gevaarlijk jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:11

Sedalin is tegenwoordig niet meer te verkrijgen, was een verdovings pasta.
En tja wat de topic startster betreft, ik noem het toch angst en een gebrek aan vertrouwen.
Wij hebben een 4 jarige Animo op stal, en petje af wat die amazone met dat beestje nu al heeft bereikt.
Het paard heeft zelfs op haar hoofd gestaan, je kan het zo gek niet bedenken en nu... het gaat super.
Ze hebben afgelopen Donderdag hun eerste wedstrijd gehad en er was spanning bij beide, maar het paard heeft geen stap verkeerd gezet.

Wees geduldig, daar gaan heel veel mensen mee de mist in om alles maar overhaast te doen.

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:20

Ik heb echt bewondering voor mensen die paarden inrijden, hoor, echt waar! Ik weet alleen dat, als we mijn Shire laten dekken, we het veulentje laten inrijden (jaja, met 3 jaar) we naar de vorige eigenaresse gaan, perfect, hoe Dreamer is opgevoed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:39

Sedalin is nog gewoon verkrijgbaar hoor!

itty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:29

Sedalin gaar idd uit de handel. Als je het nu nog kan krijgen heeft degene die het verkoopt gewoon nog voorraad, maar het is niet meer in te kopen. Pas met sedalin goed op met rijden. Het is een spierverslapper. Je ligt dus zomaar op je gezicht.

Er zijn een hoop andere spulletjes te verkrijgen die veilig zijn om mee te rijden. Vraag dit aan je dierenarts. Als je eigen dierenarts het niet weet, vraag het dan aan een vooraanstaande arts. Bv. Jan Greve of Welling.
Zij weten wel wat voor velige middelen er zijn te verkrijgen.

jessica18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:46

hoi ischa,

loop je niet een beetje te hard van stapel?
met bijzet en alles willen?
het paard is jong en heeft duidelijk geen vertouwen in je! sorry het klinkt hard en dat voelt ook zo, ik heb het ook gehad..
ik rijd die 4 jarige animo van al eerder hier op bokt..
en het gaat nu super, maar zelfs nu heb ik nog spanning als ik alleen in de bak ben en ze komt omhoog!! naar mijn idee heeft jou paard geen vertrouwen en zal dat op deze mnaier ook niet krijgen
begin op nieuw is mijn advies en begin vanaf de grond. laat het paard leren wat longeren is en doe dit een paar weken, ik kreeg mijn paard eerst ook niet rechtsom! maar nu wel.
en wees duidelijk tegen je paard en jezelf. ik dacht ook dat ik dat was maar nu achter af zie ik dat ik dat totaal niet was en nu ook niet altijd maar ik heb zelfvertrouwen gekregen door door te gaan met dit paard en dat is goed geweest, geef niet op je komt altijd weer een keer voor het zelfde probllem te staan misschien met een ander paard!!! neem de tijd!! echt waar dat is mijn goede daad geweest. niet elk paard is hetzelfd dat weet ik maar wat heb je te verliezen buiten je paard hij doet toch al niet wat jij wilt dat hij doet... neem de tijd en begin op nieuw met een langzamer tempo kijk naar je paard als het goed gaat stop dan ook en laat hem erover nadenken... en als he goed gaat doe dat een paar weken en ga niet gelijk door dan slaat je paard misschien weer op tilt...
het zijn adviezen je hoeft het niet uit te voeren maar laat het eens door je heen gaan, je hebt niks te verliezen!!!!

suc6 en laat horne hoe de vorderingen gaan...
groetjes Jessica

Timon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:41

ischa schreef:
hallo allemaal

Ik heb sinds kort een paardje. ze is 4 jaar en volgens de man waar ik hem bij kocht was ze net zadelmak En was er ongeveer 7 tot 8 keer opgezeten daarvoor had ze in de wei gelopen.
Eigenlijk valt het allemaal erg tegen. Ze is gewoon gevaarlijk. Ik heb er geprobeerd mee te longeren maar ze draait om en wil zich achteruit laten vallen.
Naar de wei gaat nu goed maar dan moet er een ketting om d'r neus anders ga ik er als een vlaggetje achteraan. Van de week stond ze op de wasplaats en gaat het super. Opeens gaat er een knop om en raakt ze in paniek waardoor ze niet meer te bereiken is. Eerst wil ze zich achterover laten vallen maar omdat dat niet lukt komt ze steigerend naar voren. Vandaag ging ik rijden. Aan de longe gaat het redelijk maar zo gauw ik haar losklik gaat weer dat knopje om. Naait ze ertussenuit ( net zoals dat ze losloopt in de bak) en is het gewoon gevaarlijk ze wordt opeens onbestuurbaar en er is niks meer mee te beginnen. We hadden bedacht dat we er een bijzet aan gingen doen en dan weer erop. Ze heeft de bijzet er goed en wel om. Ik zit erop en ze laat zich zo weer achterover vallen...
Wat moet ik hier nou mee. Het is echt supergevaarlijk en als het zo doorgaat ben ik bang dat ik haar moet verkopen.

groetjes isch

groetjes

Waar volgens mij het hele probleem ligt, is dat het paard gewoon gevoelig is voor druk.
Ik heb zelf ook al een aantal paarden/pony's ingereden, en heb dit probleem ook wel eens gehad. Kijk maar hoe het paard overal op reageert.
Dit is hoe ik denk dat de situaties zijn:
1. Het paard draait zich om, daardoor voelt ze de druk van de longeerlijn, daardoor laat ze zich achterover vallen.
2. Ze staat vast op de wasplaats, verzet 1 of 2 passen, voelt druk aan het halster, gaat daardoor hangen en raakt in paniek.
3. Het paard is braaf aan de longeerlijn, omdat hij/zij gwoon weet dat ie rondjes moet lopen. Daardoor hoef jij niet te sturen of maar een beetje bij te sturen, en dus maar een beetje en dus een beetje druk uitoefenen. Op het moment dat het paard wordt losgelaten ga je (denk ik) gelijk sturen, daardoor voelt het paard dus weer veel druk, en reageert dus weer paniekerig.
4. De bijzet zorgt voor extra druk, dus weer een paniek reactie, en laat zich dus weer achterover vallen.

Het is dus absoluut geen etterbak in dit opzicht, maar hij is dus gewoon bang voor druk.

Hoe je dit volgens mij op kan lossen?
Je moet proberen, in ieder geval tijdens het rijden, gewoon de teugeltjes wat langer te laten, en alleen maar voorwaarts te laten lopen. Ik doe altijd bij paarden waar ik de eerste paar keren opzit een beugelriem om de hals, waar ik me aan vast kan houden, indien nodig.
Zorg eerst dat het paard dus goed naar voren loopt, en echt voorwaarts is...., daarna komt de verbinding vanzelf wel.

Met vaststaan is het gewoon een kwestie van oefenen en veel stemgebruik. Als een paard gaat hangen (ik ga er tenminste vanuit dat hij dat doet), dan reageert ie inderdaad vaak nergens meer op. Het beste wat je dan dus kan doen is zo kalm mogelijk blijven.

Als je denkt dat ik gelijk heb, en je wil meer hulp, dan hoor ik het wel.
Dit is hoe ik erover denk, ik hoor wel in hoeverre jij denkt dat ik gelijk heb *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:43

TImon, wat jij aankaart is volgens mij al meerdere keren in het topic gezegd. Bijzet met rijden vind ik uberhaupt al levens gevaarlijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:48

Timon schreef:
Ik doe altijd bij paarden waar ik de eerste paar keren opzit een beugelriem om de hals, waar ik me aan vast kan houden, indien nodig.

Hele goede tip,
deed ik tot voor kort ook blindelings...
Totdat ik voor het eerst op mijn hengst ging zitten, die draafde nogal groot aan en om te voorkomen dat ik achter de beweging zou komen te zitten pakte ik de beugelriem rustig vast....
Toen zette hij het dus ècht op een lopen Haha!
Dus nu heb ik een bokriempje aan de lusjes van mijn zadel gemaakt, iets minder prettig aangezien het wat dichter bij je lichaam zit, maar in mijn geval veiliger als de beugelriem *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:51

Het werkt inderdaad goed, maar wat sjuim had, heb ik ook met de Jazzmerrie gehad, sommige schrikken zich het apenlazer als je je even vasthoud aan dat ding, en er druk om hun nek ontstaat.

Ik heb ieder paard wat ik zadelmak gemaakt heb met een beugelriem om hun hals gereden in het begin. Maar als ze echt gaan bokken, dan helpt zoiets ook niet meer om te blijven zitten. Maar ik doe altijd zo ding erom, al is het voor mijn eigen gevoel.

jessica18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:26

he pipo,

het gaat er niet alleen om dat je kunt blijven zitten maar het gaat er meer om dat je niet in de mond van het paard komt als het paard iets onverwachts doet...
ik denk dat je daar het nut van die beugelriem in moet zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:31

jessica18 schreef:
he pipo,

het gaat er niet alleen om dat je kunt blijven zitten maar het gaat er meer om dat je niet in de mond van het paard komt als het paard iets onverwachts doet...
ik denk dat je daar het nut van die beugelriem in moet zien..

Goh Jessica echt waar? misschien moet je mijn berichtjes nogmaals doorlezen, lees je misschien wat er staat!!

jessica18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:35

we hoeven niet gelijk te gaan katten, vind ik niet nodig!
ik reed ook met beugelriem en inderdaad kunnen ze schrikken ben ik met je eens maar veel mensen en dan richt ik me niet op jou, denken dat het voor de ruiter is bedoeld maar dat is niet het belangrijkste doel. verder geen comentaar hoor.... dit is bokt hier discuseren mensen.. wat ik hier zeg is niks persoonlijks...
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:29

jessica18 schreef:
ik reed ook met beugelriem en inderdaad kunnen ze schrikken ben ik met je eens maar veel mensen en dan richt ik me niet op jou, denken dat het voor de ruiter is bedoeld maar dat is niet het belangrijkste doel. verder geen comentaar hoor.... dit is bokt hier discuseren mensen.. wat ik hier zeg is niks persoonlijks...
groetjes

Ik zeg al meerdere keren dat een beugelriem juist erg fijn is om te gebruiken!!

ischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:27

oke voordat we weer ruzie gaan maken over een beugelriem zal ik maar weer eens reageren.
ik heb sinds mijn eerste bericht hierzo alleen nog maar gelongeerd eerst met halster en gewoon beetje slingeren. Hier reageerde zo goed op. door dit rustige werk merkte ik dat er van beide kanten meer rust en vertrouwen ontstond. na een tijdje heb ik er een bijzet aangedaan. eerst aan het halster. Dat ging goed. Later aan het bit. Dat ging ook goed. Op de wasplaats staat ze nu rustig en ze is niet meer gaan hangen. Ook naar de wei brengen gaat goed. Ik moet er alleen nog wel een ketting om de neus houden. Als ze bedenkt dat ze iets engs ziet vergeet ze dat ik ook nog aan het touw zit. Lachen
Er is in ieder geval rust van twee kanten en het vertrouwen komt steeds meer. ik heb gewoon teveel van haar verwacht.

Groetjes ischa

johannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:57

Kei goed ischa, je ziet nu dat rust en vertrouwen een heel goede basis zijn. Heel goed ook dat je het dier het voordeel van de twijfel hebt gegeven en het nog een kans geeft. Ik hoop dat alles nu zo verder gaat. Beginnen te bouwen vanuit de basis en tijd nemen voor alle stappen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 03:28

jessica18 schreef:
groetjes

Inderdaad! Dat gekat hier door sommigen (vaak dezelfden) wordt ik ook helemaal niet goed van. Al die overgevoelige reacties......

Interessant topic by the way!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:57

Amen

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:26

Je kan een paard die steigert beter niet bijzetten daarmee maak je het vaak alleen maar erger, omdat ze juist door de druk van de bijzet gaan nog erger gaan steigeren.
En als ze met bijzet steigeren vergroot je de kans dat ze achterover vallen met alle risico's voor ruiter een paard.
Ik vind sowieso dat je een jong paard niet moet bijzetten, ik heb veel paarden gezien met rug en nek problemen doordat ze op jonge leeftijd met bijzet zijn in/gereden.
Zorg eerst dat je het paard het paard goed kan vertrouwen aan de hand en de longe, ga dan pas ermee rijden.
Wat ik zelf doe voordat ik op een jong paard stap, ervoor zorgen dat ze eerst de teugel hulpen goed begrijpen aan een dubbele longe.
Zodat ik niet op een stuurloos paard stap.
Dus gewoon rustig opnieuw beginnen bij de basis als of het paard nog niks kan.
Je weet niet wat er is gebeurd bij het inrijden, misschien hebben ze het wel helemaal verkeerd gedaan.
En heb je nog nooit zelf een paard ingereden, dan raad ik je ook net zoals de anderen aan om hulp te vragen van iemand die ervaring heeft.
Het inrijden is de belangrijkste basis voor je paard, als je daarbij fouten maakt dan kan je paard voor de rest van zijn leven problemen blijven geven.
Je moet bij een jong paard ook opletten dat je niet teveel doet, alles is nieuw voor ze en je ziet ook vaak dat jonge paarden gaan protesteren omdat ze het geestelijk niet meer kunnen bolwerken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 01:58

Wat heb jij toch met die bijzet Ischa? Waarom hang je die er nu toch weer aan? Een bijzet hoeft geen onding te zijn maar werkt, naar mijn idee, alleen bij paarden die al wat meer ervaring hebben. Jonge paarden gaan er vaak op steigeren of vliegen er mee in de achteruit door de flinke druk die ze krijgen.
Ik stam van voor de tijd van touwtjes, Pessoa e.d. In den beginne hadden we eigenlijk alleen maar de bijzet voor het longeren (ja, ja ik word oud Haha! )
Maar ook toen gebruikten we de bijzet pas als het paard wat meer ervaren was.

Bij jonge paarden gebruik ik liever helemaal niets. Pas als ze vertrouwen hebben en netjes rond gaan op de cirkel hang ik er iets aan, in eerste instantie heel los.
Ik ken trouwens niemand die jonge paarden africht met bijzet en ik ken toch wel aardig wat mensen die paarden africhten.

Zelf ben ik niet superervaren in het africhten van paarden, ik heb alleen een aantal van mijn eigen dieren afgericht maar na 30 jaar dagelijks bezig te zijn en een grote vriendenkring te hebben in de paarden kan ik wel een beetje meepraten, doen laat ik meestal liever aan die zeer ervaren vriendenkring over Knipoog

ischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 16:29

het blijkt wel weer hoe ik het ook doe. de luitjes aan de kant weten het altijd beter.

het gaat nu super met mij en mijn paardje!. verder ga ik mezelf hier niet zitten verdedigen op mijn manier van inrijden en zadelmak maken. ik heb er ondertussen al heel wat in handen gehad. en ik heb er nog nooit grote problemen mee gehad. en het is altijd goedgegaan.

gr. ischa

jessica18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:37

he ischa,

je hebt gelijk de beste stuurlui staan aan wal...
toch heb je na mijn mening best wel geluisterd naar sommige mensen hier op bokt en ieder heeft zijn eigen methode.
je moet je eigen weg volgen om een doel te bereiken...
ik ben blij dat het goed gaat en hoop dat je het ver schopt met dit paard waar je nu al zoveel mee beleefd hebt..

groetjes Jessica

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:36

WOW! Ik heb dit topic eigenlijk al vanaf het begin gevolgd, maar nooit gerageerd omdat ik er domweg niet zo veel vanaf weet. Ik vind het heel erg tof van ischa dat ze toegeeft te veel van haar paard gevraagd te hebben, want zoals je ziet, het lukt nu dus wel!
Ik vind ook dat iedereen zijn eigen manier van rijden heeft, bij ons op de manege lopen alle paarden aan de slof of aan elastiek, en ik denk dat de eigenaresse daar haar redenen voor heeft. Dit zou echter niet mijn methode zijn. Dus ik vind dat je Ischa manier moet waarderen, en als jij denkt dat het anders MOET, dan doe het zelf toch anders? Lachen
Ischa, veel succes! (en iedereen verder ook!)
Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:41

niet alle reacties hier zijn aanvallend bedoeld ischa, de meeste mensen hier op bokt zijn behulpzaam en proberen je te helpen, je moet niet gelijk gaan aanvallen dan, want je hebt immers zelf om hulp gevraagd. Maar als het weer goed gaat met jou en je paardje is het toch ok Lachen

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:35

Natasha"]
[quote="Steef schreef:
Natasha is toch van BMstables??

Ja Steef, ik ben Melanie.
Het heeft lang geduurd, maar maak me toch maar eens bekend.
Ofdat ik je voor je hint moet bedanken,weet ik nog niet!Hahaha! *LOL*
[/quote]

Heej Mel!
Nou weet ik ook wie je bent op bokt Extreme duivel Haha!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:55

Percy schreef:
Wat heb jij toch met die bijzet Ischa? Waarom hang je die er nu toch weer aan? Een bijzet hoeft geen onding te zijn maar werkt, naar mijn idee, alleen bij paarden die al wat meer ervaring hebben. Jonge paarden gaan er vaak op steigeren of vliegen er mee in de achteruit door de flinke druk die ze krijgen.
Ik stam van voor de tijd van touwtjes, Pessoa e.d. In den beginne hadden we eigenlijk alleen maar de bijzet voor het longeren (ja, ja ik word oud Haha! )
Maar ook toen gebruikten we de bijzet pas als het paard wat meer ervaren was.

Bij jonge paarden gebruik ik liever helemaal niets. Pas als ze vertrouwen hebben en netjes rond gaan op de cirkel hang ik er iets aan, in eerste instantie heel los.

Ik persoonlijk vind bijzetteugels een prima hulpmiddel. Ben het wel eens met bovenstaande: je moet er voorzichtig mee omgaan bij jonge paarden omdat ze er bijzonder idioot op kunnen reageren (vanuit het standpunt van het paard bekeken WEL begrijpelijk, maar ja)
Ik denk wel dat je er in een wat later stadium (als het paard vertrouwd is met het longeren, de stemcommando's kent enz) beter de bijzetteugels erbij kunt pakken. JUIST om in later stadium ontspanning te kunnen bewerkstelligen. Zo leert je paard na te geven, en daar borduur je met een weerstandbiedende hand op verder als je je paard onder het zadel hebt.
Nog later kun je de gogue gerbuiken, ook geschikt voor jonge paarden in de africhtingsfase (maar wel de wat meer ervaren paarden)
Niet om je paard 'in de krul te kunnen trekken' maar om eerlijke aanleuning te trainen. Dat is mijns inziens de absolute basis van de africhting. ik zou niet weten hoe je een paard moet verzamelen als het niet nagefelijk is en je geen goede aanleuning hebt.
Afijn, ik dwaal helemaal af. Wilde alleen maar even aangeven dat wanneer het paard van topicstarter GOED (niet in hangen e.d.) op bijzet reageert ze hier naar mijn mening zonder problemen mee door kan gaan.