zonder zadel rijden is ook heel goed voor je zit . je leert goed op je houding te letten .
je kunt vragen ofdat de persoon die jouw les geeft , je aan een longeerlijn doet met een voorsingel en dat jij zonder teugels moet (rijden )op de volte , aan de longeerlijn .
als je goed zit en ontspannen bent , ontspant je paard ook en heb je helemaal geen hulpteugels nodig .
probeer het eens een keer !!!
het is en leuk en goed voor je zit en contact met je paard .
Voor alles is een eerste keer! Ik vond het ook moeilijk op onze haf, maar het was wel heel leuk! Suc6!
samj1
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-09 20:00
heb wel het voordeel dat hij niet zo hoog opgooit
maar zal morgen eens na de les proberen zonder zadel
Goldie
Geplaatst: 30-10-09 20:04
Leuk hoor Is in het begin wel even wennen, maar het is ontzettend goed voor je zit Ik doe ondertussen niet meer anders, mijn paardje loopt zonder zadel veel beter (ik heb er wel een barebackpad opliggen, aangezien ze zo'n puntrug heeft )
heb het al met paarden gedaan ging best goed maar hij heeft nog nooit zonder gedaan maar zal wel braaf zijn mijn vorige steigerde met en zonder zadel dus deze zal dan geen probleem zijn
Als mede-belg kan ik je aanraden deze adviezen te volgen! Gooi als eerste die hulpteugels eraf, en leer eerst de basis. Probeer een mooie verbinding te krijgen tussen je teugel en je benen, zet je handen niet vast maar volg mooi de beweging mee van het hoofd van je paardje. Rij veel wendingen, en probeer in godsnaam die hoefslag een beetje plat te harken
Ik zou een stuk minder bezig zijn met de houding van je paard, maar eerst zorgen dat je zelf goed leert zitten. Dan zit je je paard een stuk minder in de weg, en komt de rest mettertijd wel.
de gogue is er al af en die blijft er af dat rotding probeer ook zoveelmogelijk kritiek op te volgen
Equimotion
Geplaatst: 30-10-09 23:41
Ik ben het eerlijk gezegd niet zo eens met al het commentaar dat TS de hulpteugel er per direct af moet halen. Als ze dat doet heeft ze over een half jaar waarschijnlijk een stug paard waar ze nooit meer op kan leren zitten. Ik vind wel dat je de gogue nu vrij strak ingesteld hebt staan. Je wilt de gogue nl niet gebruiken om je paard in de gewenste "dressuurhouding" te krijgen (dat lukt je nooit door er alleen iets aan de voorkant aan te hangen nl) maar hij moet eigenlijk net zo strak zitten dat je paard niet de kans krijgt zicht zo ver op te drukken en aan de hulpen te onttrekken dat jij er niet meer aan kunt rijden. Vervolgens zul je je paard nog steeds van achteruit naar je hand toe moeten rijden om een goede verbinding en aanleuning te krijgen.
TS is duidelijk nog een beginnende ruiter, en ik zie niet wat daar op tegen is We hebben allemaal ergens moeten beginnen, toch? De gemiddelde manegeruiter met een jaartje ervaring rijdt heus niet knapper.
Aan TS, de basis van goed zitten begint bij je bekken. Als je het paard uitvlakt wil je eigenlijk met je voeten recht op de grond belanden. De positie van je bekken controleer je met je buikspieren. Jij hebt de neiging wat onderuitgezakt te gaan zitten, waardoor je je bekken net teveel achterover kantelt. Daardoor draai je je bovenbeen naar buiten, en omdat je been in beginsel al niet goed aanligt krijg je automatisch kapstokvoeten. De stand van je voeten corrigeert zich dus vanuit je bovenbeen, niet door er maar op te hameren je voet naar binnen te draaien.
Als je je bovenlijf stabiel kunt maken door vormspanning aan te nemen vanuit je buikspieren/bekkencontrole en vervolgens je schouders recht boven je zitbeenknobbels te plaatsen, zul je merken dat je je armen los kunt laten afhangen en onafhankelijk kunt gebruiken zonder je vast te zetten.
morgen is het terug les zal dan terug foto's nemen om hierop te zetten
kleinvosje
Geplaatst: 31-10-09 00:16
Klinkt misschien hard, mar hoe kun je in vredesnaam iemand van 13 jaar die nog maar net een jaar rijdt, een PAARD geven??? Als je 13 bent, is een pony beter geschikt voor je. Niet alleen qua hoogte, ook qua karakter...
Als opmerking op de foto's die je plaatste waarbij je meldt dat je nu met lossere teugel reed, tja... leuk hoor die lossere teugel, maar die gogue zit er nog steeds om, waardoor je paard nog steeds niet zelf zijn hoofd moet dragen. Hij hangt em gewoon in de gogue. Lekker makkelijk voor hem, kan ie ook mooi op de voorhand gaan lopen. Zonder gaan rijden, en nee, dat levert dan geen stug paard op denk ik. Ga eerst aan het voorwaartse werken, met een licht contact op de teugels. Door je paardje op die manier meer vanuit het aandrijven naar de teugel te rijden, komt hij vanzelf in een beter contact en zal mooi aan de teugel komen. Zoals anderen al zeiden, met een gogue zul je dat niet leren. Je moet het gaan voelen, en dat lukt daar niet mee.
Wil ik als laatste nog even een opmerking over je cap maken: mooi kleurtje, maar je moet em wel goed op je hoofd zetten. Je hebt em te ver naar achteren hangen, daarmee beschermt hij niet je voorhoofd, en zal de cap in je nek klappen bij een val.
Qua lengts past ze toch prima op een paard Op een pony gaan haar benen alleen maar onder de pony uitsteken, daar gaat ze heus ook niet beter van rijden hoor. Als je mij op een paard van 1,70m ziet het er ook zo uit (sterker nog, dan is de combinatie nog minder passend dan bij TS )
Ik vind het geen fijne foto´s sorry. Een ruiter waar de spanning vanaf spat en een paard wat ook duidelijk geen plezier heeft in het werk. Enne....zet je cap eens goed op. Zo heeft ie geen enkele toegevoegde waarde.
Op deze foto's kan je dus duidelijk zien dat er spanning is. Volgens mij zit zijn rug vast. Een goede lesgever/geefster werkt eerst aan de ontspanning aan de langere teugel zodat het paard zijn balans en ontspanning vind. Zo gaat het paard zijn rug meer gebruiken en zal zijn rug losser worden. Zo zal je paard voorwaarts-neerwaarts gaan lopen en daarbij zijn achterhand gebruiken. (Op de foto's zie je ook heel duidelijk dat je paard heel hard op zijn voorhand steunt. De achterhand huppelt er maar een beetje achter)
De puntjes waar dus nu aan te werken valt: -De zit van de ruiter -Ontspanning van het paard => voorwaarts neerwaarts (Het paard zal zich automatisch beter bewegen)
samj1
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-09 18:54
moet de elastiek eens vervangen een beetje te hard uitgerekt vandaar dat de cap zo naar achter zit