wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:28

heb mijn ergste val gemaakt van een superbraaf paard die struikelde, zonder slof overigens :)

heb paarden over hindernissen zien struikelen, heb paarden over het randje van hun stal zien struikelen....... heb paarden over de opstap naar de bak zien struikelen, heb paarden op het strand zien struikelen in volle galop......

poep gebeurt, en dat heeft niks met correct slofgebruik te maken

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:31

@ KiWiKo
Voel je niet aangevallen!
Ik snap gewoon niet wat voor hulp een slofteugel biedt, mocht je paard gek doen? Veel paarden heb ik rare sprongen zien maken, met als reden 'PIJN'. Laat je de paarden ook nakijken voordat je erop stapt? Ik ben gewoon nieuwsgierig... :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:31

KiWiKo schreef:
Scoxxx ik heb paarden dodelijk zien verongelukken op het land, in de baan, op stal en tijdens buitenritten......... tijdens het vervoeren op de wagen en noem maar op........... al die dingen dan maar niet meer doen.......?

De kans dat het paard over de kop vliegt is levensgroot juist door slofteugel-gebruik... niet alleen levensgevaarlijk voor het paard.... maar bovenal voor de ruiter.
Gelukkig staat de ruiter niet in het land, in de baan, op stal of wordt gelukkig ook niet vervoerd met de veewagen ;-)

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:33

Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje!!
Ik heb het ook niet over wat er allemaal met een slofteugel kan gebeuren, maar meer over het feit waar het nou allemaal goed voor is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:37

maaykuhhh schreef:
@ KiWiKo
Ik snap gewoon niet wat voor hulp een slofteugel biedt, mocht je paard gek doen? Veel paarden heb ik rare sprongen zien maken, met als reden 'PIJN'. Laat je de paarden ook nakijken voordat je erop stapt? Ik ben gewoon nieuwsgierig... :o

Nou maaike mijn paard had duidelijk geen pijn in het bos hoor. :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:39

Een ongelukje OK, kan inderdaad in een klein hoekje zitten.
Maar je paard zodanig optuigen, dat de kans vergroot wordt dat ruiter + paard verongelukt????

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n wijze KiWiko slofgebruik op buitenritten (door onervaren mensen?) aanmoedigt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:44

maaykuhhh schreef:
@ KiWiKo

ik zie dat in een oogopslag als een paard pijn in zijn lijf heeft waardoor deze misschien onder het zadel problemen geeft :) en ik heb dus ook heel veel paarden doorgestuurd naar een VA voor behandeling voordat ik uberhaupt opstapte inderdaad :)

ennuh, voel me niet aangevallen hoor :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:45

scoxxx schreef:
KiWiKo schreef:
Scoxxx ik heb paarden dodelijk zien verongelukken op het land, in de baan, op stal en tijdens buitenritten......... tijdens het vervoeren op de wagen en noem maar op........... al die dingen dan maar niet meer doen.......?

De kans dat het paard over de kop vliegt is levensgroot juist door slofteugel-gebruik... niet alleen levensgevaarlijk voor het paard.... maar bovenal voor de ruiter.
Gelukkig staat de ruiter niet in het land, in de baan, op stal of wordt gelukkig ook niet vervoerd met de veewagen ;-)

IK heb het nog nooit meegemaakt en ik heb heel wat kilometers met een slof afgelegd :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:46

scoxxx schreef:
Een ongelukje OK, kan inderdaad in een klein hoekje zitten.
Maar je paard zodanig optuigen, dat de kans vergroot wordt dat ruiter + paard verongelukt????

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n wijze KiWiko slofgebruik op buitenritten (door onervaren mensen?) aanmoedigt?

waar moedig ik dat aan dan? ik moedig dat nergens aan, ik geef alleen weer waarom IK een slof uit de kast kan pakken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:55

Wellicht weet jij de slof goed te gebruiken KiWiKo, maar in reacties van mensen die tevreden zijn over hun slof-gebruik.... versterken iemand als Kiddes in haar slofteugelgebruik.

kiddes schreef:
Nou daarom gebruik ik de slof in de ze tijd vna het jaar,in het voorjaar zomer kan ik het met een martingaal af....
maar het gekke is afgelopen zaterdag was mijn paard zo fris dat er geen rustige stap in zat en hij alleen maar hard wou en zelfs met slof geen controle meer had,had onderlangs,hij was zo boos dat hij niet mocht aan omdat ik hem inhield dus ging omdraaien en achterwaarts en liep met een overdreven gekrulde nek en wat dan doen??

Levensgevaarlijk...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:00

@kiddes: dan is het jou taak om je paard weer rustig te krijgen, en dat krijg je niet als je paard tegenhoud. ALs ik mijn paard op die manier aanpak (zoals jij beschrijft) heb ik hem binnen 10sec heet en over zijn toeren heen. Messchien moet je iemand om hulp vragen die je bij dat probleem.

Ik zou zelf in die situatie veel overgangen gaan rijden en het paard aan het werk zetten, desnoods een keer geploegd veld op rijden dat hij zijn benen wat hoger op moet tillen, maar vooral zorgen dat hij bezig is, en niet meer alleen maar denkt aan hard. (Mijn paard heeft heel wat uurtjes doorgebracht op net geploegd land, hij wou toch hard en harder? Nou lopen dan jongen, leef je uit :Y) :Y) Moet eens kijken hoe rustig ze daarna lopen)
Maar ik zou hem vooral niet in gaan houden met de slof omdat ze daar vaak alleen maar heter van worden.
Laatst bijgewerkt door Urko op 18-11-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:02

scoxxx schreef:
Wellicht weet jij de slof goed te gebruiken KiWiKo, maar in reacties van mensen die tevreden zijn over hun slof-gebruik.... versterken iemand als Kiddes in haar slofteugelgebruik.

kiddes schreef:
Nou daarom gebruik ik de slof in de ze tijd vna het jaar,in het voorjaar zomer kan ik het met een martingaal af....
maar het gekke is afgelopen zaterdag was mijn paard zo fris dat er geen rustige stap in zat en hij alleen maar hard wou en zelfs met slof geen controle meer had,had onderlangs,hij was zo boos dat hij niet mocht aan omdat ik hem inhield dus ging omdraaien en achterwaarts en liep met een overdreven gekrulde nek en wat dan doen??

Levensgevaarlijk...

Kiddes moet gewoon leren loslaten :) rijtechnisch probleem wat een slof zeker niet verhelpt! Kiddes moet leren zonder druk te rijden :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:03

Urko schreef:
@kiddes: dan is het jou taak om je paard weer rustig te krijgen, en dat krijg je niet als je paard tegenhoud. ALs ik mijn paard op die manier aanpak (zoals jij beschrijft) heb ik hem binnen 10sec heet en over zijn toeren heen. Messchien moet je iemand om hulp vragen die je bij dat probleem.

Ik zou zelf in die situatie veel overgangen gaan rijden en het paard aan het werk zetten, desnoods een keer geploegd veld op rijden dat hij zijn benen wat hoger op moet tillen, maar vooral zorgen dat hij bezig is, en niet meer alleen maar denkt aan hard. (Mijn paard heeft heel wat uurtjes doorgebracht op net geploegd land, hij wou toch hard en harder? Nou lopen dan jongen, leef je uit :Y) :Y) Moet eens kijken hoe rustig ze daarna lopen)
Maar ik zou hem vooral niet in gaan houden met de slof omdat ze daar vaak alleen maar heter van worden.

ik ken ook meniggeen paard die daar woest om word :)

Kiddes moet gewoon eigenlijk haar teugels lang gooien, liedje neurieen......... en ladida gaan rijden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:05

@Kiwiko: Mee eens mee eens. :o Maar bij mijn paard werkte die aanpak prima, liet hij het weer een paar weken uit zijn hoofd om met mij te gaan lopen. Maar je hebt inderdaad ook paarden die daar weer van over zijn toeren raken.

Maar geen enkel paard word er beter van om te rijden op druk (tegenhouden).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:14

Urko schreef:
@Kiwiko: Mee eens mee eens. :o Maar bij mijn paard werkte die aanpak prima, liet hij het weer een paar weken uit zijn hoofd om met mij te gaan lopen. Maar je hebt inderdaad ook paarden die daar weer van over zijn toeren raken.

hahahaha ik bedoelde niet het ploegen, daar worden ze alleen maar mild van :D :D uitersbeste remedie :) maar ik bedoelde het constante tegenhouden met de teugels........... eigenlijk ken ik er geeneen die daar niet vervelend of drammerig of loperig of heet op reageert :)

maw ik heb nog nooit een paard beter zien worden van constant inhouden, alleen maar slechter zowel lichamelijk als geestelijk

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:18

KiWiKo schreef:
ik zie dat in een oogopslag als een paard pijn in zijn lijf heeft waardoor deze misschien onder het zadel problemen geeft :) en ik heb dus ook heel veel paarden doorgestuurd naar een VA voor behandeling voordat ik uberhaupt opstapte inderdaad :)

Ok, dat wilde ik even weten! :P

@ Joolien

Zo bedoelde ik het ook niet, had het over het corrigeren van paarden van andere. ;)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:58

Bij de ene combinatie werkt de slof wel kalmerend (ruiter voelt zich zeker en brengt dit over op het paard) en bij de ander gaat het helemaal fout. Zoveel paarden, zoveel mensen, zoveel meningen. Bij twee van mijn vorige paarden was puur het eraan hangen van de slof genoeg om een ontspannen (voor beide) buitenrit te maken, met mijn huidige paard zou een slof voor geen meter opschieten.
Maar elk paard is anders en elk paard heeft een andere aanpak nodig.

Marjolein

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:53

KiWiKo schreef:
Urko schreef:

hahahaha ik bedoelde niet het ploegen, daar worden ze alleen maar mild van :D :D uitersbeste remedie :) maar ik bedoelde het constante tegenhouden met de teugels........... eigenlijk ken ik er geeneen die daar niet vervelend of drammerig of loperig of heet op reageert :)

maw ik heb nog nooit een paard beter zien worden van constant inhouden, alleen maar slechter zowel lichamelijk als geestelijk

:Y) Ik ken er wel eentje, dacht dat ik die ook wel kon *temmen* door haar het land in te sturen. Helaas :o ik kwam terug met een wit paard (van het schuimende zweet) en neusgaten zo groot als theeshotels en madam was woest, echt woest. Maar dit is dan ook wel echt een MERRIE merrie. Ze werd er alles behalve mild van.

Maar dan begrijpen we elkaar toch :D Inhouden/tegenhouden/op druk rijden (allemaal hetzelfde toch?) dat alle paarden daar slechter van worden? Met of zonder slof maakt niet uit. Druk werkt altijd tegen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:11

Citaat:
IK ben blij dat half bokt paarden heeft die ten alle tijden naar hun hulpen luisteren _/-\o_

Nee hoor, die van mij luisteren ook wel eens niet. Het is een denkfout dat je als ruiter altijd controle zou kunnen hebben over een paard, het vluchtinstinct kan altijd een keer opspelen. Maar ik ga helemaal mee met wat Bulck hierover zegt: niet op de noodrem trekken maar juist eerder been geven, in ieder geval vrijlaten aan de voorkant. Als het paard zich niet belemmerd voelt maar juist aangespoord wordt om te rennen, zal hij meestal vrij snel uit de vluchtmodus komen en kun je hem rustig terugnemen. Probleem is dat wij ruiters moeite hebben met het idee dat we even geen rem meer hebben en dat het veiliger aanvoelt om de teugels strak te trekken dan om los te laten. Je moet dus ook je hoofd op zo'n moment enigszins koel kunnen houden en het even durven laten gaan. En verder gewoonweg riskante situaties mijden. Galopperen op smalle paadjes, of op een pad dat eindigt bij een weg: niet doen natuurlijk. Buiten galopperen met een paard dat niet 100 % aan de hulpen staat: idem, dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Bij een 'moeilijk', 'sterk' of 'heet' paard kun je ook de one rein stop trainen om in geval van stress een rem te hebben. Dat is heel iets anders dan omtrekken, en er komt in ieder geval nooit never een slof bij te pas. De one rein stop bouw je op vanuit halt naar stap naar draf naar galop, zodanig dat je paard reflexmatig op het kort aannemen (zonder trekken) van 1 teugel reageert met inbuigen-ronddraaien-stoppen. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dan mensen die kennelijk professioneel paarden trainen liever op een mechanisch hulp- cq. dwangmiddel als een slof vertrouwen dan op een techniek die inspeelt op de natuurlijke reflexen van een paard.
En kom nu niet aan met: ja hoor eens, dat helpt niet als een paard echt finaal door het lint gaat. Want dan helpt een slof ook niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:13

maaykuhhh schreef:
KiWiKo schreef:

Ok, dat wilde ik even weten! :P

@ Joolien

Zo bedoelde ik het ook niet, had het over het corrigeren van paarden van andere. ;)

Zoiets dacht ik al ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:46

Askja schreef:
Citaat:
IK ben blij dat half bokt paarden heeft die ten alle tijden naar hun hulpen luisteren _/-\o_

Nee hoor, die van mij luisteren ook wel eens niet. Het is een denkfout dat je als ruiter altijd controle zou kunnen hebben over een paard, het vluchtinstinct kan altijd een keer opspelen. Maar ik ga helemaal mee met wat Bulck hierover zegt: niet op de noodrem trekken maar juist eerder been geven, in ieder geval vrijlaten aan de voorkant. Als het paard zich niet belemmerd voelt maar juist aangespoord wordt om te rennen, zal hij meestal vrij snel uit de vluchtmodus komen en kun je hem rustig terugnemen. Probleem is dat wij ruiters moeite hebben met het idee dat we even geen rem meer hebben en dat het veiliger aanvoelt om de teugels strak te trekken dan om los te laten. Je moet dus ook je hoofd op zo'n moment enigszins koel kunnen houden en het even durven laten gaan. En verder gewoonweg riskante situaties mijden. Galopperen op smalle paadjes, of op een pad dat eindigt bij een weg: niet doen natuurlijk. Buiten galopperen met een paard dat niet 100 % aan de hulpen staat: idem, dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Bij een 'moeilijk', 'sterk' of 'heet' paard kun je ook de one rein stop trainen om in geval van stress een rem te hebben. Dat is heel iets anders dan omtrekken, en er komt in ieder geval nooit never een slof bij te pas. De one rein stop bouw je op vanuit halt naar stap naar draf naar galop, zodanig dat je paard reflexmatig op het kort aannemen (zonder trekken) van 1 teugel reageert met inbuigen-ronddraaien-stoppen. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dan mensen die kennelijk professioneel paarden trainen liever op een mechanisch hulp- cq. dwangmiddel als een slof vertrouwen dan op een techniek die inspeelt op de natuurlijke reflexen van een paard.
En kom nu niet aan met: ja hoor eens, dat helpt niet als een paard echt finaal door het lint gaat. Want dan helpt een slof ook niet meer!

moet je doen bij paarden die gecorrigeerd moeten worden omdat het stuur zoek is :D :D of paarden die stuur en gashandle zoek zijn......

ennuh voordat je op kan gaan bouwen moet het ook gewoon veilig zijn om erop te klimmen, of denk jij van niet? Als het dier weer in de luistermodus zit, dan kan je inderdaad gaan opbouwen :D

Kant en klare pakketjes zijn er niet in het corrigeren :)

eekhoornerik

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:55

Mag ik dan ook even advies vragen wat jullie zouden doen in situatie van mijn bijrijdpaard:

(ps ik heb nog nooit een slof gebruikt, doe er wel een martingaal om als we naar buiten gaan).

Soms is paard erg fris en 'heet' en wilt dan dus ook 'gaan'. Ik laat hem dan meestal alleen maar stappen, draven wordt namelijk vaak al een 'gevecht' omdat hij steeds wil galloperen.
Echter hij wordt dan dus ook 'boos' of 'gefrustreerd' en gaat heel gemeen bokken.

Hij wilt namelijk galloperen! Maar als ik dat toelaat, is het hek van de dam en heb ik hem niet meer onder controle. Vandaar dat ik hem gewoonweg niet toe sta om over naar gallop te gaan. Die doe ik door zijn hoofd zo hoog mogelijk te houden, is alleen niet zo bevordelijk voor zijn rug...En daarbij heb ik continu de teugels strak...

Ik probeer altijd heel erg goed op de ontspanning en ademhaling te rijden, dus zelf loslaten, loslaten en loslaten en desnoods ogen dicht en neuriën maar hij wordt er meestal niet relaxter van (in de bak daarentegen werkt het als een trein!).

Ik vind het vreselijk om steeds hem 'in te moeten houden' en hem in zijn mond te zitten. Want het is gewoon een gevecht dan. Meestal helpt het wel om gewoonweg alleen maar te stappen (dan ontspant hij naar van loop van tijd) maar ik wil ook gewoon op een normale manier kunnen draven (gallop denken we nog niet aan, dat doen we alleen als hij gewoon een normale bui heeft, hij kan ook heel erg ontspannen en relaxed zijn).

Soms denk ik dan : zou ik er niet een keer een slof om moeten hangen, gewoon om dat gevecht eens te stoppen. Maar heb geen ervaring met een slof en we hebben er geeneens een dus ;-).

Martingaal werkt gewoonweg niet als hij zo loopt te drammen en te bokken uit frustratie...

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:48

Urko schreef:

@Urko en hoe krijg je hem wel rustig?? nou dit was op dit moment wel de veiligste oplossing in het bos zoal voor mij als voor het paard :Y)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:49

Citaat:
ennuh voordat je op kan gaan bouwen moet het ook gewoon veilig zijn om erop te klimmen, of denk jij van niet? Als het dier weer in de luistermodus zit, dan kan je inderdaad gaan opbouwen :D

Ja, uiteraard. Maar zo'n fundamenteel probleem los wat mij betreft je alleen op door helemaal back to basic te gaan en de respect/vertrouwensbasis tussen ruiter en paard eerst vanaf de grond te herstellen. Ofwel: paard weer in de luistermodus krijgen door grondwerk. Hem de beleefdheidsnormen weer aan het verstand brengen, zo je wilt. Hij moet je eerst op de grond respecteren voordat het ueberhaupt zin heeft erop te klimmen. Uiteraard kun je die stap overslaan en het gevecht aangaan onder het zadel maar dan maak je het jezelf en het paard onnodig moeilijker, lijkt mij.

Laetitia, om op jouw vraag in te gaan: waarom laat je je paard niet even uitrazen aan de longe, of gewoon vrijlopend in de bak? Als het echt alleen maar overtollige energie is, dan kan dat veel schelen. Als het probleem dieper zit en het paard gewoon zijn grenzen aan het verkennen is, ga dan eens na of hij in de omgang ook zo afgeleid en drammerig is. Dan is het namelijk tijd om de verhoudingen te herstellen en te zorgen dat je paard respect voor je heeft (voor jou aan de kant gaat ipv je opzij te duwen enzo).
Laatst bijgewerkt door Askja op 19-11-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:51

Levensgevaarlijk...[/quote]
Kiddes moet gewoon leren loslaten :) rijtechnisch probleem wat een slof zeker niet verhelpt! Kiddes moet leren zonder druk te rijden :)[/quote]

zonder druk,op dat moment als hij wil gaan NOT DONE :Y)