Plankgas met de handrem erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:56

pff een zoveelste discussie en een zoveelste keer dat er zo wat dogma's de wereld ingestuurd worden.

Het door en over de rug rijden van een paard is een van de pijlers waarop de dressuur gebasseerd is, immers zonder correct ruggebruik ga je een paard niet kunnen gymnastiseren of correct trainen.
Verder is de openingspost weer een ideaal voorbeeld van hoe beeldmateriaal weer geinterpreteerd kan worden. Als ik de eerste prent bekijk, dan zie ik idd een paard dat van achter naar voren tegen het bit aan gereden wordt (welke de beginhouding is van een jong paard, waar je werkt op stuwing, horizontale balans etc) tijdens deze fase kan je door die interactie van stuwend vanuit de achterhand en lichaamsgebruik het paard nog beter de hand laten volgen, wat kan resulteren in oefeningen als vnw. Eens je dat bereikt hebt kan je gaan werken op tempocontrole en echt schakeloefeningen.

Verder vind ik het zo verkeerd om direct vergelijkingen te maken met de topsport, immers de weg van een jong paard tot topatleet is niet op 1,2,3 geregeld.
En moet je ook het verschil weten te maken tussen de basisafrichting en specifiek de verdieping in een bepaalde tak van de wedstrijdsport.

Verder heb ik in andere topics ook al wel mijn mening geuit betreffende de globalisering van de ruitersport en dat dat de opleiding en vorming van ruiters in de weg staat. Dus ja vroeger was het een elitaire sport, maar volgens mij was dat in het lange zo slecht nog niet. Nu kan zoals eerder aangehaald in dit topic Jan modaal, ff naar de manege, gaat daar enkele weken of maanden hobbelen en komt dan in een groep terecht wat ze vervolgens gevorderd noemen (maar kennis, van basiszaken als lichaamscontrole en invloed op beweging van paard kennen ze niet, noch rechtrichten, tempocontrole en idd het correct leren nagevelijk rijden aka aan de teugel) om vervolgens alsdus vaak door de manege gepord te worden om een paard te leasen (manegepaard wordt nog meer product) of vervolgens eigenwijs te zijn en zelf een paard te kopen. En dat samen met idd de huidige maatschappij zorgt voor wantoestanden of werkt ze in de hand. zie topics hier op bokt als , aan de teugel rijden hoe? Ik krijg een paard (mag wel niets kosten en plaats en tijd is vaak beperkt), paard is sterk.. of zoals onlangs een topic over de slof (of menig andere hulpteugel), waar dit tuig gebruikt wordt als rem 8)7 en je precies als een of ander zonderling wordt beschouwd als je deze mening niet deelt.

Ik rij zelf in de dressuursport, vnl gebasseerd op de klassieke manier, hoewel ook ik met een paard train op ldr en flexie. Maar dat is niet dagelijkse kost, is puur gericht op het sportaspect en is enkel een verder uitbouwen van de mogelijkheden van mijn paard. Maar dat alles zou niet lukken zonder een feilloze basis

Anoniem

Re: Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:03

Bulck, ik kan niet anders dan het met je eens zijn :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:35

Yamcha schreef:
Ik geloof wél dat er vroeger beter gereden en vooral lesgegeven werd als nu, maar dat heeft meer te maken met dat paardrijden 20 jaar geleden (en langer) een elitesport was. Nu is paardrijden een bereikbaar iets voor Jan en alleman, en dat gaat ten koste van de kwaliteit van lesgeven en rijden. Men wil zo snel mogelijk naar het Z, dus de tijd nemen om de basis goed te leren en te beheersen is er niet meer bij, en dan krijg je dit soort effecten.Ik nam de tijd om te leren hoe een paardenlijf nu eigenlijk in elkaar zat, kreeg zitlessen, lessen in verzorging en hoe een paard goed te voeren. Toen ik voor het eerst mijn paard aan de teugel had (en daar belachelijk trots op was) zei mijn instructeur: "goed zo. Nu begin je pas met rijden."
Wel kreeg ik mijn opleiding in de tijd dat het heel normaal was dat paarden op stal stonden, en hoogstens een middag in de wei kwamen, dat is misschien een nadeel. Rijtechnisch zat hij echter prima in elkaar.

Dat zijn de dummies die niet door hebben dat de basis cruciaal is voor ruiter en paard. Zonder basis kan je gewoon geen Z-proef neerzetten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:43

Janine1990 schreef:
Yamcha schreef:
Ik geloof wél dat er vroeger beter gereden en vooral lesgegeven werd als nu, maar dat heeft meer te maken met dat paardrijden 20 jaar geleden (en langer) een elitesport was. Nu is paardrijden een bereikbaar iets voor Jan en alleman, en dat gaat ten koste van de kwaliteit van lesgeven en rijden. Men wil zo snel mogelijk naar het Z, dus de tijd nemen om de basis goed te leren en te beheersen is er niet meer bij, en dan krijg je dit soort effecten.Ik nam de tijd om te leren hoe een paardenlijf nu eigenlijk in elkaar zat, kreeg zitlessen, lessen in verzorging en hoe een paard goed te voeren. Toen ik voor het eerst mijn paard aan de teugel had (en daar belachelijk trots op was) zei mijn instructeur: "goed zo. Nu begin je pas met rijden."
Wel kreeg ik mijn opleiding in de tijd dat het heel normaal was dat paarden op stal stonden, en hoogstens een middag in de wei kwamen, dat is misschien een nadeel. Rijtechnisch zat hij echter prima in elkaar.

Dat zijn de dummies die niet door hebben dat de basis cruciaal is voor ruiter en paard. Zonder basis kan je gewoon geen Z-proef neerzetten.

het tegendeel is helaas waar, ik ken paarden die dagelijks getraind worden door professionele ruiters en waar de eigenaar ruiters slechts enkele keren per week komt trukjes leren en in het weekend de punten bij elkaar rijdt.

Paarden zijn goedzakken en met een goede leermeester en goede instructie kan je wel proefgericht resultaten boeken. Ben er zelf geen voorstander van, maar het kan wel je hebt enkel wel geld nodig (heb maar een paard in voll beritt staan) en goede begeleiding uiteraard

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:45

bulck schreef:
Janine1990 schreef:

het tegendeel is helaas waar, ik ken paarden die dagelijks getraind worden door professionele ruiters en waar de eigenaar ruiters slechts enkele keren per week komt trukjes leren en in het weekend de punten bij elkaar rijdt.

Paarden zijn goedzakken en met een goede leermeester en goede instructie kan je wel proefgericht resultaten boeken. Ben er zelf geen voorstander van, maar het kan wel je hebt enkel wel geld nodig (heb maar een paard in voll beritt staan) en goede begeleiding uiteraard

Tjee, ik wist niet dat er zulke business in de paardensport was. Kom ik hier in het noorden gelukkig nauwelijks tegen.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 30-11-09 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:49

ff wat raar gequote Jeanine.

Ja hoe denk je dat de meeste ponyruiters direct aanknopen van internationaal ponyniveau op junioren? Dat komt tuurlijk wel wat door hun ervaring, maar ook vnl het paard en de trainer die erachter staan. Staan die er niet zie je dergelijke combi's vaak niet meer terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:51

bulck schreef:
ff wat raar gequote Jeanine.

Ja hoe denk je dat de meeste ponyruiters direct aanknopen van internationaal ponyniveau op junioren? Dat komt tuurlijk wel wat door hun ervaring, maar ook vnl het paard en de trainer die erachter staan. Staan die er niet zie je dergelijke combi's vaak niet meer terug.

Hee, ik zie het nu ook, zal het zo even aanpassen. Heb er ook niet echt meer naar gekeken.

Wat betreft de ponyruiters, ik zie eerder het geld dat de ouders in hun kinderen steken, op dat niveau. Pony's die al hoog hebben gelopen, trainers, etc.
Had niet verwacht dat het zo zou zijn als jij zei.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:22

ik lees hier even mee, heb nog een jong paard wat volgend jaar zijn eerste stapjes onder de man gaat doen, dus wie weet pik ik hier nog wat tips uit.