Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:23

Ik ben geen anti slof bokker. Maar wel anti verkeerd hulpteugel gebruik.
Als je naar de 5e foto kijkt, waarop het paard bijna met zijn kin op zijn borst loopt, zie je dat de slof daar helemaal strak staat. En tegelijkertijd de sporen krijgt.
Natuurlijk is de hand van de ruiter veel te sterk, maar als je er dan ook nog een slof bij hangt wordt dat nog veel erger. Zonder slof had ze hem denk ik niet zo diep naar beneden kunnen trekken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:25

Precies Kamy. Ik zie ook niet op de foto's dat de slof strak staat. Maar je kunt zien dat de amazone nogal sterk inkomt met haar handen.
Maar TS heeft een aanbod gekregen van Mindfields. Als ik haar was zou ik dat aanpakken.

Air

Re: Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:49

Ik geloof dat ales wel gezegd is... dood en doodzonde van zo'n machtig paard.

Vind je dit echt eerlijk naar het paard toe?
Denk je nou echt dat als dat hoofd laag is dat de rug dan gebruikt wordt?

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:54

Mooi paard maar het beeld ziet er te geforceerd uit.
Pas daar mee op ivm blessures......................!!!!
Voorwaarts- neerwaarts rijden rechtrichten en de nageefelijkheid komt vanzelf , echt waar zelfs bij mijn Ijslander ;)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:11

Wat heb je een prachtige fries, echt waar.

Ik vind het alleen zo zonde hoe hij word gereden, vooral op die ene galopfoto zie je dat je paard zn kin op zn borst heeft, zo kan hij dus nooit genoeg weg en krijg je ze echt niet meer mee bergopwaarts.

Daarbij hij is 5, mijn paardje is ook 5. Ik geef hem lekker de kans om zich te ontwikkelen, we trainen wel soms ook zwaar maar regelmatig met lekkere vakanties waar hij lekker paard kan zijn. Zo houd je het voor hem ook leuk!

En nog een tip, probeer pas met de zijgangen e.d. verder te gaan als de basis er goed inzit.

Ik vind trouwens dat hij bij jouw eigen foto's wel een stukje ontspannender loopt, tenminste schuimend op het bitje. Ik vind het ook niet erg vriendelijk maar wel beter. Dus waarom ga jehem zelf niet rijden met een goede instructrice? Je zegt dat je er wel profijt van hebt dat zij hem rijd, dat hij nu veel losser is. Sorry maar hij word nu echt letterlijk los getrokken. Ik zou niet willen dat iemand anders mijn paard verknald. ;)

Probeer lekker veel overgangen en wendingen te rijden ook schijnovergangen zijn goed om ze attent te krijgen en probeer ze hoe dan ook op je zit te rijden. En haal astjebliefd de slof eraf, dat moet je aan iemand overlaten die er wel echt mee kan rijden.

Heel veel succes met hem, want vind hem echt mooi.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:14

Ik heb niet alle reacties gelezen, dat zijn 5 pagina's dus wellicht val ik in herhaling. Excuses alvast. Maar dit is mijn mening en ik poog deze mild te houden....
Ik ga het kort houden; wat een onvriendelijk en gefrustreerd beeld. paard word over z'n kunnen getilt (5jr) en de ruiter die erop zit ook. Contra-galop vragen met zoveel teugeldruk en zelf niet eens netjes op het achterbeen kunnen zitten en dan eisen van het paard dat die dat wel doet. nee heb er geen goed woord voor over. Sorry. De binnenhand van de ruiter... oioi. |o
(Ik begrijp dat jij het niet zelf bent, maar was je er wel bij? had je niet sterk het gevoel deze 'ruiter' van je mooie paard af te trekken?)

Ruitergevoel is de gave hebben om de juiste hulpen, op het juiste moment, op de juiste plaats en in de juiste dosering te geven. Zij zit er op ALLE punten naast. De hulpen zijn niet altijd juist (paard met de kin op de borst trekken???), timing is ook niet best (te lang vast houden, niet netjes mee in de beweging), de plaatsing van haar zit/gewicht en benen/armen is ook niet om over naar huis te schrijven) en de dosering... (zie grove binnenhand, spoorgebruik etc). Ik vind de foto's waar jij er zelf op zit beter ogen, maar naar mijn mening mist er iets in jullie basis en instelling....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:24

alles is al zo een beetje gezegd,
ik zou je als tip geven probeer het met een magtegaal als hij zijn hoofd omhoog gooit,
als iemant die tip al gegeven heeft sorry dan.
ik vind dat je wel een mooie zit hebt.
succes.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:05

Mooie Fries! Wat een overeenkomsten; ik heb ook een friese ruin van 5 jaar en hij heet Ouck! :D

On topic: absoluut die slof en sporen wegdoen, amazone ook de deur uit en zelf lekker ontspannen gaan rijden/zitten. Paardrijden is een hobby; niet iets wat je per se moet doen ;)
Ik heb ook het probleem met mijn vent, dat hij vaak zijn hoofd omhoog gooit, zich sterk maakt en zijn rug wegdrukt. Ik doe dan ook veel werk op de volte (overgangen, verkleinen/vergroten) en ik heb er soms nog wel eens een stootteugel aan. Maar liever niet, want het paard moet reageren op mijn hand en niet op een hulpteugel! Ik rij ook niet met sporen en mijn fries kan wijken, SB in stap en draf en met de travers zijn we net begonnen (in stap) en dit allemaal zonder hulpteugel en sporen. Hij moet het ook leren, maar wil dat ook echt graag. In stap hebben zowel jij als je paard nog de tijd om na te denken; nu moet ik dit en dat doen, maar in draf moeten de hulpen al goed bevestigd zijn, omdat het dan sneller gaat.
Het heeft geen nut om je paard zo snel mogelijk op een hoog niveau te krijgen; hoe jonger ze zijn hoe sneller ze versleten zijn. Als je paard iets niet aan kan stop er dan mee en probeer het een andere keer nog eens!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:14

Dit lijkt meer op een gevecht :\
Ben het met de rest eens: slof eraf, werken aan ontspanning en ruggebruik.

Ben benieuw naar de volgende foto's.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:29

Ben ook erg benieuwd naar je "verdedigingsfoto's"
Heb het idee dat je de bassis een beetje overslaat en teveel wil. Waardoor je te hard in de mond bent, het er erg gespannen uitziet en je een vrij wreed beeld krijgt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:40

Ík sluit me volledig aan bij Mindfields, het is niet fijn om naar te kijken... :n
En waarschijnlijk val ik ook wel in herhaling, maar ik ben het met de meesten hier eens..

Ik snap niet dat dit soort dressuur bestaat, jammergenoeg is het er maar al te veel en weten mensen eigenlijk niet eens wat het inhoudt, zo blijkt.. Dressuur is er voor het paard, en het paard is er niet voor de dressuur :n ... Ik zie hier alles waar de dressuur NIET voor staat. Niet alleen fysiek is dit enorm slecht, maar ook mentaal is dit voor een paard een ware kwelling..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:53

Kamy schreef:
Van voren tegengehouden en met de sporen erbij geprikt. Maar persoonlijk zie ik op de meeste foto's dat de slof redelijk los hangt. Dus de slof is in DEZE fotoserie IN MIJN OGEN niet de boosdoener. Dat is gewoon de ruiter die met ijzeren hand regeert. Of ze er nou een slof bij heeft of niet.....

Dat zie je niet correct.
Als je de slof namelijk zo kort hebt als deze ruiter, zie je vaak dat het paard nog verder achter de teugel gaat kruipen in plaats van in de slof gaan hangen. Vandaar dat je een losse slof ziet.

De reden om een slof te gebruiken voor dit paard is kennelijk omdat ie met zijn hoofd omhoog slaat. Dat betekent dat het een soort noodmiddel is, in dat geval kan de slof een stuk losser om alsnog in geval van nood (paard slaat met hoofd omhoog), in te kunnen werken.

Malou_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:22

je moet hem meer de ruimte geven om te kunnen lopen je trekt hem te veel met de slof na beneden waardoor hij verzet geeft en dan ook nog de sporen er goed in en je benen niet te ver na achteren leggen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:43

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is namelijk niet toegestaan om foto's van een andere ruiter te plaatsen op RT-HAW.