3 jarige berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:27

maar als een instrucrice je adviezen geeft neem je dit aan omdat je denkt dat hij/zij dit weet,en volg je het op!! mijn dochter heeft dit advies ook eens opgevolgd,binnen een maand begon de pony vervelend te doen en te schoppen. wij hebben toen bekeken wat ze anders deed dan voorheen, ja dat was een halsterkoord!!!! van ons moest ze ermee stoppen en de pony werd gelijk weer lief.....gelukkig!!!!

Alet74

Re: 3 jarige berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:18

Instructeurs zijn natuurlijk ook maar mensen, het moet ook maar net klikken met ruiter en paard. Als je wat meer ervaring hebt, pluk je overal wel wat weg qua tips en dergelijke. Dan vaar je in ieder geval niet blind op dat wat anderen zeggen, maar ga je ook wat meer af op je eigen gevoel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:07

Ik zal wel enorm eigenwijs zijn, maar ik neem echt niet zomaar alles aan van een ieder die zich 'instructrice' of 'instructeur' noemt. Ik ben iemand die naar haar paard blijft kijken, haar eigen gevoel volgt en daar iemand bij zoekt die dat aanvult met zijn of haar kennis en kunde. En dan kan ik wel volledig vertrouwen op iemand die mij les geeft. :j

Maar ik ken iets teveel lesgeefmensen, waar ik echt helemaal niets mee heb. Ik vind het altijd moeilijk om iemand te vinden die echt, echt goed is, echt met paarden en mensen om kan gaan en die ook iets goed over kan brengen. Maar goed, ik zal wel superkritisch zijn. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:48

Lonka1 schreef:
maar als een instrucrice je adviezen geeft neem je dit aan omdat je denkt dat hij/zij dit weet,en volg je het op!! mijn dochter heeft dit advies ook eens opgevolgd,binnen een maand begon de pony vervelend te doen en te schoppen. wij hebben toen bekeken wat ze anders deed dan voorheen, ja dat was een halsterkoord!!!! van ons moest ze ermee stoppen en de pony werd gelijk weer lief.....gelukkig!!!!

Ik vind van niet.
Wanneer mijn instructrice advies geeft, wil ik ook weten waarom en hoe het zal werken...óf ik moet gelijk positief resultaat voelen en ook begrijpen waarom.
Het is imo stom om alles zomaar aan te nemen, daarbij zou je het misschien ook nog verkeerd kunnen doen dan de instructrice had bedoeld. timing is essentieel en de kans dat je nét verkeerd zit is groot en heeft grote gevolgen.

Als kind heb je weinig keus en zal je veel wel moeten aannemen, maar imo zou er wel iemand moeten zijn die goed op let en wel z'n vraagtekens zet bij bepaald advies en daar naar vraagt.

Het is je eigen paard, waar jij verantwoordelijk voor bent.
Fouten kun en zal je maken, maar graag maak ik ze wel bewust zelf en niet omdat iemand anders klakkeloos heb overgenomen. Het duurt dan ook meestal langer voordat je erachter bent wat je fout heb gedaan.

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:35

peroonlijk denk ik er ook over na wat een ander zegt.
maar een 13 jarige tegenover instructrice is een ander verhaal.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:34

Ik weet niet of dit nog over mij gaat ..?

Wij hebben Cheyenne inderdaad ´´vast geknoop´´ (in vorm van slof) omdat zij dat zei en aangezien zij veel ervaring had ging ik er ook vanuit dat het goed was en opzich het is misschien niet de beste oplossing geweest alleen we gebruiken dat allang niet meer en gelukkig ook maar want het reed voor geen meter met een dik touw in je handen maar dat was gewoon voornamelijk omdat ze zo sterk was in de mond en echt niemand kreeg haar terwijl het wel zou moeten kunnen want verder was ze wel voorwaarts en alles wat er toe moet leiden om nageeflijk te kunnen lopen alleen ze had gewoon geen zin (en zo is Cheyenne echt) om daar te lopen en ging ze met haar kop in de lucht lopen en verder niks. het was bij haar of helemaal in de lucht of helemaal bij de grond en er tussen in kon niet dus toen hebben we haar een soort slof omgedaan zodat we dit beter konden oplossen, en het is helemaal niet verkeerd bedoeld geweest alleen zo denkt iedereen hier wel, gelukkig zijn er ook mensen die wel er normaal op kunnen reageren

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:06

meid voorwaarts lopen is niet gelijk dat ze nageven het is actief lopen en volle ontspanning. Ik heb bij mijn new forest pony pas na 4 jaar die knoppen gevonden en bij mijn fries na 3 jaar. Dat is pure ontspanning. Zorg dat je een band met je pony krijgt een best wel sterke heb je nodig denk ik voor deze pony :P

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:28

Die heb ik al en het gaat tegewoordig altijd super met rijden :D alleen met uitleggen waarom we dat hebben gedaan ben ik niet zo goed :P ..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:52

heel veel mensen maken fouten meisje van 13 dat lest en tegen haar instructrise opkijkt ik snap het wel ;)

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:16

iedereen maakt fouten,en aldoende leert men!!!!
en soms gaat het ten koste van je paard,en als je van je fouten leert is dat toch positief!!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:55

Ik neem dat je dit per ongeluk een beetje krom hebt geformuleerd Lonka1? Of vind je het echt positief dat het maken van fouten ten koste gaat van het paard, maar er toch van leert?

Vroeger keek ik overigens ook huizenhoog tegen mijn instructrice aan, nu zou ik dat allemaal meer relativeren en ook meer zelf nadenken. (Al vind ik nog steeds dat ik een goede basisopleiding van ze heb gehad!)

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:12

nee,alet74
tuurlijk is het niet zo bedoeld als jij het leest,ik bedoel ermee te zeggen,dat je fouten maakt die soms tenkoste gaan van je paard en als je er achter komt dat je het fout hebt gedaan en je doet dit nu niet meer .....dan heb je van je fouten geleerd...en dat is positief....makkelijker kan ik het niet voor je uitleggen......

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:32

Dat dacht ik al ;)
Fouten maken is menselijk, ervan leren is een positief gevolg. Het enige jammere is dat het paard dan (toch weer) de dupe is, maar daar schijnen we niet aan te kunnen ontkomen. Of wel?

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:40

HELAAS ONTKOM JE DAAR NIET AAN, EN DAT IS JAMMER!!!! DAAROM BAAL OOK ZO VAN DIE MENSEN DIE MAAR EEN PAARD/PONY KOPEN OMDAT HET KINDJE HET ZO LEUK VIND!!!!NERGENS VERSTAND VAN EN TOCH MAAR EEN PAARDJE NEMEN...MAAR JA DAT IS WEER EEN ANDER VERHAAL!!!

GR LONKA1

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:14

Lonka1 schreef:
HELAAS ONTKOM JE DAAR NIET AAN, EN DAT IS JAMMER!!!! DAAROM BAAL OOK ZO VAN DIE MENSEN DIE MAAR EEN PAARD/PONY KOPEN OMDAT HET KINDJE HET ZO LEUK VIND!!!!NERGENS VERSTAND VAN EN TOCH MAAR EEN PAARDJE NEMEN...MAAR JA DAT IS WEER EEN ANDER VERHAAL!!!

GR LONKA1

capslock toets inmiddels gevonden? :+

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:19

jij wel zo te zien!!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:26

_Bitje_ schreef:
ik mag van de eigenaar dit jaar
al met hem starten, maar ik wacht liever tot hij er ECHT aan toe is en
lekker loopt. Wat moet ik nou?

3 jarige inrijden is niks mis mee zolang het maar met beleid gebeurd ;)

Maar om op bovenstaande te reageren, je mag pas met je pony starten na 1 januari (dus als hij voor de KNHS 4 is).
En verder gewoon op je gevoel afgaan en niet starten voor je vind dat hij en ook jij er aan toe zijn.