Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:26

Klierigheid is een mensen gedachten een paard kliert niet, dat standpunt blijf ik toch wel vasthouden.
Misschien moet ik het anders zeggen wat ik bedoel,
Wat is de oorzaak waarom het paard kliert, heb je die al gevonden?
Denk als je zoekt waarom hij kliert het probleem steigeren ook op gelost is en kun je het eitjes lekker zelf opeten.

someonexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:27

amillia schreef:
mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt

mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

Ik vind dat echt een vreselijke methode om een paard iets af te leren!
Er is een pony bij ons op de manege die ook vroeger tussen de oren is geslagen en dat arme dier is nu als de dood voor zweepjes en je kunt niet eens fatsoenlijk bij zijn oren komen, hierdoor is opzadelen of alleen al een halster omdoen bijna onmogelijk! ook word het beestje helemaal gek als je bij zijn staart of hoeven komt. (dit kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben maar toch)
De manege eigenaar heeft de pony ook gekocht omdat ze zo werd mishandeld. Nu heeft ze een fijn plekje op de manege en krijgt veel aandacht van de kinderen. na 10 jaar(zolang staat ze nu ongeveer op de manege) kun je haar een beetje normaal een hoofdstel omdoen, maar dat heeft heel lang geduurt, terwijl ze met het rijden super braaf is.
Dus ik hoop dat je NOOIT een paard met een zweep tussen de oren zult slaan.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:29

midgie schreef:
Klierigheid is een mensen gedachten een paard kliert niet, dat standpunt blijf ik toch wel vasthouden.

Dat is weer een van die wetenswaardigheden die gebasseerd zijn op een eigen mening, ook al breng je het als een 'feit'.

& Someone.. Ik denk dat er met die pony hele andere dingen gebeurd zijn dan 1x een tikje tussen zijn oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:32

Someone, als je een paard een paar seconden te laat een lel tussen de oren geeft, maak je ze schuw maar is je timing goed dan gaat dat echt niet gebeuren. Je slaat een paard bovendien niet zonder reden tussen de oren.

Precies, Debbie... precies...
Oudste hier op stal is 18 jaar en oh oh wat was dat een steigerkunstenares in haar jonge jaren, die kon er wat van. Als half jaar oud net gespeend veulen al, trouwens. Toen mevroi voor het eerst in het tuig stond, kon ze er ook wat van, op de noodrem met wagen erachter en hopppppp... omhoog. De toenmalige rijder en eigenaar heeft het er in een luttele seconde uitgekregen, hoe vertel ik maar niet :x
Toen ze al de tien jaar gepasseerd was, besloot ik nog een keer om haar onder het zadel te gaan doorrijden. Nou, het was net een stokstaartje, zó mooi kon ze voor circuspeerd spelen. Ik heb haar toen een flinke klap-bats op de bovenkant van heur schedel verkocht met een zweep omgekeerd in de hand, dus het handvat even flink laten voelen en guess what... ze heeft het nooit meer gedaan en kopschuw is ze bepaald niet geworden, hoor... sterker nog, ze heeft niet eens een hekel aan me gekregen...

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:10

midgie schreef:
Misschien moet ik het anders zeggen wat ik bedoel,
Wat is de oorzaak waarom het paard kliert, heb je die al gevonden?
Denk als je zoekt waarom hij kliert het probleem steigeren ook op gelost is en kun je het eitjes lekker zelf opeten.

Het paard kliert omdat hij het kan maken. (het is niks medisch want dan zou het paard overal steigeren en dat doet hij niet) Paard denkt: ik wil niet werken. Begint te steigeren en krijgt z'n zin. Ruiter eraf en terug naar stal.
De keer daarop begint ie meteen met steigeren, want dat werkte de vorige keren ook. Zolang niemand daar iets tegen doet blijft hij daar mee door gaan. Paarden zijn immers over het algemeen liever lui als moe en als ze ergens onderuit kunnen komen zullen ze dit ook doen.

Ik vind het ei verhaal (heb t ook met zakjes water gezien) helemaal niet zo slecht. (zweep ook niet mits op t goede moment)
Je doet het paard er geen pijn mee. Het paard denkt alleen maar dat hij iets geraakt heeft tijdens het steigeren.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:21

Ik vind het idd ook zo met een zweepje tussen de oren... je moet precies goed timen anders kan je paard bang worden voor zweepjes, of het niet leuk vinden als je aan zijn oren zit of in de buurt daarvan...
Wat mijn ervaring is met het ei, is dat de pony helemaal niet bang werd na de tijd als ik weer aan zijn oren zat, heb ze gewoon uit kunnen scheren, voorplukje in kunnen vlechten van alles met hem gedaan...

Het werkt idd heel goed als je er naast loopt, als je er op zit weet ik niet of het goed wil, maar mijn ervaringen met het ei waren heel goed :P

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:45

Ik ben ook zo iemand die het 'ei-verhaal' in praktijk heeft gebracht :P En dat heeft bij ons helaas niet gewerkt... Ik heb in totaal 3 eieren op haar kop geslagen toen ze kaarsrecht op haar achterbenen stond.. Het is in de eerste plaats verschrikkelijk moeilijk, vooral omdat het paard in kwestie zich ook altijd draaide als het recht stond, en precies tussen zn oren is ook niet gemakkelijk... Daarnaast moest ik naar een steigering toerijden MET dat ei al in mijn hand, en wanneer ze omhoog kwam, kneep ik het per ongeluk al kapot... en dan proberen om met 1 hand nog een beetje stabiel in het zadel te blijven... Nee, dat was het allemaal niet waard... Ze trapte er niet in.. 5 seconden onder de indruk, en ze stond weer kaarsrecht.. Daarnaast heeft ze nog weken naar ei geroken.. die geur kregen we niet weg :P De oplossing voor ons was: een loeiharde klap met een vlakke hand tussen haar oren.. Dit paard had hetzelfde probleem als die van jou: niet van de stal weg willen... Word ook wel 'verlatingsangst' genoemd, hoewel ik het zelf niet helemaal eens ben met die term... Althans, het was niet volledig van toepassing op ons paard :) Heel veel succes nog!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:55

@Noraahlover, Als je er naast gaat lopen, en dan een ei op zijn hoofd laat vallen, dan is hij toch al weer beneden? Ander kom je toch nooit bij een steigerend paard?

@Nathaxzoef: Jammer dat een ei bij jou niet werkte. :( Maar werkte een vlakke hand tussen zijn oren wel goed? of steigerde hij een paar dagen/weken daarna weer??

Ik had vandaag weer les bij iemand anders, dus weer een andere omgeving in een binnenbak. Hij was echt zooooooo nerveus, niet normaal, dus eerst gewoon rustig wat rondgestapt. en daarna gedraaft, gegallopeerd. En toen nog gesprongen, de eerste keer sprong hij met 4 benen de lucht in haha er zat een hekje onder :P
Maar hij weet gewoon gedurende de hele les waar de uitgang is, de eerste rondjes in stap ging hij bij de uitgang(deur) stil staan en als ik hem dan gelijk been gaf, begon hij weer te steigeren:S Dus hebben we het anders opgelost: Gewoon laten staan bij de uitgang dus gewoon ff 5 sec. niks doen, ff laten kijken en dan weer zachtjes been geven en mijn instructrice stond er achter met een longeerzweep. En toen begon hij gewoon weer te lopen, zonder te steigeren. Maarja dan moet je wel met zen 2en zijn.
Thuis hier steigerd ze nog wel gewoon, dus ik ga binnenkort het ei proberen :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:56

ik heb niet het hele topic gelezen hoor, maar ik vind steigeren zo'n serieus en zo'n gevaarlijk probleem, dat ik vind dat je dit aan professionals moet overlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:57

En niet aan eieren :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:58

Je paard doet het wel als je in de bak rijd, maar niet met buitenrijden, niet met terug rijden.. klinkt mij als pijn onder het werken in de bak?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:58

suleilitha schreef:
Someone, als je een paard een paar seconden te laat een lel tussen de oren geeft, maak je ze schuw maar is je timing goed dan gaat dat echt niet gebeuren. Je slaat een paard bovendien niet zonder reden tussen de oren.

Precies, Debbie... precies...
Oudste hier op stal is 18 jaar en oh oh wat was dat een steigerkunstenares in haar jonge jaren, die kon er wat van. Als half jaar oud net gespeend veulen al, trouwens. Toen mevroi voor het eerst in het tuig stond, kon ze er ook wat van, op de noodrem met wagen erachter en hopppppp... omhoog. De toenmalige rijder en eigenaar heeft het er in een luttele seconde uitgekregen, hoe vertel ik maar niet :x
Toen ze al de tien jaar gepasseerd was, besloot ik nog een keer om haar onder het zadel te gaan doorrijden. Nou, het was net een stokstaartje, zó mooi kon ze voor circuspeerd spelen. Ik heb haar toen een flinke klap-bats op de bovenkant van heur schedel verkocht met een zweep omgekeerd in de hand, dus het handvat even flink laten voelen en guess what... ze heeft het nooit meer gedaan en kopschuw is ze bepaald niet geworden, hoor... sterker nog, ze heeft niet eens een hekel aan me gekregen...

Wil je vertellen hoe ze het heeft gedaan? :o

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:59

smurffie schreef:
Je paard doet het wel als je in de bak rijd, maar niet met buitenrijden, niet met terug rijden.. klinkt mij als pijn onder het werken in de bak?

Hij doet het met buitenrijden de heenweg heel erg:S De terugweg niet nee.
Maar misschien is het wel iets van verlatingsangst. maar wat je er tegen doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:01

Bedoel je hoe deze merrie het steigeren in tuig heeft afgeleerd, Joolieen?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:05

Ja deze: De toenmalige rijder en eigenaar heeft het er in een luttele seconde uitgekregen, hoe vertel ik maar niet

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:10

@Suleilitha, je mag het ook wel via PB doen, als je het liever niet openbaar zegt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:16

Ook dat doe ik niet, want dit is geen foefje voor mensen zoals jij en ik, omdat het levensgevaarlijk kan zijn als je niet weet hoe het moet. De man die dit voor elkaar kreeg, zat al 55 jaar achter de paarden.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:22

amillia schreef:
mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt

mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

Wat een intelligente aanpak 8)7 . Hoe weet je nu of er geen pijn/angst achter het stijgeren zit ?. Het enige wat er dan gebeurt als je gaat meppen is dat je het dier zo bang maakt dat de angst die hierdoor ontstaat de pijn of een andere angst ONDERDRUKT. Vind je dat je dan goed bezig bent ?. Niet te geloven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:24

Steigeren kan heus wel voortkomen uit pijn of angst, dit moet je eerst ook wel enigszins uitsluiten.
Als een paard onder mijn kont steigert sla ik ook hoor, daar niet van, maar je hebt slaan en slaan. En doorklappen tot ze eindelijk naar beneden gaan is dom. Eén lel moet het doen en werkt dat niet, dan doe je het zelf niet goed en moet je het aan een ander overlaten. Simpel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:24

En waarom zou een paard in protest komen of ineens gaan 'klieren' dan? Ze worden echt niet op een dag wakker en denken dan meteen "Vandaag ga ik eens even lekker de draak uithangen, gewoon om mijn baas te treiteren" :)* Nee, daarvoor ben ik teveel paarden tegen gekomen die uiteindelijk toch wel een lichamelijk achterliggende oorzaak bleken te hebben.[/quote]

Ik ook, helemaal mee eens !.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:26

Tja, die zijn er, Lodo en toch ben ik zelf heel wat paarden tegengekomen die totaal geen fysieke problemen hebben, en toch alles uit de kast trekken om mensen van hun ruggen af te krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:25

Snap ook niet dat de meeste mensen denken dat het klieren is dat steigeren, waarom wil een mens een paard toch zo graag vermenselijk in zijn gedachten, als dat nu eens zou veranderen zouden er veel minder steigerende paarden zijn.
Ligt het niet op de manier van rijden van de TS , in elk geval is het een gebrek aan respect als ze maar al te graag de harde oplossing wil volgen, misschien wat meer respect voor het dier paard dan denk ik dat het steigeren ook veel minder word,
Heb je trouwens wel les??
Waarom ga je niet eens je eigen echt verdiepen in wat een paard nu werkelijk is , waarom hij zo kan reageren enz enz, er zijn zat boeken lessen enz enz
Daar heb je meer aan dan een doos met eieren lijkt me, want als je echt verder wil in de paarden zou het ook handig zijn het natuurlijek gedrag van een paard te leren kennen en dat te respecteren en er van te leren.
Laatst bijgewerkt door midgie op 14-10-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:28

Hmmmmm, moet je eens net op een steigerend paard zitten terwijl er een balk boven je hoofd zit ofzo Midgie...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:38

suleilitha schreef:
Hmmmmm, moet je eens net op een steigerend paard zitten terwijl er een balk boven je hoofd zit ofzo Midgie...

Ja dat is erg dom, als je al weet dat het paard kan steigeren ga je niet onder een balk door rijden, daar kan het paard niks aan doen.
Je kan ook zorgen dat het paard niet meer steigert , eigenlijk heel simpel door de oorzaak te vinden en die netjes op te lossen.
Er zijn ook mensen die dit op een nette eerlijke manier kunnen oplossen en niet de kinderen die hier op bokt zitten een doosje eieren aanraden, is erg dom maar ook zeer gevaarlijk.
Ik heb echt ervaring met steigerende paarden , zelfs mijn eigen gefokte veulen deed en doet het nog heel soms, maar die geeft op deze manier aan dat ze iets echt niet snapt , of als de dood is voor de tandarts en een wormen kuur was ook heel eng voor haar, maar daar heeft ze allemaal een rede voor, moet ik haar daar voor straffen, ik laat het gebeuren en na 5 jaar komt ze nog maar zelde omhoog, als je de tijd er in steekt kun je dit ook echt op een hele andere manier op lossen, maar het probleem is dat mensen geen tijd en geen geduld hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:46

Jooliieen schreef:
Maar hij weet gewoon gedurende de hele les waar de uitgang is, de eerste rondjes in stap ging hij bij de uitgang(deur) stil staan en als ik hem dan gelijk been gaf, begon hij weer te steigeren:S Dus hebben we het anders opgelost: Gewoon laten staan bij de uitgang dus gewoon ff 5 sec. niks doen, ff laten kijken en dan weer zachtjes been geven en mijn instructrice stond er achter met een longeerzweep. En toen begon hij gewoon weer te lopen, zonder te steigeren. Maarja dan moet je wel met zen 2en zijn.
Thuis hier steigerd ze nog wel gewoon, dus ik ga binnenkort het ei proberen :)

Dan beloon je hem dus voor zijn wangedrag, ben benieuwd hoe jij ooit nog fatsoenlijk wilt gaan rijden als je paard elk rondje 5 minuten stilstaat bij de uitgang.

Lijkt me verstandig om eens door te pakken, niks laten kijken maar gewoon teugels los en voorwaarts, instructrice erachter met de zweep, waar ie ook heen gaat, alles is goed zolang hij maar loopt en dus niet omhoog gaat.
Lijkt me dat je niet consequent bent en bang om door te pakken.