Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindie

Re: Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:05

KIJK!!! Helemaal top! Ik wist het; jíj kunt het!
Door wat je nu gedaan hebt, heb je bewust zijn aandacht
gevraagd en vastgehouden. Hartstikke goed!

Vooral je laatste zin; .... en aan de hand buiten gestapt.
Zegt mij meer dan genoeg.

Veel plezier nog met je Thijsje!!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 19:13

dank u dank u :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:53

Ik ken het probleem bij mij begint het al als ik eraan denk, dat ik haar moet rijden, dan krijg ik al kriebels en een opgelaten gevoel

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 21:09

oOoKellyoOo schreef:
Ik ken het probleem bij mij begint het al als ik eraan denk, dat ik haar moet rijden, dan krijg ik al kriebels en een opgelaten gevoel

ja het is moeilijk, heb je ook wat aan de tips die iedereen hier heeft gegeven?

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:19

Het paard kan je angt ook voelen en als jij bang bent dan zullen de meeste jonge paarden wel wat uit gaan halen.
Heel goed dat je veel grondwerk met hem doet! Maar je moet mischien een beetje aan je zelfvertrouwen werken mischien als je wat meer zelfvertrouwen hebt dat je dan wat minder bang bent op je haffie.
Ik rijd nu ook op een eigenwijs beestje maar alleen als de eigenaar erop zit dan schiet ze weg en doet ze allerlij dingen, maar als ik erop rijd dan doet ze niks. de eerste keer dat ik haar reed wou ze wegschieten maar heb haar meteen teruggenomen en zo weet zij ook wie de baas is. en echt waar! als je op een eigenwijs beesje rijd(vooral haffies kunnen heel eigenwijs zijn en dat krijg je er niet 123 weer uit), je meot niet bang zijn! Ik heb vroeger ook aan mijn zelfvertrouwen moeten werken enzo. en ik weet meer mensen hebben er last van dus het is helemaal niet gek. als je op je haffie gaat rijden, longeer hem eerst even dan is hij al wat energie kwijt en zal hij zeker minder dingen bij je uithalen. Bij jonge paarden longeer ik ze eerst ook even want anders is er geen houden aan. en als je er dan opstapt en je bent tog bang, zet gewoon even alles van je af en concentreer je helemaal op je paard. als hij voelt dat je je op hem focust en niet bang bent dan zal hij zeker minder uithalen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Vriendelijke groeten,
Rebekka

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 21:28

@ fedede5991:

Bedankt voor je tips!
Het gaat als stukken beter gelukkig.
We komen er wel!
Ik zal zeker aan mijn zelfvertrouwen gaan werken :D

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:10

Ik ben begonnen met lezen en wilde nog een tip geven, maar lees nu dat het al veel beter gaat. Inderdaad, herken het probleem ook, maar weet dat gewoon gaan rijden met veel oefeningen, aan het werk zetten die knol, echt het beste werkt. Geef ze niet de kans om te gaan klieren, maar aandacht opeisen door te gaan rijden. Succes!!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:11

update:

vandaag ben ik vanuit drachten met mijn paardje naar appelscha geweest,
daar in de binnenbak gereden, samen met me zusje. ging super goed, hij was heel erg braaf!
hij schrok nergens van en vond het nog leuk ook.
na het rijden zijn hebben we buiten in het bos even uitgestapt :P
wat ben ik toch trots!!!!!!! :D

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:16

super super goed
ga zo door
voor dat je het weet kros je weer lekker door het bos met je haffie
gizmo1986 schreef:
update:

vandaag ben ik vanuit drachten met mijn paardje naar appelscha geweest,
daar in de binnenbak gereden, samen met me zusje. ging super goed, hij was heel erg braaf!
hij schrok nergens van en vond het nog leuk ook.
na het rijden zijn hebben we buiten in het bos even uitgestapt :P
wat ben ik toch trots!!!!!!! :D

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:35

Fijn dat het zo goed gaat.!!
Binnenkort kan ik weer gaan rijden met mijn paard. (een jaar stilgestaan) Dat vind ik ook heel spannend. Dan lees ik dit topic even door en dan word ik weer net zo dapper als jou.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:29

Ik was ook een tijdje heel bang om wat gebeurt er en wist eigenlijk niet hoe ik het moest oplossen.
Ik ben begonnen want vooral galopeeren vond ik heel eng om samen met iemand af te spreken van we gaan straks galopeeren en dan moest ik het ook doen.
Verder kreeg ik toen een nieuwe instructrice waarbij we vaak zonder zadel gingen rijden en met halster hierdoor kreeg ik meer vertrouwen in mijn paard. Nu race ik zonder handen tegen een ander paard en heb er echt heel veel plezier in.
Tips:
- Zonder zadel rijden als het kan(Je krijgt er zoiezo altijd een betere zit van "waardoor ik mezelf zekerde
begon te voelen")
- Met een halster rijden als het kan(dan moet je je pony meer vertrouwen)
- en wat ik ook nog deed soms was samen met iemand anders en dan je ogen dicht doen en dan diegene je laten rondstappen en/of draven.
- iemand je laten longeeren als jij erop zit.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:53

Ben ook even aan het meelezen :D !
Ik ben tot 2 x toe van mijn paard afgevallen, tenminste me laten vallen.
Allebei de keren schrok hij (denk ik) van iets. Ik zag en hoorde niets, maar opeens spurt hij van een super relaxte brave draf keihard in volle galop weg.
Het waaide wel flink, maar we waren al een half uur in de (buiten)bak aan het rijden en hij was superrelaxt. dus had mijn teugels wat losser, zeg maar contactteugeltje.
Ik heb hem dan snel weer op de rem, maar voor ik weer helemaal goed zit spurt hij de andere kant op. Denk dat hij nog te veel adrenaline heeft dan en weer schrikt van het goed gaan zitten. Wat ik al met beleid en veel rustige woordjes doe. Door die spurt de tegengestelde kant op raak ik dan uit balans en hang wat aan de zijkant waardoor hij me vanuit zijn ooghoeken ziet en blijft rennen. Dus...........laat ik me maar vallen. Dan staat hij gelijk stokstijf stil en heel knullig te kijken zo van "wat doe jij daar nou, je zat toch op mijn rug?? Gelukkig maar want de eerste x lag ik vlak voor zijn voeten!
Verder is het echt geen wildebras. Hij is onwijs aanhankelijk, kan hem ook op lichaamstaal longeren, loopt buiten langs enge dingen mee als een hondje. Dus zowiezo is er 100% vertrouwen als ik ernaast loop. Zeg ik dat het goed is of niet eng is dan is het zo en gaan we langs de engste dingen. Met rijden is hij verder ook heel rustig in zijn gangen, op dit accefietje na.
Heel verhaal, maar ik kan me dus helemaal vinden in je verhaal dat je paard een schat is en dat je hem echt voor geen goud kwijt wil!!!!!! Johanna59 begrijpt het niet helemaal volgens mij ;) .
Wel toppie dat het alweer de goede kant opgaat joh! Ik ben er dus 2 weken geleden afgevallen, noggeneens zo hard omdat ik me heb laten vallen. Maar wel op mijn onderrug terecht gekomen (wilde op mijn kont landen, maar je benen zijn nog in de lucht natuurlijk hihi). Heb er een gekneusde onderrug aan over gehouden. Binnenkort dus de moed maar weereens op gaan brengen erop de klimmen. Rare is, heb er wel zin in.......

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:36

super da het goed gaat met rijden!!! Ik ben ook elke keer hier mee aan t lezen en mij geeft het ook nog meer moet als dat ik al had!!! Ik ben ook niet zo`n held in zon dingen maar ik ga gewoon elke keer met goede zin en goed moed rijde en als ik maar eenmaal bezig ben is alles goed!!! Ik heb ook wat aan dit onderwerp haha en denk nog veel meer andere ook!!!

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:44

je paard is misschien wat dominant en weet precies wat jij voelt, als jij er al bang op stapt denkt hij ook oh het is weer zover.
doe misschien eens één muziekje in je oren (één oordopje anders hoor je niets en niet hard zetten) dan vergeet je dat je bang bent en kun je lekker rijden. succes.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 00:38

hoihoi

hier weer eventjes een update!

het is een tijdje goed gegaan, nadat ik dit topic heb geopend,
maar toen kwam die hele leuke strenge winter, wij hebben alleen maar een buitenbak, dus kan niet veel rijden.

En meneertje Thijs is nu van mening dat ie weer lekker kan gaan zitten klieren, hij heeft weer nieuwe dingen bedacht om onder zijn werk uit te komen.
Met longeren, probeert ie steeds het touw uit mijn handen te rukken, en hij is best sterk!
En hij heeft het kunstje bedacht om met aangaloperen te gaan bokken, das ook niet echt leuk.
Iemand tips?

Dus ik heb een beetje het gevoel dat ik weer terug bij af ben, hij verzint gewoon weer wat anders om te klieren.

Ik dacht eerst misschien heeft ie wel ergens last van, dus heb een osteopaat langs laten komen, die heeft hem helemaal nagekeken, nergens last van.
Maar door het weinig werken, is hij ook best fris elke keer.

Vandaag buitenritje gereden, ging opzich hardstikke goed, totdat we een man zagen fietsen met een shetlander, nou dat vond ie wel zo eng!
Dus hij ging er keihard vandoor, mijn 2 stalgenootjes, die zeiden wat ik moest doen, dus zo heb ik hem weer terug gekregen.
Maar dat was best wel eng, zo op buitenrit, terwijl hij op buitenrit nog nooit ergens bang voor is geweest.
Mijn vertrouwens niveau is weer wat gezakt vandaag helaas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 02:42

Bekijk het positief! Je hebt hem wel terug gekregen. ;)
Het is uiteindelijk allemaal goed gegaan.

Dus gewoon doorgaan nu. Ook in de winter. Onthoud, hoe gekker je er mee doet, hoe meer ze gewend raken. Dus lekker naar buiten blijven gaan, en ook lol met je knol dingen doen.

Mn vzpoown ook, eerst helemaal flippen voor vrachtwagens etc. maar zodra ze doorhad dat ik er lachend opzat om haar domme acties en haar er hoe dan ook gewoon langsreed was het over.
Nu gooi ik er na een paar weken 0,0 doen een zadel op en ga op buitenrit. Met een lach op mijn gezicht in passage en travers door het dorp langs allemaal spannende dingen, want ik heb net zo goed zin om zo eens lekker hard te gaan en lekker te gaan rijden. Dus we fokken ons samen op. :+

Dus ik zou zeggen, lach erom en als hij iets "speels" wil doen doe dan gewoon mee, maar wel op jou manier zegmaar. Pak het aan en doe er iets mee wat wel wenselijk is.
Zoek enge situaties en dingen waar hij "om gaat klieren" expres op en maak er wat leuks/leerzaams van.

Sucses en veel plezier! ;)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 06:45

@ Miss_Malfoy

Bedankt voor je tips!
Het is gelukkig allemaal goed gegaan!
Mede dankzij mijn vriendinnen, zij hebben mij tips gegeven hoe ik hem terug kon krijgen. Dus dat was wel erg fijn!

Met longeren heb ik ook tips gekregen en krijg ik ook nog wat hulp bij, dus dat is ook super!

Voor de rest, doen we in de winter wel veel leuke dingen, wat we samen voornamelijk leuk vinden is wat natural horsemanship (pat parelli) en vrijheidsdressuur.
Alleen hier is het probleem van, dat Thijs nu boos word als hij geen snoepje krijgt, en hij gaat schooien, dus hier moet ik ook een andere oplossing voor vinden :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:36

Dat is mooi, dat je zulke fijne stalgenoten hebt! :D

Ach tja dat kun je altijd houden. Die verzorgpony kan ik helaas echt geen snoep geven, ze heeft echt last van voernijd en krijgt ze niet dan mept ze je zonder blikken of blozen in elkaar.
Echt van goed opgevoed paard naar levensgevaarlijk in een paar seconden. Erg jammer maar goed je kunt helaas niet alles afleren.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:41

Clyde: betreft die grondoefeningen dat is goed punt voor paard en ruiter, het paard gaat hierdoor meer op zijn ruiter focussen en dat je stopt wanneer je er eigelijk niet af wil is ook goed je stapt eraf met een lekker vertrouwd gevoel.

zodra je op je pony stapt en je denkt wat zal die vandaag allemaal uitvreten dan gaat het altijd mis.
als je er op stapt dan moet je eigenlijk je verstand op 0 zetten, ik weet dat makkelijker gezegd is dan gedaan.

zoals Clyde aangeeft ga eerst wat grond oefeningen doen zodat je pony meer met zijn hoofd bij is dan de omgeving.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:53

voor de VD kan je mss beter een clicker gebruiken omdat je zelf aangeeft dat hij 'zeurt' om een snoepje ;) en met het rijden ik ken het gevoel... luister naar jezelf en als je het echt niet vertrouwd niet opstappenn en wat anders gaan doen, mss met hem wandelen?

sterkte iig!!

Bandolerooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:20

ik denk dat je gewoon heel veel moet rijden en er uiteindelijk achter komt dat het allemaal wel mee valt. Het komt vanzelf, geef het de tijd.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:33

Bedankt voor de tips!
Clicker is idd een goed idee!
In de bak rijden, is wel aardig vertrouwd, maar dat kan helaas momenteel niet omdat de bak bevroren is.

LoreGeudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:02

Ik heb net hetzelfde voor.
Bij het minste dat mijn pony zjn oren naar achteren legt, op gewoon nog maar eens tegen de bak rijd om niet in galop te moeten gaan, draai ik al af naar de binnenhoefslag om zo een uur te stappen met heel veel schrik/: