benen haar naar je hand toe rijden, wat je nu doet is afwachten tot ze duikt. Er is geen sprake van verbinding want zij zoekt naar een constant contact wat ze niet krijgt doordat jij haar niet kunt begrenzen omdat je voorover duikelt. Ga je meer op je zitbeenknobbels zitten dan kun je, doordat jij veel makkelijker zit en meer balans hebt je handen ook makkelijker op de plaats houden waar ze horen en haar hoofd-halshouding beter bepalen door je hand te openen waar het kan en met je pink te begrenzen wanneer ze gaat duiken. Nu moet ze het veels te veel zelf uitzoeken en krijg je haar nooit op 4 benen. Overigens hoor ik jouw instructeur helemaal niets zeggen over jouw houding en hoe je dat loperige op moet lossen. Enige wat ie zegt is dat je de spanning moet laten afvloeien maar vertelt er niet bij hoe je dat kunt doen. Hij zou je er constant op moeten wijzen dat je op je kont moet gaan zitten en haar naar je hand toe moet rijden. Ze mag niet zelf bepalen wanneer ze lekker gaat duiken en wanneer niet. Ze moet jouw hand volgen en hier gebeurt andersom. En ik begrijp gewoon niet dat een instructeur dat gewoon laat gebeuren.

Dat je eens van iemand anders les pakt wil toch niet zeggen dat je jouw eigen instructeur niet respecteert? Het kan imo alleen maar verhelderend werken er eens door iemand anders tegenaan te laten kijken. Want ik betwijfel of jij en je paard het gaan redden qua rijtechtnisch (ik heb het niet over het plezier) met deze instructeur. Verder ben ik ervan overtuigd dat het plezier in het rijden alleen maar meer kan worden naarmate je zelf de touwtjes meer in handen neemt (kun je gerust letterlijk opvatten ;) )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:23

Robijntjah schreef:
Eerst even over die ophouding, die gebruik ik in mijn rijden niet. Verder geen uitleg over, gebruik ik gewoon niet.
Mijn vorige instructrice heeft het eens geprobeerd op Zeliet en het gevolg was al na 2 seconden schudden van heel ver boven naar heel ver beneden met dat hoofd, en ik ken haar, als ze dat gaat doen, berg je maar. Dus dat ging niet door :+

Is dat paard eigenlijk weleens goed nagekeken? In de rug en hals bedoel ik dan? Tandarts is neem ik aan ook al geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:26

Paard is compleet van voor tot achteren nagekeken :j

Wat jij zegt over het contact klopt helemaal :j

Dat je mijn instructeur dit niet hoort zeggen klopt, dit komt omdat ik dit zelf heel goed weet en hij weet dat ik dit weet en heeft op het moment genoeg andere dingen om op te letten :+

Bedankt voor de tips over mijn houding :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:14

Het is jammer dat je niet in de buurt van mij woont anders kon je even het gevoel krijgen. Djok is namelijk een hele goede leraar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:47

Ik heb een auto hoor :Y)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:49

Je bent welkom! :D Alleen is onze bak momenteel bevroren en ondergesneeuwd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:50

Ik ga even verder pb-en anders gaan we zo hard offtopic :+