nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:50

Dexx schreef:
Leuke pony!
Wat vele al zeggen, moet je eerst je pony voorwaarts rijden.
Ik zou er een zadeltje opgooien en lichtrijden tijdens het voorwaarts rijden,
maakt het net even wat makkelijker.
Verder moet je je handen wat hoger houden,
dan heeft hij de kans om zelf rustig te ontspannen en jou hand op te zoeken!

Trouwens top dat je wat met de tips doet! Las wat over longeren, helemaal goed! :D

bedankt ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:50

Love_Sanne schreef:
Antislip, dat werkt erg goed! :D Heb ze van de week gehaald, maar ik kan nog steeds niet rijden met handschoentjes, dus het kan ook aan mij liggen :+

haha :+

bij mij werken ze heel goed ;)

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:53

Ik vind dat je je hand erg straks/gespannen hebt en ik zie je op elke foto naar beneden kijken of hij nageeflijk loopt?
Je zal uiteraard wel niet gelijk begonnen zijn op deze manier..Maar probeer de volgende keer gewoon eerst lekker los te rijden, aan het been etc. Vervolgens gewoon lekker met stelling links en rechts rijden, zodat je paard lekker soepel wordt in z'n nek. Gewoon lekker veel oefeningen rijden en zorgen dat hij voorwaarts loopt, daarna kan je voorzichtig wat druk op de teugels nemen en als het goed is komt je paardje dan vanzelf! Succes ermee! :)

Chaos

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:57

Ik zou eerst eens mét zadel gaan rijden. Dan kun je trainen op een fijne onafhankelijke zitten en daarna als jij en je pony ontspannen kunnen rijden kun je pas verder met "nageeflijk rijden" in plaats van naar beneden duwen/trekken. :)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:57

bedankt voor de tips :D

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:09

Er staan een heleboel tips over jehanden maar je zet je armen juist ontzettend vast zodat ie geen kant op kan met zn hoofd.. nageeflijkheid RIJ je datdwing je niet af.. zoals er al staat, kun je idd beter een zadel er op doen want nu kun je hem nooit ontspannen over zn rug rijden hij spant alleen maar aan als jij op zn rug rondstuitert haha. met je zit en je been kun je een paard lekker over zn rug laten lopen dan pas komt nageeflijkheiddat gaat zo zonder zadel niet lukken ;) succes :D

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:38

jettiiy schreef:
Er staan een heleboel tips over jehanden maar je zet je armen juist ontzettend vast zodat ie geen kant op kan met zn hoofd.. nageeflijkheid RIJ je datdwing je niet af.. zoals er al staat, kun je idd beter een zadel er op doen want nu kun je hem nooit ontspannen over zn rug rijden hij spant alleen maar aan als jij op zn rug rondstuitert haha. met je zit en je been kun je een paard lekker over zn rug laten lopen dan pas komt nageeflijkheiddat gaat zo zonder zadel niet lukken ;) succes :D

bedankt ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:01

Nou,,,,
ik heb gister geprobeerd te longeren omdat jullie zeiden dat dat kon helpen
Jasper had er heeeel veel zin in ahum :z :z :z :z :z
maar okee (ik moet natuurlijk ook nog veel leren, maar gelukkig was carolijn (nirvaantje@bokt) er even bij maar die moest jammergenoeg snel al weg)
hij reageerde niet op mijn houding, klikken, mijn stem of de longeerzweep
en hij trok de hele tijd en dan trok ik terug, maar hij bleef trekken...

moet ik gewoon blijven oefenen?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:04

zoek gewoon begeleiding, niet in je eentje aankloten als het niet lukt, kan het alleen maar fout van gaan .

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:34

Sabinee__ schreef:
zoek gewoon begeleiding, niet in je eentje aankloten als het niet lukt, kan het alleen maar fout van gaan .

ja ik snap het
Marloes( love_sanne@bokt) gaat mij ook een keertje helpen en carolijn {nirvaantje@bokt} die help mij ook super vaak, van haar heb ik ook grondwerk geleerd(nou, hoe ik het moet doen of het al lukt?? ;) )

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:41

Heb niet alle berichten gelezen maar zal je proberen te helpen, heb ik iets herhaald hier mijn oprechte excusses :D.

Het valt mij op dat je paardje zijn achterhand neit onder de massa plaatst. Dit kun je rechtrichten door allemaal oefeningen die ik je
graag zou uitleggen maar helaas niet de tijd voor heb. Toevallig heeft iemand wel zijn dagen goed besteed en het netjes uitgelegd op een site O:)

http://www.paardenbegrijpen.nl/content/view/1117/210/

Hier vind je veel informatie en oefeningen. Als jij echt met je paardje goed aan de gang wil lees dit goed door, print het uit en lees het voor je
begint nog 300 keer :+ . Ook is het handig iemand bij te hebben die je hierbij kan helpen en dus mogelijk meer ervaring heeft op dit gebied.

Verder wil ik je inderdaad vragen niet teveel over zijn nageefelijkheid in te zitten want met een rechtgericht paard dat zijn achterhand goed gebruikt
zal hij zelf ook meer inbuigen en dan op de juiste plaats van de hals en uit ontspanning :D . In plaats van uit spanning en dwang en met de knik eigenlijk neit op de goede plaats.

Achter hand kan je trainen door; blakjes/sprongen/overgangen/schijnovergangen en trainen,trainen en he een idee Trainen }> .
Ook is het handig dat wanneer je de draf er goed in hebt je de galop goed oefent en niet teveel je paard probeert op te vangen.
Laat het hem eens zelf uitzoeken en probeer met lichte hulpen hem een aanwijzing te geven hoe hij het beter kan doen.
Bij een training en helemaal om de achterhand te trainen blijk 1/ stap , 1/4 draf en 2/4 te galloperen. (kwart,kwart en halfe tijd).

Verder wil ik je de tip geven niet constant op stelling te rijden. Leer je paard ook rechtuit rijden (heeft ook weer met bovenstaande te maken).
Speel met je soeplesse door middel van slangevoltes, stelling en contra-stelling, buiging (lengte) en probeer hem dit lekker over zijn rug en ontspannen te laten doen.

Een zadel zou het rijden voor beide misschien ook wel comfortabeler zijn ;)

verder wens ik je veel succes en sterkte toe :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:26

Gegeven de situatie ziet het er wel redelijk netjes uit.
Je handgebruik is moeilijk te beoordelen op deze foto's.
Wat mij wel opvalt is dat je voornamelijk op teugels rijdt en niet de benen gebruikt. Nagevelijkheid ontstaat pas wanneer het paard met impuls vanuit de achterhand kan lopen.
Ook (juist!) als je pony wegvlucht voor beendruk, zul je toch druk moeten geven.
Niet duwen, maar wel 'het been eraan' en een rustige drijvende hulp. (een hele kunst zonder zadel, dat geef ik toe)
Mogelijk is je paardje goed te sturen op ruitergewicht, maar echte nageeflijkheid ontstaat pas als het paard 'van achter naar voor wordt gereden'.
Ik hoop dat de manege gauw zorgt voor een deugdelijk zadel, want dit vind ik wel een rare toestand.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:41

Shanedow schreef:
Heb niet alle berichten gelezen maar zal je proberen te helpen, heb ik iets herhaald hier mijn oprechte excusses :D.

Het valt mij op dat je paardje zijn achterhand neit onder de massa plaatst. Dit kun je rechtrichten door allemaal oefeningen die ik je
graag zou uitleggen maar helaas niet de tijd voor heb. Toevallig heeft iemand wel zijn dagen goed besteed en het netjes uitgelegd op een site O:)

http://www.paardenbegrijpen.nl/content/view/1117/210/

Hier vind je veel informatie en oefeningen. Als jij echt met je paardje goed aan de gang wil lees dit goed door, print het uit en lees het voor je
begint nog 300 keer :+ . Ook is het handig iemand bij te hebben die je hierbij kan helpen en dus mogelijk meer ervaring heeft op dit gebied.

Verder wil ik je inderdaad vragen niet teveel over zijn nageefelijkheid in te zitten want met een rechtgericht paard dat zijn achterhand goed gebruikt
zal hij zelf ook meer inbuigen en dan op de juiste plaats van de hals en uit ontspanning :D . In plaats van uit spanning en dwang en met de knik eigenlijk neit op de goede plaats.

Achter hand kan je trainen door; blakjes/sprongen/overgangen/schijnovergangen en trainen,trainen en he een idee Trainen }> .
Ook is het handig dat wanneer je de draf er goed in hebt je de galop goed oefent en niet teveel je paard probeert op te vangen.
Laat het hem eens zelf uitzoeken en probeer met lichte hulpen hem een aanwijzing te geven hoe hij het beter kan doen.
Bij een training en helemaal om de achterhand te trainen blijk 1/ stap , 1/4 draf en 2/4 te galloperen. (kwart,kwart en halfe tijd).

Verder wil ik je de tip geven niet constant op stelling te rijden. Leer je paard ook rechtuit rijden (heeft ook weer met bovenstaande te maken).
Speel met je soeplesse door middel van slangevoltes, stelling en contra-stelling, buiging (lengte) en probeer hem dit lekker over zijn rug en ontspannen te laten doen.

Een zadel zou het rijden voor beide misschien ook wel comfortabeler zijn ;)

verder wens ik je veel succes en sterkte toe :D

bedankt!!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:54

Probeer nu eerst alleen ontspannen te rijden,en alleen het achterhand erbij zetten door overgangen als midden draf en arbeidsdraf.
Alleen als de ontspanning er is.
Ga je overgangen maken van de draf en stap.
Ik denk eigenlijk dat je een probleempje heb.
Het gevoel van rijden van een verzamelt paard,daar had ik vroeger ook last van.

Mocht het goed gaan,ga je draven-teugels korter alsof je wil stoppen,en naar voren drijven alsof je de berg op moet,voor dat gevoel moet je paardje wel nageeflijk lopen,te laag of te diep maakt dan niks uit,probeer hem eerst verzamelt te rijden,dan is nageeflijkheid veel makkelijker voor je paardje,plus dan benje meer ontspannen,voel je je paardje beter aan,en kun je van achter naar voor rijden omdat de achterhand dan meer mee gaat :D

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:37

_likepink_ schreef:
Probeer nu eerst alleen ontspannen te rijden,en alleen het achterhand erbij zetten door overgangen als midden draf en arbeidsdraf.
Alleen als de ontspanning er is.
Ga je overgangen maken van de draf en stap.
Ik denk eigenlijk dat je een probleempje heb.
Het gevoel van rijden van een verzamelt paard,daar had ik vroeger ook last van.

Mocht het goed gaan,ga je draven-teugels korter alsof je wil stoppen,en naar voren drijven alsof je de berg op moet,voor dat gevoel moet je paardje wel nageeflijk lopen,te laag of te diep maakt dan niks uit,probeer hem eerst verzamelt te rijden,dan is nageeflijkheid veel makkelijker voor je paardje,plus dan benje meer ontspannen,voel je je paardje beter aan,en kun je van achter naar voor rijden omdat de achterhand dan meer mee gaat :D

bedankt!!!! :D
maar wat bedoel je met 'Het gevoel van rijden van een verzamelt paard,daar had ik vroeger ook last van.' :+ ik ben niet de slimste

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:32

bedankt allemaal

BTW ik ga kijken voor priveles

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:16

Prima dat je privelessen gaat nemen. De intructrise zal je prima kunnen leren hoe je zal moeten rijden. Heb je een zadel tot je besschikking of niet.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:52

ja ik heb er wel een, alleen hij is een beetje klein voor mij ik ga het er nog eens over hebben want hij is te klein voor heel veel mensen van de manege;)

bedankt ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:18

Ik vind dat je heel goed met alle commentaar omgaat !! In het topich van je onderschrift ziet het er al veel beter uit.

doe zo voort en succes met de privelessen :)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:18

Naar mijn idee zet je de pony te veel vast.
Je moet niet de teugels constant 'sluiten'.
Je moet de hele tijd met je vingers spelen, als hij dan eenmaal nageeflijk is open je je hand lichtjes.
Ook een tip is dat je je handen goed rechtop moet houden.
En naar vóren moet kijken, niet naar je mooie pony dus! :+

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:05

Dit is niet nagevelijk. Je zet je handen vast op de schoft, dan kan hij dus niet anders dan omlaag met z'n hoofd - als je je teugels dan net wat strakker neemt, heb je succesvol je paard in de krul getrokken. Het spreekt voor zich, lijkt me, dat dit niet de bedoeling is.
Ontspanning komt vanuit het paard, niet vanuit jou.. Begin eens met dat paard goed voorwaarts rijden, met veel overgangen en heel ACTIEF vooral! Hij moet zelf een voorwaartse dwang ontwikkelen (zodat je zeer weinig hoeft te drijven onder het rijden). Hiermee zorg je voor een snel achterbeen en impuls. Vanuit daar kun je het paard zo af en wat meer teugel geven, en als je het goed doet ontspant het paard zich dan vanzelf en gaat het paard contact zoeken (= aanleuning). Hierbij verplaats je je handen niet omhoog, omlaag, naar voren of naar achteren - nee, ze blijven netjes op hun plaats, boven (lees: niet bovenOP) de schoft.
Daarnaast leun je net wat te ver naar achter, kijk vooruit en let erop dat je je tenen naar binnen toe draait, ook zonder zadel.

Eigenlijk vind ik jou op die pony geen fijn beeld geven.. Die haflinger houdt het wel, maar persoonlijk vind ik je wat te lang.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:44

Equiforce schreef:
Dit is niet nagevelijk. Je zet je handen vast op de schoft, dan kan hij dus niet anders dan omlaag met z'n hoofd - als je je teugels dan net wat strakker neemt, heb je succesvol je paard in de krul getrokken. Het spreekt voor zich, lijkt me, dat dit niet de bedoeling is.
Ontspanning komt vanuit het paard, niet vanuit jou.. Begin eens met dat paard goed voorwaarts rijden, met veel overgangen en heel ACTIEF vooral! Hij moet zelf een voorwaartse dwang ontwikkelen (zodat je zeer weinig hoeft te drijven onder het rijden). Hiermee zorg je voor een snel achterbeen en impuls. Vanuit daar kun je het paard zo af en wat meer teugel geven, en als je het goed doet ontspant het paard zich dan vanzelf en gaat het paard contact zoeken (= aanleuning). Hierbij verplaats je je handen niet omhoog, omlaag, naar voren of naar achteren - nee, ze blijven netjes op hun plaats, boven (lees: niet bovenOP) de schoft.
Daarnaast leun je net wat te ver naar achter, kijk vooruit en let erop dat je je tenen naar binnen toe draait, ook zonder zadel.

Eigenlijk vind ik jou op die pony geen fijn beeld geven.. Die haflinger houdt het wel, maar persoonlijk vind ik je wat te lang.

bedankt voor de tips ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:45

Elbrich schreef:
Je moet de hele tijd met je vingers spelen, als hij dan eenmaal nageeflijk is open je je hand lichtjes.

bedankt;)
maar wat bedoel je met je vingers spelen? bij mij werd altijd gezegd, je hand sluiten en dan weer openen... ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:43

zo jij gaat goed met je commentaar om!
knap hoor!
Verder zou ik idd even het zadel erbij pakken en dan kan het paard
zijn rug veel beter ontspannen. Vervolgens handen hoger dragen
en contact houden, niet trekken hijsen of zagen, alleen een beetje
contact zodat jasper je kan voelen, meer niet.
Houd je handen ontspannen en rijd hem voorwaarts tot hij op een
gegeven moment los komt en zijn hals vanzelf begint te dragen
en hoef jij niet meer te doen dan sturen met je benen :)
veel succes!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:40

Elbrich schreef:

Met je vingers spelen!?! Dat is net zo'n foute manier om je paard nageeflijk te 'zagen' als je handen gewoon vast zetten. Je paard hoort niet nageeflijk te lopen door te spelen met je vingers, wat in de volksmond gewoon zagen heet (ongeacht hoe 'hard' je met je vingers speelt). Je paard gewoon lekker voorwaarts rijden en begrenzen van voren, als de achterhand eronder komt, bolt hij vanzelf zijn rug wat meer en gaat hij van daaruit het bit opzoeken aan de voorkant; nageven dus. Dat is nageeflijk rijden, niet door te spelen met je vingers, daar gaat hij echt niet beter van lopen :n